نمایندگی کانن - سرعت شاتر در تصویربرداری

سرعت شاتر در تصویربرداری

سرعت شاتر در تصویربرداری

سرعت ‌شاتر در تصویربرداری چیست؟

« سرعت شاتر در تصویربرداری » مقدار زمانی میباشد که شاتر باز خواهد ماند و دسترسی گذشتن نور را صادر میکند و در حقیقت دوربین شما تصویری را ثبت خواهد کرد؛ این زمان روی نوع نشان دادن تصویر شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

زمانی که در عکسبرداری از میزان سرعت ‌شاتر کم بهره مند بشوید، حسگر دوربین برای زمان زیادی در مقابل تابش نور قرار  خواهد گرفت. نخستین تاثیر با اهمیت در  سرعت کم شاتر، تاری یا ماتی حرکت (motion blur) میباشد، در این مود شخصیت های در حال حرکت در تصویر در امتداد جهت حرکت تار خواهند شد.

از ویژگی سرعت ‌شاتر کم، معمولا در عکسبرداری های تبلیغی ماشین ها و موتور سیکلت ها بهره برداری می شود، در مکانی که حس سرعت و حرکت به وسیله مات کردن چرخ های در حال حرکت به بینندگان انتقال داده میشود.

 انتخاب سرعت شاتر مناسب در تصویربرداری

مدل های تصویربرداری بزرگ، همگی دارای شاتر چرخان میباشند. این شاترها نیم دایره‌ای میباشد و با گردش خود، سنسور دوربین را برای گرفتن هر فریم در مقابل تابش نور قرار خواهد داد. به همین خاطر، تولید کنندگان فیلم زوایای شاتر را به نحوی تنظیم خواهند کرد تا مقدار تاری حرکتی (Motion blur) در فیلم را مدیریت میکند و تا جای ممکن، حرکت به شکل آرام و نرم به چشم بیننده منتقل میشود.

دوربین های عکسبرداری SLR، معمولا به شکل گسترده از پرده شاتر بهره برداری می‌کنند. به همین خاطر دیگر لازم نمی‌باشد که دیگر نگران کارایی شاتر در این ارتباط باشید. فقط به یادتان باشد که از حرکت ها و جابجایی‌های آرام در زمان تصویربرداری بهره برداری بکنید و برای اینکه نتیجه کار فیلمی بدون لرزش باشد، با دقت سرعت شاتر شما حتما معکوس دو برابر نرخ فریم تصویربرداری باشد.

مثلا چنانچه با نرخ ۲۵ فریم در ثانیه تصویربرداری کرده اید، باید سرعت شاتر ۵۰/۱ ثانیه را برگزینید. در این حالت باید مقدار نوردهی را از طریق تنظیم های دیافراگم و مقدار حساسیت سنسور به نور (ISO) مدیریت بکنید.

سرعت شاتر را تعیین کنید

در تصویربرداری با دوربین DSLR تنظیم شاتر برای هر نما نیاز نمیباشد، ولی سرعت شاتر حتما به شکلی تنظیم بکنید که تصاویر را به شکل استاندارد ثبت بکند و از اختلالات استاتیکی جلوگیری کنید. برای تنظیم سرعت شاتر در مدل های DSLR قابلیت این را دارید از فرمول «دوبرابر فریم ریت.1» بهره مند شوید. به عنوان نمونه، چنانچه با 25 فریم بر ثانیه درحال تصویربرداری میباشید، دو برابر 25 برابر با 50 خواهد شد و ایده‌آل میباشد که سرعت شاتر را روی 1.50 ثانیه تنظیم کنید.

کاربران گرامی برای اطلاعات بیشتر در زمینه سرعت شاتر می توانید از صفحه تماس با نمایندگی کانن با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

تماس با کارشناسان