نمایندگی کانن - حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

امروز در نمایندگی کانن در ایران  قرار است با یکی دیگر از قسمت های آموزش مقدماتی فیلمبرداری با دوربین‌های dslr کانن به مبحث حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری بپردازیم.

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

فوکوس دستی در فیلمبرداری چیست؟

با قرار دادن دوربین در حالت “MF” (فوکوس دستی) می توانید به صورت دستی فوکوس کنید. «حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری» به معنای گرفتن عکس یا فیلم در محیط های کم نور، عکاسی در حالت ماکرو یا ایجاد جلوه های بصری خاص است، زیرا معمولاً در این مواقع از سیستم «فوکوس خودکار» استفاده می شود.

بسیار زیبا و دلنشین به نظر می‌رسد در لحظه ای که شما فیلمبرداری با دوربین‌های dslr خود را شروع می کنید، به ویژه در هنگام فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک، از حالت فوکوس خودکار استفاده کنید.ولی بزرگترین عیبی که حالت فوکوس خودکار دارد باعث می‌شود که در حرکت همیشه لنز به دنبال یافتن نقطه فوکوس مناسب باشد، و در بازه زمانی که تلاش می کند تا دوباره یک نقطه فوکوس دیگری را پیدا کند و روی آن فوکوس کند، فیلم شما بسیار مبتدیانه جلوه خواهد داد. پس سعی کنید بجای استفاده از حالت فوکوس اتوماتیک از حالت فوکوس دستی استفاده نمایید.

حالت دستی در فیلمبرداری

برای تغییر دادن تنظیمات فیلمبرداری دوربین‌ عکاسی باید حتما مراقب فوکوس هم باشید. یکی از موضوعات مهمی که برای تهیه فیلم‌ های خوب ضروری می باشد ثبات است. اما در صورتی که از حالت اتوماتیک فوکوس (اتوفوکوس) استفاده کنید، دوربین عکاسی ممکن است در وسط ضبط فیلم فوکوس را به شکلی که اصلا خوشایند نیست تغییر دهد.

همین خاطر سببب شده است که تمام علاقه مندان به ابن حرفه همیشه با فوکوس دستی فیلمبرداری کنید. در صورتی که شما می‌خواهید از تکنیک‌ها فوکوس حرفه ای و خلاقانه مانند: Focus Pulls (قرار دادن سوژه خارج از فوکوس در فوکوس) یا Rack Focusing (تعویض یک عنصر پس زمینه با عنصر پیش زمینه) حتما باید از حالت دستی فوکوس در فیلمبرداری استفاده کنید.

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

برخی مواقه نیاز میشود که یک یونیت فوکوس تعقیبی (Follow-Focus) تهیه کنید تا اعمال این تکنیک‌ها راحت‌تر باشد.سپس با استفاده از این وسیله مقدار لرزش‌های دوربین عکاسی هم کمتر خواهد شد زیرا شما به صورت کاملا مستقیم حلقه فوکوس را لمس نمی‌کنید.

در کمپانی های بزرگ تولید فیلم سینمایی، کار و فعالیت مجزایی برای تنظیم کنندگان فوکوس وجود دارد،نقش این افراد انجام فوکوس دستی لنزها برای فیلمبردار می باشد! اما آیا به همین راحتی می باشد؟

حالت فوکوس دستی در فیلمبرداری

برای انجام مناسب تر این تکنیک، نیاز به تمرین بسیار زیادی می باشد،ولی آن چنان هم که به نظر می‌رسد دشوار نیست. نکته‌ای که می‌تواند به کمک شما بیاید این می باشد که بستن دیافراگم موجب افزایش عمق میدان می‌شود و محدوده خارج از فوکوس شما کمتر می‌شود. این کار کمک بزرگی به حفظ فوکوس می کند

تماس با کارشناسان