نمایندگی کانن - نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی

نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی

نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی
پیشنهاد خرید
کانن 1 1

لنز کانن مدل RF 50mm F/1.8 STM

14,800,000 تومانمشاهده محصول

آموزش نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی

چگونه در عکاسی خیابانی از نور محیط بهتر استفاده کنیم؟ عکاسی در خیابان فقط به شکار لحظه‌ی تعیین‌کننده محدود نمی باشد. لایت‌اسکیپ‌‌ها را بیابید و با استفاده از نور و سایه‌ها ترکیب‌بندی و آثار نیمه‌تاریک ثبت کنید. با افزایش کنتراست سوژه و ایجاد فضای منفی و عکس‌هایی خلاقانه ثبت بنمائید.

اگر علاقمند به عکاسی خیابانی یا دنبال کننده این ژانر عکاسی هستید،در این مقاله همراه ما باشید. عکاسی خیابانی ژانری بسیار فرّار است که علت آن  فرّار بودن لحظات تعیین‌کننده است. در زمان هنری کارتیه‌برسون (Henri Cartier-Bersson) و قبل تر، بحث لحظات تعیین کنده مطرح شد.

شکار لحظه‌ی تعیین‌کننده در عکاسی خیابانی برای عکاس می‌‏تواند بسیار رضایت‌بخش بنظر آید امّا برخی اوقات فقط بر لحظه‌ی تعیین‌کننده تکیه کردن کاملاً غیرواقع‌بینانه می باشد و قابلیت‌های خلاقانه هنری شما را محدود می سازد. زیرا در‌ این‌صورت، از عوامل محیطی تبعیت می کنید که بر آنها هیچ کنترلی ندارید. در عکاس خیابانی برای گرفتن عکس‌های جذاب در شرایط نوری مختلف، به تجهیزات و مهارت‌ بسیاری نیازمند است.

میزان اهمیت نورپردازی در عکاسی خیابانی

در عکاسی یکی از اصول مهم تنظیم نور می باشد.نور می تواند منشأ محیطی و یا خارجی داشته باشد. در عکاسی خیابانی برای نورپردازی دقت و ظرافت زیادی لازم است که در زمینه بهترین حالت نور برای عکاسی خیابانی باورهای متنوعی وجود دارد.

اما بواقع ما بهترین حالت نور در عکاسی خیابانی نداریم و عکاس باید خودش را با نور محیط سازگار نماید تا بتواند عکس های جذابی بگیرید. در ادامه به بررسی نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی برای گرفتن عکس های جالب، می پردازیم.

 بحث درباره نورپردازی در عکاسی خیابانی به اندازه نوشتن کتاب است؛ ولی بحث اصلی ما، نور شدید است که باروهای مختلفی درمورد آن موجود است. داده‌های EXIF به شما کمک می کنند تا بتوانید درک کنید عکس‏‌ها در دوربین چگونه بوجود می آیند. نورپردازی در عکاسی نیاز به تنظیمات دارد؛ که با تنظیمات گفته‌شده در مقاله اندکی تفاوت دارد. در ادامه تکنیک هایی برای بهبود نورپردازی در عکاسی خیابانی خواهیم گفت که حتی در غیاب لحظات تعیین‌کننده، آثار هنری چشمگیری خلق بنمائید.

۱- سایه‌ها دوست شما هستند

نکته‌ی ابتدایی درباره‌ی عکاسی در خیابان اینست که، با سایه‌ها کنار بیایید؛ بخصوص در نور شدید که امکان محدوده داینامیک در تصویر را گسترده‌تر و سایه‌ها را بسیار تاریک و هایلایت‌ها را بسیار روشن‌تر بنماید. تعادل مناسب در نوردهی وجود ندارد و برخی از عکاسان حرفه‌ای در بیشتر مواقع، هایلایت‏‌ها را حفظ کرده و بخش‌‏های تاریک تصویر را در سایه‌های دارای شدت‏ مختلف، از سایه‌ی ملایم تا سایه کاملاً سیاه، قرار دهند.

حسن دیگر پذیرفتن سایه‌ها، استفاده از دیافراگم امکان بسته‌تر و سرعت بیشتر شاتر است : اولی سبب افزایش عمق میدان دید (DoF) و دومی سبب واضح تر شدن تصویر اجسام متحرک می باشد. این دو قابلیت، آزادی عمل بیشتری به شما در خیابان میدهد.

2 1

 

۲- از سایه‌ها به‌عنوان عناصر ترکیب‌بندی استفاده و لایت‌‌اسکیپ‌ها‌ را در صحنه‌ شناسایی نمائید

سایه ها توانایی در اختیار قرار دادن نوعی از عناصر ترکیب‌بندی که بدون وجود سایه‌ها، در صحنه وجود ندارد. سایه‌ها شکل‌های هندسی و خطوطی بوجود می آورند که از آن‌ها به‌شکلی خلاقانه می‌توان در ترکیب‌بندی عکس خیابانی عالی استفاده نمود. درواقع، سایه‌ها چیزی در صحنه می‌سازند که در عکاسی به آن جلوه‌ی نوری یا لایت‌اسکیپ (lightscape) می گویند.

می‌توان لایت‌اسکیپ را نوعی لنداسکیپ مجازی در نظر گرفت که اجازه می‌دهد عکس‌ها را خلق نمائید. لایت‌اسکیپ در مکانی هنگام صبح با لایت‌اسکیپ در هنگام بعد‌از‌ظهر تفاوت دارند؛ فرصت‌های متنوعی در اختیار شما گذاشته می شود. در خیابان‌ها، هایلایت‌ها و سایه‌های شدید بعضی از لایت‌اسکیپ‌ها را بسیار واضح می نمایند؛ ولی بعضی دیگر از لایت‌اسکیپ‌ها با اینکه با چشم غیرمسلح به‌‌وضوح دیده میشوند، با تنظیمات صحیح دوربین، وضوح بیشتری خواهیم داشت.

از سایه‌ها برای ایجاد لایت‌اسکیپ و ترکیب‌بندی در عکاسی خیابانی استفاده نمائید

در عکس زیر، قسمت فوقانی سایه در یک‌سوم بالایی قاب قرار دارد و دوچرخه‌ای از میان تاریکی دیده می شود. بعضی وقت‌ها، قراردادن بخشی از سوژه در سایه که در حال ظاهرشدن در روشنایی است یا برعکس، ارتباطی بین سایه‌ها و هایلایت‌ها بوجود می آید که حس گذر از تاریکی به روشنایی یا برعکس را به بیننده القا می نماید.

در زیر، مثالی را می‌بینید که در آن از شکل سایه و موقعیت پای عابر برای تکمیل همدیگر استفاده شده اند. خلق چنین عکسی، صبر زیاد و انتخاب سوژه دارای تضاد نیاز دارد. خلاصه اینکه لایت‌اسکیپ، صرفاً ترکیبی از سایه‌ها و هایلایت‌ها نبوده و ابزاری برای ترکیب‌بندی می باشند که باید دقیقاً همانند ترکیب‌بندی لنداسکیپ از آن استفاده بنمائید.

۳-  خلق اثری نیمه‌تاریک       

گاهی اوقات، با استفاده از نور محیط و نورپردازی می‌توان اثری نیمه‌تاریک خلق نمود که دارای پس‌زمینه‌ی تیره و نورپردازی انتخابی روی سوژه‌ها دارد. نورپردازی نیمه‌تاریک در عکاسی خیابانی بسیار مهم است؛ بخصوص اگر نمی‌خواهید پس‌زمینه‌ی عکس شلوغ یا پس‌زمینه‌ی اصلی جالب نباشد. برای خلق اثر نیمه‌تاریک، نور از یک سمت بتابد و سوژه‌ی شما را به‌صورت انتخابی روشن نماید؛ درحالی‌که پس‌زمینه با استفاده سرعت شاتر سریع ، کاملاً در سایه قرار میگیرد.

اگر به سایه در پس‌زمینه یا هر بخش دیگری از عکس نیاز دارید تا جزئیات را حفظ یا اینکه سایه‌ها را سیاه بنمائید، بستگی به صحنه و سلیقه شخصی شما دارد.  برای این کارها می‌توانید با استفاده از تنظیم سرعت شاتر، پس‌زمینه را به‌ مقدار مناسبی تاریک کنید. بعضی عکاسان حرفه‌ای هنگام عکاسی در خیابان، جزئیات سایه‌‏ها را حفظ می نمایند؛ زیرا این جزئیات ترنزیشنی بین درجه‌های مختلف تیرگی فراهم و با حفظ بعضی اطلاعات در زمینه‌ی فضای خیابان، اصالت ژانر عکاسی خیابانی را نیز حفظ می نماید.

۴- امتحان کردن زوایای مختلف

توجه داشته باشید که اثر نور وابستگی زیادی به زاویه‌ی قاب شما دارد؛ پس مراقب باشید قابی انتخاب کنید که فرصت استفاده از نور موجود را به شما بدهد. به‌جای مقصر دانستن نور محیطی، باید چگونگی استفاده‌ی مؤثر از آن را یاد بگیریم. باید بتوانید از صبح تا شب در خیابان عکاسی بنمائید؛ مگر در صورت خستگی نتوانید کار را ادامه دهید. این یعنی باید با تمام حالات نور در خیابان سازگار شوید.

بعضی وقت‌ها بد نیست صورت سوژه را پنهان کرده و روی کاری که در حال انجام دادن آن است، تأکید کنیم. این کار دیدگاه جدیدی در عکس بوجود می آورد و رنگی انتزاعی به آن می‌بخشد و باعث کنجکاوی در ذهن بیننده می گردد.

۵- سوژه‌های موجود در درون سایه‌ها   

سوژه‌هایی را دیدیم که درون روشنایی قرار داشتند و درست همانند شخصیت‌های روی صحنه‌ی نمایش اهمیت پیدا کرده بودند که نورافکن روی آن‌ها می‌تابد‌. بعضی وقت‌‏ها، سوژه‌های شما کاملاً زیر ساقه قرار می‌گیرند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، انگیزه‌ی خود را از دست ندهید. قبل از هرچیزی بدانید که شما در خیابان هستید؛ جایی‌که بسیاری از چیزها مهارکردنی نیستند.

بنابراین، باید خودتان را با محیط سازگار بنمائید. در چنین مواقعی، کنتراست موجود در سوژه می‌تواند به خلق عکسی هیجان‌انگیز کمک بکند. خاطرنشان می شویم که: رنگ‌های روشن، حتی در سایه، نور را بهتر از رنگ‌های تیره منعکس می‌نمایند؛ در نوردهی مناسب می‌توانید آن‌ها را بهتر ظاهر نمائید.

نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی

 

۶. ایجاد فضای منفی

عکاسی فضای منفی در بسیاری از ژانرها، همانند عکاسی در خیابان کاربرد داشته است. بااین‌حال، ممکن است ایجاد فضای منفی در عکس‏‌هایی دشوار می باشد که در خیابان گرفته شده اند. ایجاد فضای منفی در عکسی که در خیابان می‌گیرید، سبب تمایز عکس شما از عکس‌های بسیار زیادی که از خیابان‌های شلوغ و آشفته گرفته شده، می شود.

هنگام ایجاد فضای منفی حداقلی در عکاسی خیابانی،  از وضعیت نور استفاده کنید و با به‌کارگیری سایه‌ها، فضایی منفی در اطراف سوژه‌ی خود بوجود آورید. دفعه‌ی بعدی که برای عکاسی به خیابان رفتید، فراتر از لحظه‌ی تعیین‌کننده فکر کنید. از عکاسی در نور شدید نترسید و تلاش بنمائید با استفاده از نور محیطی و بازی با آن، عکس‌هایی متفاوتی خلق شود.

هرچه بیشتر در خیابان عکاسی کنید، متوجه خواهید شد محدودیتی برای خلق عکس‌های هنری در خیابان وجود ندارد. بعضی از عکاسان حرفه‌ای دوست دارند وضعیت‏‌هایی تجربه کنند که بسیاری از عکاسان در عکاسی از آن‌ها اجتناب می‌ نمایند؛ زیرا این وضعیت‌ها سبب خاص‌شدن کارهای آن‌ها می شود.

در پایان بررسی نورپردازی خلاقانه در عکاسی خیابانی ؛ کابران عزیز سایت کانن برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی تمامی دوربین ها، لنز و تجهیزات عکاسی، و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید، در سایت نمایندگی کانن در دسترس شما عزیزان می باشد. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی با بخش فروش نمایندگی کانن تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان کانن دریافت نمائید. افتخار ما خرید مطمئن و آسوده شما عزیزان است.

تماس با کارشناسان