نمایندگی کانن - چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

گرفتن تصاویر جذاب از کودکان پرانرژی کار ساده‌ای نمی باشد؛ اما با رعایت چند اصل ساده، مثل توجه دقیق به حالت‌های چهره و انتخاب زمان مناسب، می‌توانید مهارتتان را در این زمینه تقویت نمائید. در این مقاله می خواهیم به چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک بپردازیم و عوامل مؤثر را بررسی بنمائیم.

بدون تردید بسیاری از والدین دوست دارند لحظه‌های شیرین دوران کودکی کودکانشان را با عکاسی از آن‌ها برای همیشه ثبت نمایند. اگر شما هم فرزند دلبندی دارید و می‌خواهید مهارت بیشتری برای عکاسی از این ‌سوژه‌های جذاب به‌دست بیاورید. ابتدا اجازه دهید روش رایج عکاسی را با شیوه‌ی مناسب برای عکاسی از کودکان مقایسه بنمائیم.

 

مقایسه‌ی عکاسی با ژست و عکاسی کاندید: 

1. عکاسی با ژست

تقریبا همه‌ی افراد با روش قدیمی و رایج عکاسی، یعنی عکاسی با ژست، آشنا هستند. در این نوع عکاسی، بیشتر عکاسان معمولاً از سوژه می‌خواهند با حالت خاصی مقابل دوربین بنشیند و حین عکاسی کلمه‌هایی مثل «سیب» را بیان نماید که حالت مناسبی به چهره می‌بخشد؛ اما نتیجه‌ی این نوع عکاسی، تصویری با حالت کاملا غیرطبیعی و ایجاد لبخندی مصنوعی روی چهره‌ی افراد میگردد.

در روش عکاسی با ژست، سوژه کاملاً آماده می شود و عکاس هم تمام جنبه‌های تأثیرگذار در عکس را زیرنظر می گیرد و تصویر که ثبت شده، کاملاً باب میل و انتظار عکاس می شود. اگر چه این شیوه در بسیاری از مواقع روش کاملاً مناسبی محسوب می گردد، اما در بعضی مواقع اصلاً روش مناسبی نمی باشد. البته عکاسی با ژست برای عکاسی در صنعت مد و مدلینگ مطلوب بوده و بسیاری از مردم در مراسمی مثل عروسی، این روش را بیشتر ترجیح می دهند.

 

2. عکاسی کاندید

ممکن است از خود بپرسید معنا و مفهوم واژه‌ی «کاندید» چیست و بهره‌مندی از آن چگونه می‌تواند به عکاسی بهتر از کودکان کمک نماید؟ در عکاسی کاندید، عکاس برخلاف روش قبلی کنترل بسیار کمتری در برابر سوژه‌ی خود دارد. در این روش، گاهی اوقات عکاس باید دائماً به این سو و آن سو حرکت نماید و شاید خود سوژه متوجه نشود که فردی از او عکس می گیرد.

اگر چه این روش عکاسی به‌مراتب سخت‌تر از روش قبلی می باشد، می‌توانید لحظه‌ها و حالت‌های طبیعی‌تری شکار و ثبت نمائید. گاهی تصمیم دارید لحظه‌های فراموش‌نشدنی و خاصی ثبت کنید که با استفاده از روش‌های عکاسی رایج به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

 

کودکان بهترین و طبیعی‌ترین حالت را برای عکاسی هنگام بازی دارند

TGET

 

شکار لحظه های ناب

شکار لحظه‌های ناب کودکانه به مهارت و تخصص آن‌چنانی لازم نیست و هر فردی بدون اطلاع‌داشتن از روان‌شناسی کودک، می‌داند کودکان بازی را دوست میدارند و از دید کودکان نیز بازی بزرگ‌ترین لذت زندگی می باشد. زمانی‌که کودکان غرق در بازی و شادی می شوند یا در حالت طبیعی قرار دارند ، بهترین تصاویر را می‌توانید از آن‌ها ثبت نمائید.

معمولاً وقتی کودکان مشغول به‌هم‌ریختن آشپزخانه می شوند، با لگوها در حال ساختن اسباب‌بازی‌ها یا مخفیگاه هستند و قبل از خواب در آغوش پدر یا مادرشان آرام می گیرند، می‌توانید از فرصت استفاده نموده و با دوربین بدون جلب توجه از آن‌ها عکس بگیرید.

اگر حین عکاسی، آن‌ها را به لبخندزدن یا نگاه‌کردن وادار کنید، به‌‌احتمال زیاد نمی‌توانید تصویری با حالت طبیعی از آن‌ها بگیرید. معمولاً در چنین موقعیتی، کودکان چهره‌ای اخمو به‌خود می‌گیرند یا حالت طبیعی صورت ندارند یا حتی ممکن است چهره‌ی آن‌ها حالت مسخره شود. کودکان در چنین وضعیتی نه‌تنها کاملاً غیرعادی می‌شوند؛ بلکه انتظار طولانی باعث فراموش کردن اینکه می خواهید از او عکس بگیرید، می شود.

 

استفاده از دوربین و لنز مناسب

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک ، را از دید لوازم عکاسی مجهز بررسی می کنیم. بسیاری از افراد دوربین‌های بسیار قدرتمندی بکار می گیرند؛ اما برای عکاسی از کودکان و حفظ حالت و رفتار طبیعی آن‌ها، هیچ دوربینی به‌اندازه‌ی دوربین‌های DSLR کانن با لنزهای تله مناسب نمی باشد؛ چون با استفاده ‌از این لنزهای کانن، می‌توانید با سوژه‌تان فاصله‌ی بیشتری داشته باشید و به‌شیوه‌ی صحیحی روی آن‌ها زوم نمائید. با این ترفند، کودکان کمتر به عکاس جلب توجه می کنند و در بهترین حالت برای عکاسی قرار می گیرید.

 

پیش بینی زمان حالت‌ خوب و جذاب

به‌جرئت می‌توان گفت «پیش‌بینی» فوت کوزه‌گری عکاسی کودکان می باشد و بهترین عکاسان کاندید از همین ترفند برای ثبت تصاویر منحصربه‌فرد و استثنایی استفاده می‌نمایند. برخی از عکاسان این شاخه در عکاسی به‌قدری مهارت یافته اند که می‌توانند زمان دقیق رخ‌دادن اتفاق یا ایجاد حالت مدنظرشان را پیش‌بینی نمایند.

در تصویر زیر، عکاس دقیقا توانسته است پیش‌بینی کند مادر چه زمانی خواهد خندید و کودک نیز چه زمانی لبخند میزند. معمولاً در مواقعی مثل موقع مشاهده‌ی شیرین‌کاری‌های کودکتان یا در مراسم شادی مثل عروسی می‌توانید تصاویر متفاوتی ثبت کنید و لحظه‌های جالبی شکار کنید.

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

کودک را به انجام حرکت‌ها و رفتاری‌های دلخواهتان وادار نکنید

عکاسی از شخصیت حقیقی و واقعی کودک

اگر از کودکانتان همان‌طور‌که هستند عکس بگیرید، تصاویر بهتری از آن‌ها به یادگار باقی می ماند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم کودکان خود را تشویق نمائید که رفتاری طبیعی داشته باشند و از القای رفتارها و حالت‌های موردانتظارتان به آن‌ها یا منع آن‌ها از انجام رفتارهای احمقانه خودداری کنید. اگر برای عکاسی از آن‌ها چنین رویکردی داشته باشید، بدون تردید نتیجه ناامیدکننده است.

به‌هرحال، مطمئن باشید حتی اگر کودکان بارها‌و‌بارها رفتارهای احمقانه‌ای انجام دهد، حتی برای چند لحظه کوتاه می‌خندند یا لبخند واقعی به لب دارد. چنین لحظه‌هایی سوژه‌های بسیار مناسبی برای عکاسی است و با تمرین و تقویت مهارتتان برای پیش‌بینی چنین لحظه‌هایی، می‌توانید آن‌ها را درست در زمان مناسب شکار نمائید.

 

انتخاب مکان مناسب عکاسی

اگر  به مکان مناسبی برای عکاسی دسترسی دارید،  این فرصت را از دست ندهید؛ مثلاً اگر می‌توانید، در روز آفتابی از کودکتان در مکانی مثل باغ یا هنگام باغبانی یا کندن باغچه برای پیداکردن کرم عکس بگیرید. درضمن زمانی‌که آن‌ها مشغول بازی در مکان‌هایی مثل جنگل یا ساحل هستند، نباید فرصت را از دست داد.

توجه به احساسات و عواطف کودکان نیز از اصول مهم عکاسی از کودک بحساب می آید. توجه به تعاملات اجتماعی بین افرادی که یکدیگر را دوست میدارند و حتی ابراز علاقه‌ی افراد به موضوعات دلخواه مانند حیوان‌های خانگی، یکی از اصولی است که در عکاسی همواره باید آن را مدنظر قرار دهید. تمام این حالت‌ها و واکنش‌ها می‌توانند سوژه‌های فوق‌العاده‌ای باشند.

 

سعی کنید علاوه‌بر لبخند به سایر حالت‌ها و احساس‌‌های کودک نیز توجه کنید

توجه به لبخند و سایر حالت ها و احساس های کودک ، نگاه کودکتان را دنبال و سعی‌ کنید علاوه‌بر توجه به لبخند کودکان و شکار آن‌ها، حالت‌های مختلف آن‌ها مثل شادی، غم، خستگی و خشم را نیز در کالبد تصاویر ثبت نمائید. تاحدممکن بکوشید چنین حالت‌هایی از دیدتان پنهان نماند و طیف گسترده‌ای از آن‌ها را در تصاویر ثبت کنید.

نگاه خیره‌ی کودک یا فرد دلخواهتان به شیء با نقطه‌ی خاص، یکی از بهترین حالت‌های عکاسی می باشد. عکاسی با این روش «تمرکز مشترک» نام دارد و دید گسترده‌تری درباره‌ی آنچه در صحنه حال وقوع است، به بیننده ارائه می‌نماید. حتی می‌توانید یک گام فراتر رفته و تصویر را از دید کودک ثبت نمائید. برای مثال، وقتی کودک در حال نقاشی یا بستن بند کفش‌هایش هست، با دقت به آن‌ها نگاه می‌کرد؛ پس تصویری استثنایی از زاویه‌ی شانه‌ی او می‌توانید بگیرید. این روش باعث می‌شود خاطرات دوران کودکی به بهترین شکل ضبط گردد و وقتی کودک بزرگ‌تر شد، آن‌ها را با اشتیاقی باورنکردنی نگاه می کند. بنابراین، برای اینکه بهترین تصاویر را از کودکتان بگیرید، لازم است علاوه‌بر چهره، به حالت‌ها و رفتارهای جالب و دوست‌داشتنی آن‌ها نیز توجه نمائید.

 

چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک

 

داشتن تحرک زیاد

همان‌طورکه قبلاً گفتیم، در عکاسی کاندید کنترل زیادی بر وضعیت محیط و میزان نور ندارید؛ بنابراین، می‌توانید با کمی حرکت به این‌ سو و آن ‌سو، بیشتر روی سوژه‌ی خود متمرکز نمائید. دنبال‌کردن مسیر نوری که به صحنه یا سوژه‌ی عکس می‌تابد، عکس را به‌میزان زیادی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین، تمام نقاط ممکن برای عکاسی را امتحان نمائید تا ببینید کدام‌ نقطه  مناسب‌تر است. می‌توانید روی زمین بخوابید یا از زوایای مختلف عکس بگیرید و جذاب‌ترین تصویر را ثبت کنید. بین تصویر معمولی و شاهکار تفاوت زیادی وجود دارد.

توصیه می‌شود برای بررسی وضعیت نور عکس آزمایشی بگیرید. انجام این کار اهمیت زیادی دارد؛ به‌خصوص وقتی ‌که نور پس‌زمینه‌ای در محیط وجود دارد یا محیط بسیار تاریک یا روشن است. طبیعتاً درصورت لزوم، می‌توانید بارها عکس بگیرید تا به نتیجه‌ی دلخواه دست یابید.

 

مرتب کردن صحنه ی عکاسی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند بدون هیچ تغییری در محیط، کار خود را انجام دهند و برخی دیگر دوست دارد صحنه‌ی عکاسی آن‌ها مرتب باشد و تغییراتی در آن رخ دهد. در مجموع، پیشنهاد می‌کنیم هر شیء مزاحم خراب‌کننده‌ی تصویرتان را از صحنه دور نمائید و قبل از انتخاب کادر عکس، به اطرافتان نگاه کنید تا مطمئن شوید شیء یا هر چیز دیگری نتیجه‌ی کار شما را خراب نکند؛ البته همان‌طور‌که قبلاً گفتیم، این موضوع کاملاً به سلیقه‌ی شخصی عکاس بستگی دارد.

 

برای عکاسی آماده ‌باشید و بارها تمرین کنید

گاهی اوقات ممکن است تنها کسری از ثانیه برای ‌گرفتن عکس از سوژه‌ی مناسب فرصت باشد و سریع آن را از دست بدهید؛ بنابراین، در لحظه‌های حساس همیشه باید دست‌به‌دوربین باشید و دوربینتان نیز کاملاً آماده عکاسی باشد. معمولاً در چنین وضعیتی عکاسی دوربین گوشی راحت‌تر می باشد. اگر در چنین مواقعی از دوربین DSLR استفاده می‌نمائید، حتماً اصول اولیه‌ی عکاسی با چنین دوربین‌هایی را رعایت نمائید.

نور و کیفیت آن در عکاسی اهمیت زیادی دارد؛ پس در محیطی عکاسی کنید که نور مناسب باشد و اگر محیط مدنظرتان نور کافی ندارد، نور مصنوعی را به‌شکلی مناسب در محیط ایجاد نمائید یا ایزو دوربین را افزایش دهید تا نور بیشتری به حسگر آن برسد. در چنین حالتی، می‌توانید سرعت شاتر را افزایش داده و در نتیجه، تصویر باکیفیتی از سوژه‌های در حال حرکت بگیرید؛ البته اگر قصد عکاسی از چنین سوژه‌هایی دارید. می‌توانید تنها با رعایت چند اصل ساده، مهارت عکاسی‌تان را به‌میزان چشمگیری افزایش دهید. در کل، بهترین راه برای تقویت مهارت عکاسی تمرین زیاد است؛ پس تا حد توان عکس بگیرید.

سپردن کار را به عکاس حرفه ای

متأسفانه عکاسی حرفه‌ای کار هرکسی نمی باشد. البته هیچ کاری غیرممکن نیست؛ اما افراد زیادی وقت یا انگیزه‌ی لازم و کافی برای یادگیری عکاسی را ندارد. اگر شما هم جزو همین افراد هستید، توصیه می‌کنیم از عکاسی حرفه‌ای برای ثبت خاطره‌های خود کمک بگیرید. مطمئن باشید از صرف هزینه برای انجام این کار پشیمان نخواهید شد و چند نسل بعد از شما نیز از تصاویر جذاب لذت می برد.

در  پایان مقاله « چگونگی افزایش مهارت عکاسی کودک » به اطلاع شما عزیزان می رسانیم؛ برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی تمامی دوربین ها، لنز و تجهیزات عکاسی، و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع دوربین عکاسی نیاز دارید، در سایت  نمایندگی کانن در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است. همچنین شما می توانید بصورت تلفنی با بخش فروش نمایندگی کانن تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان فروش کانن دریافت نمائید. افتخار ما خرید مطمئن و آسوده شما عزیزان است.

تماس با کارشناسان