نمایندگی کانن - تضاد در عکاسی

تضاد در عکاسی

تضاد رنگ در عکاسی

استفاده از تضاد در عکاسی 

بعضی از تصویرها سریع تر از دیگر از عکس ها نظ شما را به خودش میکشاند. ولی اصرار آن‌ها در چه میباشد؟ رنگ‌های بخصوص به شکل بینظیری با دکدیگر مخلوط خواهند شد و یک تضاد استاندارد را خل خواهند کرد که بسیار دلربا میباشد. در ادامه با هم مشاهده میکنیم برای بهتر شدن عکاسی به چه روش های میشود از رنگ‌های متضاد بهره برداری کرد.

تفاوت بین تضاد تونال و رنگ

تضاد در عکاسی یعنی چی؟ در این مقاله میشود در رابطه با 2 نوع از تضاد در عکاسی به گفت و گو بنشینیم.

کنتراست تونال و کنتراست رنگ وجود خواهد داشت. مسئله نخست به تفاوت میان روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاط عکس بدون توجه به رنگ آن مرتبط خواهد شد.

این تضاد میان سفید، سیاه و سایه‌های خاکستری میباشد. کنتراست رنگ به متغییرهای میان رنگ‌های متفاوت اشاره کنیم. به عبارت دیگر، این مسئول نحوه تعامل رنگها با همدیگر میباشد.

فن خوبی میباشد که صرفا به یک نوع تضاد در عکاسی خود اعتماد کامل داشته باشیم و نوع بعدی را به عنوان یک ابزار ثانویه بهره برداری کنید.

2 8به عنوان نمونه، این عکس تکیه بر تضاد تونال میان ماه سفید درخشان و یک شبح تاریک از ساختمان خالی از مردم و خفاش‌ها میباشد.

پس رنگ‌های متضاد میان خرمالو نارنجی و دود آبی (بعلاوه زمینه آبی تیره) در درجه دوم میباشد. این به هماهنگی کمک زیادی میکند ولی مهم ترین چیزی نمیباشد که عکس را در میان یکدیگر نگاه خواهد داشت.

3 9تصویر آبی نارنجی پایین ( مجموعه آتش) کلاً در مورد تضاد رنگ میباشد.

به یقین، میان آتش روشن و پس زمینه تاریک تضاد تونالی وجود خواهد داشت. ولی در قیاس با تضاد رنگی بین نارنجی گرم جرقه‌ها و آبی سرد پس زمینه، نقش ثانویه دارد.

4 9ساخت تضاد با بهره بردن از رنگ‌های تکمیل کننده برای تصاویر عالی

آگاهی از جفت کردن رنگ‌های مکمل یک مورد می باشد. تبدیل کردن آن به قسمتی از دانش داخلی خود، یک چیز دیگر.

مدتی را به جستجو میان جفت‌های رنگ مخالف صرف بکنید. آگاهی از چرخ رنگ برای عکسبرداری با تضاد رنگ لازم میباشد.

رنگ‌های موجود در دو سمت مستقیم چرخ رنگ، رنگ‌های مکمل همدیگر میباشند. آن‌ها به شکل طبیعی مهمترین تضاد را خلق خواهند کرد.

رنگ‌های مکمل بر روی چرخ رنگ رنگ‌های متضاد میباشند.

آن‌ها به همان ابعاد متفاوت میباشند، پس در بیشترین حالت رنگ‌های متضاد را خلق خواهند کرد که همدیگر را تقویت خواهند کرد. به همین خاطر میباشد که می‌گوییم رنگ‌های مکمل تصویر را جذاب خواهند کرد.

5 9

آغاز کار با 2 رنگ برای یک عکس مهیج

کنترل رنگ‌های متضاد ممکن است بسیار سخت به نظر برسد. پس عالی میشود با موردی راحت و قابل انجام برای خود آغاز کنید. تا هر میزان رنگ‌های عکس پایین تر بیایید، ثبت تصویر مهیج تر خواهد شد.

با 2 رنگ آغاز کنید. مواد قرمز به پس زمینه سبز سخت را از یاد نبرید. به عنوان نمونه، یک توت فرنگی در یک صفحه سبز یا یک دختر با کلاه قرمز در یک جنگل. توانایی آن را خواهد داشت تا نگاه تماشاچی را به سمت خود بکشاند.

بدون هیچ زمینه چی آغاز کنید. در حقیقت، میابیست این را به سه مرحله راحت تقسیم بندی بکنیم

قدم 1- یک شی با رنگ ثابت و روشن برگزینید. مانند، یک سماور قرمز.

قدم 2- پس زمینه‌ای از رنگ‌های متضاد را در دسترس خود داشته باشید. رنگ مکمل سماور قرمز ما بسته به مدل رنگی که بهره برداری میکنیم توانایی رنگ سبز یا فیروزه‌ای شدن را دارد. من سایه روشن آبی را انتخاب میکنم. این یک فیروزه‌ای با خالصی بالا نخواهد بود، ولی از این راه تضاد بهتر جلوه خواهد کرد.

قدم 3- آن‌ها را مخلوط کرده و جزئیات را به آن افزوده، سمارو خود را در پس زمینه جای گذاری بکنید و چند جزئیات روشن افزوده تا عکس سرحال تر بشود.

به صورت پی در پی این حرکت را تمرین کنید و به تعامل رنگ نگاه ویژه ای داشته باشید. به سریعترین حالت ممکن، بدون آنکه واقعاً به آن اندیشیده باشید، توانایی ان را خواهید داشت تا پالت مهیجی را پیدا کنید.

و هر چه زیاد از تضاد چرخ‌های رنگی سنتی دور شوید، راه های بهتری برای مخلوط کردن رنگ‌ها به ذهن شما خطور خواهد کرد.

تصاویر خود را در حدود دو یا سه رنگ بگیرید

بلوک بندی رنگ نیز یک روش بسیار بینظیر دیگر مخصوص فهم انکه رنگ‌ها به چه شکل با همدیگر در تعامل میباشند. بلوک‌ها و سطح حای بزرگ رنگ‌های یک دست را کنار همدیگر قرار بدهید. به شکل‌های راحت تر و رنگ‌های پررنگ بچسبید.

چنانچه مشغول عکاسی پرتره میباشید، با سوژه خود درباره لباسی صحبت کنید که چند مدل رنگ ثابت را با هم مخلوط کنید. به عنوان نمونه، کت قرمز با یک کامپیوتر آبی رنگ.

و جایی را برگزیدن انتخاب کنید که یک دیوار بزرگ با رنگ ثابت یا نقاشی‌های دیواری زنده در ان تعبیه شده باشد.

چنانچه سوژه های بی تحرک را انتخاب کرده اید ، چند زمینه با رنگ‌های متفاوت پررنگ پیدا کرده و شئی ها را برگزینید. دقت کنید که روی چرخ رنگ با پس زمینه انتخابی شما تفاوت داشته باشد.

به شما پیشنهاد میکنیم توانایی خود را در یک کار شبیه به این تست بکنید . مشخص کنید که چند رنگ تصمیم دارید بهره مند بشوید. با بیشتر از سه عدد شروع آغاز نکنید. شئی های خود را با وسواس بالا برگزینید . و هر کار مورد را به ساده ترین شکل ممکن راه بندازید.

تستس کردن یک پالت به روز در حال کنون به ابعاد کافی مشکل می باشد . پس اجازه بدهید هر پارامتر دیگری به نقطه های توانایی شما اتکا بکند. به عنوان نمونه، چنانچه در عکسبرداری از تصویرهای تخت تسلط بیشتری دارید، یک تصویر تخت ثبت بکنید.

چنانچه زوایای تحرک شما 45 درجه میباشد، این عمل را شروع کنید. تمامی مسادل دیگر را به راه استاندارد در بیاورید. پس توانایی آن را خواهید داشت روی تغییراتی که رنگ خلق می‌کند متمرکز بشیود و آنها را به دقت بخوانید.

برای بهتر نشان دادن شخصیت مورد نظر از رنگ‌های تضاد هم بهره مند بشوید

از دلایل مهم بهره برداری از رنگ‌های تضاد هم، متوجه کردن نگاه های تماشاگر و هدایت آن به سمت شخصیت میباشد. به همین خاطر میباشد که میشود شئی های خود را با بهره مندی از رنگ‌های مکمل زیباتر نشان بدهید.

در این مرحله یک قایق قرمز در یک قاب بندی بی حرکت قرار بدهید که دارای رنگ های آبی سرد میباشد. زیباتر میباشد و به تماشاگر اعلام میکند که قهرمان این قصه میباشد.

این فن حتی در اشباع کم هم کاربرد خواهد داشت. در عکس پایین رنگ زرد، رنگ زرد نئونی ملایمی نخواهد داشت. ولی به هر ترتیب در پس زمینه مایل به آبی تمایز دارد.

8 6

از تضاد رنگ مخصوص بزرگنمایی شی مهم یا جزئیات با اهمیت در تصاویر خود بهره برداری بکنید. ولی یادتان بماند که رنگ‌های گرم مخصوص این فن عالی تر میباشند.

شئی های قرمز یا زرد در پس زمینه‌های آبی یا بنفش بیش از آبی یا بنفش در پس زمینه‌های قرمز یا زرد نمایان خواهند شد.

در پی حشره ها و پرنده‌ها با تضاد رنگ طبیعی بگردید

توانایی آن را خواهید داشت تا چند روزی خارج از استودیوی خود بیرون بروید و رنگ مورد نظر خود را پیدا بکنید. یکی را برگزینید و تمامی عناصیر را در پیرامون آن بچینید.

در اطراف خود مشغول فعالیت باشید و موقعیت های مهیج را با رنگ آمیزی بدون حرکت مشخص کنید. معمولا، توانایی آن را خواهید داشت یک دیوار آجری قرمز را ببینید. دیوار را با یک لباس آبی ثبت بکنید. یا در پی یک در سبز بگدید. یا یک برج مدرن که با بلوک‌هایی از رنگ‌های روشن نقاشی شده.

چنانچه از فعالیت در پیرامون خود لذت نمیبرید، تلاش کرده تضاد رنگ را در دل جنگل و یا طبیعت جستجو کنید. اکثر گل‌ها، متنوع ترین توت‌ها و پرندگان با داشتن تضاد طبیعی رنگ در دل طبیعت یافت میشوند.

همه جفت‌های رنگ تکمیل کننده را یادتا باشد و در پی موردی یا شخصی بگردید که شامل هر جفت این موارد باشد.

یک کفشدوزک قرمز روی چمن ها، یک ارکیده زرد و بنفش، برگهای نارنجی در مقابل آسمان آبی، یک قورباغه سبز با چشم‌های قرمز، یا هر پرنده دیگری با دو رنگ مخالف.

به هوش بمانید و از هر لحظه ای نهایت لذت را ببرید!

تضاد در عکاسی

ترکیب‌های نمایشی را با اشکال و تونال‌های ساده خلق بکنید.

یک تمرین بسیار جالب که میشود برای فهم بیشتر تضاد رنگ انجام بدهیم، تمرین با شکل‌های کاغذی میباشد.

یک شی با رنگ روشن برگزینید: یک کیک با رنگ صورتی، یک شاخه گل، یک پرتقال که از وسط به دو نیم شده، چندین لوازم آشپزخانه با رنگ‌های جامد، یک کمپوت، یک تانک اسباب بازی، هر لوازمی کهمورد علاقه شما می باشد.

و بعد کاغذ یا وینیل رنگی برداشته و شکل های ساده را برش بدهید: مثلث، دایره، مربع. اندازه آن‌ها را متغییر میباشد. ولی طیف رنگی خود را محدود بکنید. می شود از رنگ‌های پررنگ زیاد بهره برداری بکنید. ولی آنها را در یک پالت هماهنگ سازماندهی بکنید.

کلام آخر

امیدوارم توانسته باشیم از برخی از این تمرینات و ترفندها برای افزایش درک خود از عکس با تضاد رنگ استفاده کنید.

برخی از این ترفندها را خودتان بسازید و روش منحصر به فرد خود را برای کنار آمدن با رنگ‌ها پیدا کنید.

به تمرین ادامه دهید، الهام بگیرید و موفق باشید، نمایندگی کانن!

تماس با کارشناسان