نمایندگی کانن - نور نرم و نور سخت چیست؟

نور نرم و نور سخت چیست؟

نور نرم و نور سخت چیست؟

نور نرم و نور سخت چیست؟ چه تفاوتی باهم دارند؟

این اصطلاحاتی می باشد که در عکاسی ظاهر عکس های شما را تغییر می دهد. از عکاسی پرتره تا عکاسی در فضای باز خیابان انواع مختلف نور سخت و نرم به شما کمک می‌کنند تا شما با بالاترین کیفیت عکاسی کنید اما باید ما این دو نوع نور را بلد باشیم.

پیشنهاد خرید
3 1

گیمبال دوربین ژیون تک ام 3 کمبو Zhiyun-Tech CRANE-M3 Handheld Stabilizer Combo Kit

مشاهده محصول

نور نرم و نور سخت چیست؟

نور نرم

نور نرم به نوری گفته میشه که داخل تصویر سایه های نرمی تولید کنه ، پس میشه گفت وقتی نور نرم به یه شی برخورد میکنه سایه ای که تولید میکنه لبه های تیزی نداره و سایه ها بطور پراکنده پخش شدن ، امتداد دارن ، سریع سایه قطع نمیشه ، سایه امتداد پیدا میکنه و بعدش قطع میشه . ولی نور سخت ، سایه های تیزی داره .

از فواید نور نرم میتوان به پراکنده تابیدن نور به سوژه صحبت کنیم که نور کل سوژه رو در بر میگیره . یعنی نرم به همه جای سوژه میتابه و همه جا رو روشن میکنه و کمترین سایه رو درست میکنه . بطور نمونه میتوانیم درعکس زیر ببینیم که نور نرم سایه ایجاد نکرده یا خیلی کم درست شده اما سایه در عکس سمت چپی خیلی سخت و خشنه !

تفاوت نور نرم و سخت

هنگامی که نور نرم باشه، سایه به صورت تدریجی رخ میده.  و به جای اینکه نقطه‌ی بوجود اومدن سایه یک نقطه‌ی مشخص باشه، در مکانی که تغییر نور به سایه داریم یک گرادیانت تدریجی بوجود میاد و تغییر نور به هیچ عنوان ناگهانی نیست. نور نرم خیلی به زیبا شدن سوژه کمک میکند.

در تصاویری که با نور نرم عکاسی شدند هم امکان دیده شدن کنتراست وجود دارد. حتی در این تصاویر هم ما هنوز شاهد هایلایت و سایه ها هستیم و این تبدیل بین آن‌ها است که باعث تفاوت نور نرم و سخت می‌شود.

نور سخت

حالا چه زمانی میگوییم نور سخت می باشد؟ نور سخت سایه ها و گرادینت هایی خیلی کمتری از نور به تاریکی ایجاد می کند و بسیار خشن و سخت است. به زبان ساده میتوان گفت که، این نور در طبیعی ترین شکل خود بدون هیچ گونه پخش نوری می باشد. نور سخت برای بافت ها عالی می باشد دلیلش هم سایه های سخت و کنتراست بالا ایجاد می کند.

منبع نور سخت معمولا از نقطه کوچکتری ، در مقایسه با سوژه می آید.مثال ساده آن نور روشن خورشید می باشد که در هنگام طلوع در تایم ۱۲ ظهر معمولا نور سخت درست می کند، و سایه ها بسیار مشخص و با خطوط سخت هستند.

نور سخت

برای بهتر فهمیدن نور سخت و نرم باید شما به سایه ها دقت کنید. هنگامی که در یک تصویر از نور سخت استفاده شده باشد، گرادیانت بین نور و سایه به صورت خیلی یهویی اتفاق افتاده است. در این تصاویر بین قسمت‌های روشن و تاریک عکس یک مرز کاملا قابل تشخیص وجود دارد که براحتی میتوان آن را با چشم مشاهده کرد. نور سخت یک نور با کنتراست بالا می باشد ودر برخی موارد در داخل عکس شاهد هایلایت‌های روشن و سایه‌های کاملا تیره هستیم.

نور سخت خیلی دراماتیک و قابل تحریک دانسته می‌شود و در بعضی مواقع برای عکاسی پرتره از مردها و ورزشکارها از آن استفاده می‌شود. البته این به این معنی نیست که امکان استفاده از نور سخت برای تصاویر دیگر وجود نداشته باشد. برای نمونه لحظه ای که به دنبال دراما و کنتراست هستید، می‌توانید از این نور برای عکاسی از زن‌ها نیز استفاده کنید.

نور سخت از ورزشکار

پیشنهاد خرید
1 2

دوربین اسمو DJI Pocket 2 Gimbal

مشاهده محصول

چه چیزی نور را سخت یا نرم می کند؟

اکنون که تفاوت بین نور سخت و نرم را می دانیم، وقت آن است که بررسی کنیم که چه چیزی باعث نور سخت یا نرم می شود.
اندازه منبع نور، فاصله بین نور و سوژه و همچنین شدت نور از جمله مواردی است که نور را آسان یا سخت می کند. هرچه منبع نور کوچکتر باشد، نور سخت تر و منبع نور بزرگتر، آسان تر است.

به عنوان مثال، فلاش یک منبع نور کوچک است که در صورت استفاده بدون تنظیم، نور قوی با سایه های قوی ایجاد می کند. اما اگر فلاش را پشت یک چتر پخش کننده قرار دهید، نور به سرعت نرم می شود. چترها به عنوان پخش کننده برای نرم کردن نور عمل می کنند، به نور بعد می بخشند و نور را با پخش کردن آن نرم می کنند.

هر چه منبع نور به سوژه نزدیکتر باشد، نور ملایم تر و هر چه دورتر باشد، نور سخت تر است. اگر منبع نور به سوژه نزدیک باشد، تبدیل نور به سایه بسیار تدریجی تر است. اگر نور ایجاد شده توسط نورپردازی در فضای باز خیلی تند است، نزدیکتر کردن آن به سوژه راهی عالی برای ملایم کردن نور است.

هر چه شدت نور بیشتر باشد، نور سخت تر است. تنظیم شدت نور بر کیفیت آن تأثیر می گذارد. برای ایجاد نور سخت از فلاش پرقدرت استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان از شدت نور فلاش بکاهید تا نور ملایمی ایجاد کنید.
به عنوان یک عکاس، می توانید با ترکیب اندازه، فاصله و شدت نور، نور دقیق مورد نظر خود را ایجاد کنید.

نور نرم و نور سخت چیست؟

پیشنهاد خرید
3 5

دوربین گوپرو هیرو ۱۱ مینی GoPro Hero 11 Black Mini

20,500,000 تومانمشاهده محصول

نور نرم و نور سخت چیست؟؛ کی بهتره؟

نور سخت و نور ملایم بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام نوع نور بهترین است وجود ندارد. بسته به موضوع، یک نوع نور ممکن است بهتر از دیگری کار کند، اما استفاده منحصراً از یک نوع نور برای یک نوع سوژه، خلاقیت شما را محدود می کند.

در عوض، به عنوان یک عکاس، باید بدانید که هر نوع نور چگونه بر تصویر شما تأثیر می گذارد. از این اطلاعات برای تبدیل آنچه در دل خود دارید به واقعیت استفاده کنید.

نور روشن بسیار چشمگیر است و اغلب کنتراست بیشتری دارد. معمولاً کار با این نوع نور دشوارتر است، اما اگر بتوانید تنظیمات را به درستی تنظیم کنید، می توانید با استفاده از این نوع نور تصاویر زیبایی ایجاد کنید. عکاسان پرتره از نور قوی برای عکاسی از مردان استفاده می کنند، اما این نوع نورپردازی می تواند به پرتره دو نفر درام ببخشد و پرتره زنان را بهبود بخشد.

نور ملایم اغلب زیبایی سوژه را افزایش می دهد و کار با آن آسان است. برای عکاسی پرتره بسیار مفید است زیرا مشکلات مو و پوست با استفاده از این نوع نور سایه نمی اندازد.

ایجاد کنتراست با نور ملایم بسیار دشوارتر است، اما غیرممکن نیست. تنها تفاوت بین نور سخت و ملایم، تغییر تدریجی نور و سایه است و در عکس هایی که با نور ملایم گرفته شده اند، هنوز نواحی تاریک وجود دارد.

هر دو نور سخت و نور نرم همراه با تکنیک های نور استفاده می شوند. اگر بتوانید از تکنیک های نور و نور ملایم با هم استفاده کنید، می توانید انواع نورها را برای عکس های خود تهیه کنید.

خرید دوربین کانن از نمایندگی کانن با بهترین قیمت و کیفیت را تجربه کنید

تماس با کارشناسان