نمایندگی کانن - آموزش عکاسی صنعتی

آموزش عکاسی صنعتی

بهترین فیلد کاری در زمینه عکاسی که عکاسان میتوانند با آن به پول برسند ، عکاسی صنعتی یا همون عکاسی تبلیغاتی می باشد . ما در نمایندگی کانن قراره چند نکته کاربردی در مورد آموزش عکاسی صنعتی به عاشقان این هنر بگوییم.

اهمیت عکاسی صنعتی به قدری مهم و کلیدی می باشد که بیشتر شرکت های تبلیغاتی کل فعالیت های خود را روی عکاسی صنعتی معطوف کرده‌اند و دلیل ان این است که چیزی که همیشه وجود داشته و دارد ، محصول برای فروش است . هم چنین موردی که همیشه کمبود داخلش حس شده و میشود ، یک عکاس حرفه‌ ای صنعتی که توانایی گرفتن عکس‌های مناسبی برای محصول باشد.

تجهیزات و نکات مهم در عکاسی صنعتی

داشتن دستیار در عکاسی صنعتی

ممکنه داشتن دستیار در بیشتر حرفه ها مهم نباشه ، ولی در کار عکاسی صنعتی بی نهایت مهمه که شما حتما یک دستیار با خودتون داشته باشید . در واقع عکاسی کردن به تنهایی خیلی پیچیده تر از چیزی هست که فکر میکنید.

نورپردازی مهم ترین اصل در آموزش عکاسی صنعتی

نورپردازی مهم ترین عامل عکاسی می باشد ، ما با نورها در عکاسی صنعتی زیاد سروکار داریم . مخصوصا در عکاسی تبلیغاتی  که فاصله ‌ی یک تصویر خوب و حرفه‌ ای با یک عکس بی ‌کیفیت ، یک خطای ساده و غیرقابل جبران در نورپردازی می باشد.

نور پردازی در عکاسی صنعتی

در عکاسی از tethering استفاده کنید

یک عکاس حرفه‌ای سره هر پروژه ای که باشه و شرایطش امکان پذیر باشه از tethering استفاده می‌کنه. معنای tethering در عکاسی یعنی وصل کردن دوربین کانن به لپ‌تاپ به طوری که هر تصویری که شما ثبت می کنید مستقیما به لپتاپ منتقل میشه و اونجا میتونید عکس رو مشاهده کنید.

tethering در عکاسی صنعتی

اخلاق حرفه‌ای در عکاسی صنعتی

طبیعتا با افرادی سروکار داشتید که بیشتر مواقع دوست دارن حرف حرف خودشون باشد. افرادی که در همه شرایط و همه جاها باید رییس بازی در بیارن ، و هیچ حرف و پیشنهادی رو از جانب بقیه افراد تیم تحمل نمی‌کنند همیشه در عکاسی به مشکل برمیخورند.

بحث مالی 

درست است که عکاسی یک هنر و یک علاقه می باشد اما عکاسی صنعتی یا عکاسی خبری در عین چالش‌ها و دشواری هایی که داره و یک حرفه‌ی هیجان انگیز و سرگرم کنندس ولی این شغل شماست و شما از این راه کسب درآمد می‌کنید .

پس مهم ترین مسئله در این شغل این است که در مورد مسائل مالی تعارف رو کنار بذارید و مانند تمام بیزینس‌های دیگه حد و مرز هایی برای خودتون داشته باشید.

لوازم مهم برای عکاسی صنعتی

لوازم و تجهیزات استاندار، قلب تپنده عکسبرداری میباشند و در بیشتر موقعیت ها انجام فعالیت با آن‌ها تا حد زیادی مهیج میباشد؛ ولی لوازم عکاسی تنها برای مبتدی ها موجب آزار و گمراه کننده میباشد. لازم نمیاباشد بخش بیشتر سرمایه مالی  خود را برروی لوازم و تجهیزات پر هزینه صرف کنید؛ ما در مطلب آموزش عکاسی صنعتی عنوان خواهیم که که تلاش کنید تا ذهن گسترده ای داشته.

1) دوربین

آموزش عکاسی صنعتی

به یقین به یک مدل شگفت انگیز و پر هزینه لازم نیست. با این که عکاسی کردن با دوربین نیکون D810  و لنز 105mm f/1.4 جزو شیرین تجربیات میباشد ولی تهیه آن واجب نیست.

ما این مدل را برای مطلب آموزش عکاسی صنعتی به آن دلیل برگزیدیم که خاطر نشان کنیم که با لوازم ارزان قیمت هم میشود به نتیجه ها و حاصل پایان عالی بود.  با اینکه چنانچه برای یک شرکت بزرگ مشغول عکسبرداری میباشید بودن یک دوربین DSLR اضافه بر یاری کردن به شما برای انداختن تصویر های عالی تر ، سبب خواهد شد در نگاه صاحب شرکت با سابقه تر و کار کشته در به نظر بیایید.

پرسسش اصلی این میباشد که چه مدلی مناسب کار شماست؟ پیشنهاد میکنیم مطلب آموزش عکاسی صنعتی را با هر لوازی که در اطراف خود دارید، آغاز و مشاده کنید حاصل کار چه خواهد شد. اکثر مردم معتقد هستند که این دوربین میباشد که تصویرها را ثبت میکند.پاسخ این دیدگاه قطعا خیر میباشد، دوربین صرفا بخشی از یک پروسه سخت و پیچیده میباشد. تصویر از یک پروسه انتخاب حاصب خواهد شد: نورپردازی، نورسنجی، سبک و خلاقیت عکاس و پروسه بعد از گرفتن تصویر یعنی ادیت.

2) سه‌پایه

در این آموزش عکاسی صنعتی تصمیمی نگرفته ای تا بسیار پیچیده و تکنولوژی وار حرف بزنیم ولی برای این مدل از عکسبرداری عموما نیاز نمیباشد با دیافراگم بسیار بسته تصویرثبت بکنید؛ و این برای آن میباشد که باز ترین حالت عمق میدان را به دست بیاورید.

عرض عمق میدان، نواحی وضوح را تعیین بکنید. و برای دست یافتن به آن، میبایست از بهترین فاکتور f مدل دوربین خود بهره برداری لازم را ببرید .میزان سرعت شاتر و f نیز به هم ارتباط دارند. از آن جایی که با f بیشتر – به عنوان نمونه f/8 – نور پایین تری ورود میکند، میبایست سرعت شاتر خود را پایین بیاوریم تا نور زیادتری به داخل دوربین هدایت بشود تا با مسئله کم بودن نور موتجه نشویم.

زمانی که سرعت شاتر دوربین خود را پایین بیاورید، نمیشود آن را با یک دست یا با دستهای خود شروع به عکاسی بکنید؛ این حرکت سبب خواهد شد شخصیت مورد نظر شما تار بیوفتد. و بجز بهره بردن از یک سه پایه حرفه ای چاره دیگری نخواهید داشت. چنانچه تصمیم دارید در مورد روش های عکسبرداری مطالب بهتری مطالعه کنید، زمان خود را صرف این مطلب بکنید بهترین تنظیمات .

پیشنهاد میکنیم که لازم نمیابشد دراین بخش حتما میبایست یک سه پایه حرفه ای خریداری بکنید. با اینکه مدل های هستند که هزینه کمتری را دارا میباشند.

3) پس‌زمینه‌ی سفید

موارد بیشتری مخصوص پس‌زمینه‌ی سفید تعبیه شده است و چنانچه تصمیم دارید به طور مداوم عکسبرداری بکنید، لازم میباشد از یک پس زمینه سفید عالی بهره مند شوید. یک انتخاب کم هزینه این میباشد که به یک فروشگاه فورش لواز تحریر سر بزنید و یک تخته وایت برد خریداری بکنید.  به خاطر داشته باشید که به یقین سفید خریداری بکنید؛ نه سفید مایل به رنگ خاکستری یا رنگ کِرِم.

4) لنز

لنز مناسب برای عکاسی محصول ارتباط مستقیمی با نوع محصول دارد! برای محصولاتی که سایز بزرگتری دارند می توانید از لنزهای نیمه حرفه ای استفاده کنید. اما اگر محصول شما کوچک است، باید از یک لنز قوی برای ثبت جزئیات دقیق استفاده کنید. به عنوان مثال، عکاسی از جواهرات صنعتی به یک لنز قوی نیاز دارد تا تمام جزئیات آن را به خوبی پوشش دهد.

برای خرید دوربین لنز علاوه بر نوع عکس باید به بودجه خود نیز توجه کنید. هر چه بودجه شما بیشتر باشد، گزینه های بیشتری خواهید داشت و هر چه بودجه کمتر باشد، گزینه های کمتری خواهید داشت. یک عکاس تجاری باید لنزهای متنوعی داشته باشد تا بتوانید کار خود را به طور موثر مدیریت کنید و توجه کارفرما را به خود جلب کنید.

5) ساخت بازتاب‌ دهنده با فوم

زمانی که از نور پنجره بهره برداری کنید، 2 قسمت وجودخواهد شد: یک بخش روشن که نور از آن طرف به کالای شما برخورد میکند  و طرف دیگر که کاملا تاریک میباشد. طرف تاریک عموما تا حد ممکن تاریک میباشد و به همین خاطر، از یک ابزرا سفید برای بازتاب نور روی بخش تاریک بهره برداری بکنید. رفلکتور سفید بازتاب‌کننده‌ی عالی میباشد؛ چون محکم و تمام سفید مییباشد.

6) میز

یک میز نور مناسب با اندازه 24×27 اینچ برترین انتخاب ممکن میباشد. با اینکه بر روی هر میز که به رنگ سفید باشد توانایی انجام عکاسی را خواهید داشت. یک ابزار استاندارد و کم هزینه که قابلیت کمک به شما را دارد خیمه های نور میباشد که برای عکسبرداری از کالاهای با حجم کوچک تا حد زیادی عالی میباشد.

7) چسب

نسبت به میزی که تهیه میکنید، میشود از چسب یا گیره برای نگه داشن پرده‌ی خود بهره ببرید.

8) انتخاب اتاق استاندارد

اتاقی که پنجره‌ای در کنار دیواری داشته باشد، تا حد زیادی عالی میباشد. تا اهر میزان پنجره بزرگ‌تر است، نور طبیعی زیادی ورود خواهد کرد. با نزدیک‌تر شدن به پنجره، نور زیاد و سایه نرم تر خواهد شد. هر چه از پنجره کنار تر بروید، نور متعادل‌تری دارید ولی سایه‌ها هم تیزتر خواهند شد.

به چه شکل از کالایی خود با یک پس‌زمینه‌ی سفید عکاسی صنعتی کنیم؟

با ا هراه باشید تا مرحله به مرحله مسیر آموزش عکاسی صنعتی به خصوص عماسی از کالا را با هم بخوانیم.

راه نخست: تهیه کردن میز

هم اکنون که لوازم و تجهیزات را مهیا میکنید، نوبت به حاضر کردن مکان عکاسی میباشد. میز را بدون آنکه سایه‌ی حاصل از پایین پنجره را سد بکند، تا جایی ممکن که میشود به پنجره نزدیکتر بکنید. عالی میشود زوایایی پنجره با طرف راست یا چپ میز شما ۹۰ درجه قرار بگیرد. هر آنقدر به پنجره نزدیک‌تر میشوید و هر چه پنجره بزرگ‌تر است، نور نرم تری خواهید داشت.

چنانچه تصمیم دارید ژانر نورپردازی مختلفی را تجربه کنید، توانای دارید تا میز را چرخانده تا زواییی پنجره با میز ۴۵ درجه شود یا حتی پنجره درست روبروی میز واقع شود. به عنوان نمونه، عموما در عکسبرداری از غذا، پنجره پشت میز واقع میشود و دوربین درون پنجره قرار میگیرد. یک راه دیگر، حاضر کردن تمامی وسیله ها در پارکینگ و باز گذاشتن درب میباشد؛ که دقیقا مثل پنجره میباشد و فقط تفاوت این میباشد که شیشه‌ای در آن نمیباشد.

قدم بعدی: پرده‌ی استاندارد

روش های بسیاری مخصوص انجام این عمل در دسترس میباشد ولی غایت مهم این میباشد که پرده عمودی قرار بگیرد. امکان دارد برای تبدیل کرده پرده به شکل مورد نظر، لازم به بالا بردن آن داشته باشید. همانگونه که در تصویر بالا مشخص میباشد، میز را به دیوار تکیه داده شده است و پرده را به دیوار و میز چسب زده میباشد. چانچه از داشتن دیوار محروم هستید، میبایست روشی برای استحکام کردن پشت پرده مشخص بکنید. با اینکه چنانچه بکگراند و پایه آن را در دسترس دارید دیگر با این معظلات طرف نمیباشید.

قدم بعدی: حاضر شدن دوربین

هر دوربینی کمی با دیگری متفاوت است. برخی از مدل به صورت کامل خودکار میباشند و بعضی دیگر توانایی تنظیم دارند. زیبا بودن این روش این میباشد که چنانچه لازم باشد، قابلیت آن را خواهید داشت تا همه موارد را در مود خودکار بگذارید.

1) وایت بالانس (WB) خود را در مود خودکار (AWB) بگذارید.

2) تنظیم های فلاش را غیرفعال کرده .

3) تنظیمات عکاسی خود را در بیشترین کیفیت بگذارید (اگر دارید، RAW).

بیشتر دوربین‌های خانگی قابلیت RAW را نخواهند داشت؛ ولی چنانچه دوربین شما از این قابلیت پشتیبانی میکنید از آن بهره برداری بکنید. این مدل فایل تا حد زیادی پر حجم میباشد و از آخرین توانایی دوربین بهره برداری می‌کند. البته در پایان میبایست در نرم‌افزاری که تصاویر RAW را پشایبانی میکند (مانند فوتوشاپ، بریج، لایت‌روم،آپرچر) آنها را ادیت بکنید.

چانچه تنظیم RAW را دارا نمی‌باشید، تنظیم دوربین را روی بهترین حالت JPG بگذارید.

ایزو دوربین را روی عدد 100 بگذارید. ایزو مقدار حساسیت سنسور را مدیریت خواهد کرد. هر میزان عدد ایزو بالا تر برود، نویز بالاتری در تصویر میبینید. عموما پایین‌ترین ایزویی که میشود برگزید عدد 100 میباشد.

نورسنجی در عکاسی صنعتی

مورد نخست: قرار دادن تنظیم دوربین روی حالت دستی (M)

تنظیمات دستی برترین انتخاب مخصوص این عمل میباشد؛ برای اینکه قرار نمیباشد هیچ یک از موارد در زمان عکسبرداری تحرک داشته باشد. در تنظیم دستی، f را روی بالاترین عدد خود بگذارید تا بالاترین میزان عمق میدان را تجربه کنید.

تصویر را در عقب دوربین و با استفاده از (liveview) نگاه بکنید. قطعا همه موارد تیره خواهد شد؛ که مشکب خاصی نیست . الان به طرف سرعت شاتر حرکت کنید و تا جایی ممکن شاخص را چرخانده که تصویر به حد لازم کافی روشن بشود.

سرعت شاتر شما میبایست در حال پایین آمدن باشد. به عنوان نمونه، امکان دارد از 1/60 به 1/4 برسد. این عددها کسری از ثانیه میباشد؛ میزان زمانی که شاتر باز است. همینطور که عدد پایین می‌آید، اجازه‌ی ورود نور بیشتری را می‌دهد. آنقدر این عدد را تغییر دهید که پیش‌نمایش عکس درست شود.

مورد دوم:اولویت دیافراگم

امکان دارد دوربین برخی از عکاسان این تنظیمات را هم در خود نداشته باشد ولی چنانچه بود، f را روی بیشترین رقم ممکن قرار دهید. و با این عمل دوربین به شکل خودکار، شاتر را روی عددی که مناسب است قرار خواهد داد. البته امکان دارد غلط باشد و در آن حالت، میبایست آن را عوض کنید و با سرعت شاتر نور زیادی را به دوربین وارد کنید.

مورد سوم: نورسنجی خودکار

چنانچه دوربین شما تمام خودکار میباشد، دست شما خیلی باز نخواهد بود. ولی استرس نداشته باشید، موضوع با اهمیتی نمیباشد. ولی شاخص نورسنجی خواهید داشت، بدون شک می بایست +1 یا +1.5 به آن افزوده تا به نورسنجی درست انجام بشود. چنانچه صرفا تصویرهای زنی در حال دویدن را میخواهید، مانند غروب خورشید را تست بکنید.

قدم چهارم: قرار دادن محصول وسط سطح

در آموزش عکاسی صنعتی تنظیمات مکان کالا، یکی از کارهایی میباشد که راحت به نظر خواهد رسید ولی این مورد وقت گیر میباشد. به عنوان نمونه، چنانچه کالایی شما یک شیشه میباشد میبایست برچسب آن وسط تصویر قرار بگیرد. در بیشتر موقعیت ها میبایست تحرکات و تنظیمات بیشتری را اعمال بکنید تا به مکان مورد نظر دسترسی داشته باشید.

قدم پنجم: مهیا کردن رفلکتور

این سفید ساده، با اهمیت ترین اصلاح‌کننده‌ی نوری میباشد که عکاسان در محل عکاسی خود از ان برای همه تصویرها از آن بهره برداری میکنند.نور از روی کارت پخش میشود و همه سایه‌ها را در بر می‌گیرد. مکان قرارگیری این کارت به انتخاب شما بسته است؛ پس آن را در زاویه های متفاوت بگذارید و مشاهده بکنید کدام عالی می‌باشد.

قدم ششم: بررسی تصویر ثبت شده

زمانی که تصویری را ثبت کردید، چند دقیقه به موردی که ایجاد شده دقت بکنید. در این لحظه تجربه و آموزش ها وارد عمل خواهند شد. چه چیزی عالی میباشد، چه چیزی موردی عالی نمیابشد و برای عالی شدن آن چه عملکرد های میشود صورت انجام داد؟ راه های متفاوتی عالی تر کردن تصویر را آزمایش بکنید و کم‌کم مشاهده خواهید کرد که توانایی شما به شکل بسیار طبیعی بیشتر خواهد شد.

تصویرهای خود را به رایانه انتقال بدهید و نگاهی به آن‌ها بکنید. بدین شکل، ایده‌ی عالی تری از آن‌ها در دست دارید. پشت دوربین به هیچ عنوان صدرصد دقیق نمیباشد. بخشی از آموزش عکاسی صنعتی به واسطه خود شما و با تحلیل تصویر هایتان اتفاق خواهد افتاد.

نمایندگی رسمی کانن برای چیدمان و بکاپ تصویرهای شما، نرم افزار ادوبی لایت‌روم را پیشنهاد میکند. این نرم افزار توانایی آن را دارد تا برای همه ادیت های شما مورد استفاده قرار بگیرد؛ مگر این که تصمیم داشته باشید فعالیت های خیلی حرفه ای تری صورت بدهید.

قدم هفتم: ویرایش تصویر

زمانی که تصویر مورد علاقه خود را ثبت کردید، زمان ویرایش آن خواهد رسید. چنانچه صجیح و بدون مشکل از کالای خود تصویر ثبت کردید، کالا میبایست صدرصد نورسنجی شود و پس‌زمینه میبایست خاکستری روشن باشد و تصویر شما میبایست چیزی مشابه به تصویرهای ویرایش ‌نشده به نظر برسد. با قیاس تصویرهای ویرایش ‌نشده و تصویرهای ویرایش ‌شده، کاملا مهم بودن این پروسه از روند را درک خواهید کرد.

ممکن است در بیشتر مسائل برون سپاری قیمت بهتری برای شما خواهد داشت تا اینکه خود تصمیم داشته باشید آموزش خوبی در این مسئله داشته باشید ولی آموزش های بسیار بیشتری هم به شکل رایگان در فضای مجازی و وجود دارند که میشود از آن ها هم برای آموزش بهره برداری بکنید.

نتیجه

عکاسی صنعتی یکی از پرطرفدارترین شاخه های عکاسی است که علاوه بر جذابیت، درآمد خوبی هم دارد. عکاسی صنعتی مستلزم داشتن تصاویر جذاب از محصولات مختلف و گنجاندن آنهاست. همچنین گاهی اوقات شرکت ها از تصاویر صنعتی در تبلیغات خود برای افزایش فروش استفاده می کنند اما بدون دانش فنی نمی توانید در این مسیر موفق باشید.

تماس با کارشناسان