نمایندگی کانن - برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی

برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی

برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی

برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی

دوربین های فیلمی شامل دو دوربین: دوربین مکانیکی و دوربین الکترونیکی می شود. هر کدام مزیت‌ها و معایبی خود را دارند: اولی گران‌تر و لوکس‌تر و دومی ارزان‌تر و کاربردی‌تر است.

امروزه با وجود پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی دوربین‌های الکترونیکی صورت گرفته هنوز طرفداران دوربین مکانیکی کم نیستند. دوربین‌های مکانیکی فیلمی حس خاصی به شما می‌دهند. صدای تق‌تق دندانه‌های چرخ‌دنده‌ها و فنرهای جمع‌شونده که با انگشتان خود می‌توانید آن‌ها را با تمام وجود لمس نمائید، حسی جادویی میدهد. صدای دلنشین «KA-CLACK» دوربین‌های مکانیکی همیشه بهتر از صدای «bzzzt» دوربین‌های الکترونیکی بوده است.

حتی طرفداران قدیمی دوربین‌های مکانیکی بر این نکته واقف هستند که دوربین‌های فیلمی الکترونیکی مزیت‌های مهمی بر دوربین‌های فیلمی مکانیکی دارند؛ اما این مزیت‌ها همیشه خیلی مشخص نمی باشند. درواقع، با استدلال منطقی می‌توان به این نتیجه رسید که دوربین‌های الکترونیکی برای عکاسان زیادی و در بسیاری مواقع، بهتر از دوربین‌های مکانیکی فیلمی هستند. پس می خواهیم به بررسی برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی ، می پردازیم. شما کاربران گرامی برای اطلاع از قیمت و مشخصات هر یک از دوربین عکاسی کانن به سایت رسمی کانن مراجعه فرمائید.

 

تفاوت الکترونیکی و مکانیکی در چیست؟

قبل از اینکه مقایسه‌ی دوربین‌های مکانیکی فیلمی با دوربین‌های الکترونیکی فیلمی را شروع شود، می خواهیم بصورت مختصر آن‌ها را تعریف کنیم تا در ادامه‌ی مطلب آنها را به‌خوبی متوجه شوید، باید بدانید دوربین‌های تمام‌مکانیکی، دوربین‌هایی هستند که قطعه‌ی الکترونیکی در سازوکارهای شاتر و نوردهی و چرخش نوار فیلم (Film Winding) وجود ندارد. ممکن است این دوربین‌ها دارای قطعه‌ی الکترونیکی نورسنج باشند؛ ولی از نظر مکانیکی، بدون باتری یا هرگونه منبع تغذیه‌ی الکتریکی نقصی در عملکرد ندارند.

دوربین‌های تمام‌مکانیکی بدون باتری می‌توانند بی‌نقص کار کنند

 وقتی از دوربین‌های فیلمی الکترونیکی صحبت می کنیم، منظور دوربین‌هایی هستند که شاتر آن‌ها الکترونیکی کنترل می‌شود؛ ولی فوکوس و چرخش نوار فیلم را دستی انجام می‌دهد یا دوربین‌هایی که همه‌ی کارها از جمله شاتر، کنترل نوردهی، چرخش نوار فیلم و معمولاً فوکوس خودکار را الکتریکی یا الکترونیکی انجام میشود. بااین‌حال، هنوز بعضی از دوربین‌های الکترونیکی، تنها با سرعت شاتر و بدون باتری کار می‌کنند. برخی دیگر از دوربین‌ها، در صورت نبودن الکتریسیته، عکسی ندارند. توجه کنید که بعضی از دوربین‌های مانند کانن EF از زمان‌بندی مکانیکی موجود در شاتر هیبرید برای سرعت‌های سریع و از زمان‌بندی الکترونیکی برای سرعت‌های کُند استفاده می نماید.

دوربین‌های الکترونیکی به باتری نیازی ندارد که با سرعت ثابت شاتر کار میکنند. برخی دیگر بدون منبع تغذیه‌ی الکتریکی توانایی گرفتن عکس را ندارند. اکنون تفاوت دوربین‌های فیلمی تمام‌مکانیکی و دوربین‌های فیلمی الکترونیکی را میدانید؛ حالا به معرفی مزایای دوربین‌های الکترونیک می‌پردازیم و در پایان، مزیت دوربین‌های مکانیکی را بررسی می کنیم.

برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی

دلیل برتری دوربین‌های الکترونیکی در چیست؟

۱- قطعات متحرک دوربین‌های الکترونیکی کمتر از دوربین‌های مکانیکی می باشد.

این دلیل از دلایل اصلی می باشد که سازندگان را ترغیب به کنارگذاشتن دوربین‌های مکانیکی و تولید دوربین‌های الکترونیکی کرده است. سازوکار عملکرد دوربین‌های الکترونیکی ساده تر از دوربین‌های مکانیکی می باشد. دوربین‌های مکانیکی ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و از چرخ‌دنده، اهرم، فنر، سیم و زنجیرهای بسیار ریز تشکیل شده است. این قطعات متحرک امکان هرز و از هم جدا شدن و گیر کردن یا شکستن دارند. در دوربین‌های الکترونیکی، این خرده‌قطعات پیچیده جای خود را به قطعات الکترونیکی ثابت و مستحکم داده‌اند. این قطعات علاوه‌بر ساده‌تربودن، محکم‌تر و مطمئن‌تر می باشند.

دوربین‌های الکترونیکی ساخت ارزان تری نسبت به دوربین‌های مکانیکی دارند.

 

از دیدگاه سازنده، ساختن دوربین‌های الکترونیکی از دوربین‌های مکانیکی ارزان‌تر است. از دیدگاه عکاس، احتمال عملکرد اشتباه و عیب و ایراد پیداکردن، در دوربین‌های الکترونیکی کمتر می باشد.

 

۲- از تنظیم خارج شدن دوربین‌های الکترونیکی خیلی کم است

یکی از مشکلات شاترهای دارای سازوکار زمان‌بندی مکانیکی این است که درمعرض ساییدگی و کاهش لغزندگی و تغییرات دمایی هستند. بعد از مدتی استفاده از دوربین، تنظیم شاتر روی ثانیه دقیقاً به ثانیه‌ی نوردهی منجر نمیگردد. در سرویس CLA که خلاصه‌شده عبارت «تمیزکردن و لغزنده کردن و تنظیم» می باشد، منظور از «تنظیم‌کردن» رفع چنین انحرافاتی است. در شاتر الکترونیکی، قطعات ثابتی زمان‌بندی را انجام می‌دهند که چنین انحرافاتی در آنها وجود ندارد.

این موضوع به این معنی نیست که شاترهای الکترونیکی همیشه خوب هستند؛ بلکه آن‌ها هم دارای قطعات متحرکی هستند که ممکن است تحت‌تأثیر کثیف‌شدن یا کاهش لغزندگی قرار گیرند. بااین‌حال، انحرافات این شاترها بسیار کم می باشد. اگر دوربین الکترونیکی ۴۰ ساله سالم باشد و فعال باشد، احتمالاً درست کار می‌کند و احتمالاً دقیق‌تر از دوربین مکانیکی جدیدتر عکس می‌گیرد که سرویس نشده است.

 

۳- دوربین‌های الکترونیکی نوردهی دقیق‌تری نسبت به دوربین‌های مکانیکی ارائه می دهند   

در دوربین‌های مکانیکی، تنها می‌توان با چندین سرعت‌ شاتر محدود و از ‌قبل‌تعیین‌شده مثل یک‌پانصدم ثانیه، یک‌دویست‌وپنجاهم ثانیه، یک‌صدوبیست‌وپنجم ثانیه و… کار کرد. این محدودیت درباره‌ی حالت دستی دوربین‌های الکترونیکی هم صادق می نماید؛ اما دوربین‌های الکترونیکی دارای قابلیت نوردهی خودکار هستند که از مزیت های مهم شاتر الکترونیک می باشد؛ تنظیم نامحدود سرعت شاتر.

برای مثال، اگر نورسنج تشخیص دهد سرعت مناسب شاتر یک‌سیصدم ثانیه می باشد، شاتر دقیقاً همین مدت باز می‌ماند. شاترهای الکترونیکی می‌توانند نوردهی را با دقتی تنظیم نمایند که شاترهای مکانیکی نمی‌توانند آن را انجام دهند. این توانایی به‌ویژه در عکاسی با فیلم اسلایدی یا تکنیکی حائز اهمیت است.

 

۴- حداکثر سرعت شاتر و سرعت همگام‌سازی شاتر در دوربین‌های الکترونیکی از دوربین‌های مکانیکی بیشتر می باشد.

  حداکثر سرعت شاتر دوربین‌های مکانیکی از یک‌هزارم ثانیه و در مدل‌های حرفه‌ای، از یک‌دوهزارم ثانیه بیشتر نمی شود. شاترهای دوربین‌های الکترونیکی اولیه همین قدر کُند بود؛ اما پیشرفت‌ها در حوزه‌ی الکترونیک و ساخت مواد پرده‌ی شاتر، سرعت شاتر در دوربین‌های الکترونیکی را بسیار افزایش و حداکثر سرعت شاتر در این دوربین‌ها‌، به یک‌چهارهزارم ثانیه یا در دوربین‌های حرفه ای، به یک‌هشت‌هزارم ثانیه می رسد. سریع‌ترین شاتر جهان متعلق به دوربین مینولتا ماکسوم ۹ است که می‌تواند با سرعت یک‌دوازده‌هزارم ثانیه نوردهی نماید.

شاترهای سریع برای عکاسی اکشن مناسب می باشند؛ اما در عکاسی معمولی نیز استفاده می شوند. برای مثال، اگر در حال استفاده از ایزو ۴۰۰ هستید و خورشید طلوع کند یا از پشت ابر خارج شود، با داشتن شاتر سریع، می‌توانید به کارکردن با دیافراگم باز ادامه دهید. شاترهای الکترونیک هم‌گام‌سازی سریع‌تری با فلش دارند و سرعت هم‌گام‌سازی یک‌صدوبیست‌وپنجم ثانیه تا یک‌دویست‌وپنجاهم ثانیه می باشد.؛ درحالی‌که این سرعت برای شاترهای مکانیکی، از حدود یک‌شصتم ثانیه بیشتر نمی شود. این قابلیت نیز انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار عکاس قرار می دهد و به او این امکان را می‌دهد که برای عکاسی پرتره در فضای باز با فلش تکمیلی، از دیافراگم بازتری استفاده نمایید.

 

۵- معمولاً دوربین‌های الکترونیکی از دوربین‌های مکانیکی ارزان‌‌تر هستند

دوربین‌های الکترونیکی ارزان‌ترین دوربین‌ها در بازار دوربین‌های فیلمی می باشند. هرچه دوربین قطعات الکترونیکی بیشتری داشته باشد، قیمت آن مقرون‌به‌صرفه‌تر می شود.

 

برتری های دوربین‌های مکانیکی بر دوربین‌های الکترونیکی کدامند؟

همانطور که قبلاً درباره‌ی مزیت‌های دوربین‌های الکترونیکی صحبت کردیم. حالا به برتری‌های دوربین‌های مکانیکی بر دوربین‌های الکترونیکی می پردازیم.

 

۱- دوربین‌های مکانیکی بدون باتری کار می نمایند

علیرغم اینکه دوربین‌های مکانیکی به منبع تغذیه نیازی ندارند؛ ولی نمی‌توان به این ویژگی به چشم برتری بر دوربین‌های الکتریکی نگاه کرد. البته این ویژگی برای کسانی مزیت بحساب می آید که باتری دوربینشان بدموقع خالی شده است. ممکن است داستانی از زبان عکاسی حرفه‌ای شنیده باشید که روی قله‌ی کوهی یخ فرصت عکاسی فوق العاده ای بدست آورده بود ولی ناگهان باتری دوربین‌ها خالی شد، و با دوربین مکانیکی توانستند به عکاسی ادامه بدهند. درست است که دوربین مکانیکی به باتری نیاز ندارد؛ اما چنین موقعیت‌هایی بسیار کم پیش می‌آید.

محتمل‌ترین توجیه برای طرفداری از دوربین‌های بدون باتری این است که با ورود دوربین‌های الکترونیک به بازار، عکاسان حرفه‌ای درباره‌ی آن‌ها بی‌¬اعتماد بودند. این بی‌اعتمادی به ابزارهای جدید و ناآشنا واکنش انسانی طبیعی می باشد. بعد از گذشت چند سال که عکاسان حرفه‌ای متوجه شدند دوربین‌های الکترونیک بد نیست، به دوربین‌های نیازمند باتری مثل کانون EOS-1 وابسته شدند.

دوربین‌های مکانیکی شاهکارهایی شگفت‌انگیز هستند که استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است.

 

علیرغم اینکه دوربین‌های مکانیکی بدون باتری کار می‌کنند، نورسنج آن‌‌ها نیازمند باتری است و هیچ‌کس نمی‌خواهد بدون نورسنج کار کند. درست است که می‌توان از نورسنج مجزا یا اپلیکیشن اندرویدی به‌عنوان نورسنج استفاده نمود؛ ولی با وجود در دسترس‌بودن و ارزان‌بودن و امکان حمل باتری‌های یدکی، لازم نیست یک گام به عقب برگردیم.

دوربین‌های الکترونیکی که با باتری‌های زیری چندین سال فعال بودند و دوربین‌های دارای قابلیت اتوفوکوس که با باتری‌های قلمی یا لیتیوم‌یون تغذیه می‌کردند و قبل از تمام‌شدن باتری به شما هشدار می‌دادند، به خاطر بیاورید. بنابراین، با وجود اینکه دوربین‌های مکانیکی برعکس دوربین‌های الکترونیکی بدون باتری کار می کنند، این قابلیت برتری مهمی برای این دوربین‌ها محسوب نمی شود.

 

۲- قابلیت تعمیر دوربین‌های مکانیکی بیشتر می باشد  

این گفته تا حدی درست می باشد. یکی از دلایل ازکار‌افتادن دوربین‌های الکترونیکی قدیمی، ترک برداشتن و شکستن بردهای الکتریکی انعطاف‌پذیر آنهاست. وقتی قطعات یدکی موجود نباشد، تعمیرکاران فقط می‌توانند از قطعات دوربین‌های از‌ کار‌افتاده استفاده نمایند که به‌دلیل پیشین ممکن است همان مشکلات را داشته باشند. بااین‌حال، تمامی مشکلات دوربین‌های الکترونیک حل‌نشدنی نیستند. بعضی وقت‌ها، تعمیرکردن دوربین‌های الکترونیکی نیاز به کمی  لحیم‌کاری دارد و گاهی اوقات، مشکل الکتریکی نیست بلکه مکانیکی است و مشمول همان مشکلاتی است که احتمال دارد در دوربین‌های مکانیکی بوجود آید. حتی اگر دوربین الکتریکی قابل تعمیر نباشد مشکلی نیست؛ زیرا قیمتش بسیار ارزان است.

 

۳-دوربین‌های مکانیکی روح بیشتری دارند

در این مورد هیچ بحثی وجود ندارد. تمامی دوربین‌های مکانیکی ابزارهایی خارق‌العاده می باشند که استفاده از آن‌ها روح شما را نوازش میدهد. البته دوربین‌های مجهز به شاتر الکترونیکی و دارای چرخش حلقه‌ی فیلم دستی و فوکوس دستی، چنین حسی در شما بوجود می آورند. با اینکه استفاده از دوربین‎های دارای فوکوس خودکار و چرخش خودکار حلقه فیلم، این حس را ندارند، استفاده از آن‌ها تجربه منحصر‌به‌فردی است که باید قدر آن را بدانید.

 

نتیجه گیری:

در بررسی برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی ؛ به این نتیجه رسیدیم که دوربین‌های مکانیکی علیرغم همه مزیت‌ها و معایب شان، عالی هستند. باوجوداین‌، دوربین‌های الکترونیک قهرمانانی ستایش‌نشده هستند. این دوربین‌ها در‌مقایسه‌با دوربین‌های الکترونیک قیمت ارزان‌تر و نوردهی دقیق‌تری دارند. اگر قابل تعمیر نباشند به‌راحتی و با هزینه‌ی کم، جایگزین‌شدنی می باشند. سازندگان دوربین بی‌دلیل به ساخت دوربین‌های الکترونیک روی نیاورده‌اند. عکاسان این حق را دارند که دوربین‌های فیلمی مکانیکی را کنار گذاشته و از دوربین‌های فیلمی الکترونیکی استفاده نمایند.

در پایان بررسی « برتری دوربین مکانیکی یا دوربین الکترونیکی » ؛ کابران عزیز سایت کانن برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی تمامی دوربین ها، لنز و تجهیزات عکاسی، و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید، در سایت نمایندگی کانن در دسترس شما عزیزان می باشد. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی با بخش فروش نمایندگی کانن تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان کانن دریافت نمائید. افتخار ما خرید مطمئن و آسوده شما عزیزان است.

تماس با کارشناسان