نمایندگی کانن - آموزش جامع کار با لایتروم – قسمت 3

آموزش جامع کار با لایتروم – قسمت 3

آموزش جامع کار با لایتروم – قسمت 3

آموزش جامع کار با لایتروم – قسمت 3: در بخش پیشین این مطلب ما با کارایی کلی برنامه لایتروم و ساختار ماژول‌های Develop و Library به خوبی آشنا شدیم. در این بخش تصمیم گرفته ایم با قسمت های متفاوتی که برای نظم دهی و مرتب سازی تصویرها در نرم افزار لایتروم بیشتر آشنایی پیدا بکنیم. با نمایندگی رسمی کانن همراه باشید

ستاره‌ها

یکی از با اهمیت نری بخش ها برای مرتب سازی تصویرها در در نرم افزار محبوب لایتروم ستاره‌ها میباشند. مانند همه ی برنامه های منظم ‌سازی تصویر برنامه لایتروم نیز به شما این قابلیت مهیج را خواهد داد که یک امتیاز ستاره‌ای به تصویرهای خود بدهید. شما توانایی آن را خواهید داشت تا از یک تا پنج ستاره به تصویرهای خود تقدیم بکنید و یا کلا به تصویرهای خودتان امتیاز واگذار نکنید.

راحت ترین راه برای انجام این عمل این میباشد که یکی از عددهای 1 تا 5 روی کیبورد خود را بفشارید. و نیز توانایی آن را خواهید داشت تا این عمل را با رفتن به به قسمت Photo > Set Rating هم انجام بدهید، ولی این راه بسیار پیچیده‌تر میباشد و پیشنهاد نمی کنیم لازم به انجام چنین کاری باشد.

1 Star Rating Lightroom 960x563 1

Flag

Flag یا پرچم هم مانند ستاره میباشد ولی انتخاب های زیادی در اختیار شما قرار نخواهد داد. با بهره برداری از پرچم شما توانایی آن را خواهید داشت تا یک تصویر را به عنوان انتخاب پایانی برگزینیند و یا آن را در مقام تصویر رد شده علامت گذاری بکنید. و نیز مییشود تصویرهای خود را Flag نیز نکنید و آن‌ها را دست نخورده باقی بگذارید.

شما می‌توانید مدت بارگذاری تصویرهای جدید از Flag بهره برداری بکنید و همه ی تصویرهای که تصمیم دارید پاک کنید را به عنوان رد شده یا Reject علامت‌گذاری بکنید. و بعد در وقت مناسب همه ی تصویرهای که برچسب Reject خواهند داشت را بررسی بکنید و تصمیم اتخاذ بکنید که آیا نیاز میباشد که حذف بشوند یا نه.

برای اینکه تصویرها را در مقام برگزیده یا Pick علامت بزنید دکمه P و برای اینکه یک تصویر را به عنوان رد شده علامت بزنید کلید X را فشار دهید.

برچسب‌های رنگی

یکی دیگر از راه های دسته بندی تصویرها در برنامه لایتروم بهره برداری از برچسب‌های رنگی میباشد. این برچسب‌ها هیچ تاثیر عجیبی روی تصویرهای شما نخواهند داشت و هیچ کار خاصی وجود ندارد که بشود روی تصویرهای که برچسب رنگی دارند انجام بدهید و روی تصویرهای دیگر انجام ندهید. مانند Flag و یا ستاره، برچسب‌های رنگی نیز روشی برای دسته بندی تصویرهای و مدیریت به آن‌ها در آینده میباشد.

برای نمونه شما می‌توانید تصویرهای که قرار میباشد در آینده با هم ادغام و به پانوراما تبدیل بکنید را با برچسب قرمز مشخص بکنید. با این کار تشخیص این تصویرها در آینده بسیار ساده تر میشود.

امکان دارد تصمیم داشته باشید تصویرهای که می‌خواهید بعدا تحلیل بکنید را نیز با برچسب رنگی مشخص بکنید. برای نمونه میشود به همه ی تصویرهای عروسی که در آن عروس هم حضور خواهد داشت برچسب آبی بگذارید. این موضوع صدرصد به ژانر عکاسی شما وابسته میباشد و هیچ روش صحیح یا غلطی برای بهره برداری از لیبل‌ها در برنامه لایتروم وجود نخواهد داشت.

برای اختصاص برچسب رنگی به عکس‌ها در لایتروم می‌توانید یکی از کلیدهای 6، 7، 8 یا 9 را روی کیبورد فشار دهید.

کلمات کلیدی

چنانچه که در پی یک راه راحت و آسان برای یافتن تصویرها در آینده میباشید، میشود به آن‌ها کلمه کلیدی بدهید.

این کار صدرصد چیزی میباشد که انتظار خواهید داشت؛ شما تصویرها را با کلمات کاربردی علامت‌گذاری خواهید کرد و در آینده میشود با این عبارات آن‌ها را پیدا بکنید.

برای منظم کردن تصویرها در برنامه لایتروم و اختصاص کلمه کلیدی به آن‌ها می بایست در ماژول Library نرم افزار لایتروم حضور داشته باشید. در تب بازشوی قسمت راست شما یک انتخاب تحت عنوان Keywording را در اختیار دارید. روی این گزینه کلیک بکنید و کلمات کلیدی که با تصویر مدنظر شما مرتبط خواهد شد را انتخاب بکنید. کلمات کلیدی انتخابی را میشود با کامای انگلیسی از همدیگر جدا بکنید.

در مقام یک عکاس منظره خیلی از این قابلیت استفاده نمی‌کنم اما عکاس‌های رویداد و عروسی خیلی زیادی را می‌شناسم که خیلی از این قابلیت استفاده می‌کنند. صرف نظر از اینکه در بلند مدت از این قابلیت استفاده می‌کنید یا نه، بهتر است آن را امتحان کنید تا متوجه شوید برای شما مناسب است یا خیر.

بهره برداری از نوار فیلتر برای دیدن عکس ها در روزهای آتی

هر دفعه که یک برچسب برروی عکس های خود میگذارید، یافتن آنها آن در روزهای آتی برای شما آسات تر میشود. بخش اصلی که برای یافتن تصویرها در آینده امکان دارد از آن بهره برداری بکنید، نوار فیلتر میباشد.

این نوار به شما این اختیار را خواهد داد که عکس های خود را با فاکتورهای متفاوتی منظم سازی بکنید. امتیاز ستاره‌ای، لیبل رنگی، دوربین، لنز، تنظیمات دیافراگم، نوع فایل و… صرفا بخشی از انتخاب های در اختیار شما میباشد. همان گونه که پیش تر عنوان شد، نوار فیلتر یک نوار باریک خاکستری در قست فوقانی صفحه میباشد. اگر  این نوار را در بخش جدولی ندیدید ، دکمه \ کیبورد را بفشارید یا به بخش View > Show Filter Bar منتقل بشوید.

اگر یکی از فاکتورهای تصویری که تصمیم دارید برگزینید را به خاطر دارید (بخشی از اسم آن، ماهی که عکس را ثبت کرده‌اید، محدوده‌ی ایزو مورد استفاده و…) قطعا میتوانید محدوده‌ی جستجوی خود به واسطه نوار فیلتر را محدود بکنید.

به عنوان نمونه متوجه هستید که یکی از تصویرهای قدیمی خود را با بهره برداری از نیکون D800e ثبت کرده اید و به آن امتیاز 5 ستاره داده‌اید ولی پیدا کردن آن برای شما کار بسیار سختی شده است . برای یافتن این تصویر به فولدر All Photographs در بالا سمت چپ ماژول Library نرم افزار لایتروم بروید، نوار فیلتر را گشوده و سرچ را شروع بکنید:

2 Filter Tool 960x472 1

اضافه کردن تصویرها به کلکسیون‌ها

از دیگر ویژگی های منظم کردن تصویرها در برنامه لایتروم که اغلب کاربران بسیار به آن علاقه‌مند می‌باشند، قابلیت افزودن تصویرها به کلکسیون‌ها میباشد.

کلکسیون‌های نرم افزار لایتروم چیزی مشابه به استراکچر فایل‌های درون راینه شما میباشد اما با این فرق که این کلکسیون‌ها صرفا درون برنامه لایتروم وجود خواهند داشت و شما می‌توانید بدون هیچ سختی، یک تصویر را به چند کلکسیون متفاوت بیافزایید.

به عنوان نمونه تصور کنید یکی از تصویرهای شما درون هارد درایو کامپیوتر در مسیر Photos > 2016 > 02 February ذخیره شده ولی شما تصمیم دارید آن را در فولدر «برترین تصویرهای منظره»، فولدر « نمایندگی رسمی کانن» و نیز فولدر «تصویرهای چاپی» هم ذخیره بکنید.

در ساختار فولدر رایانه شما می بایست از یک تصویر چند کپی متفاوت وجود داشته باشد که امکان دارد فضای هارد بسیار زیادی را در اختیار رو درآورد. و نیز هر دفعه که یکی از این تصویرها را ویرایش می کنید، ورژن های دیگر دست نخورده میمانند. این مسئله قطعا یک معظل بزرگ محسوب میشود که کلکسیون‌های برنامه لایتروم می‌توانند آن را از میان بردارند.

الان میشود همان تصویر را در مسیر Photos > 2016 > 02 February درون هارد درایو خودم داشته باشید که در سایدبار قسمت چپ ماژول Library لایتروم هم قابل نمایش میباشد ولی میشود به شکل همزمان آن را به کلکسیون‌های «برترین تصویرهای منظره»، «تصویرهای نمایندگی رسمی» و نیز «عکس‌های چاپی» هم اضافه بکنید. با این کار مکان ذخیره شدن تصویر روی هارد بدون تغییر باقی میماند و به هیچ عنوان لازم به کپی داشتن از تصویر اصلی نیز نمیباشد.

3 Lightroom Collections 629x650 1

برای منظم کردن کلکسیون‌های خود نیز شما توانایی ان را دارید تا آن‌ها را در Collection Setهای متفاوت نگه‌داری بکنید. به عنوان نمونه میشود تصویرهای مورد نظر خود را از سفر به مجارستان در مسیر «سفرها > مجارستان > برترین تصاویر» نگه داری بکنید. در این باره صرفا برترین تصویرها یک کلکسیون میباشند و دیگر موارد مجموعه کلکسیون یا Collection Set خواهند بود.

مهیج بودن این ویژگی این میباشد که شما هر دفعه که یک تصصویر را به کلکسیون می افزایید، از آن کپی نیاز نیست تهیه بکنید. تصویری که درون یک مکان میباشد همان مقدار فضایی را اشغال خواهد کرد که در 5، 12 یا حتی 50 کلکسیون میباشد. و نیز هر تغییری که روی یک عکس در کلکسیون‌های نرم افزار لایتروم اعمال بکنید، در همه ی تصویرها دیگر نیز مشاهده میشود. این دقیقا چیزی میباشد که یک برنامه مرتب‌سازی تصاویر باید داشته باشد.

کپی مجازی

ولی چنانچه تصمیم داشته باشید یک تصویر را به چند راه متفاوت ویرایش بکنید چطور؟ به عنوان نمونه فکر بکنید یک تصویر را نیز به صورت رنگی و نیز سیاه و سفید علاقه دارید؛ به چه شکل این دو ورژن را از هم جدا بکنید؟ این حرکت بسیار راحت میباشد: با کپی مجازی.

کپی‌های مجازی (Virtual Copy) برنامه لایتروم دقیقا مانند کپی کردن یک عکس در هارد رایانه خود میباشد اما با این فرق که این حرفکت صرفا در نرم افزار لایتروم اتفاق خواهد افتاد و حجم اشغال شده‌ی حافظه نیز زیادتر نمیشود. کپی مجازی یک راه بسیار تاثیر گذار برای ایجاد چندین ورژن متفاوت از یک تصویر بدون از دست رفتن فضای ذخیره‌سازی میباشد.

ولی بسیار مراقبت بکنید که کپی‌های مجازی بسیاری از یک عکس نگه ندارید چرا که از مدیریت خارج شدن آن‌ها و تشخیص اینکه کدام تصویر جدیدترین ورژن از آن‌ها میباشد بسیار ساده است. 

با در نظر داشتن همین یک هشدار کپی مجازی ابزار خیلی مناسبی است. عکاس‌ها اغلب اوقات از این ابزار و به خصوص برای تصاویر اصلی Portfolio خودشان استفاده می‌کنند. این ابزار یک روش سریع برای داشتن چندین ادیت مختلف از پر استفاده‌ترین تصاویر خودتان است.

لازم به ذکر است که در صورتی که می‌خواهید کارها تا جای ممکن ساده باشند، بهتر است از قابلیت اسنپ‌شات ماژول Develop استفاده کنید که در قسمت‌های قبلی مقاله راجع به آن توضیح دادیم. کپی مجازی در واقع یک اسنپ‌شات است که به شکل کاملا ملموس‌تری در Library شما نمایش داده خواهد شد.

Smart Previews

چنانچه شما همه ی تصویرهای خود را روی هارد درایو اکسترنال نگه‌داری کرده اید و بعد از پایان کار هم هارد درایو را از کامپیوتر خود جدا می‌کنید، باز هم میشود این تصورها را در نرم ازار لایتروم ببینیند. صرفا اینکه این تصویرها یک پیش نمایش با کیفیت بسیار کم میباشند و یک علامت تعجب بسیار کوچک نیز در قسمت بالایی آن‌ها دیده میشود.

4 Missing Photo Lightroom 650x581 1

البته در بروزرترین ورژن برنامه لایتروم، راهی برای بهره برداری از این پیش‌نمایش‌ها وجود خواهد داشت و آن نیز خلق چیزی تحت عنوان Smart Preview یا پیش‌نمایش هوشمند میباشد.

پیش‌نمایش هوشمند دقیقا همان چیزی میباشد که از آن انتظار خواهید داشت: پیش نمایش تصویر شما که تحت عنوان خود تصویر عمل خواهد کرد. شما توانایی این را خواید داشت تا این پیش نمایش را ویرایش بکنید، منظم بکنید و بدون هیچ ایرادی از آن خروجی دریافت بکنید؛ عمواملی که قطعا نمیشود با یک پیش نمایش معمولی انجام داد.

پیش‌نمایش‌های هوشمند جایگزین عکس اصلی نمی‌شود. زیرا اولا رزولوشن آن‌ها خیلی کمتر است و دوما روی هارد شما نمایش داده نخواهند شد. این فایل‌ها فقط در کاتالوگ لایتروم وجود دارند.

البته مزیتی که پیش‌نمایش هوشمند دارد این است که شما می‌توانید آن را دقیقا مثل یک عکس معمولی ادیت کنید و زمانی که دوباره هارد درایو خودتان را به کامپیوتر وصل کردید این ادیت‌ها روی فایل عکس اصلی اعمال خواهند شد و شما متوجه هیچ چیزی نخواهید شد.

در این بخش از مجوعه مطالب راهنمای جامع کار با برنامه لایتروم با روش بهره برداری از ماژول Library و به شکل کلی نحوه‌ی منظم سازی تصویرهای در لایتروم آشنا شدیم. در صورتی که سوالی در مورد این موضوع دارید و یا نکته خاصی جای مانده است از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید. کارشناسان نمایندگی رسمی کانن در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

تماس با کارشناسان