نمایندگی کانن - عکاسی از ماه

عکاسی از ماه

چگونه می توان از ماه عکاسی کرد؟

ماه همیشه یک موضوع محبوب برای عکاسان بوده است – جای تعجب نیست که عکاسی از ماه تا این حد محبوب است.عکاسی از ماه با دوربین بسیار دشوار است زیرا ماه معمولاً به صورت یک دایره سفید صاف به نظر می رسد و خیلی دورتر از آن است که در کانون توجه قرار گیرد.

اگر قبلاً سعی کرده اید از ماه عکس بگیرید و خیلی کوچک ظاهر شد یا مانند یک نقطه سفید ساده به نظر می رسید، بیش از حد ناامید نشوید! هر عکاسی هنگام عکاسی از ماه برای اولین بار باید با مشکلات مشابهی روبرو شود.
برای عکاسی از ماه ابتدا باید تجهیزات لازم را داشته باشید و درک بهتری از زوم و عکاسی در شب داشته باشید تا به عکسی با نور مناسب برسید.

پیشنهاد خرید
10 2

مویک ۳ کلاسیک | Mavic 3 Classic

مشاهده محصول

نکات عکاسی از ماه

ظرافت های نور ماه همیشه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، اما عکاسی با نوردهی طولانی می تواند پرده را بلند کند. نتایج ممکن است نشانه هایی از آشنایی داشته باشند، اما دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آنها را از عکس های معمولی در روز متمایز می کند.

عکاسی از مناظر زیر ماه کامل (که به آن «منظره‌های ماه» نیز گفته می‌شود) فرآیندی با مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود است، بنابراین در این مقاله عکاسی از ماه آن را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم و امیدواریم نکاتی را برای کسانی که علاقه مند به امتحان کردن آن هستند ارائه کنیم. عکاسی از ماه را با دوربین کانن تجربه کنید 🙂

1) تأثیر چشم انداز

هنگامی که در شب عکس می گیرید، به طور خاص، بازتابش نقش بیشتری نسبت به روز بازی می کند.

برای مثال، قرار نیست عکس‌های خوبی از یک جنگل بارانی متراکم در زیر نور ماه بگیرید، زیرا صحنه به اندازه کافی روشن نیست که دوربین بتواند آن را ضبط کند. با این حال، اگر در یک میدان خالی هستید (یا بهتر از همه، مکانی با شن های روشن یا برف)، می توانید جزئیات زیادی را ببینید.

یک قانون کلی خوب این است که اگر بتوانید در شب به اندازه کافی خوب ببینید که بتوانید بدون زمین خوردن در اطراف قدم بزنید، شرایط برای عکاسی خوب است. اگر به خوبی انجام شود، نتایج به قدری متفاوت از نور روز خواهد بود که بینندگان را غیرعادی نشان دهد و جنبه‌ای از منظره را نشان دهد که معمولاً از دید پنهان است.

تکنیک عکاسی از ماه

2) رنگ های ماه

مهتاب لحن مشخصی دارد و به ندرت در زمان های دیگر روز دیده می شود.

از یک طرف، سایه‌های کاملاً مشخصی را می‌بینید که ممکن است شما را به یاد نور خورشید ظهر روز بیاندازد. اما از جهات دیگر، این دو کاملاً متفاوت هستند. نور ماه در واقع بسیار ملایم است و سایه‌ها، اگرچه لبه‌های تیز دارند، بسیار روشن‌تر از روز هستند.

در زیر ماه کامل، شما همچنین متوجه برخی رنگ‌ها خواهید شد که بسیار متفاوت از رنگ‌های موجود در هر زمان دیگری هستند. به دنبال هایلایت های زرد کم رنگ و سایه های آبی مات باشید، به خصوص اگر در منظره ای با بازتاب بالا عکس می گیرید (باز هم بیشتر از همه، شن و برف).

آسمان در شب نیز از نظر رنگ غیرعادی است، با آبی بسیار عمیق تر از آنچه در روز می بینید. اگرچه آسمان شب بدون ماه می‌تواند در عکس‌ها سیاه یا حتی قهوه‌ای به نظر برسد، ماه کامل تقریباً همیشه به رنگ‌های تیره و آبی منجر می‌شود که با نزدیک شدن به ماه، اشباع بیشتر و بیشتر می‌شود.

چه بخشی از آسمان را در عکس نهایی خود بگنجانید یا نه، ظاهر جالبی است. عکاسان همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای ثبت یک منظره هستند و نور متمایز ماه کامل راهی عالی برای انجام این کار است.

عکاسی از ماه

3) زمان مناسب عکاسی از ماه

بسیاری از مواقع در موقعیتی قرار می گیرید که امکان ثبت ماه در عکس خود در شب وجود دارد. در حالی که این می تواند در بسیاری از موارد خوب به نظر برسد، اما با چالش هایی نیز همراه است. دلیل ساده است: قرار دادن ماه در عکس خود در شب بسیار شبیه قرار دادن خورشید در عکس شما در روز است.

مانند خورشید ظهر، ماه کامل بسیار روشن تر از هر چیز دیگری در عکس شما خواهد بود (مگر اینکه به طور بالقوه در شهری باشید). این بدان معناست که عکس‌های با ماه مستعد تعدادی از مسائل، از جمله سطوح بالای شعله‌ور شدن و مشکلات نوردهی هستند.

اگر لنز شما مستعد جرقه زدن است (مانند لنز 14-24 میلی‌متری f/2.8 )، اگر می‌خواهید از ارواح شدید اجتناب کنید، باید مراقب مکان قرارگیری ماه در عکس خود باشید و در همین راستا، قبل از گرفتن عکس مطمئن شوید که لنز شما کاملا تمیز است. حتی چند ذره گرد و غبار به طور معمول، چیزی که هرگز متوجه آن نشده اید – می تواند به روش های خنده دار از نور منعکس شود و نقاط شعله ور اضافی در یک تصویر ایجاد کند.

بعلاوه، همراه با شعله ور شدن اضافی، زمانی که ماه بسیار روشن تر از هر چیز دیگری در عکس شما است، نوردهی صحیح یک صحنه برای شما دشوار است. فقط مطمئن شوید که در سمت راست نوردهی کنید ، حتی اگر به این معنی باشد که عکس شما در خارج از دوربین خیلی تاریک به نظر می رسد، به طوری که هر چیزی که برایتان مهم است هنوز جزئیات کافی برای بازیابی داشته باشد (از جمله قسمت هایی از آسمان آبی درست در کنار ماه).

با این حال، گرفتن موفقیت آمیز ماه در یک عکس غیرممکن نیست. اگر آن را به خوبی قرار دهید، از گرد و غبار در جلوی لنز خود جلوگیری کنید، و نوردهی خوبی را تنظیم کنید، می توانید به تصویری برسید که واقعاً خوب کار می کند.

4. حالات ماه

با تغییر موقعیت سه کره ماه، خورشید و زمین در مدارهایشان، کره ماه به شکل‌های مختلفی اعم از هلال ماه درمی‌آید. زمانی که زمین بین ماه و خورشید قرار بگیرد، نیم‌کره روشن ماه به سمت زمین بوده و ما یک ماه کامل و روشنی را می‌بینیم.

این چرخه هر 29.53 روز تکرار می‌شود که به آن «دوره سینودیک» می‌گویند.

5.اختلالات هوا

پیش از این‌که شروع به عکاسی از ماه کنید، باید تلاطم جوی را در نظر گرفته و در شرایط مساعدی به این کار بپردازید. برای عکس گرفتن از ماه بهتر است شب‌هایی با آسمان صاف را انتخاب کنید؛ زیرا در این صورت عکس‌های ثبت‌شده از ماه وضوح بالایی خواهند داشت.

هم چنین، ممکن است برخی شب‌ها آسمان کاملاً صاف به‌نظر برسد؛ اما با کمی دقت می‌توان فهمید که چگالی هوا یکسان نیست و ستاره‌ها چشمک می‌زنند. این موضوع در وضوح عکس‌های شما اختلال ایجاد می کند و کیفیت عکس شما را از لحاظ بصری پایین می‌آورد.

6.نوع و محل مناسب عکاسی از ماه

برای گرفتن یک عکس کلوزآپ از ماه بهتر است به یک مکان بلند و بدون از هرگونه آلودگی از هوا رفته و به کمک تجهیزات خاص به عکاسی از ماه بپردازید. درحالی‌که اگر می‌خواهید المان‌های دیگری مثل درخت و انسان را به عکس اضافه کنید، باید محلی را برای عکاسی انتخاب کنید که تمامی این المان‌ها در کنار هم به‌خوبی قرارگرفته و یک صحنه و پیش‌زمینه جذاب را به تصویر بکشند.

عکاسی از ماه

تجهیزات عکاسی از ماه

1.لنز تله‌فوتو

اگر می‌خواهید ماه را بزرگ کرده و جزئیات سطح آن را نشان دهید، به یک لنز تله‌فوتو باکیفیت بالا و فاصله کانونی بیش از 300 میلی‌متر نیاز دارید. هر چه لنز طولانی‌تر باشد، بهتر است.

2.دوربین مناسب

اغلب عکاسان در زمینه عکاسی از ماه، دوربین‌های با سنسور کوچک‌تر را به دوربین‌های فول‌فریم ترجیح می‌دهند. این موضوع به‌خاطر وجود پیکسل‌های کوچک‌تر و وضوح بالای سنسورهای کوچک است که امکان بزرگنمایی بیشتر سوژه را فراهم می‌کنند.

3.سه‌ پایه و لوازم جانبی

موقع استفاده از لنزهای با فاصله کانونی بالا، لرزش دوربین به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود. از آنجایی‌ که برای گرفتن عکس از ماه فواصل کانونی بیش از 300 میلی‌متر لازم است، حتی یک حرکت کوچک نیز می‌تواند تصویر ثبت‌شده را تار کند. به‌همین خاطر اگر از لنز تله‌فوتو استفاده می‌کنید، برای ثبت تصاویر واضح به یک سه‌ پایه ثابت نیاز دارید.

4.مانت استوایی

اگر از لنزهای بلند استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید درگیر تنظیم  سه‌پایه باشید، مانت استوایی می‌تواند به کمک شما بیاید و کار شما را راحت کند.

تنظیمات لازم برای عکاسی از ماه

فرمت تصویر

اگر دوربین شما دارای فرمت تصویر RAW است، حتماً به‌جای JPEG از RAW استفاده کنید. با این فرمت دیگر نیاز نیست نگران تأثیر تنظیمات دوربین خود بر روی جزئیات تصاویر ازجمله وایت بالانس  آن باشید. در این صورت پس از عکاسی برای ویرایش تصویر هم دستتان باز خواهد بود.

حالت دوربین

حالت دوربین را روی حالت دستی (M) قرار دهید.

ISO

 معمولاً در اکثر دوربین‌ها ISO بر روی 100 تنظیم می‌شود. بهتر است در عکاسی کلوزآپ از ماه نیز ISO را بر روی 100 نگه‌دارید. مطمئن شوید که گزینه Auto ISO خاموش باشد.

دیافراگم

 دیافراگم دوربین خود را روی f/11 تنظیم کنید.

تثبیت‌کننده تصویر

 گزینه تثبیت‌کننده تصویر (Image Stabilization) را خاموش کنید؛ زیرا از سه‌پایه برای عکاسی استفاده می‌کنید.

برای عکاسی از ماه به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

حالت نورسنجی دوربین

این مورد را روی فوکوس نقطه‌ای تنظیم کنید. (ممکن است با این کار نیازمند تغییر جزئی در تنظیمات بالا شوید)

لرزش دوربین

برای کاهش لرزش مکانیزم آینه در دوربین DSLR، حتماً از حالت Mirror Up استفاده کنید. همچنین برای کاهش لرزش‌های مکانیزم شاتر (هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه) حتماً شاتر پرده جلو الکترونیکی را روشن کنید.

سرعت شاتر

بهتر است سرعت شاتر را روی 1/100 قرار دهید.

وایت بالانس

 وایت بالانس (White Balance) را روی گزینه Daylight تنظیم کنید. اگر دوربینتان فاقد تنظیمات وایت بالانس است، نگران نباشید. در فرآیند ویرایش می‌توانید این مورد را اعمال کنید.

فوکوس دستی

از صفحه LCD دوربین خود برای بزرگنمایی و فوکوس روی ماه استفاده کنید. هنگامی‌که فوکوس به‌درستی انجام شد و ماه واضح به‌نظر رسید، حتماً لنز خود را روی فوکوس دستی تنظیم کنید تا از فوکوس مجدد دوربین جلوگیری شود.

فوکوس خودکار

در حالی که باید عکس را به صورت دستی در معرض دید قرار دهید، می‌توانید انتخاب کنید که از قدرت فوکوس خودکار دوربین برای فوکوس روی ماه استفاده کنید – یعنی اگر عادت ندارید حلقه فوکوس خود را به صورت دستی روی بی‌نهایت تنظیم کنید. به AF ​​( فوکوس خودکار ) بروید و نیم فشار را با ماه درست در وسط نقطه فوکوس انتخابی خود انجام دهید.

چگونه می توان از ماه عکاسی کرد؟

قانون Looney 11 چیست؟

یک “قاعده سرانگشتی” وجود دارد که به راحتی قابل حفظ است و باید شما را به نوردهی خوب از چهره ماه نزدیک کند – ” قانون looney 11 “. این قانون روشی برای تخمین نوردهی صحیح بدون نورسنج است. برای عکاسی در نور روز، قانون مشابهی به نام قانون sunny 16 وجود دارد.
قانون looney 11 یک دستورالعمل بسیار ساده است که در نظر گرفته شده است تا زمانی که عکاس در شب از ماه عکاسی می کند، یک خط پایه برای شروع داشته باشد.
قانون: برای عکس های نجومی از سطح ماه، دیافراگم را روی f/11 و سرعت شاتر را برعکس تنظیم ISO تنظیم کنید.
به عنوان مثال: f/11 در ISO 100 و سرعت شاتر 1/100 ثانیه.
مثال دیگر: f/11 در ISO 200 و سرعت شاتر 1/200 ثانیه.
برای گرفتن نوردهی خوب هنگام عکاسی از ماه، قانون looney 11 ارزش در نظر گرفتن را دارد.

اصطلاحات متعارف درباره ماه

  • ماه به‌طور جزر و مدی یا گرانشی به زمین متصل شده است؛ این بدان معنی است که شما در هر روز، سال یا مکانی که باشید، فقط یک‌طرف ماه را خواهید دید.
  • فاصله زمین تا ماه در طول سال متفاوت است.
  • هنگامی‌که ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار می‌گیرد، اغلب به آن «ابر ماه» می‌گویند. در مقابل، زمانی که ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد، لقب «ماه کوچک» را به خود اختصاص می‌دهد.
  • اگر بیش از یک ماه کامل در طول یک ماه وجود داشته باشد، به آن «ماه آبی» می‌گویند.
  • هنگامی‌که خورشید، زمین و ماه در یک ردیف قرار گیرند، سایه زمین روی ماه افتاده و ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد. همچنین زمانی که ماه جلوی خورشید را می‌گیرد، خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد.
  • ماه در طول ماه‌گرفتگی به دلیل ظاهر قرمز آن اغلب به‌عنوان «ماه خونی» شناخته می‌شود.
  • در نیم‌کره شمالی، نور ماه از راست به چپ حرکت کرده و در نیم‌کره جنوبی از چپ به راست حرکت می‌کند. اگر در خط استوا بایستید، بسته به زمان روز، ماه روشنایی متفاوتی خواهد داشت.

سوالات پرتکرار درباره عکاسی از ماه

چگونه ماه را در عکس های خود بزرگ جلوه دهیم؟

می‌توانید از فاصله کانونی طولانی (مثل لنز 300 میلی‌متری یا بیشتر) یا لوازم جانبی مانند مبدل‌های راه دور برای بزرگ‌نمایی اندازه ماه نسبت به قاب استفاده کنید، اما همچنین می‌توانید با عکاسی درست پس از طلوع ماه در زمانی که در پایین آسمان است، برجستگی ماه را افزایش دهید. . هر چه ماه پایین تر باشد، بزرگتر ظاهر می شود. عکاسی از ماه با دوربین سنسور کراپ نیز باعث می‌شود ماه در کادر بزرگ‌تر به نظر برسد.

به عنوان مثال، یک دوربین سنسور برش کانن دارای بزرگنمایی 1.6 برابر نسبت به یک دوربین فول فریم است.

چگونه از ماه عکس های واضح بگیرم؟

اگر فقط از ماه عکس می گیرید، به احتمال زیاد از یک لنز تله فوتو قوی استفاده می کنید. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، برای جلوگیری از تار شدن تصاویر ناشی از لرزش دوربین، باید سرعت شاتر شما بیشتر باشد. قانون کلی این است که مطمئن شوید سرعت شاتر حداقل 1/فاصله کانونی باشد.
بنابراین، برای مثال، اگر از یک لنز 500 میلی‌متری کانن استفاده می‌کنید، سرعت شاتر باید حداقل 1/500 ثانیه باشد.

گزینه دیگر استفاده از سه پایه است. در سه پایه، می توانید سرعت شاتر را کمی کاهش دهید، اما نه بیش از حد، زیرا باید به یاد داشته باشید که ماه در حال حرکت است و اگر سرعت شاتر خیلی کم باشد، با حرکت تاری مواجه خواهید شد.

چگونه می توان از ماه بدون تابش خیره کننده عکس گرفت؟

وقتی مستقیم از ماه عکس می‌گیرید، درست مثل این است که مستقیماً از یک منبع نور نقطه‌ای عکس می‌گیرید. تابش خیره کننده اغلب محصول ساخت لنز است و ممکن است نتوانید آن را به طور کامل از بین ببرید. با این حال، می توانید سعی کنید آن را به حداقل برسانید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

از استفاده از هرگونه فیلتر در جلوی لنز خودداری کنید.

سعی کنید در بازترین دیافراگم لنز عکاسی کنید.

در صورت امکان از یک فاصله کانونی یا لنز پرایم به جای زوم استفاده کنید.

از هود لنز خود استفاده کنید .

همچنین اگر ماه را در نقاط مختلف صحنه قرار دهید، ممکن است کمک کننده باشد. به عنوان مثال، خارج از مرکز یا در گوشه.

در این مقاله سعی کردیم تا یک مطلب جامع راجع به عکاسی از ماه و تمامی نکات مربوط به آن را به شما بگوییم. ثبت عکس از ماه چالش‌‌های مخصوص به‌ خود را دارد؛ اما درنهایت با رعایت نکات و مراحلی که گفته شد، مطمئناً عکس فوق‌العاده از ماه را به ثبت خواهید رساند.

در انتهای مقاله “ عکاسی از ماه ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان