نمایندگی کانن - بهترین تنظیمات دوربین چیست؟

بهترین تنظیمات دوربین چیست؟

بهترین تنظیمات دوربین برای افراد مبتدی و یا حتی حرفه ای چیست؟

این سوال که بهترین تنظیمات دوربین چیست؟ شاید به جرائت مهم ترین و رایج ترین سوالی است که بیشتر عکاسان تازه‌ کار در هنگام خریدن یک دوربین عکاسی می‌پرسند این است که بهترین تنظیمات دوربین برای آن دوربین خاص چگونه می باشد و در 90 درصد مواقع با همین جواب روبرو می‌شوند که اصلا جمله ای به نام بهترین تنظیمات دوربین وجود ندارد!

شما برای صحیح بودن تنظیمات و تخمین شرایط محیط، حتما باید با اصول پایه عکاسی آشنا باشید. همین موضوع باعث می‌شود عکاسانی که می‌خواهند فراتر از تنظیمات خودکار دوربین خود عکاسی کنند، حتما باید از دوربین‌های پیشرفته‌تر مثل دوربین‌های DSLR یا بدون آینه پیشرفته استفاده کنند که علاوه بر قابلیت‌های خودکار، دارای تنظیمات دستی نیز می باشند.

شما برای انتخاب بهترین تنظیمات دوربین نیاز دارید که یک دوربین DSLR (مبتدی یا پیشرفته) مانند Canon 90D یا Canon 800D یا هر دوربین دیگری که این گزینه‌ها را در تنظیمات خود دارد در اختیار داشته باشید.

احتمال این وجود دارد که نام این تنظیمات در دوربین‌های مختلف کمی با بقیه دوربین ها متفاوت باشد، اما عملکرد آن‌ها یکسان است:
  1. کیفیت عکس: انتخاب حالت RAW
  2. نحوه فشرده‌سازی فایل خام: در صورت امکان روی حالت غیر فشرده قرار گیرد
  3. وایت بالانس: حالت خودکار
  4. تنظیمات از پیش آماده رنگ و نور دوربین (Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation): گزینه Standard
  5. فضای رنگی یا Color Space :sRGB
  6. قابلیت کاهش نویز در نوردهی طولانی یا Long Exposure Noise Reduction: روشن باشد
  7. گزینه کاهش نویز برای حساسیت‌های بالا یا High ISO Noise Reduction: خاموش باشد
  8. گزینه‌های ویرایش رنگ و نور مانند Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections: خاموش باشد بهتر است

بهترین تنظیمات دوربین DSLR

پیشنهاد خرید
3 1

گیمبال دوربین ژیون تک ام 3 کمبو Zhiyun-Tech CRANE-M3 Handheld Stabilizer Combo Kit

مشاهده محصول

بهترین تنظیمات دوربین: فرمت و کیفیت عکس

همانگونه که در مقاله ای جدا در مورد فرمت و کیفیت عکس صبحت کرده ایم این تنظیمات، مهم‌ترین تنظیمات دوربین برای کاربردهای عمومی است. قبل از شروع هرکاری می‌بایست فرمت عکس‌برداری را انتخاب کنید که گزینه RAW یا فایل خام است. اگر شما بلد نیستید با فرمت خام کار کنید، باز هم آن را روشن کنید تا هنگام انداختن عکس فایل های خام را نیز در کنار JPEG سیو کند.

توصیه نمایندگی کانن به شما این است که به سرعت استفاده از آن را یاد بگیرید، زیرا قبلا هم درباره اینکه چرا و چگونه از فشرده‌سازی فایل خام استفاده کنیم، توضیح داده‌ایم. نباید دوربین روی حالت‌های فشرده‌سازی با امکان از دست رفتن اطلاعات قرار بگیرد.

بهترین تنظیمات دوربین

اگرچه قابلیتی مانند Picture Styles در دوربین‌های عکاسی کانن، روی فایل RAW تأثیری ندارند، ولی می‌توانند شکل نمایش عکس را روی صفحه نمایش تغییر دهند و به همین دلیل ممکن است چشم شما را فریب دهند.

این تنظیمات، رنگ، نور، شارپنس و … عکس JPEG دوربین را تغییر می‌دهند، ولی تأثیری روی فایل خام ندارند. همچنین فضای رنگی و White Balance دوربین هم هیچ تأثیری روی فایل خام ندارند و می‌توانید بعداً آن‌ها را تغییر دهید.

پیشنهاد خرید
1 2

دوربین اسمو DJI Pocket 2 Gimbal

مشاهده محصول

ایزو

حساسیت سنسور (ISO Sensitivity): حساسیت ISO میزان نور مورد نیاز برای ثبت تصویر را تعیین می کند و برای تنظیم میزان نور در شرایط نوری مختلف بسیار مفید است. حالت اتوماتیک (Auto ISO) برای عکاسی در شرایط نورپردازی مختلف مناسب است، اما اگر قصد دارید کنترل بیشتری روی حساسیت ISO داشته باشید، بهتر است از حالت دستی استفاده کنید.

در واقع ISO همان حساسیت سنسور دوربین به نور است و وقتی عدد ISO را افزایش می دهیم در واقع حساسیت سنسور دوربین را به نور افزایش می دهیم و درنتیحه تشخیص نور توسط سنسور دستگاه را بیشتر می کنیم و باعث روشن تر شدن تصاویر به صورت مصنوعی می شویم و زمانیکه عدد ایزو را کم کنیم باعث تاریک تر شدن تصاویر می شویم.

ISO یکی از مهم ترین پارامترهای دوربین است و نشان دهنده حساسیت سنسور دوربین به نور می‌باشد. هرچه مقدار ISO بالاتر باشد، سنسور دوربین حساسیت بیشتری به نور خواهد داشت. اگر محیط کم نور است، حساسیت ISO باید افزایش یابد تا دوربین تصاویر روشن تری بگیرد. اما باید توجه داشت که افزایش مقدار ISO ممکن است باعث افزایش نویز در تصویر شود.

وقتی صحبت از حساسیت یا ISO می شود، همه عکاسان همیشه به شما می گویند که از کمترین حساسیت در دوربین خود استفاده کنید زیرا با کمترین نویز تصویر را تولید می کند. بنابراین به جای استفاده از روش هایی مانند حذف نویز در نرم افزار و غیره، بهترین روش این است که از همان ابتدا از ظاهر شدن نویز در تصاویر جلوگیری کنید.
بهترین تنظیمات دوربین
اما اغلب نمی توان از حساسیت کم دوربین استفاده کرد، به خصوص در هنگام عکاسی در نور کم و دیافراگم نمی تواند شرایط نور کم را جبران کند. در چنین شرایطی باید فوکوس دوربین را افزایش دهید تا بتوانید از سرعت شاتر بالاتر از «معکوس فاصله کانونی لنز خود» استفاده کنید.
در هر صورت، به یاد داشته باشید که عکاسی در مورد متعادل کردن بهترین دیافراگم، بهترین سرعت شاتر و بهترین حساسیت است که به عنوان مثلث نوردهی شناخته می شود. ما شما را تشویق می کنیم که برای یادگیری نحوه درک درست این مثلث مهم عکاسی وقت بگذارید.
پیشنهاد خرید
3 3

گیمبال موبایل دی جی آی DJI Osmo Mobile SE Gimbal Stabilizer

مشاهده محصول

تنظیمات نویز

درباره تنظیمات کم کردن نویز هم  “long exposure noise reduction” بهترین انتخاب این می باشد که روی on قرار بگیرد. ولی این گزینه روی فایل خام خیلی مؤثر می باشد، پس بهتر است روشن باشد تا نویز درست شده در نوردهی‌های طولانی را کاهش دهد.

بهترین تنظیمات دوربین

البته کاملا واضح است که وقتی نوردهی‌های کوتاه (سرعت شاتر کمتر از چند ثانیه) انجام می‌دهید انتخاب این گزینه چندان اهمیت خاصی ندارد، اما در نوردهی‌های طولانی زمان ذخیره‌سازی عکس افزایش می‌یابد.

پیشنهاد خرید
3 5

دوربین گوپرو هیرو ۱۱ مینی GoPro Hero 11 Black Mini

17,400,000 تومانمشاهده محصول

بهترین تنظیمات دوربین:

پیشنهاد خرید
10

دوربین اسمو پاکت DJI Osmo Pocket 3 Camera

43,000,000 تومانمشاهده محصول

1.دیافراگم

حداکثر دیافراگم لنز نه تنها نور ورودی به دوربین را کنترل می کند، بلکه می تواند تار شدن جلو و عقب تصویر را نیز کنترل کند. به همین دلیل باید مراقب گشایش انتخابی باشید.اگر در نور کم عکاسی می کنید، استفاده از دیافراگم بازتر به شما امکان می دهد از سرعت شاتر بالاتری برای عکاسی دستی استفاده کنید.

بسیاری از عکاسان پرتره سعی می کنند از بازترین دیافراگم لنز خود حتی در نور روز خوب استفاده کنند. اساساً آنها می خواهند پس زمینه سوژه را تا حد امکان محو کنند و تصویر را بیشتر روی سوژه متمرکز کنند.

بدین ترتیب عکس های آن ها زیباتر می شوند و در صورت لزوم می توانند به راحتی سوژه را از پس زمینه جدا کنند. به عنوان مثال در تصویر بالا مشاهده می کنید که چگونه تغییر دیافراگم لنز از f/8 به f/2.8 می تواند پس زمینه بهتری در پس زمینه این بازی ایجاد کند.

اینکه از چه فضایی استفاده می کنید بسیار مهم است و اگر با آن آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم این قابلیت را در موقعیت های مختلف و موضوعات مختلف امتحان کنید.

2.سرعت شاتر

مانند دیافراگم، انتخاب بهترین سرعت شاتر به موضوعی که در حال عکاسی هستید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید از زیبایی یک آبشار عکاسی کنید، باید کمترین سرعت شاتر را انتخاب کنید. برای مثال می توانید از سرعت شاتر چند ثانیه ای استفاده کنید تا جریان آب زمان کافی برای محو شدن داشته باشد.

با این حال، اگر می‌خواهید فیلم را کاملاً ثابت کنید (فیلمبرداری کاملاً ثابت) باید سرعت شاتر را به حداکثر افزایش دهید تا تصویر در یک ثانیه گرفته شود و سوژه کاملاً ثابت بماند.

بهترین تنظیمات دوربین

با این حال، در بیشتر موارد سرعت شاتر باید به گونه ای باشد که از تار شدن تصویر ناشی از لرزش دست جلوگیری شود. بنابراین، سرعت شاتر باید “1 در فاصله کانونی لنز” باشد. برای مثال، اگر از یک لنز 85 میلی‌متری بدون لرزش‌گیر تصویر استفاده می‌کنید، حداقل سرعت شاتر نباید کمتر از 1/85 ثانیه باشد.

به این ترتیب، حتی بدون تثبیت‌کننده نیز می‌توانید عکس‌های واضحی بگیرید. بسیاری از لنزهای پرتره پرطرفدار، مانند Canon EF 85mm f/1.2L II USM، تثبیت کننده تصویر ندارند و برای جلوگیری از لرزش و تاری باید به حداکثر سرعت شاتر پایبند باشید.

اما اگر لنز مورد استفاده شما دارای تثبیت کننده تصویر است، سرعت شاتر صحیح می تواند آهسته باشد و گاهی اوقات می توانید حتی از توقف 3 یا 4 استفاده کنید. به عنوان مثال، لنز Canon EF 85mm f/1.4L IS USM with 4 تثبیت‌کننده تصویر توقف می‌تواند به شما امکان عکاسی دستی از سرعت شاتر تا 4 استاپ را در کمتر از 1/100 ثانیه (یعنی تقریباً 1/8 ثانیه) به راحتی بدهد.

3.فوکوس خودکار

دانستن نوع سوژه ای که عکاسی می کنید و اینکه کدام گزینه AF برای آن صحنه بهترین است، یکی از مهم ترین درس هایی است که باید یاد بگیرید. به عنوان مثال، اگر از یک سوژه ثابت (مانند یک گل یا صورت انسان) عکاسی می کنید، بهترین گزینه فوکوس، فوکوس تک ناحیه ای یا تک شات است که به آن فوکوس خودکار تک ناحیه ای یا حتی AF-S می گویند.

این رایج ترین نوع فوکوس خودکار است. مگر اینکه سوژه مورد نظر شما یک سوژه متحرک باشد. در این حالت، نوع فوکوس خودکاری که انتخاب می کنید روی حالت پیوسته (Continuous / AI Servo Focus) تنظیم می شود. در این نوع فوکوس دوربین شما فوکوس روی سوژه را با سرعت بالا دنبال می کند.

البته برای راحتی کار، به خصوص برای مبتدیان، برخی از تولیدکنندگان دوربین، حالت فوکوس خودکار را نیز در دوربین ها تعبیه کرده اند که بهترین برند در این زمینه دوربین کانن کی باشد که در واقع در حالت فوکوس یک شات است، اما به محض حرکت سوژه، خود دوربین به حالت فوکوس خودکار تبدیل می شود.

بهترین تنظیمات دوربین چیست؟حالت پیوسته حالت فوکوس و نقاط، فوکوس را به سمت هدف حرکت می دهند. این حالت در دوربین‌های کانن فوکوس خودکار AI شناخته می‌شود. ما توصیه می کنیم این حالت را به عنوان حالت فوکوس پیش فرض دوربین انتخاب کنید.

برای استفاده از این حالت فوکوس، درست مانند حالت تک عکس، باید دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و نگه دارید. به این ترتیب، دوربین می‌داند که برای گرفتن عکس منتظر لحظه‌ای هستید و فوکوس خودکار را روشن نگه می‌دارد.

در این حالت، هنگامی که سوژه حرکت می کند، فوراً نقطه فوکوس فعلی غیرفعال می شود و نقطه فوکوس بعدی که سوژه در آن قرار می گیرد فعال می شود.
این خیلی سریعتر از آنچه که توضیح دادیم اتفاق می افتد و شما به سختی تغییر را احساس خواهید کرد. اما فوکوس بسیار دقیق و عالی به نظر می رسد.

بهترین تنظیمات دوربین:

لرزشگیر

در نهایت، و به عنوان آخرین نکته، فراموش نکنید که اگر دوربین یا لنز شما لرزشگیر تصویر دارد، مطمئن شوید که آن را روشن کرده یا روی عکاسی دستی تنظیم کنید. این گزینه در دوربین ها و لنزهای مختلف با نام هایی مانند SteadyShot، Vibration Reduction، Vibration Compensation و غیره شناخته می شود.

البته در نظر داشته باشید که این گزینه فقط برای عکاسی دستی کاربرد دارد و برای عکاسی با سه پایه باید آن را غیرفعال کنید. همچنین این گزینه معمولاً غیرفعال است و فقط زمانی کار می کند که دکمه شاتر یا فوکوس پشت دوربین را تا نیمه فشار دهید.

بهترین تنظیمات دوربین بخش اول

مطالبی که در بالا گفته شد تنظیماتی می باشند که انجام آن به طور عمومی باعث بهتر شدن روند عکاسی شما میشوند. یعنی در بیشتر زمان های کاربرد‌ی دوربین، باید آن‌ها را فعال کنید. تنظیمات دیگر مربوط به شکل عکس‌برداری شما می‌شود.

تماس با کارشناسان