نمایندگی کانن - ۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

بررسی ۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

نورپردازی پرتره دارای چه الگوهای اصلی است؟ بهترین الگوی نورپردازی برای هر نوعی از عکاسی پرتره مناسب است؟ اهمیت زاویه نور در چیست؟

پنج الگوی اصلی نورپردازی پرتره و اهداف هر کدام از آنها را، در این مقاله بررسی می نمائیم.

در نورپردازی پرتره مهترین مسئله پنج موقعیت اصلی نور و درک علت استفاده از هر کدام از این الگوهای نورپردازی اصلی می باشد. یادآور می شوم که شما می توانید هر کدام از الگوهای نورپردازی پرتره را بوسیله نور طبیعی یا در استودیو خلق کنید.

 

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

تصمیم دارم برای لحظه ای از جزئیات فراتر بروید؛ اما اکنون، از شما می‌خواهم که به یک موضوع فکر کنید: سایه = درام. در سمت چپ اسلاید بالا، هیچ سایه‌ای موجود نیست و با حرکت به ‌سمت راست، سایه، به‌طور پیش‌رونده‌ای افزایش می‌یابد. وقتی می‌خواهیم عکسی یکنواخت و کمال‌گرایانه بگیریم، باید از الگوی سمت چپ اسلاید بالا استفاده کنیم و وقتی می‌خواهیم پرتره‌ای دراماتیک و احساسی بگیریم، باید از سمت راست اسلاید استفاده کنیم.

حالا می‌خواهیم اولین الگوی نورپردازی پرتره را توضیح دهیم:

پیشنهاد خرید
کانن Canon EOS 4000D 18 55 IS II

دوربین کانن Canon EOS 4000D 18-55 IS II

22,400,000 تومانمشاهده محصول

معرفی 5 الگوی مهم نورپردازی پرتره

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۱- نورپردازی یکنواخت

اگر نور را دقیقاً از زاویه‌ی دوربین به سوژه بتابانیم، الگوی نورپردازی تخت ایجاد می گردد. هدف از این نوع نورپردازی، ایجاد کمترین سایه و پرکردن جزئیات پوست برای ایجاد تصویری نرم و بی‌نقص از آن می باشد. در واقع از میان تمام الگوهای نورپردازی پرتره، الگوی یکنواخت کمال‌گرایانه‌تر می باشد؛ زیرا خط‌ها و نقص‌ها را پر می نماید. پس از این الگوی نورپردازی در کار مد و زیبایی استفاده می کنند.

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۲- نورپردازی پروانه‌ای

این الگوی نورپردازی مشابه نورپردازی یکنواخت می باشد؛ یعنی منبع نور مستقیماً درمقابل سوژه قرار می گیرد و هم‌ زوایه با لنز می شود. تفاوت این دو الگوی نورپردازی فقط این است که در نورپردازی پروانه‌ای، ارتفاع منبع نور کمی بیشتر می شود. نشانه ی این نورپردازی ایجاد کمی سایه در زیر برجستگی‌های صورت، به‌ویژه سایه‌ای پروانه‌ای در زیر بینی می باشد. نکته‌ی جالب اینست که این الگوی نورپردازی پرتره به پارامونت (Paramount) معروف است و این کلمه برگرفته از استودیو فیلم‌سازی پارامونت می باشد؛ که از این تکنیک نورپردازی برای عکاسی از نخبه‌هایشان استفاده می نمایند.

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۳- نورپردازی حلقوی

در این الگوی نورپردازی پرتره، زاویه‌ی منبع نور را ۲۵ تا۵۰ درجه به چهره‌ی سوژه جا‌به‌جا می نمائیم. از این زوایه کمی سایه‌ی جهت‌دار روی سوژه می‌افتد. به‌خاطر داشته باشید با اضافه‌شدن سایه به سوژه، می‌‏توان از طریق تنظیم شدت نور زمینه، شدت سایه را تنظیم نمود. در اسلایدی که در ابتدای مطلب دیدید، نور زمینه بسیار کم است؛ بنابراین، سایه‌ها بسیار پررنگ می باشند. با این حال در عکس‌های زیر، هریک از عناوین الگوهای نورپردازی نور زمینه‌ی ملایم دارند؛ در نتیجه، سایه و درام کمتر می باشد.

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۴- نورپردازی رامبراند

در الگوی نورپردازی رامبراند (Rembrandt)، نور از بالا و با زوایه بیشتری به چهره‌ی سوژه تابانده می شود و فقط نور مثلثی‌شکل روی گونه و چشم در یک سمت صورت سوژه دیده می شود. نام این الگوی نورپردازی پرتره‌ی دارای جذابیت بصری، از نقاشی به‌نام رامبراند گرفته شده است که خیلی وقت‌ها از آن برای نقاشی‌های پرتره‌اش استفاده می نمود.

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

۵- نورپردازی اسپلیت

زمانی‌که منبع نور با زاویه۹۰ درجه به لنز دوربین و کاملاً نیم‌رخ روی صورت سوژه بتابد، الگوی نورپردازی اسپلیت (split) بوجود می آید. مشخصه‌ی این الگو آن است که نصف صورت سوژه در نور و نصف دیگر صورت در سایه قرار می گیرد. زمانی از این الگوی نورپردازی پرتره استفاده کنید که قصد دارید سایه‌های سنگین یا مفاهیمی از نوع «سایه در مقابل نور» بوجود آورید.

پیشنهاد خرید
4 13

گیمبال موبایل ژیون تک Zhiyun-Tech Smooth-Q3 Smartphone Gimbal Stabilizer combo

5,800,000 تومانمشاهده محصول

۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره

پیشنهاد خرید
17 1

گیمبال موبایل ژیون اسموت کیو 4 کمبو Zhiyun Smooth Q4 Combo

6,800,000 تومانمشاهده محصول

زمان استفاده در حالت کلید پایین و کلید بالا

این دو سبک احساس تصویر نهایی را تعیین می کنند. برخی از نورپردازی ها و طرح های سوژه به خوبی با سبک های سنگی مینیمالیستی کار می کنند. سایرین بسته به آنچه شما به دنبال آن هستید، در یک کلید بالا به خوبی کار می کنند.

در یک تصویر با وضوح پایین، 80 درصد رنگ های تصویر سیاه هستند. با تکنیک نورپردازی مناسب، این مکان حالتی تاریک، مرموز و مرموز را منتقل می کند. تصادفی نیست که بسیاری از عکس های استوک که افراد را به تصویر می کشند تا این حد برجسته هستند. این امر در مورد تصاویر کودکان و نوزادان نیز صدق می کند.

پیشنهاد خرید
1 18

گیمبال موبایل ژیون تک Zhiyun-Tech Smooth-Q3 Smartphone Gimbal Stabilizer

5,800,000 تومانمشاهده محصول

طراحی نور

برای تصاویر با وضوح بالا، باید پس زمینه را روشن کنید، در غیر این صورت خاکستری می شود. هنگام عکاسی از جلو یا پرتره کودک، می خواهید پس زمینه شما سفید باشد. از یک سافت باکس بزرگ (با یک فلش در داخل) یا یک پنجره به عنوان پس زمینه استفاده کنید.

در پایان بررسی « ۵ الگوی اصلی نورپردازی پرتره » ؛ کابران عزیز سایت کانن برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی تمامی دوربین ها، لنز و تجهیزات عکاسی، و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید، در سایت نمایندگی کانن در دسترس شما عزیزان می باشد. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی با بخش فروش نمایندگی کانن تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان کانن دریافت نمائید. افتخار ما خرید مطمئن و آسوده شما عزیزان است.

تماس با کارشناسان