فیلتر اسکای لایت

 همانطور که می دانید برای گرفتن عکس های حرفه ای تنها داشتن دوربین کافی نیست و به تجهیزات دیگری نیز نیاز دارید. یکی از این تجهیزات فیلترها می باشند،هرچند که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و عکاسی دیجیتال و استفاده از نرم افزارهای ویرایشی مانند قدیم از فیلترها استفاده نمی شود اما هنوز هم بسیاری از عکاسان استفاده از آن ها را ترجیح می دهند مانند فیلتر اسکای لایت یا فیلتر UV.

فیلترها دارای انواع مختلفی هستند که در مقاله های دیگر به بررسی هر یک از آن ها پرداخته ایم.

در ادامه مطلب با هم به بررسی ویژگی های یک نوع دیگر از فیلترهای عکاسی یعنی فیلتر اسکای لایت (Sky Light) خواهیم پرداخت.

فیلتر اسکای لایت (sky light) که برخی به آن فیلتر نورگیر نیز می گویند، بیشتر مخصوص عکاسی آنالوگ می باشد. این فیلتر از ورود اشعه فرابنفش یا UV که باعث می شود اجسام دوردست مبهم به نظر برسند و وضوح خطوط از بین برود، جلوگیری می کند ( فراوانی اشعه فرابنفش بدون توجه به این که از دوربین دیجیتال استفاده می کنید می تواند تصاویر را مخدوش کند).

همچنین رنگ های آبی به وجود آمده اضافه، در زمانی که سوژه زیر سایه قرار گرفته اما از طریق نور غیرمستقیم خورشید نوردهی می شود را کاهش می دهد. ته رنگ این فیلتر سرخابی می باشد که باعث گرم شدن تصاویری که دارای رنگ سرد هستند می شود،اما برخی از عکاسان معتقدند وجود رنگ سرخابی اضافی می تواند رنگ پوست را خراب کند و به صورت  طبیعی آن را نمایش ندهد.

فیلتر اسکای لایتفیلتر اسکای لایت را در زیر نور مستقیم آفتاب استفاده نمی کنند زیرا رنگ نور بیش از حد زرد می شود به همین دلیل همیشه روی لنز نگه داشته نمی شوند.

از این فیلتر نیز مانند تمامی فیلترهای دیگر برای محافظت از لنز و جلوگیری از آسیب رساندن به آن استفاده می شود زیرا هزینه ی تعویض آن بسیار ارزان تر از تعویض لنز می باشد.

فیلترهای اسکای لایت در گذشته یکی از مهم ترین فیلترها برای عکاسی مناظر برفی و کوهستانی، عکاسی از دریا در زیر نور آفتاب و یا عکس برداری هوایی به شمار می رفتند. فیلتر اسکای لایت گزینه مناسبی برای برای نمایش در محیطی با نور متوسط است.

اشعه فرابنفش شدید معمولا در مناطقی با ارتفاع زیاد و عکس های هوایی یافت می شوند، به این دلیل که امواج نور ماوراء بنفش در جو های پایین تر و در مناطق نزدیک آب یا برف قوی تر هستند زیرا هر دو منعکس کننده اشعه یووی می باشند، به همین دلیل استفاده از فیلتر اسکای لایت در این محیط ها بسیار کاربردی است. اما در دنیای دیجیتال امروز تاثیر زیادی ندارند زیرا در دوربین های دیجیتال با تنظیم صحیح وایت بالانس دوربین یا نرم افزارهای ویرایشی مانند فتوشاپ می توان نورهای آبی را به راحتی حذف کرد.

فیلترهای SkyLight اسکای لایت بیشتر در دو نوع 1A و 1B ارائه می‌شوند.

فیلتر‌های اسکای لایت 1A بیشتر روی محور وایت‌بالانس و ته‌مایه آبی عکس‌ها تأثیر می‌گذارند، در حالی که فیلتر‌های اسکای لایت 1B علاوه بر محور وایت بالانس روی محور Tint یا سبز و سرخابی هم تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با اضافه کردن مقدار بسیار کمی رنگ صورتی  (Pink Tint)، دمای رنگ‌ها را کمی گرم‌تر کنند.

فیلتر اسکای لایتهنگام استفاده از فیلتر اسکای لایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تنظیماتی که در آن مشغول عکاسی هستید را چک کنید.  شما مجاز هستید میزان فیلتراسیون UV را توسط فیلتر اسکای لایت یا نورگیر خود انتخاب کنید.

فیلتر اسکای لایت را بر اساس نوع دوربین و عکاسی خود انتخاب کنید و به متناسب بودن اندازه آن با قطر لنز خود دقت کنید.

قبل از عکاسی اطمینان پیدا کنید که فیلتر به طور دقیق در جای خود قرار گرفته است زیرا ایجاد شکاف در قسمت اتصال می تواند باعث عبور اشعه UV شده و بر کیفیت عکس اثر بگذارد.

از تمیز بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید تا کیفیت تصویر پایین نیاید.

حال با توجه به این که فیلترهای یو وی UV و اسکای لایت Sky Light کاربردی شبیه به هم دارند اگر تنها بودجه خرید یکی از آنها را داشتید کدام یک را بهتر است تهیه کنید؟

فیلترهای  UV ترکیب مورد نیاز برای عکاسی سیاه سفید را تصحیح می کنند و رنگ آنها ترکیبی از زرد کم رنگ می باشددیدن تفاوت آنها در یک تصویر بسیار دشوار است.

فیلترهای اسکای لایت سعی دارند ترکیب رنگ یک تصویر منظره را که دارای کنتراست رنگ بیش از حد است تصحیح کنند و ممکن است بدون فیلتر چندان طبیعی به نظر نرسد، همچنین می توانند به شدت روی رنگ پوست منعکس شوند و به همین دلیل آنها را برای عکس های پرتره توسط عکاسان حرفه ای توصیه نمی کنند.

فیلترهای UV هنگام فیلتر کردن نور از محیط خارج ، باعث ایجاد رنگ مایل به آبی می شوند اما فیلترهای اسکای لایت جلوه ای گرم به تصویر شما می بخشند.

فیلتر اسکای لایتفیلترهای یو وی در عکاسی منظره، پرتره جلوه خوبی به پس زمینه می دهند و همچنین در عکاسی ساختمان های سیاه و سفید نیز جلوه خوبی دارند. در عین حال فیلترهای اسکای لایت به عکس یک جلوه طبیعی می دهند و رنگ آن ها را گرمتر نشان می‌دهند.

به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که فیلترهای یو وی بیشتر برای محافظت عکس ها از نور استفاده می شوند و اسکای لایت بیشتر برای تصحیح رنگ ها استفاده می شود. همچنین از فیلترهای یو وی اغلب در عکس های سیاه و سفید و از فیلتر اسکای لایت در عکس های رنگی استفاده می شود زیرا آن ها تاثیری در عکاسی سیاه و سفید ندارند.

این فیلترها همانطور که اشاره کردیم امروزه کاربرد زیادی ندارند و عکاسان حرفه ای معمولا تمایلی به استفاده از آن ها ندارند اما برای عکاسان مبتدی یا حتی عکاسانی که نمی خواهند زمانی برای صرف ویرایش عکس خود بگذارند مناسب می باشد، همچنین برای محافظت از لنز دوربین و جلوگیری از خط و خش آن یا هرگونه آسیب دیگری کاربردی می باشند. بهتر است آن ها را با توجه به نوع عکاسی خود از یک برند معتبر تهیه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید فیلتر اسکای لایت می توانید با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.