نمایندگی کانن - انتخاب سرعت شاتر

انتخاب سرعت شاتر

انتخاب سرعت شاتر

نحوه انتخاب سرعت شاتر: سرعت شاتر در عکاسی یکی از مهمترین تنظیماتی است که باید به عنوان یک عکاس بدانید. اساسی تر از این نمی شود. 

با این حال، به همان سادگی که به نظر می رسد، سرعت شاتر تأثیر زیادی بر نحوه نمایش تصاویر شما دارد. در این مقاله، ما چند مورد از مهم‌ترین نکات برای انتخاب سرعت شاتر و تعریف سرعت شاتر را برای درک سرعت شاتر و انتخاب بهترین تنظیمات ممکن برای عکس‌هایتان را خواهیم گفت.

سرعت شاتر چیست؟

مدت زمانی که نور به سنسور دوربین شما برخورد می‌کند، سرعت شاتر نامیده می‌شود. پس تعریف فنی سرعت شاتر به صورت زیر است:

مدت زمانی که سنسور (یا فیلم) دوربین در معرض نور قرار دارد.

نحوه ارتباط سرعت شاتر با نوردهی را درک کنید

بزرگترین و واضح ترین کاری که سرعت شاتر انجام می دهد این است که عکس های شما را روشن تر یا تیره تر می کند.

سرعت شاتر بر درک نوردهی تاثیر می گذارد . از نظر فیزیکی میزان نوری را که جذب می کنید تغییر می دهد.

شما می توانید این را مانند بیرون رفتن در یک طوفان باران در نظر بگیرید. اگر فقط برای چند ثانیه مجبور باشید بیرون بروید، خوب خواهید بود اما اگر برای چند دقیقه بیرون باشید، خیس خواهید شد.

 

 

انتخاب سرعت شاتر

آموزش انتخاب سرعت شاتر

این خیلی متفاوت از آنچه در عکاسی اتفاق می افتد نیست. سرعت شاتر زیاد، قرار دادن سنسور شما در معرض نور برای مدت زمان قابل توجهی، به این معنی است که عکس شما روشن تر خواهد بود. سرعت شاتر کوتاه به این معنی است که شما نور بسیار کمتری را جذب می کنید، زیرا سنسور شما برای مدت طولانی در معرض نور قرار نمی گیرد.

مطمئنا کنترل روشنایی یکی از دلایل مهم شما برای انتخاب سرعت شاتر است اما این تنها دلیل موجود نیست. شما باید مراقب Motion Blur یا تاری ناشی از حرکت نیز باشد. تاری ناشی از حرکت به دلیل از دست رفتن وضوح تصویر در سرعت شاترهای آهسته به دلیل وجود حرکت در صحنه رخ می‌دهد.

 

 محدوده سرعت شاتر موجود خود را بیابید

هر دوربین محدوده ای از سرعت شاتر دارد که در واقع به شما امکان می دهد آن را تنظیم کنید. برای مثال، دوربین کانن 800d ممکن است بتواند نوردهی هایی از 1/4000 ثانیه تا 30 ثانیه بگیرد.

برای تنظیم این، باید در حالت دستی یا حالت اولویت شاتر باشید (در اکثر دوربین ها با “S” یا “Tv” مشخص می شود). این چیزی نیست که بتوانید از خودکار به آن دسترسی داشته باشید. در حالت خودکار، دوربین شما سرعت شاتر را بدون ورودی شما انتخاب می کند.

اگر می خواهید عکس روشن تری داشته باشید، از سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید. همچنین لازم نیست تا 30 ثانیه طول بکشد. حتی چیزی شبیه به 1/100 ثانیه یا 1/25 ثانیه در بیشتر مواقع به خوبی کار می کند و به شما یک عکس به اندازه کافی روشن می دهد.

آشنایی با حالت‌های شاتر باز

  • حالت بالب (B):سرعت شاتر دوربین شما به اندازه‌ی مدت زمانی است که شما کلید شاتر دوربین خودتان را فشار می‌دهید. بنابراین در حالت بالب شما می‌توانید کلید شاتر را برای هر مدتی که دوست دارید نگه دارید تا دوربین نیز به همان اندازه تصویر شما را نوردهی کنید. این کاربرد بیشتر زمانی که از ریموت اکسترنال یا شاتر کابلی استفاده می‌کنید کاربرد دارد. نگه داشتن کلید شاتر به صورت مستقیم برای چنین مدت زمان طولانی خیلی خسته کننده خواهد بود و اغلب اوقات باعث لرزش دوربین می‌شود.
  • حالت Time (T):در این حالت شما کلید شاتر را فشار می‌دهید و دوربین نوردهی تصویر را شروع خواهد کرد. در صورتی که دوباره کلید شاتر را فشار دهید نیز نوردهی متوقف خواهد شد. به همین سادگی! این قابلیت خیلی کاربردی است اما متاسفانه تمام دوربین‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند و در خیلی از شرایط باید از حالت بالب و یک عدد ریموت شاتر استفاده کنید.
  • X200، X250 و…: این حالت سرعت شاتر شما را به صورت خودکار به اندازه‌ی معادل «سرعت سینک فلاش» تنظیم می‌کند. سرعت سینک فلاش سریع‌ترین سرعت شاتر دوربین است که شما می‌توانید در زمان استفاده از آن، از فلاش نیز استفاده کنید. این حالت هیچ تفاوتی با انتخاب سرعت شاتر 1/200، 1/250 و… ندارد. با این وجود خیلی از افراد سرعت سینک فلاش را در منوی دوربین خودشان تغییر می‌دهند و این تنظیمات نیز به صورت خودکار همان مقدار را در نظر می‌گیرد. به همین خاطر نیازی نیست با هر بار تغییر، سرعت سینک فلاش را حفظ کنید.

Motion Blur استفاده ای هوشمندانه

خیال کنید که سرعت شاتر روی 1/2500 ثانیه تنظیم شده است. در این شرایط شاتر شما خیلی سریع‌تر از یک پلک زدن باز و بسته می‌شود. در این شرایط اگر از یک سوژه‌ی کاملا سریع عکاسی کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

سوژه کاملا فریز شده به تصویر کشیده خواهد شد.

وقتی که سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع و تند باشد، دوربین آنقدری دنیا را نمی‌بیند که متوجه هر گونه حرکتی در آن شود. حتی سوژه‌های خیلی سریع (مثل قطار یا ابشار) نیز اگر سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد، به صورت فریز شده به تصویر کشیده خواهند شد.

بدون در نظر گرفتن از اینکه تا چه اندازه دست‌های شما ثابت هستند، گرفتن یک عکس واضح در سرعت شاترهای بالا غیرممکن است. معمولا گرفتن دوربین روی دست در سرعت شاترهایی مثل 1/50 یا سریع‌تر باعث تاری ناشی از حرکت نخواهد شد، اما این موضوع کاملا به لنز شما بستگی دارد.

سرعت شاتر

نکات انتخاب سرعت شاتر

هیچ زمان قرار گرفتن در نور را رد نکنید

چرا دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهند از سرعت‌های شاتر مختلف، از 1/8000 تا 30 ثانیه استفاده کنید؟ پاسخ ساده این است که برخی از صحنه ها روشن تر از بقیه هستند .

 

اگر زیر ماه کامل کمپ می زنید، برای عکاسی تاریک خواهد بود. نور زیادی برای کار نخواهید داشت. در این صورت، سرعت شاتر طولانی چیزی حدود 15 ثانیه یا 30 ثانیه ، بسیار مفید خواهد بود. در واقع، اگر می خواهید یک عکس به اندازه کافی روشن داشته باشید، ممکن است لازم باشد.

موارد دیگر دقیقا برعکس خواهد بود. اگر در یک روز روشن و آفتابی عکس می گیرید، باید از سرعت شاتر بیشتر از 1/500 ثانیه یا 1/1000 ثانیه استفاده کنید. این تنها راه برای جلوگیری از گرفتن عکسی با نوردهی بیش از حد است، عکسی که خیلی روشن است.

سعی کنید هیچ سرعت شاتری را نادیده نگیرید

چرا دوربین‌ها به شما امکان این را می‌دهند که سرعت شاترهای مختلفی را از 1/8000 ثانیه تا 30 ثانیه انتخاب کنید؟ جواب راحت است؛ برخی صحنه‌ها روشن‌تر از جاهای دیگر هستند.

وقتی که در یک شب کاملا مهتابی بیرون هستید، محیط کاملا برای دوربین و عکاسی تاریک خواهد بود و شما نور زیادی برای عکاسی در اختیار نخواهید داشت. در چنین موقعیتی یک سرعت شاتر طولانی (چیزی حدود 15 تا 30 ثانیه) خیلی به شما کمک خواهد کرد. در واقع اگر یک تصویر کاملا روشن می‌خواهید استفاده از این سرعت شاترها ضروری خواهد بود.

ممکن است در مواقع دیگر این موضوع کاملا برعکس باشد. در صورتی که در یک روز آفتابی و روشن عکاسی می‌کنید، باید سرعت شاتر را روی چیزی حدود 1/500 یا 1/1000 ثانیه تنظیم کنید. این روش تنها کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از گرفتن یک عکس که بیش از اندازه نوردهی شده است (Overexposed) انجام دهید.

مطمئنا کنترل روشنایی یکی از دلایل مهم  برای انتخاب سرعت شاتر است اما این تنها دلیلی نیست که وجود دارد. 

 فراموش نکردن جنبه خلاقانه عکاسی

تاری ناشی از حرکت همیشه چیز بدی نیست و برخی اوقات فوق‌العاده است. تاری ناشی از حرکت یک ابزار هنری فوق‌العاده است و فقط هم مختص دریا و اقیانوس نیست. هرچیزی که حرکت می‌کند (ابرها، آبشارها، برگ‌ها و…) می‌توانند در کنار سرعت شاتر پایین باعث به وجود امدن نتایج خیلی خوبی شوند.

انتخاب سرعت شاتر

سرعت شاتر یک موضوع خیلی مهم است و باید در کنار دیافراگم، ایزو و فوکوس آن را هم به خوبی یاد بگیرید. پس از یادگیری تمام این موارد می‌توان گفت که شما مهم‌ترین جوانب فنی عکاسی را یاد گرفته‌اید. امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله توانسته باشند در یادگیری سرعت شاتر و نحوه‌ی انتخاب سرعت شاتر به شما کمک کرده باشند.

در انتهای مقاله “ انتخاب سرعت شاتر ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان