نمایندگی کانن - کانن R5 انقلابی در دوربین فیلمبرداری

کانن R5 انقلابی در دوربین فیلمبرداری

دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری

دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری

طبق ادعای کارشناسان؛ دوربین EOS R5  با قابلیت‌هایی که در زمینه‌ی فیلم‌برداری دارد، می تواند انقلابی در تصویربرداری ایجاد نماید.

کانن نخستین بار در سال ۲۰۰۸ با معرفی EOS 5D Mark II ایده‌ی تولید دوربین‌هایی را آغاز کرد که ضمن ارائه‌ی قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری، امکان تعویض لنز آن‌ها نیز وجود داشت. کانن از آن زمان تاکنون سعی کرده است بیشتر تمرکز خود را در حوزه‌ی فیلم‌برداری معطوف محصولات سری Cinema EOS نظیر دوربین جدید EOS C300 Mark III که چند روز پیش معرفی شد، بکند. دوربین‌های Cinema EOS محصولاتی رده‌بالا برای کسانی هستند که به‌صورت حرفه‌ای به فیلم‌برداری می‌پردازند.دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری می باشد.

دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری

کانن مدتی پیش در اطلاعیه‌ای رسمی از توسعه‌ی دوربین جدیدی با نام EOS R5 خبر داد و در همان زمان سعی کرد مانوری ویژه روی قابلیت‌های این دوربین در حوزه‌ی فیلم‌برداری بدهد. مشخصات رسمی منتشرشده نشان می‌دهند که Canon EOS R5 قرار است مزیت‌های فیلم‌برداری متنوعی به کاربر ارائه دهد. شواهد و مدارک حاکی از آن هستند که EOS R5 قرار است مهم‌ترین دوربین سری EOS کانن طی ۱۲ سال اخیر از لحاظ قابلیت‌های فیلم‌برداری باشد.

افزایش اخبار منتشرشده از سوی کانن درمورد EOS R5 نشان می‌دهد که احتمالا تا زمان رونمایی نهایی آن فاصله‌ی زیادی نداریم. آن‌طور که کانن می‌گوید، دوربین پرچم‌دار جدیدش می‌تواند با استفاده از شاتر مکانیکی، تصاویر ساکن را با نرخ ۱۲ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند؛ نرخ ثبت تصاویر ساکن توسط EOS R5 به‌هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی به ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد که عددی درخور توجه است. دوربین جدید کانن به‌لطف این قابلیت خواهد توانست به رقابت جدی با بالارده‌ترین دوربین‌های بدون آینه‌ی بازار نظیر محصولات سری A9 سونی بپردازد.

کانن EOS R5 افزون بر موارد یاد شده از پس ضبط ویدئوهای 8K RAW  با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و همچنین ویدئوهای 4K  با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه و به‌صورت 4K 4:2:2 10-bit برمی‌آید. براساس اطلاعات رسمی، پرچم‌دار جدید کانن دارای سیستم لرزش‌گیر تصویر ۵ محوره در داخل بدنه (IBIS) است که در همکاری با سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) لنز فعالیت می‌کند. EOS R5افزون بر بهره‌مندی درگاه دوگانه‌ی کارت حافظه از قابلیت Canon Log  در تمامی حالت‌های فیلم‌برداری 8K  و 4K پشتیبانی می‌کند.

 

ضبط ویدئو 8K

درخورتوجه‌ترین نکته در مورد کانن EOS R5 در نگاه اول، بدون شک به توانایی آن در زمینه‌ی فیلم‌برداری با کیفیت 8K  مربوط می‌شود. دوربین کانن EOS R5 قرار است نخستین دوربین غیرتجاری دارای لنز قابل‌تعویض (ILC) باشد که از امکان ضبط ویدئو با وضوح 8K  پشتیبانی می‌کند. ضبط ویدئوی 8K  توسط کانن EOS R5 اتفاق بزرگی است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد؛‌ به‌خصوص به این دلیل که قابلیت یادشده به‌صورت غیرمستقیم اعلام می‌کند پردازنده‌ی تصویر EOS R5 قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد.

کانن EOS R5 نخستین دوربین غیرتجاری ILC دنیا با توانایی فیملبرداری 8K خواهد بود.

دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری

8K RAW

اگر توانایی EOS R5 در زمینه‌ی ضبط ویدئو 8K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (8K 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (8K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265 نتوانسته است شما را حیرت‌زده کند، بهتر است بدانید قابلیت‌های پرچم‌دار کانن تنها به اینجا ختم نمی‌شود. کانن در جدیدترین بیانیه‌اش مدعی شد دوربین EOS R5 توانایی ضبط ویدئوهای 8K RAW را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه دارد.

 

C-Log ده بیت

کانن اعلام کرده است که پرچم‌دار جدیدش می‌تواند ویدئوهای C-Log را ضبط کند. C-Log نام پروفایل تصویربرداری لاگ (لگاریتمیک) دوربین‌های کانن است؛ پروفایل لاگ قابلیت‌های متنوعی را به دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای ارائه می‌دهد و باعث می‌شود کاربر آزادی عمل زیادی داشته باشد.

براساس اطلاعات، حالت لاگ گستره‌ی داینامیکی و جزئیات بیشتری را با تغییر میزان نوردهی در تصویر، ارائه می‌دهد. همچون دوربین 1D X Mark III، ویدئوهای C-Log دوربین EOS R5 نیز به‌صورت ۱۰ بیت ۴:۲:۲ H.265 ضبط می‌شوند. حالت C-Log دوربین جدید کانن خواهد توانست حدودا ۱۲ استاپ گستره‌ی داینامیکی ثبت کند و به‌‌همین دلیل انعطاف زیادی به کاربر برای انجام پردازش‌های بعد از ضبط ویدئو، ارائه می‌دهد.

 

HDR PQ ده بیت

کانن افزون بر اطلاعات یادشده اعلام کرده است که پرچم‌دار توانمندش می‌تواند ویدئوها را به‌صورت HDR PQ ده بیت نیز ضبط کند. از PQ (مخفف Perceptual Quantizer) در بسیاری از استانداردهای پیچیده‌ی HDR برای تلویزیون‌ها استفاده شده است. دوربین EOS R5 بدین طریق می‌تواند ویدئوهایی را ضبط کند که مخصوص پخش روی نمایشگرهای دارای استاندارد HDR هستند. روی آوردن کانن به PQ اتفاقی به‌نسبت غیرمنتظره بود. شرکت‌های پاناسونیک، فوجی‌فیلم و سونی ترجیح داده‌اند سراغ استفاده از سیستم HLG بروند که ساده‌تر از PQ است و با محتوای SDR سازگاری دارد.

 

4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه

کانن برای کسانی که به ویدئوهای بسیار باکیفیت 8K و 8K RAW علاقه‌مند نیستند، اعلام کرده است EOS R5 می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ حداکثر ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت (4K 4:2:2 10-bit Canon Log (H.265 یا (4K 4:2:2 10-bit HDR PQ (H.265 ضبط کند. فراموش نکنید این دوربین توانایی ضبط ویدئوهای 4K/60p را نیز دارد. کانن می‌گوید در ویدئوهای 4K از پهنای کامل حسگر استفاده می‌شود و خبری از کراپ نیست.

در فیلم‌برداری 8K و 4K کانن EOS R5 خبری از کراپ نخواهد بود

از زمان انتشار نخستین اخبار مربوط به فیلم‌برداری EOS R5 بسیاری از کاربران درمورد کراپ بودن ویدئوهای 4K و 8K نگران بودند؛ اما براساس اعلام رسمی، ویدئوهای یادشده کراپ نخواهند بود. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که EOS R5 می‌تواند به‌هنگام ضبط ویدئوهای 4K/120p نیز همچنان از فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل استفاده کند.

دوربین کانن EOS R5 انقلابی در دوربین های فیلمبرداری غیرتجاری

بسیاری از دوربین‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند ویدئوهای 4K/60p را به‌صورت کراپ ضبط می‌کنند یا به استفاده از تکنیک Sub-Sampling روی می‌آورند. بنابراین امکان ضبط ویدئو غیرکراپ 4K با نرخ ۱۲۰ (و به‌طور دقیق‌تر ۱۱۹/۸۸ فریم‌بر‌ثانیه) قدم روبه‌جلوی بسیار مهمی برای EOS R5 به‌شمار می‌آید.

آخرین بیانیه‌ی کانن در رابطه با دوربین موردانتظار EOS R5 به‌طور ویژه روی توانایی‌های این محصول در حوزه‌ی فیلم‌برداری متمرکز بود؛ با این حال بدیهی است که این دوربین در حوزه‌ی عکس‌برداری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. باید منتظر باشیم و ببینیم که قدرت پردازشی بالای EOS R5 چه مزیت‌هایی برای این دوربین در زمینه‌ی فوکوس خودکار و تصویربرداری ساکن، به‌همراه خواهد آورد.

برای کسب هر اطلاعاتی در زمینه محصولات کانن می توانید با کارشناسان فنی  نمایندگی کانن تماس حاصل فرمائید.

تماس با کارشناسان