نمایندگی کانن - استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform برای ویرایش سریع‌تر و بهتر عکس

یکی از مراحل مهم بعد از عکاسی، ویرایش عکس است؛ که با برخی از ابزارهای سخت‌افزاری می‌توانید آن را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهید.نمایشگرهای شکل موج (Waveform Monitor) ابزارهایی هستند که در دسته‌ی اسیلوسکوپ‌ها قرار دارند. این نمایشگرها بسته به بخشی که مورد استفاده، قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند. یک نمونه‌ از آن‌ها، برای فرایند ویرایش عکس استفاده می شود.

بعضی از کارشناسان عکاسی معتقدند که استفاده از این نوع نمایشگر برای ویرایش عکس، تأثیری عمیق بر روند ویرایش و سرعت و کیفیت آن می گذارد. استفاده از هیستوگرام یا بافت‌نگار برای ویرایش تصاویر، در بخش‌های مختلف به‌کمک عکاسان و طراحان جلوه‌های بصری می آید. آن‌ها نور و سایه‌های موجود در تصویر را می توانند با استفاده از همین نمودارها تنظیم و بررسی نمایند. همچنین باید مطمئن شوند که عکس نهایی، از لحاظ نمودار نور و سایه در وضعیت استاندارد واقعی قرار گرفته است.

در واقع عکاس پس از ویرایش عکس باید مطمئن گردد که نورپردازی و سایه‌ها تا حد قابل‌قبولی به واقعیت نزدیک هستند؛ مگر در صورت اینکه سبک خاصی از عکاسی را در نظر گرفته باشد.نمایشگرهای شکل موج به عکاس‌ این امکان را می‌دهند تا نورپردازی و سایه‌ها را با سرعت بالایی با استاندارد طبیعی مقایسه نمایند. استفاده از نمایشگرهای مذکور، صرف‌نظر از نمایش رنگ‌ها در نمایشگر یا خطاهای دید کاربر ویرایشگر، تنظیم نور و سایه‌ها را آسان می سازد.

نمایشگرهای شکل موج، بصورت اختصاصی برای کار روی نورپردازی تصاویر استفاده می کنند. در نتیجه می‌توانید از آن‌ها در انواع عکس‌ها استفاده کنید. در واقع نمایشگر، میزان طبیعی و حقیقی نور را در صحنه مشخص می نماید و ربطی به رنگ و دیگر جلوه‌های عکس ندارد.

عکاس‌ها بعد از ثبت عکس ها از صحنه‌ها، معمولاً کمی بعد ویرایش عکس را شروع می کنند. بعضی مواقع باید ویرایش یا انتخاب بهترین عکس‌ها باید هرچه سریع‌تر انجام گیرد. به‌هرحال وضعیت چشمان عکاس پس از عکاسی و در زمان ویرایش و همچنین نمایشگری که برای مشاهده و ویرایش عکس‌ها بکار می‌برد، نقش بسیار مهمی در فرایند دارد.

بهمین دلیل استفاده از یک سخت‌افزار بدون وابستگی به خطاهای دید کاربر یا کالیبره بودن نمایشگر اصلی، میزان صحیح نور و سایه‌ها را نمایش بدهد، کاربرد زیادی در ویرایش حرفه‌ای دارد.

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

پیشنهاد خرید
4 6

مویک مینی ۳ پرو | DJI MINI 3 PRO

مشاهده محصول

روند استفاده از نمایشگر شکل موج

شرکت‌های گوناگونی نمایشگرهای مخصوص شکل موج می سازند. هر نمایشگری که بخش Waveform Scope داشته باشد، برای ویرایش تصاویر مبتنی بر شکل موج نور و سایه، کاربرد دارد. از نمونه‌های کاربردی آن می‌توان به نمایشگر هفت اینچ Atomos Shogun Flame اشاره نمود. این نمایشگر را می‌توان به انواع کامپیوتر شخصی متصل کرد و از نمودارهای موجی آن برای ویرایش نور و سایه بهره برد.

در نمایشگر طول موج، مشاهده و ویرایش موج‌های نوری فرایند بسیار آسانی است. فقط باید با استفاده از کابل HDMI یا هر رابط استاندارد نمایشگر، آن را به کامپیوتر شخصی وصل کنید. باید حالت دو نمایشگر را به حالت Mirror تنظیم کنید تا یک تصویر را در هر دو ببینید. نمایشگر اتوموس یک دکمه‌‌ی Scope دارد که با لمس آن، نمودار مدنظر نور و سایه را روی تصویر مشاهده می نمائید. ابتدا باید شکل موج مناسب عکس خود را پیدا کنید و سپس آن را فعال نمایید. نیاز به هیچ اپلیکیشن یا پلاگین اضافه‌ای نیست و شکل موج، کل نمایشگر دوم را می پوشاند.

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform مشکلات خطای دید در نورپردازی را تا حدودی از بین برده است

رسیدن به مقدار «صحیح» مقادیر نور و سایه در تصویر، شاید در ابتدا و نگاه اول در عکاسی معنای خاصی ندهد. در واقع نورپردازی در عکس‌ها وابسته به سبک عکاسی است. از طرفی فراموش نکنید که مقدار «صحیح» مقداری است که در آن، جزئیات مناسبی از بخش‌های مختلف عکس مشاهده می‌نمائید.

مقادیر کمتر یا زیاد، می‌تواند جزئیات عکس را دچار تغییر محسوس نماید. نهایتاً خود عکاس و ویرایشگر پس از مدتی به مقدار «صحیح» یا بهینه دست می یابد و عکس‌های بعدی را طبق آن ویرایش می‌شود. در چنین مراحلی، اعتماد نکردن به چشم‌ها شاید انتخاب درستی بنظر بیاید. شما نباید نور عکس را با چشم‌ بررسی کنید، بلکه باید بدنبال حفظ جزئیات در آن باشید.

در ابتدای ویرایش به‌کمک شکل موج، اول باید بخشی از تصویر را در نظر بگیرید که طبق نظر خودتان، نورپردازی طبیعی‌تری داشته است. در عکس‌ها همیشه بخش‌هایی هستند که نور غیرطبیعی را بازتاب میکنند و بخش‌هایی دیگر نور طبیعی‌تری را بازتاب می نمایند.

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

 به تصویر زیر دقت نمائید. صرف‌نظر از بخش‌هایی از پیشانی که نور بیشتر دریافت کرده، بخش‌هایی از عکس طبیعی‌تر به‌نظر می آید. با انتخاب این بخش از عکس، شکل موج نور و سایه‌های آن در نمایشگر دوم می بینید.

نمایشگرهای شکل موج، همیشه دراختیار کاربر اسلایدرهایی را قرار می‌دهند که با تغییر آن‌ها، نور و سایه را در تصویر مورد نظر ویرایش می نماید. تغییر اسلایدرها با تغییر نور و سایه در تصویر اصلی همراه است. فراموش نکنید که برای اعمال تغییرات ابتدا باید یکی از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ و لایت‌روم و کپچر وان استفاده نمائید.

پیشنهاد خرید
9 5

دوربین گوپرو هیرو GoPro Hero 12 Black

23,400,000 تومانمشاهده محصول

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform بدون نمایشگر

تغییر شکل موج نور و سایه در تصاویر، لزوماً به نمایشگرهای ویژه نیاز نخواهد داشت. اپلیکیشن‌های ویرایش عکس ، ابزارهایی را برای ویرایش نور و سایه در اختیار کاربر قرار میدهند. به‌عنوان مثال در اپلیکیشن Capture One ابزار Curve موجود است که در هر بخش از تصویر، نمودارها و هیستوگرام‌های نور و سایه را بنمایش می گذارند.

حتی عکاس‌ها و ویرایشگرهای حرفه‌ای، برای تغییر سطوح نور و سایه در عکس‌ها، سعی و خطا می کنند و لزوماً هیچ معیار مشخص و دائمی برای تعیین متغیرها موجود نیست در واقع اگر از چند متخصص درباره‌ی مقادیر صحیح نور و سایه در عکس و فیلم نظرخواهی کنیم؛ قطعاً پاسخ‌های متفاوتی دریافت می کنیم. با جست‌وجو در گوگل برای پیدا کردن مقادیر صحیح نیز به هزاران پاسخ متفاوت میرسید.

در نهایت تجربه و مشاوره، نقش مهمی در پیدا کردن مقادیر بهینه برای نورپردازی سوژه‌ها و عکس‌ها دارد. فراموش نکنید که هر سوژه بسته به موقعیت و رنگ پوست و نورپردازی صحنه، نیاز به نوردهی خاص خود است. جالب است بدانید عکاسی در ابتدا برای ثبت تصویر از سفیدپوستان گسترش یافت و بسیاری از مفاهیم استاندارد، حول همان ایده شکل گرفت. با گذشت زمان اهمیت نورپردازی برای عکس‌برداری از افراد با نژادهای گوناگون، چند برابر می گردد.

استفاده از نمایشگر شکل موج Waveform

کابران عزیز سایت کانن برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی تمامی دوربین ها، لنز و تجهیزات عکاسی، و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید، در سایت نمایندگی کانن در دسترس شما عزیزان می باشد. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی با بخش فروش نمایندگی کانن تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان کانن دریافت نمائید. افتخار ما خرید مطمئن و آسوده شما عزیزان است.

تماس با کارشناسان