نمایندگی کانن - دیافراگم در عکاسی

دیافراگم در عکاسی

دیافراگم در عکاسی

سه عامل اصلی و خیلی کاربردی در عکاسی وجود دارد که امروز در این مقاله نمایندگی کانن به یکی از آن ها (دیافراگم در عکاسی) میپردازد. دیافراگم و دو مورد مهم دیگر، ایزو (ISO) و سرعت شاتر (Shutter Speed) ​​مواردی هستند که در هر دوربین عکاسی باید به آن بیشتر توجه کنید.

دیافراگم در عکاسی

اهمیت و کاربرد دیافراگم در عکاسی

دیافراگم، یکی از اصلی ترین تنظیمات دوربین در حالت های مختلف عکاسی می باشد،همین موضوع باعث شده است که بر روی تصویر هایی که شما ثبت می کنید بسیار تأثیر گذار است. با تنظیمات دیافراگم در عکاسی قابلیت این را دارید که با تار کردن پس زمینه تصاویر، ابعاد و حجم جدیدی به تصاویر شما اضافه شود و همین دلیل باعث می شود که مقدار نوردهی تصویر های شما تغییر کند و تصاویر روشن تر یا تیره تر شوند.

پیشنهاد خرید
canon 90d 1

دوربین عکاسی کانن Canon EOS 90D Body

51,000,000 تومانمشاهده محصول

دیافراگم در عکاسی چیست؟

به بیانی ساده تر، دیافراگم یک دریچه داخل لنز می باشد که به وسیله آن، نور تابیده شده محیط به داخل بدنه دوربین عکاسی منتقل می شود. کاری که دیافراگم انجام میدهد، بسیار شبیه به چشم انسان می باشد.

زمانی که شما در فضاهای پرنور یا تاریک قرار می گیرد، مردمک چشم شما باتوجه به کم یا زیاد بودن نور گشاد یا تنگ می شود و سایز آن تغییر می کند. حالا در دوربین عکاسی، مردمک لنز شما، دیافراگم نامیده می شود. شما قابلیت این را دارید که اندازه دیافراگم را کوچک یا بزرگ تر کنید تا مقدار نوری که به سنسور دوربین شما میرسد بیشتر یا کمتر شود. تصویر زیر، دیافراگم را در یک لنز نشان می دهد:

تاثیر دیافراگم

چه چیزی در مورد دیافراگم مهم است؟

همه سیستم‌های دوربین – از پیشرفته‌ترین و ابتدایی‌ترین آنها – به چند جزء اساسی متکی هستند. مهمترین جزء بدنه دوربین است. از این گذشته ، “دوربین” در لاتین به معنای واقعی کلمه به “حفظه” ترجمه می شود.

این محفظه یک سطح حساس به نور را پنهان می کند: یک نوار فیلم یا در دوربین های دیجیتال، یک حسگر تصویر. برای اینکه دوربین بتواند تصویری خوانا تولید کند، این سطح باید تا زمانی که عمداً در معرض دید قرار نگیرد، محافظت شود. اگر بدنه دوربین ضد نور نباشد، با نشت نور یا بدتر از آن، قاب کاملاً شسته شده مواجه خواهیم شد.

در عین حال، ما باید مقداری نور را وارد دوربین کنیم. در غیر این صورت، ما اصلا نمی توانیم هیچ تصویری را ثبت کنیم. بنابراین، ما به راهی برای کنترل نحوه و زمان ورود نور به این فضای بسته نیاز داریم. این کار را با استفاده از شاتر و دیافراگم انجام می دهیم.

دیافراگم به دهانه ای اطلاق می شود که نور از طریق آن می تواند وارد محفظه بدنه دوربین شود. شاتر مدت زمان عبور نور از آن دهانه را کنترل می کند. هنگامی که نوردهی به درستی تنظیم شود، شاتر برای مدت کوتاهی باز می شود تا مقدار مناسب نور از طریق دیافراگم به سنسور تصویر بتابد. سپس، معمولاً در کسری از ثانیه بعد، شاتر قبل از اینکه تصویر بیش از حد نوردهی شود، بسته می شود.

پیشنهاد خرید
6d stm min 1

دوربین عکاسی کانن مدل 6D Kit 24-105mm

مشاهده محصول

اثر دیافراگم در عکاسی

نوردهی تصاویر

باز کردن جلوه های مختلفی روی عکس های شما دارد. یکی از مهم ترین اثرات روشنایی یا نوردهی تصویر است. تغییر اندازه دیافراگم میزان نور ورودی به سنسور دوربین. تغییر می کند و بر روشنایی تصویر تأثیر می گذارد. دیافراگم بزرگ در عکاسی اجازه می دهد تا نور زیادی وارد شود.

عکس های خود را روشن تر کنید دیافراگم های کوچک برعکس عمل می کنند. تصویر خود را تاریک کنید
در یک محیط تاریک مانند داخل خانه یا در شب، برای دریافت نور بیشتر، می توانید دیافراگم مانند مردمک چشم خود را انتخاب کنید که در هنگام تاریکی باز می شود، همچنین می توانید برای دریافت نور مناسب برای عکس های خود از یک دیافراگم استفاده کنید.

عمق میدان

یکی دیگر از تأثیرات اساسی دیافراگم چیزی است که به عنوان “عمق میدان” شناخته می شود. عمق میدان اندازه عکس شما است که در آن قسمت جلویی واضح تر از پشت عکس به نظر می رسد. برخی از تصاویر دارای عمق میدان کم هستند، جایی که پس‌زمینه کاملاً در فوکوس نیست. دسته دیگری از تصاویر دارای عمق میدان زیادی هستند، به طوری که هم پیش زمینه و هم پس زمینه عکس واضح هستند.

درک f-stop

اندازه دیافراگم ایجاد شده با f-stop اندازه گیری می شود. هر توقف کامل میزان نوری را که از دیافراگم عبور می کند به نصف کاهش می دهد. هرچه عدد f بزرگتر باشد، دهانه کوچکتر است و نور کمتری می تواند وارد دوربین شود. این به این دلیل است که عدد f در واقع کسری است که قطر دیافراگم را نشان می دهد.

 آموزش دیافراگم در عکاسی

به عنوان مثال، یک عدد f f/2 به ما می گوید که دیافراگم برابر است با فاصله کانونی تقسیم بر 2. اگر از یک لنز 50 میلی متری در f/2 استفاده کنیم، دیافراگم عنبیه دیافراگم را به قطر باز می کند. 50 میلی‌متر/2 یا 25 میلی‌متر. از این نظر می توانیم مساحت دهانه دیافراگم را محاسبه کنیم: 490.9 mm^2.

حال، اگر بخواهیم مقدار نور ورودی را یک توقف کاهش دهیم، باید مساحت دیافراگم خود را نصف کنیم. این باعث می شود دهانه 245.45 میلی متر^2 باشد. با ردیابی مراحل خود، می توانیم قطر دیافراگم جدید خود را پیدا کنیم: 17.7 میلی متر. برای یافتن عدد f جدید، فاصله کانونی خود را 50 میلی متر می گیریم و بر قطر جدید تقسیم می کنیم. این به ما 2.8 می دهد، عدد بعدی در مقیاس نوردهی استاندارد.

به این ترتیب به دنباله استاندارد f-stop که همه با آن آشنا هستیم رسیدیم: f/2، f/2.8، f/4.0، f/5.6 و غیره.

پیشنهاد خرید
1487131336000 IMG 751318

دوربین عکاسی کانن مدل 77D به همراه لنز 18-55

مشاهده محصول

نحوه تنظیم دیافراگم دوربین

اگر می خواهید دیافراگم را برای عکاسی دستی انتخاب کنید دو حالت وجود دارد که می توانید استفاده کنید: حالت اولویت دیافراگم و حالت دستی.
در اکثر دوربین ها، حالت اولویت دیافراگم به صورت “A” یا “Av” نوشته می شود. اگرچه یک تنظیم دستی به صورت حرف “M” نمایش داده می شود. معمولاً می توانید این حروف را روی صفحه ی بالای دوربین خود ببینید.
در حالت اولویت دیافراگم می توانید دیافراگم خود را انتخاب کنید، دوربین به طور خودکار سرعت شاتر شما را انتخاب می کند. در حالت دستی می توانید دیافراگم و سرعت شاتر را به صورت دستی انتخاب کنید.

چگونه تنظیم دیافراگم بر روی تصویر شما تأثیر می گذارد؟

دهانه بزرگتر به این معنی است که نور بیشتری می تواند از طریق لنز به سنسور دوربین حرکت کند. این بدان معناست که تصویر روشن‌تر خواهد بود، اما این تنها تاثیری نیست که اندازه دیافراگم بر تصویر شما می‌گذارد.

اندازه دیافراگم نیز بر  عمق میدان تصویر شما تأثیر می گذارد . به عبارت دیگر، میزان فوکوس بودن تصویر شما را تغییر می دهد. دیافراگم بازتر به شما عمق میدان کمتری می‌دهد، به این معنی که صفحه فوکوس نازک‌تر می‌شود و کمتر تصویر شما در فوکوس قرار می‌گیرد. برعکس برای دیافراگم باریکتر صادق است.

دیافراگم در عکاسی

کلام اخر

دیافراگم بدون شک یک عنصر مهم در عکاسی و شاید یکی از مهمترین تنظیمات دوربین است. به همین دلیل، عمق میدان و نوردهی به شدت بر تصویر تأثیر می گذارد و انتخاب دیافراگم هر دو را تغییر می دهد.
در عکاسی دیافراگم روی حالت دیافراگم یا حالت دستی (دیافراگم اولیه) تنظیم می شود.

ما نمی خواهیم دوربین به طور خودکار دیافراگم را برای ما انتخاب کند. دیافراگم برای ما بسیار مهم است و یکی از آن تنظیمات اساسی است که هر عکاس مبتدی یا حرفه ای باید بداند کدام حالت برای گرفتن بهترین عکس ها بهترین است.

تماس با کارشناسان