کتاب آموزش عکاسی و راهنمای دوربین کانن

 

کتاب آموزش عکاسی و راهنمای دوربین کنون شامل راهنمای سریع برای یادگیری نحوه استفاده از دوربین است. این کتاب نمایندگی کانن، اطلاعاتی در مورد عکاسی و کار با دوربین کانن را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر آن، این کتاب به شما آموزش می دهد که چگونه عکس های با کیفیت خلق کرده و از بهترین گزینه ها در هنگام عکسبرداری استفاده کنید.

برای  استفاده بهینه از دوربین خود می توانید از یک کتاب راهنمای دقیق عکاسی و گام به گام استفاده کنید که در آن در مورد سیستم عکاسی دوربین دیجیتال کانن و نحوه بهینه سازی گردش کار، عکاسی دیجیتال، ضبط تا خروجی، توضیحات کاملی داده شده است. این کتاب تمامی نکات لازم را در مورد انتخاب دوربین، لنز و فرمت در اختیار شما قرار می دهد. در کتاب های آموزشی کانن، تنظیمات اتوفوکوس و نوع عکسبرداری و همچنین عملکرد پیشرفته دوربین همراه با تنظیمات نیز شرح داده شده است.

در ابتدای کتاب، آموزش کار با دوربین و در انتها نیز سوالات کاربران و عکاسان پاسخ داده شده است. یکی از دلایل اهمیت استفاده از کتاب آموزشی دوربین کانن این است که در هنگام  خرید دوربین و بلافاصله  پس از باز کردن جعبه آن، با انبوهی از سویئچ ها و تنظیمات مختلف بر روی دوربین، مواجه می شوید؛ پس به منظور سهولت در کار بهتر است از کتاب آموزش عکاسی و راهنمای دوربین کنون استفاده کنید. در کتاب های آموزشی، تنظیمات عکاسی و به خصوص دیافراگم به خوبی شرح داده شده است.

کتاب آموزش عکاسی و راهنمای دوربین کانن

بخش های مختلف کتاب

در کتاب راهنمای عکاسی، تعمیرات و لوازم جانبی، اتصالات و ارتباطات، منوها و تنظیمات، ویرایش و رتوش تصاویر، مشاهده و حذف تصاویر، استفاده از فلاش، نوردهی، اندازه و کیفیت تصاویر، فوکوس، انواع عکسبرداری و حالات آن، به طورکامل شرح داده شده است. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود با حالت تنظیم دستی، شاتر، تراز، تنظیمات ضبط تصویر، تنظیمات حساسیت raw و دیافراگم نیز آشنا شوید. در کتابچه راهنما در مورد سایر نکات فنی و مهم کار با دوربین اطلاعات کاملی آورده شده است.

لازم به ذکر است برای هر مدل از دوربین های کانن یک کتاب آموزش و راهنمای عکاسی جداگانه وجود دارد که امکان استفاده بهتر از دوربین را فراهم می کند. علاوه بر این، در نسخه های جدید کتاب آموزشی، مدیریت و چاپ تصاویر اضافه شده است.

چگونگی خلق تصاویری با پس زمینه های محو، اصول عکاسی در شب و نور کم و تمام اطلاعات مربوط به عکاسی و فیلمبرداری در این کتاب موجود است. این کتاب چه برای افراد حرفه ای و چه مبتدی بسیار مفید و کارآمد می باشد. شاید با مطالعه این کتاب راهنما درعرض یک روز به عکاسی حرفه ای تبدیل نشوید اما می توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه ای در کار خود خواهید داشت.

خرید کتاب آموزش عکاسی و راهنمای دوربین کانن

نکته های بسیار با اهمیت در زمان خرید دوربین کانن

از با اهمیت ترین نکته های که می بایست در زمینه خرید دوربین کانن به آن توجه ویژه داشته باشید، موارد پایین میباشد:

  • لنز بر حسب میلی‌متر و محدوده دیافراگم صفحه نمایش
  • تعداد تقطه های وضوح
  • میزان پیکسل سنسور
  • محدوده سرعت شاتر

تفاوت مدل های خانگی و عکاسی پیشرفته

یکی از مسائل هایی که در زمان خرید دوربین عکاسی با اهمیت میباشد، بحث مگاپیکسل میباشد. این که مدل شما می بایست چه مگاپیکسلی را در اختیار داشته باشد، همگی به بهره برداری های شما وابسته میباش. چانچه یک عکاس آماتور میباشید، دوربینی با خروجی کیفیت ۱۰ تا ۱۵ مگاپیکسل جواب گویی نیازهای شما میباش. این درحالی میباشد که در عکسبرداری پیشرفته دوربین های ۲۰ تا ۵۰ مگاپیکسل برای بهره برداری های تبلیغاتی و بیلبوردی پیشنهاد میشود.

اندازه حسگر

ولی اندازه حسگر فاکتور خیلی با اهمیتی میباشد. حسگر جایی میباشد که تصاویر روی آن شکل خواهند گرفت، پس بهتر میباشد، شانس خود را برای نتایج عالی زیاد بکنید. به شکل کلی حسگر بزرگ‌تر، نتایج بهتری حاصل خواهد کرد. حسگرهای بزرگتر نور زیادتری را نسبت به کوچکترها جمع خواهد کرد و سبب خواهد شد که نویز تصاویر کمتر بشود . و نیز، حسگرهای بزرگتر سبب پر سرعت تر شدن عکسبرداری خواهند شد؛ به این معنا که شاتر ممکن است برای زمان کوتاه‌تری باز بشود، که به معنای تار شدن کمتر تصویرها میباشد.

Capture

حسگر های دوربین گوشی تلفن ممکن است کوچکتر از ناخن انگشت کوچک شما بنظر برسد، در صورتی که بزرگ‌ترین حسگر ها به اندازه یک قاب ۳۵ میلیمتری میباشند. حسگرهای فول‌فریم، معمولا، هر چند نه منحصرا، در DSLRها یافت خواهند شد. حسگر یک اینچی نیز حسگر بزرگی میباشد و میشود آن را در بعضی از مدل های حرفه ای پیدا میکند. DSLRهای آماتوری و مدل های فاقد آینه عموما از حسگرهای APS-C بهره بداری می‌کنند. این حسگرها چندین بار بزرگ‌تر از حسگرهای مدل های خانگی متوسط میباشند و معمولا کیفیت مورد نیاز کاربران حرفه‌ای را براآورده خواهند کرد.

best travel mirror view in gallery travel cameras best beginner compact camera 1 best travel mirrorless camera 2016

حسگرهای فول‌فریم اندازه ای بالاتر از دو برابر حسگرهای APS-C را دارا میباشند و بهبود زیادتری در کیفیت تصاویر عرضه خواهند کرد. هرچه ابعاد حسگر بزرگ‌تر باشد، هزینه دوربین هم بیشتر خواهد شد تا جایی که برای تهیه یک مدل فول‌فریم می بایست ده‌ها میلیون تومان پول هزینه بکنید. پس قبل از تهیه یقین داشته باشید که چنین حسگری ارزش چنین هزینه‌ای را برای شما خواهد داشت.

لنز

لنز دوربین مسئله بسیار با اهمیتی بعدی میباشد که می بایست مورد توجه شما قرار داشته باشد. دوربین‌ها در یک گروه بندی کلی به دو دسته تقسیم خواهند شد: مدل های با لنز قابل عوض شدن و دوربین‌هایی که لنز آن‌ها به بادی چسبیده و قابل تعویض نمیباشند. برای این که ببینید کدام یک از این دو گروه مناسب شما میباشد می بایست دقیقا مشخص بکنید که این دوربین را برای چه استفاده‌ای خریداری خواهید کرد؟ چنانچه هدف شما ثبت تصویرهای با کیفیت از سفرها، منظره های طبیعی و سوژهای متفاوت میباشد و عکسبرداری را به شکل تخصصی دنبال نمی‌کنید لزومی نمیباشد دوربین شما لنز قابل تعویض داشته باشد.

چنانچه لنز دوربین شما وسعت بیشتری از فواصل کانونی را پوشش بدهد و زوم اپتیکال مناسبی را دارا میباشد می‌تواند طیف با وسعتی از نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. ولی چنانچه عکسبرداری را به صورت تخصصی پیگیری می‌کنید، چنانچه تصمیم دارید در ادامه با بیشتر شدن تخصص عکسبرداری خود بتوانید ویژگی های دوربین خود را ارتقا بدهید و چنانچه به شکل کلی تصمیم دارید برای عکسبرداری و لوازم خود هزینه کنید، دوربین‌های با لنز قابل تعویض مناسب شما میباشد.

بیشتر افراد که در مقام نخستین دوربین خود یک DSLR تهیه بکنند، هیچ‌گاه لنز دومی برای دوربین خود تهیه نمی‌کنند و با لنز کیت این دوربین عکاسی می‌کنند. اگر شما هم هیچ‌گاه لنز دومی تهیه نخواهید کرد سعی کنید دوربینی تهیه کنید که یک لنز متصل به بدنه دارد اما دامنه گسترده‌ای از فاصله‌های کانونی را پوشش می‌دهد.

مهم‌ترین تفاوتی که یک دوربین عکاسی با دوربین گوشی هوشمند دارد، قابلیت بزرگنمایی اپتیکال دوربین‌های عکاسی است. البته لنزهایی با فاصله کانونی ثابت برای دوربین‌های عکاسی نیز طراحی شده است اما معمولا این لنزها به عنوان لنز کیت دوربین‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند. لنزها به صورت کلی (به غیر از لنزهای ثابت) با دو عدد مشخص می‌شوند که کمترین و بیشترین فاصله کانونی آن لنز را مشخص می‌کنند. با تقسیم بیشترین فاصله کانونی به کمترین میزان آن، مقدار بزرگ‌نمایی اپتیکال آن لنز مشخص می‌شود. برای مثال یک لنز ۱۸ – ۲۷۰ میلی‌متری به شما امکان زوم ۱۵ برابر می‌هد.

فوکوس

عملکرد فوکوس فاکتور تعیین کننده بعدی است. فوکوس مناسب بخش مهمی از عکاسی است. شما به کمک فوکوس چشم بیننده را به نقطه‌ای هدایت می‌کنید که می‌خواهید آنجا را ببیند. اگر عمل فوکوس کردن به درستی انجام نشود بهترین شات‌ها هم نابود می‌شوند. هنگام انتخاب یک دوربین باید کیفیت سیستم فوکوس اتوماتیک آن را به طور جدی مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که شما سوژه‌ای را مشخص کردید، باید بتوانید به سرعت و با دقت روی آن فوکوس کنید. برای فعال کردن سیستم فوکوس اتوماتیک، کافیست دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و روی چیزی در کادر تمرکز کنید.

طراحی بدنه

از مسائل پر اهمیت که در زمان تهیه یک دوربین بسیار مهم میباشد این است که در دستهای شما به چه شکل قرار بگیرد. چنانچه که شما با دوربین خود حس راحتی ندارید نمیشود تصویرهای درخشانی با آن ثبت بکنید. چیدمان کلید ها می بایست به شکلی باشد که شما قادر بشوید به سادگی به همه ی دکمه‌ها دسترسی راحت داشته باشید. و نیز در زمان نزدیک کردن دوربین به جشمان خود میبایست با دوربین حس راحتی خوبی داشته باشید. ابعاد و وزن دوربین نیز عامل خیلی با اهمیتی میباشد. چنانچه تصمیم دارید دوربین خود را همواره در کنار خود بگذارید می بایست دوربینی تا حد امکان سبک و جمع‌و‌جور را خریداری بکنید.

موردی که ممکن است کمتر به آن نگاه ویژه داشته باشید مدیریت مستقیم و راحت به قسمت تنظیم های دوربین میباشد. سیستم منو در هر مدلی متفاوت میباشد ولی در هر حال شما می بایست قادر باشید بدون مراجعه به دفترچه راهنما به سیستم منو دسترسی داشته باشید. منوی دوربین نباید آنقدر پیچیده باشد که از استفاده از دوربین جلوگیری کند!

تنظیم های دستی

هم اکنون که شما قصد دارید یک دوربین عکاسی خریداری بکنید بهتر میباشد از عکسبرداری خودکار دور بشوید و با تنظیم انالوگ تصویرهای با خلاقیت زیاد را ثبت بکنید. به این خاطر در زمان برگزیدن دوربین عکسبرداری بسیار دقت بکنید که مود تنظیم های دستی را فعال بکنید. عموما مود دستی روی مدل های عکاسی با حرف «M» نمایش داده میشود. در عکسبرداری به شکل خودکار دوربین ابعاد دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را انتخاب خواهد کرد.

در مود دستی تنظیم این سه عمل در خدمت شما خواهد بود و میشود مدیریت زیادی روی تصاویر داشته باشید. ممکن است بگویید که دانش زیادی از این عوامل در اختیار نخواهید داشت، ولی دقت بکنید که از حالا به بعد شما یک دوربین عکاسی در اختیار خود خواهید داشت و هر مقدار با آن مشغول باشید با این تنظیمات نیز بیشتر آشنا میشوید. در ابتدا بهره برداری از مود های نیمه اتوماتیک TV و AV می‌تواند مناسب باشد ولی به زودی یاد میگیرید که به چه شکل از مود دستی بهره برداری بکنید.

چنانچه تصمیم دارید به شکل جدی عکسبرداری بکنید حتما ترجیح خواهید داد به فایل غیرفشرده یا به اصطلاح فایل خام (RAW) تصویرها مدیریت بکنید . هم اکنون همه ی مدل ها این قابلیت را نخواهند داشت که فایل خام تصویرها را در خدمت شما قرار خواهد داد. دوربین‌ها عموما به شکل خودکار بر روی تصویرها پردازش خواهند کرد و ویژگی های مثل تراز سفیدی را تا حدودی تغییر خواهند داد و تصویر را فشرده خواهند کرد. در طی این عملیات قسمت بیشتری از اطلاعات تصویرها از بین خواهد رفت. علاقه مندانی که به شکل تخصصی کار عکسبرداری می‌کنند ترجیح خواهند داد این پردازش‌ها را خودشان و به یاری نرم‌افزارهای عکسبرداری انجام دهند تا تصویرها پایین ترین آسیب را ببینند.

قابلیت های که نمیبایست بر روی انتخاب شما تاثیر خواهد گذاشت!

تا اینجا با اهمیت ترین موردهای که در برگزیدن یک مدل استاندارد میبایست مورد توجه قرار داشته باشید آشنا خواهید شد. موردهای بعدی نیز وجود خواهند داشت که هرچند بودن آنها میشود مفید است ولی فاکتوری نمیباشد که بر اساس آن بخواهید تصمیم‌گیری بکنید. در ادامه به گروهی از این قابلیت های به شکل کوتاه اشاره بکنیم.

عکسبرداری پاناروما

این قابلیت به شما این اجازه را خواهد داد چند عکس در قاب‌های کنار هم ثبت بکنید و در پایان یک عکس کلی از یک منظره گسترده داشته باشید.

لرزشگیر

این قابلیت سبب کم شدن تکان و محو شدن در زمان عکاسی خواهد شد. مواقعی این ثابت کننده که به آن لرزشگیر اپتیکال نیز اطلاق میشود در بادی دوربین و مواقعی در درون لنز جاگذاری می‌شود. لرزشگیرهای اپتیکال کیفیت بالاتری نسبت به لرزشگیرهای دیجیتالی خواهند داشت که به شکل نرم‌افزاری این کار را انجام میدهند.

فریم ریت

فریم ریت میزان تصویرهای میباشد که دوربین توانایی آن را خواهد داشت تا در هر ثانیه ثبت بکند. چنانچه تصمیم دارید عکسبرداری از صحنه‌های ورزشی یا صحنه‌های پر تحرک دیگر را دارید باید دوربین مورد نظر شما فریم ریت بالایی داشته باشد.

نمایشگر قابل حرکت

بعضی از تولید کنندگان ویژگی حرکت نمایشگر دوربین در یک یا دو محور را مهیا کرده اند . این مسئله در کادر بندی در زوایایی مشکل بسیار کارآمد میباشد.

اتصال بدون سیم

به یاری این ویژگی میشود به سادگی تصویرهای خود را به گوشی همراه انتقال بدهید و بلافاصله در شبکات اجتماعی نشر بکنید. و نیز در بعضی از موقعیت ها با نصب اپلیکیشن مخصوص دوربین بر روی تلفن همراه خود میشود دوربین را از راه دور مدیریت بکنید.

به خاطر بسپارید ، اکثریت قابلیت های دیگر تاثیر زیادی در کارایی کلی دوربین نخواهند داشت. آنها فانتزی میباشند و ممکن است خیلی مهیج به نظر برسند، ولی به یقین برسید که قبل از توجه به این امکانات حتما همهی قابلیت های مهم که پیش از این عنوان شد را مورد تحقیق و بررسی قرار بدهید.

الان که با این قابلیت ها آشنا هستید به سادگی میشود با اتکا به نیاز خود مدل مورد نظر خود را از هر یک از گروه های مدل خریداری بکنید. ولی در پایان این مطلب به چند ویژگی دیگر اشاره خواهیم کرد تا شما به خوبی تصمیم عالی تری درباره نوع دوربین استاندارد با نیاز خود اتخاذ بفرمایید.

توصیه‌های پایانی

چنانچه تصمیم دارید تصویرهای عمومی و روزانه خود را با تجهیزاتی عالی تر نسبت به مدل های گوشی همراه ثبت بکنید ولی هم اکنون به شکل خودکار عکسبرداری می‌کنید، یک مدل کامپکت ممکن است پاسخگوی نیازتان شما به نظر برسد. این مدل ها قیمت هزینه پایینی خواهند داشت و کار کردن با آنان خیلی راحت میباشد و به دلیل وزن کم و جثه ظریف ممکن است آن‌ها را همیشه همراه خود حمل بکنید.

با اینکه دوربین‌های کامپکت کم هزینه میباشند ، ولی محدودیت‌های بخصوص خود را هم خواهند داشت. حسگر ظریف و نبودن قابلیت تنظیم دستی از جمله این ضعف ها میباشند. با اینکه دوربین‌های کامپکت ساده‌ای نیز موجود میباشند که بعضی تنظیمات دستی را در اختیار عکاس قرار خواهند داد. با این حال با مقداری هزینه زیادتر میشود یک مدل کامپکت سطح حرفه ای خریداری بکنید که قابلیت های و بیشتر و حسگر تقریبا بزرگتری خواهند داشت.

مدل های بریج یا شبه SLR نیز مخصوص کاربرانی میباشد که عکسبرداری را مقداری جدی‌تر پیگیری خواهند کرد ولی تصمیم به خریداری انواع لنزها برای مقاصد متفاوت عکسبرداری را نخواهند داشت و ترجیح می‌دهند تمامی نیاز خود را در یک دوربین داشته باشند.

چنانچه تصمیم دارید قابلیت های DSLRها را در بادی های ظریف تری تهیه بکنید مدلهای فاقد آینه قطعا گزینه مناسبی هستند . با اینکه این مدل ها در محیط های برابر هزین بیشتری نسبت به DSLRها خواهند داشت ولی به نظر خواهد رسید که سال های پیش رو عکسبرداری به دوربین‌های فاقد آینه تغلق دارند. تمامی مدل های فاقد آینه اجازه خواهند داد تصویرها را بر روی نمایشگر مشاهده بکنید بدون آنکه از کارایی وضوح خودکار کم بشود. هماکنون کفه ترازو کمی به طرف DSLRها سنگینی خواهد کرد ولی مدل های بدون ‌آینه هم در حال بروزرسانی میباشند و قابلیت های دارند که نمیشود به سادگی از آن‌ها گذشت.

آلترناتیوها

گروه بعدی از مدل ها نیز موجود میباشند که بیشتر برای سرگرمی استفاده میشوند. این مدل ها تصویرهای متفاوت از آن چیزی که عموما مشاهده میکنیم ارائه خواهد کرد.

دوربین ‌های ورزشی

این مدل ها همان گونه که از اسم آنها مشخص میباشد برای گرفتن تصویرهای در حین کارهای ورزشی تولید میشوند. بادی ظریفی را دارا میباشند، عموما از یک لنز زوایایی باز استفاده خواهد کرد، در مقابل ضربات و نفوذ آب مستحکم خواهند بود و ویژگی اتصال به جاهای متفاوت را خواهند داشت. اسم این مدل ها با مارک گوپرو عجین خورده است که بهریتن مدل های ورزشی را روانه بازار کرده است. ولی تولیدکنندگان دیگری هم وارد رقابت با گوپرو میشوند و مدل های ورزشی با کیفیت عالی و هزینه خیلی پایینتر از گوپرو تولید میکنند.

دوربین‌های ۳۶۰ درجه

این مدل ها به روزترین گروه از دوربین‌ها محسوب خواهند شد. مدل های ۳۶۰ درجه از دو لنز فیش‌آی تشکیل میشوند که در دو سمت دوربین‌ قرار گرفته اند و در مجموع همه ی فضای پیرامون دوربین را پوشش خواهند داد. خروجی این مدلهای مهیج را میشود به کمک یک هدست VR و روی یک تلفن همراه هوشمند ببینید. این گروه از مدل ها کماکان در اول راه قرار گرفته اند و در آینده، خیلی نزدیک بیشتر از آن‌ها میشنویم.

تماس با کارشناسان