نمایندگی کانن - انواع عکسبرداری پرتره

انواع عکسبرداری پرتره

انواع عکسبرداری پرتره

یازده نمونه از انواع عکسبرداری پرتره

تمامی علاقه مندان به عکاسی با ژانر عکاسی پرتره آشنا هستند. در اوایل سنین بچگی که پدر و مادر ها کودکانشان را با لباسی آراسته در برابر دوربین قرار میدادند، بچه ها با این ژانر آشنای پیدا میکنند. ولی عکسبرداری پرتره تنها به این مورد محدود نخواهد شد. دریافت اطلاعاتی درباره انواع تصاویر پرتره برای کاربران و عکاسان در این عرصه نیاز میباشد.

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره

پرتره استاندارد یا قدیمی

عکسبرداری پرتره‌ی سنتی یا Traditional Portrait جزو  نامدارترین انواع عکاسی پرتره میباشد. هر شخصی بدون شک در طول مدت زندگانی، به تعداد بیشماری این سبک از عکسبرداری پرتره را انجام داده است. در ژانر پرتره‌های سنتی، شخص به صورت مستقیم به دوربین نگاه میکند. عموما در این تصویرها تا بخش بالاتنه‌ی فرد در تصویر وجود خواهد داشت. در زمان کنونی این تصویرها را در استودیو و در مقابل یک پرده شفاف عکاسی میشوند. تصویرهای سه در چهار مثالی از پرتره‌های سنتی میباشند که در تمامی فعالیت های رسمی، نیاز خواهند شد. این ژانر عکسبرداری از دیرباز رونق خاصی داشته و به صورت عکسبرداری اداری شناخته میشد.

پرتره گروهی و خانوادگی

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره

تصویرهای دسته جمعی هم یکی دیگر از متنوع ترین حالت های عکسبرداری پرتره میباشد که با وسعت موبایل های هوشمند، گسترش پیدا کرده اند. با اینکه پرتره‌های دسته جمعی از سوابق دراز مدتی برخوردار هستند. تمامی علاقه مندان در منزل خود بدون شک تعدادی آلبوم عکاسی را دارند. تعداد بیمشاری از این تصاویر هم، به صورت پرتره‌ی دسته جمعی گرفته شده است. پس این ژانر هم برای شما تا حد زیادی آشنا میباشد و بیشتری از خاطره های شما با پرتره‌های دسته جمعی گرفته شده اند.

در گذشته هم بیشتر مردم تلفن همراه داشته اند. پس در سفرهای دست جمعی و در کنار منظره های مختلف انداختن عکس پرتره دسته جمعی به یک فرهنگ تبدیل شده است. مثالی دیگر از عکسبرداری به این ژانر، در مراسم های مختلف، صورت میگیرد. حالت های متفاوتی که هر شخص در این سبک عکسبرداری میکند، بر مهیج بودن آن می افزاید. چنین تصویرهای سبب خواهد شد که رفاقت ها و خاطره‌های زیبا به همراه عزیزان و خانواده به راحتی و در طول زمان از بین نروند.

پرتره‌های رسمی

پرتره رسمی مشابهت زیادی به پرتره‌های قدیمی را دارا هستند. با اینکه شرایط آن تصاویر نسبت به دیگر تصاویر مقداری تفاوت دارند. در این ژانر می بایست نور به صورت بدون نقص در جای خود قرار بگیرد و سوژه‌ی تصویر در مکان عالی جای بگیرید. پرتره‌های رسمی مثل انداختن تصویرهای یادگاری نخواهد بود و به عکاس کاربلد وابسته میباشد. شما توانایی آن را دارید نمونه‌هایی ‌از از تصویرهای رسمی را در تابلوهای تبلیغاتی دیدن بکنید.

عموما تولید کننده های لباس،‌ از پرتره رسمی برای تبلیغ های خود بهره برداری می‌کنند. و نیزافراد محبوب هم معمولا از این مدل تصویرها زیاد می اندازند و در شبکه های اجتماعی خود نشر میدهند. شما نیز چنانچه تمایل دارید، توانایی ان را دارید با رفتن به یک استودیو عکاسی چنین تصویری را از خود به یادگار بیاندازید. عموما هدف از انداختن عکس پرتره‌ای رسمی، نشان دادن یک فرد موفق در لباسی رسمی میباشد.

پرتره سبک زندگی

این زانر از متنوع ترین عکسبرداری پرتره ، امید و نزدیک بودن بیشتری را در خود خواهد داشت. در این سبک از عکسبرداری پرتره معمولا لحظه های شاد گرفته می‌شوند. لحظه های که امکان دارد به تعداد زیاد در طول روز خلق بشوند. به یقین به این دلیل است که به این نوع، سبک زندگی اطلاق میشود. شما از لحظه های که در زندگی خود تجربه کرده اید، عکس میاندازید.

انواع عکسبرداری پرتره

این می‌تواند برترین روش برای نگه داشتم خاطرات شما باشد. کودکان سوژه‌های مهم پرتره‌ی سبک زندگی میباشند. ثبت زمانی که کودک با شور و شوق در حال بازی میباشد، پدر و مادر از او عکس میاندازند. این تصویرها نسبت به دیگر انواع پرتره نامدارتر و کاربردی‌تر میباشد. اگر به گالری موبایل خود یا آلبوم‌های قدیمی سرری بزنید، خواهید دید که شما نیز تعداد بیشماری تصویر پرتره‌ی سبک زندگی دارید.

پرتره مفهومی

هر یک از متنوع ترین تصویرهای پرتره غایت ویژه را در پی دارند. بعضی مخصوص گرفتن خاطرات میباشند. بعضی دیگر برای تبلیغ های شرکت های بیزنسی لازم هستند. درباره هدف پرتره‌های مفهومی، میشود عنوان که برای به نمایش گذاشتن یک مفهوم عمیق زندگی مورد استفاده قرار میگیرد. این ژانر هم عموما به واسطه عکاسان کارکشته صورت میپذیرد.

علاقه مندان در گرفتن پرتره‌های مفهومی تلاش میکنند تا مفهوم که به آن میاندیشند را به تماشاگران به نمایش گذارند. به عنوان نمونه بعضی از علاقه مندان به پرتره مفهومی با بهره بردن از این ژانر پرتره‌ سختی های یک جامعه را به  تصویر میکشند. این مسئله می‌تواند هر معظلی باشد؛ از آلودگی هوا گرفته تا تنهایی انسان مدرن!

پرتره‌های محیطی

این بخش از متنوع ترین عکس های پرتره چیزی میان سنتی و سبک زندگی میباشد. منظور از محیط زیست، می‌تواند محل شغل یا زندگی شخص نیز باشد. هدف از این مدل عکسبرداری نشان دادن نحوه کار یا سبک زندگی یک شخص میباشد. پس عموما پرتره محیطی را در محیط های مشخصی مانند محل کار یا منزل فرد ثبت میکنند. از این مدل عکسبرداری برای نشان دادن شغل ها هم به کار میرود.

برای نمونه یک باغبان تصمیم گرفته است محیط کار خود را با بقیه به اشتراک بگذارد. پس پرتره‌ی محیطی او در باغ مورد نظر خودش انداخته می‌شود. یا اگر مالک یک شرکت تصمم داشته باشد همچین حرکتی را بکند، می بایست این تصویر را در محیط شرکت یا دفتر کاری خود ثبت بکند. در این صورت هر شخصی با دیدن این تصویر، تماشاچیان به طور نسبی با شغل و محل کسب فرد می‌شوند. این سبک برای معرفی شهر و روستا نیز استفاده می‌شود.

پرتره‌های صادقانه

در این ژانر هیچ نمایشی وجود نخواهد داشت. نور تنظیم نمیشود و پرده‌ای نیز نخواهد بود. پرتره کاندید به معنی سادگی و نزدیکی میباشد. این نام به خاطر حقیقی بودن تصویرها برگزیده شده است. در این تصویرها، هر چیزی که را که مشاهده میکنید به شما نمایش میدهد. انداختن این سبک از عکاسی نیاز به دوربین یا عکاس کار کشته نخواهد داشت.

شما توانایی آن را دارید تا با تلفن همراه نیز این سبک از عکاسی را شروع بکنید خود. به عنوان نمونه در خیابان‌های شهر صورتی نگاه شما را به خودش جلب خواهد کرد. دوربین موبایل خود را آماده کرده و آن تصویر را بگیرید. این ژانر از انواع عکاسی پرتره، نمایانگر واقعی بودن را به بیننده نمایش خواهد داد. پیش برای مستند سازی هم قابل بهره برداری میباشد.

پرتره چشمگیر

قطعا بیشتر افراد این مدل از پرتره‌ را از شخصیت های معروف یا مدلینگ ها مشاهده کرده اند. در این مدل از عکاسی پرتره‌ سوژه تا حد زیادی برجسته میشود و به جزییات زیادی اهمیت خواهد داد. در تصویرهای تبلیغاتی چشمگیر، عموما یک مدل یا شخص معروف را خواهید دید. در این مدل از عکاسی شخص لباس برند محبوی را به تن میکند یا از لوازم گریم برند مشهوری استفاده خواهد کرد. این از انواع عکس پرتره میباشد که ژانری نمایشی و تبلیغاتی نیز با خود به همراه خواهد داشت. پس لازمه گرفتن این سبک از عکاسی پرتره داشتن لوازم بسیار پیشرفته میباشد. در این ژانر تصاویر ویرایش های زیادی را نیاز خواهند داشت.

پرتره‌های غیر حقیقی یا سورئال

فراواقعی یک ژانر بسیار محبوب هنری میباشد. چنین تصویر نیاز به شخصی هنرمند و خلاق را خواهد داشت. سورئال از متوع ترین عکسبرداری پرتره میباشد که به واسطه ادیت های بسیار پیشرفته انجام میشود. ویرایشگرهای پیشرفته تصویرهای پرتره‌ی استاندارد را با خلاقیت و ایده پردازی به تثویرهای سورئال مبدل می‌کنند.

عکاسی پرتره چیست

حتی بعضی از عکاسان ایده‌پرداز شرایط را به شکلی طراحی میکنند که تصویر به شکل واقعی سورئال نمایش داده بشود و گاهی نیازی به ویرایش خیلی پیشرفته هم نیست. هدف از این حرکت خلق یک اثر هنری مهیج میباشد. این سبک عکسبرداری ذهن خلاق عکاس و ویرایشگر را برای مخاطب نشان خواهد داد. این ژانر یک رویاپردازی میباشد. پس حد و مرزی در آن وجود نخواهد داشت. هر شخصی با هر سلیقه‌ای توانایی ان را دارد تا یک تصویر سورئال خلق بکند.

پرتره‌های انتزاعی

این مدل پرتره‌ ممکن است بالاتر از یک تصویر سورئال به نظر برسد. عکسبرداری چکیده هم از نام های میباشد که عکس پرتره است که لازم به داشتن تخیلی بسیار بالای هست. این تصویرها با کمک گرفتن از ذهن روایی یک عکاس شکل میگیرد. در این شاهکار هنری، ادیتورها اصلی ترین نقش  را ایفا میکندد. برا اینکه ایجاد این تصاویر از مدت زمان بسیار بالایی نشات میگیرد.

غایت نهایی از مدل از عکسبرداری،‌ ایجاد یک اثر هنری مهیج و نمایان کننده ذهنیت یک شخص هنر مند و خالق میباشد. شما هم توانایی ان را خواهید داشت تا همچین اثر هنری را به واسطه تلفن همراه خود خلق بکنید. ایدتورهای تصویر زیادی برای موبایل های هوشمند ساخته شده است که ویزگی های بسیاری را با شما به اشتراک میگذارند. بیشتری از علاقه مندانی از پرتره‌های سورئال و چکیده مخصوص پروفایل‌های شبکه های اجتماعی شان بهره مند میشوند.

 پرتره‌های نزدیک

همانگونه که از اسم تصویرهای بسته یا فاصله نزدیک پیدا میباشد، از فواصل خیلی کوتاه ثبت شده است. این ژانر برای برجسته کردن قسمت زیبای صورت سوژه میباشد. این حالت از متنوع ترین عکاسی پرتره هم مثل بعضی دیگر از حالت ها برای تبلیغ هم به کار میآید. شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی، از این ژانر تا حد زیادی بهره برداری خواهند کرد.

برای اینکه تصمیم دارند با انجام دادن این عمل، تأثیر زیاد تولیدات خود را به رخ بکشند. حتی برای تبلیغ لنزو عینک هم از عکسبرداری از فاصله کوتاه بهره برداری میکنند. تولید کننده های متفاوتی ساخت عینک‌ برای عالی تر شدن تولید خود دست به عکاسی و استفاده از این روش میکنند.

کلام آخر

با تحلیل بر روی انواع عکسبرداری پرتره میشود متوجه این موضوع شد که پرتره، درصد گسترده ای از جهان عکاسی را در بر میگیرد. بعضی از حالت های عکسبرداری پرتره را فقط کاربران کارکشته میتوانند انجام بدهند و بهضی دیگر را کاربران مبتدی هم با موبایل و یا دوربین های رده پایین اقدام به ثبت میکنند. بخشی از این ژانر عکسبرداری نمایان کننده حقیقتی تلفخ میباشد. ولی بخشی دیگر به قطع غیر حقیقی و سرچشمه گرفته از رویاپردازی های عکاس میباشد. در هر حالت عکاسی یک هنر میباشد و انداختن یک تصویر مهیج، لازمه داشتن علاقه و تمرین و ممارست بسیار بالایی هست.

تماس با کارشناسان