نمایندگی کانن - سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر در عکاسی

سه عامل اصلی و خیلی کاربردی در عکاسی وجود دارد که امروز در این مقاله نمایندگی کانن به یکی از آن ها (سرعت شاتر در عکاسی) میپردازد.سرعت شاتر (Shutter Speed) ​​و دو مورد مهم دیگر، ایزو (ISO) و دیافراگم مواردی هستند که هر عکاسی باید به آن بیشتر توجه کند.

سرعت شاتر در عکاسی دو کار مهم و ویژه را برای شما انجام می دهد :

  • تغییر روشنایی تصویر و القای حس حرکت در تصویر به وسیله ثابت کردن سوژه و حرکت های آن
  • تار کردن حرکت های سوژه.

سرعت شاتر (مدت زمانی که شاتر دوربین کانن هنگام عکس گرفتن باز می ماند) مدت زمانی را که نور را برای آن می گیریم کنترل می کند و به ما امکان می دهد حرکت را ثابت یا تار کنیم.

پیشنهاد خرید
canon 90d 1

دوربین عکاسی کانن Canon EOS 90D Body

51,000,000 تومانمشاهده محصول

سرعت شاتر در عکاسی چیست؟

وقتی عکس می گیریم، شاتر دوربین باز می شود تا نور به محیط ضبط برسد و در نتیجه امکان ایجاد تصویر فراهم شود. با کنترل مدت زمانی که شاتر باز می ماند، می توانیم کنترل کنیم که تصویر حاصل چگونه به نظر می رسد.

تاثیر سرعت های مختلف شاتر در عکاسی

پیشنهاد خرید
6d stm min 1

دوربین عکاسی کانن مدل 6D Kit 24-105mm

مشاهده محصول

سرعت شاتر چطور اندازه‌گیری می‌شود؟

سرعت شاتر در کسری از ثانیه (ثانیه یا دهم یا صدم ثانیه) اندازه گیری می شود. 

به عنوان مثال، سرعت شاتر آهسته 1/2 به این معنی است که شاتر برای نیم ثانیه باز می ماند، در حالی که سرعت بیشتر 1/2000 به این معنی است که فقط برای یک دو هزارم ثانیه باز می ماند. بسیاری از دوربین‌های DSLR می‌توانند با سرعت 1/8000 و تا 30 اینچ آهسته حرکت کنند (اگر در حالت Bulb عکس‌برداری می‌کنید، تا زمانی که شاتر نگه داشته شود، شاتر باز می‌ماند).

انواع سرعت شاتر

پیشنهاد خرید
1487131336000 IMG 751318

دوربین عکاسی کانن مدل 77D به همراه لنز 18-55

مشاهده محصول

سرعت شاتر پایین

هنگام استفاده از سرعت شاتر آهسته، شاتر برای مدت زمان بیشتری باز می ماند. این نه تنها اجازه می دهد تا نور بیشتری ثبت شود، بلکه به این معنی است که هر جسم متحرکی تار به نظر می رسد. سرعت شاتر آهسته معمولاً هنگام عکاسی در شرایط کم نور یا زمانی که می خواهیم تاری حرکت را ثبت کنیم استفاده می شود. برای جلوگیری از هرگونه حرکت ناخواسته و اضافی ناشی از حرکت دوربین، حتما از سه پایه استفاده کنید. این به جلوگیری از ثبت حرکت دوربین در تصویر کمک می کند.

سرعت شاتر آهسته را می توان برای دستیابی به تکنیک های خلاقانه ای مانند پاننگ استفاده کرد یا با فلاش ترکیب کرد تا هم حرکت ثابت و هم تار را ثبت کند. اما به یاد داشته باشید که معمولاً نباید از سرعت شاتر کمتر از فاصله کانونی خود استفاده کنید (مثلاً اگر با لنز 50 میلی‌متری عکاسی می‌کنید، از 1/50 پایین‌تر نروید، اگر با لنز 200 میلی‌متری عکاسی می‌کنید، پایین‌تر نروید. از 1/200). اگر این کار را می کنید، ممکن است لازم باشد از سه پایه استفاده کنید.

پیشنهاد خرید
j

سه پایه عکاسی جیماری مدل KP-2264

1,650,000 تومانمشاهده محصول

سرعت شاتر بالا

سرعت شاتر بیشتر به این معنی است که شاتر برای مدت زمان کوتاه تری باز می ماند و در نتیجه نور زمان کمتری روی سنسور می گذارد. سرعت شاتر بیشتر باعث توقف حرکت می شود و اغلب هنگام عکاسی از سوژه های متحرک سریع مانند ورزش یا حیات وحش استفاده می شود.

شاتر و نوردهی

یکی دیگر از عوامل موثر بر سرعت شاتر، نوردهی تصویر است. اگر از سرعت شاتر آهسته استفاده می کنید، سنسور دوربین نور زیادی را جمع آوری می کند و تصویر نهایی شما بسیار روشن خواهد بود، اما اگر از سرعت شاتر بسیار بالا استفاده کنید، سنسور دوربین شما فقط در معرض نور کمی قرار می گیرد و عکس تیره تری خواهید داشت.

سرعت شاتر در عکاسی

نحوه تغییر سرعت شاتر

اگر به صورت خودکار عکاسی می کنید، سرعت شاتر (همراه با دیافراگم) به طور خودکار توسط دوربین شما تعیین می شود. هنگام عکاسی دستی یا اولویت شاتر (نشان داده شده به عنوان تلویزیون یا S) می توانید سرعت شاتر را به صورت دستی کنترل کنید – این به شما امکان خلاقیت بسیار بیشتری را می دهد. اولویت شاتر یک گزینه عالی برای کسانی است که می خواهند از حالت خودکار خارج شوند، اما بدون نگرانی در مورد دیافراگم (اگرچه اغلب توسط افراد حرفه ای که در شرایطی که نور به سرعت و اغلب تغییر می کند، از آن استفاده می کنند).

  • حالت دستی: سرعت شاتر و دیافراگم را خودتان تنظیم کنید.
  • حالت اولویت شاتر: فقط سرعت شاتر را تنظیم کنید. دوربین دیافراگم را تخمین می زند.

می توانید سرعت شاتر را در پنل LCD بالای دوربین های DSLR، در صفحه پشت و از طریق منظره یاب مشاهده کنید. تغییر سرعت شاتر از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است و حتی برخی به شما اجازه می دهند تعیین کنید کدام چرخ کنترل این کار را انجام دهد.

 تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

تنظیم سرعت شاتر بستگی به این دارد که چه چیزی و از کجا عکاسی می کنید. اگر به دنبال ثابت کردن حرکت در هنگام عکاسی از اجسام متحرک هستید، سرعت شاتر سریع بهترین گزینه خواهد بود. با این حال، این مقدار نوری را که به سنسور می رسد محدود می کند، بنابراین ممکن است لازم باشد با استفاده از دیافراگم بازتر آن را جبران کنید.

از مثال دوچرخه نشان داده شده در ویدئو، می‌توانیم سرعت شاتر 1/30 را ببینیم که باعث تاری حرکت خوب می‌شود. با این حال، در f16 تصویر خیلی تاریک است. برای اصلاح این مشکل، باید دیافراگم را باز کنم تا نور بیشتری وارد شود. تغییر یک مرحله‌ای، از f16 به f11، به این معنی بود که می‌توانم همان سطح تاری حرکت را حفظ کنم و در نتیجه تصویر را روشن‌تر کنم و در نتیجه نوردهی صحیح را به دست بیاورم. به همین دلیل است که درک تغییرات f-stop و رابطه بین سرعت شاتر و دیافراگم مهم است.

 انواع شاتر در عکاسی

 معنی شاتر در عکاسی

نحوه پیدا کردن سرعت شاتر

پیدا کردن سرعت شاتری که دوربین روی آن تنظیم شده است، اغلب نسبتاً آسان است. در دوربین هایی که صفحه نمایش بالایی دارند، سرعت شاتر معمولا در گوشه سمت چپ بالا نمایش داده می شود. اما اگر هیچ پنل نمایشی در بالای دوربین وجود نداشته باشد، هنگام استفاده از منظره یاب معمولاً می توانید سرعت شاتر را در گوشه پایین سمت چپ مشاهده کنید. این مقدار از طریق نمایشگر اصلی دوربین نیز قابل مشاهده است.

به خاطر داشته باشید که سرعت شاتر در اکثر دوربین ها به صورت کسری از ثانیه نمایش داده نمی شود و اغلب به صورت یک عدد کامل نمایش داده می شود. اگر سرعت شاتر بزرگتر یا مساوی 1 ثانیه باشد، چیزی شبیه به 1 اینچ یا 5 اینچ خواهید دید.

اگر هنوز نمی توانید سرعت شاتر را پیدا کنید، دوربین خود را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید و حتما ISO خودکار را خاموش کنید. سپس دوربین را به قسمت های تاریک و روشن منتقل کنید. عدد تغییر یافته نشان دهنده سرعت شاتر شما است.

تماس با کارشناسان