نمایندگی کانن - راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری

راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری

راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری

با توسعه فناوری دوربین های بدون آینه، مرز بین دوربین های عکاسی و دوربین های فیلمبرداری تنگ شده است. امروزه دوربین های بدون آینه زیادی در بازار وجود دارند که هم برای عکاسی و هم برای فیلمبرداری مناسب هستند که قابلیت های یک دوربین حرفه ای را با قیمتی بسیار کمتر از دوربین های حرفه ای به کاربران ارائه می دهند.در این راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری میخواهیم تکنولوژی و قابلیت های این نوع دوربین ها را چه برای عکاسی و چه فیلمبرداری توضیح دهیم تا بتوانید بهترین تصمیم را در انتخاب دوربین بگیرید.

شرایط مهم در راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری

وضوح

کلمه رزولوشن در تعریف دوربین ها بیشتر از انواع دیگر دوربین های فیلمبرداری تکرار شده است، معمولا رزولوشن دوربین های فیلمبرداری 1080p Full HD، 4K یا دوربین های جدیدتر 8K است. اکثر تلویزیون‌های جدید می‌توانند 1080/Full HD را نمایش دهند و بسیاری از تلویزیون‌ها در حال حاضر قادر به رزولوشن 4K هستند که دو برابر وضوح 1080p است. عکاسی با کیفیت 4K به شما آزادی بیشتری در هنگام ویرایش ویدیوها می دهد، اگرچه رزولوشن نهایی خروجی فایل های ویدیویی شما پس از ویرایش 1080 است، فایل ها بزرگتر خواهند شد و همچنین به سیستم وضوح بالاتری نیاز خواهید داشت.

در رزولوشن 8K هم همینطور است و حتی اگر خروجی نهایی شما 4K باشد، عکاسی با این رزولوشن گزینه های بیشتری از جمله برش و تثبیت تصویر را در اختیار شما قرار می دهد. اما برای ویرایش ویدیوهای گرفته شده با وضوح 8K، به فضای هارد دیسک بیشتر و سیستم قدرتمندتری نیاز دارید. اکثر مردم کیفیت ویدیوی 4K را بهتر از ویدیوهای 8K می دانند.

رزولوشن 8K، 4K و Full HD/1080

مهمتر از رزولوشن خروجی نحوه ضبط ویدیو است: اکثر دوربین های سطح بالا با وضوح بالاتر از 4K فیلمبرداری می کنند، اما در سطح پایین تر برای تولید ویدیوهای با وضوح بالا 4K. اما برخی از دوربین های دیگر فقط قسمت هایی از سنسور دوربین را برای ضبط می پذیرند که باعث کاهش جزئیات و کیفیت می شود.

در نهایت برخی از دوربین ها قسمتی از تصویر ایجاد شده روی سنسور را برش می دهند یا به عبارتی در حالت فیلمبرداری، زوم کمی روی تصویر اعمال می شود و عکاسی با زاویه باز مشکل است که باعث کاهش کیفیت می شود. آنها به ویژه در شرایط نور ضعیف هستند. اینها جزئیاتی است که سازندگان دوربین در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی دهند و برای درک این موضوع باید  نظرات کاربران دوربین مورد نظر را مطالعه کنید.

یکی دیگر از عوامل مهم در وجود پدیده شاتر (تحریف تصویر که شبیه ژله است و در سوژه هایی که به سرعت از جلوی دوربین رد می شوند رخ می دهد) به صورت متوالی انجام می شود و زمانی که می خواهیم سریع عکاسی کنیم. سوژه متحرک، اگر روند اسکن خطی روی سنسور کند باشد، وقتی دوربین در فریم خاصی در انتهای کادر اسکن می کند، این خطر وجود دارد که سوژه حرکت کند و موقعیت اصلی آن در مکان دیگری باشد،   لازم به ذکر است که این انحراف در دوربین هایی با سنسورهای کوچکتر کمتر اتفاق می افتد.

نرخ فریم یا تعداد فریم در ثانیه

اکثر ویدیوها با سرعت 24 یا 30 فریم در ثانیه ضبط می شوند. اما بسیاری از دوربین ها این امکان را به فیلمبردار می دهند که با سرعت بالاتری ضبط کند که می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. برای مثال، عکاسی با سرعت 60 فریم در ثانیه می‌تواند برای سوژه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند کارساز باشد و همچنین می‌توانیم فیلم را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کنیم و سرعت آن را تا 24 یا 30 فریم در ثانیه کاهش دهیم تا یک افکت اسلوموشن با کیفیت ایجاد کنیم.

اکثر دوربین ها نمی توانند نرخ فریم بالایی را همزمان با بالاترین وضوح دوربین ارائه دهند، اما بسیاری از دوربین ها توانایی فیلم برداری با نرخ 1080 فریم و 120 فریم در ثانیه و وضوح سرعت بازسازی تصویر را در صورت نیاز دارند.  برای پخش ویدیو اگر وضوح 4K ندارید، این یک تنظیم عالی برای فیلمبرداری است.

محدودیت های ضبط

نکته دیگری که باید هنگام خرید دوربینی که می‌خواهید با آن فیلم بگیرید، بررسی کنید این است که مطمئن شوید محدودیتی برای مدت زمان  فیلمبرداری وجود ندارد. برای مثال، در برخی از دوربین‌های قدیمی، ضبط ویدیویی با وضوح بالا می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد دوربین شود. کاربر نمی‌توانست ویدیوی بیش از 29 دقیقه و 59 ثانیه ضبط کند.

فرآیند فیلمبرداری در دوربین منجر به تولید گرما می شود و معمولا دوربین مکانیزم خاصی برای مدیریت گرمای تولید شده ندارد و در نتیجه دوربین گرما ساطع می کند و خاموش می شود تا خنک شود. دوربین‌های حرفه‌ای دارای سیستم خنک‌کننده هستند، اما دوربین‌ها/دوربین‌های هیبریدی سعی می‌کنند گرمای تولید شده در داخل دوربین را به بدنه دوربین منتقل کنند و به همان دمای بیرون برسند.

بهترین مدل‌ها با این طراحی به کاربران اجازه می‌دهند برای مدت زمان طولانی‌تری ویدیو ضبط کنند و بسیاری دیگر به کاربران اجازه می‌دهند بسته به افزایش دمای دوربین، محدودیت را روشن یا خاموش کنند.

البته اگر می خواهید فیلم های کوتاه ضبط کنید و آنها را با هم ترکیب کنید، این تنظیمات برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر می خواهید دوربین خود را در حالت ضبط با وضوح 4K یا بیشتر نگه دارید، این یک مراسم فیلمبرداری است. ویدئو هر چیزی بالاتر از حرارت داخلی دوربین شما را با مشکل مواجه می کند. همچنین استفاده از نرخ فریم بالا می تواند چنین مشکلاتی را ایجاد کند.

 کیفیت صدابرداری دوربین

پس از در نظر گرفتن دوربینی که می تواند ویدیو با وضوح خوب ضبط کند،  یکی دیگر از نکات مهم که باید به آن توجه شود، کیفیت دریافت صدای دوربین است. اکثر بینندگان ویدیو می توانند ویدیوی با کیفیت تصویر پایین را تحمل کنند، اما کیفیت صدای ضعیف یک ضعف بزرگ برای همه مخاطبان و برای بسیاری غیرقابل تحمل است. اگر بیشتر تجربه شما در زمینه عکاسی است، ممکن است این نکته مهم نادیده گرفته شود.
دوربین مورد نظر شما باید یک میکروفون نصب داشته باشد.

به این دلیل که میکروفون داخلی دوربین صدای حرکت دکمه ها و دست های فیلمبردار و بدنه دوربین و همچنین صدای لباس های فیلمبردار و برخورد دوربین با یکدیگر رادریافت میکند.  آنها عموما قکیفیت بالایی ندارند به این دلایل، اتصال میکروفون خارجی یکی از الزامات است. یکی دیگر از ویژگی های مفید درگاه هدفون است. با اتصال هدفون به دوربین؛ می توانید صدای ورودی دوربین را کنترل کنید.

فوکوس خودکار

یکی از مهمترین جنبه های ضبط فیلم که دوربین های مدرن با آن رقابت می کنند، قابلیت اطمینان دوربین های فوکوس خودکار است. برخلاف عکاسی، در فیلمبرداری، دوربین تمام تغییرات فوکوس را ثبت می کند. بنابراین، برای فیلمبرداری و استفاده از سیستم فوکوس خودکار، به یک دوربین نیاز دارید تا مطمئن شوید که تمام تغییرات فوکوس دوربین دقیق و قابل اعتماد هستند.

بهترین حالت فوکوس خودکار در برخی دوربین ها، امکان ردیابی یک سوژه، به ویژه سوژه انسانی، و فوکوس بر روی یک سوژه متحرک و انتخاب اینکه می خواهید فوکوس به سرعت تغییر کند یا فوکوس کند است. توجه مخاطبان خود را از یک سوپه به سوژه دیگر منحرف کنید عملکرد فوکوس خودکار به طراحی و قابلیت‌های دوربین‌ها و لنزهایی که استفاده می‌کنیم بستگی دارد، بنابراین بهتر است قبل از اتکای بیش از حد به فوکوس خودکار، کمی در مورد لنزها و دوربین‌هایی که می‌خریم تحقیق کنید.

بهترین دوربین‌های فیلم برداری در یک نگاه

اگر تصمیم به خرید دوربین برای فیلمبرداری گرفته اید، حتما سوالات زیادی در ذهن دارید. سوالاتی مانند “کدام دوربین برای شما مناسب است؟” انتخاب دوربین بدون اطلاعات کافی می تواند دلهره آور باشد.ما در ادامه راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری سعی می کنیم به شما دوربین‌هایی معرفی کنیم تا بتوانید براحتی تصمیم گیری کنید.

  1. سونی FDR-AX431- Sony FDR-AX43
    نوع دوربین: فیلمبرداری حداکثر وضوح تصویر: 3840 x 2160 پیکسل حسگر تصویر: Exmor R CMOS وضوح تصویر: 8.29 مگاپیکسل ابعاد: 173 x 80.5 x 73 میلی متر وزن: 625 گرم
    +فیلمبرداری با وضوح 4K
    +کوچک و سبک
    + 20 برابر زوم اپتیکال
    +میکروفون 5.1 کاناله
    +HDR وجود ندارد
    -عملکرد چندان جالب سیستم کاهش نویز در نور کم نیست
  2. سونی FDR-AX700
    نوع دوربین:  فیلم برداری | نهایت رزولوشن فیلم برداری : 3840 در 2160 پیکسل | سنسور تصویر : 1.0-type Exmor RS CMOS | رزولوشن تصویر : 14.2 مگاپیکسل | ابعاد : 169 در 89.5 در 196.5 میلی متر | وزن : 600 گرم+ قابلیت استفاده‌ی بسیار آسان
    + فیلم برداری با رزولوشن 4K
    + پشتیبانی از وای فای داخلی– بزرگتر از یک دوربین فیلم برداری هندی کم
    – برای استفاده‌های معمولی مناسب نیست
  3. کانن Vixia HF G60
    نوع دوربین: فیلمبرداری حداکثر وضوح فیلمبرداری: 4K سنسور تصویر: Dual-pixel CMOS وضوح تصویر: 13.4 مگاپیکسل ابعاد: 125 x 91 x 265 میلی متر وزن: 1135 گرم
    + فیلمبرداری با وضوح 4K
    + سنسورهای بزرگتر از یک اینچ
    + دو اسلات کارت حافظه
    – یک انتخاب بزرگ برای استفاده نیمه حرفه ای
  4. جی وی سی Everio GZ-RY980
    نوع دوربین: ضبط ویدئو حداکثر وضوح تصویر: 3840 x 2160 پیکسل سنسور تصویر: 1/2.3 اینچ 1 CMOS با نور پشتی وضوح تصویر: 18.9 مگاپیکسل ابعاد: 79 x 76 x 162 میلی متر وزن: 620 گرم
    + کیفیت فوق العاده بالا در ساخت
    + فیلم برداری با وضوح 4K
    + تنظیم تصویر بسیار موثر
    – عدم پشتیبانی از تنظیمات HDR.
  5. کانن Vixia HF R80
    نوع دوربین : فیلم برداری | نهایت رزولوشن فیلم برداری : 1920 در 1080 پیکسل | سنسور تصویر : CMOS | رزولوشن تصویر : 2.7 مگاپیکسل | ابعاد : 53 در 58 در 116 میلی متر | وزن : 240 گرم+ کوچک و سبک
    + رابط کاربری بسیار آسان
    – برای افراد متعصب به برند کانن مناسب نیست
    – رزولوشن تصویر محدود
    کانن-Vixia-HF-R80
  6. سونی HDR-CX405
    نوع دوربین: ضبط ویدئو حداکثر وضوح تصویر: 1920 x 1080 پیکسل حسگر تصویر: Exmor R CMOS وضوح تصویر: 9.2 مگاپیکسل ابعاد: 54 x 59.5 x 128 میلی متر وزن: 190 گرم
    + قیمت مناسب
    + بدنه کوچک و جمع و جور
    – صدای بسیار بلند به عنوان سنسور کوچک استفاده شده است
    – یک کارت حافظه از نوع SDXC برای فیلمبرداری Full HD مورد نیاز است
    سونی-HDR-CX405
  7. کانن Vixia HF G21
    نوع دوربین: 1920 x 1080 پیکسل رزولوشن ویدئو: 1920 x 1080 پیکسل حسگر تصویر: Advanced HD CMOS Pro وضوح تصویر: 3.09 مگاپیکسل اندازه: 115 x 84 x 231 میلی متر وزن: 880 گرم
    + کنترلرهای بسیار خلاقانه و کامل
    + اسلات کارت حافظه دوگانه
    + فیلمبرداری Full HD با سرعت 50 فریم در ثانیه در هر دو کارت حافظه.
    – کمی بزرگتر از دوربین های مشابه
    – دو ساعت عمر باتری
    کانن-Vixia-HF-G21
  8. سونی FDR-X3000
    نوع دوربین : فیلم برداری | نهایت رزولوشن فیلم برداری : 3840 در 2160 پیکسل | سنسور تصویر : 1/2.5-inch Exmor R CMOS sensor | رزولوشن تصویر : 8.29 مگاپیکسل | ابعاد : 29.4 در 47 در 83 میلی متر | وزن : 114 گرم+ فیلم برداری با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه
    + مقاومت کامل در برابر آب و شرایط محیطی بد
    + سیستم لرزشگیر تصویر B.O.SS– فاقد فوکوس خودکار در حالت زوم
    – فاقد پشتیبانی از حالت فیلم برداری با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  9. جی وی سی Everio GZ-R405
    نوع دوربین : فیلم برداری | نهایت رزولوشن فیلم برداری : 1920 در 1080 پیکسل | سنسور تصویر : Super LoLux with Back-illuminated CMOS Sensor, 1/5.8-inch 2.5M pixel Back-illuminated CMOS | رزولوشن تصویر : 18.9 مگاپیکسل | ابعاد : 79 در 76 در 162 میلی متر | وزن : 620 گرم

    + کیفیت ساخت بسیار عالی
    + عملکرد خوب در نور کم
    + لرزشگیر تصویر بسیار کارآمد

    – فاقد پشتیبانی از فیلم برداری با رزولوشن 4K
    – رزولوشن تصویر ثابت 10 مگاپیکسل است

  10. کانن XA40
    نوع دوربین : فیلم برداری | نهایت رزولوشن فیلم برداری : 3840 در 2160 پیکسل | سنسور تصویر : 1/2.3″ type CMOS Sensor | رزولوشن تصویر : 8.29 مگاپیکسل | ابعاد : 182.9 در 109.2 در 838 میلی متر | وزن : 726 گرم+ زوم اپتیکال 20 برابری
    + فیلم برداری با رزولوشن 4K با کیفیت خیره کننده
    + حالت اسلوموشن 1200 برابری !– قیمت آن کمی بالاتر از حد معمول استانتخاب مدل در خرید دوربین فیلمبرداری بیشتر به استفاده شخصی شما بستگی دارد. این روزها کاربرد خرید این نوع دوربین‌ها نسبت به قبل کمتر شده زیراگوشی‌های هوشمندجایگزین آن‌ها شده‌اند. به همین دلیل کسی تنها به این دلیل که یک دوربین فیلمبرداری می‌خواهد سراغ آن‌ها نمی‌رود  باید واقعا به یک دوربین اینچنینی نیاز داشته باشد؛ مثلا اگر یک استندآپ کمدین هستید و می‌خواهید برنامه خود را ضبط کنید یا اگر مستند ساز هستید و می‌خواهید مصاحبه‌های طولانی ضبط کنید. این دوربین های فیلمبرداری را ما ب شما پیشنهاد میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان