نمایندگی کانن - فوکوس در عکاسی منظره

فوکوس در عکاسی منظره

اموزش فوکوس در عکاسی منظره

فوکوس در عکاسی منظره یکی از ارکان عکاسی در منظره است. اگر در مکان مناسب فوکوس نکنید ، در بهترین حالت ، عکس های شما واضح نخواهد بود و در بدترین حالت ، ممکن است کاملاً غیرقابل استفاده باشند.

موارد زیادی در مورد تمرکز درست وجود دارد ، حتی در ژانری مانند عکاسی منظره ، جایی که سوژه شما تمایل دارد نسبتاً ثابت بماند. برای به دست آوردن بهترین نتایج ، باید تکنیک های خود را تا حد ممکن بهینه سازی کنید ، و این چیزی است که این مقاله به آن می پردازد.
بنابراین ، چگونه به درستی برای عکاسی منظره فوکوس می کنید؟

فوکوس دستی یا فوکوس خودکار؟

هنگامی که تصمیم گرفتید روی کدام قسمت از تصویر فوکوس کنید، زمان آن رسیده است که تصمیم بگیرید از فوکوس دستی یا خودکار استفاده کنید؟ هر دو تکنیک برای عکاسی منظره خوب هستند، اما هر کدام برای اهداف کاملا متفاوتی استفاده می شوند.
به طور کلی، توصیه می شود از فوکوس خودکار پیش فرض استفاده کنید تا زمانی که برای شما خوب عمل کند. برخی از عکاسان فکر می کنند که عکاسی مدرن به معنای انجام همه کارها، از جمله فوکوس، کاملاً دستی است، اما این ایده کاملاً درست نیست!

دلیل این امر ساده است: برای هر عکس فقط یک نقطه فوکوس دقیق وجود دارد، بنابراین تا زمانی که بتوانید به درستی روی این نقطه فوکوس کنید، مهم نیست که به صورت دستی یا خودکار فوکوس کنید! روی تصویر نهایی شما تاثیری نخواهد داشت.
بنابراین هر دو فوکوس دستی واضح و فوکوس خودکار واضح نتیجه یکسانی را به شما خواهند داد. نکته اصلی در اینجا سرعت تمرکز (و دقت آن) است. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد علاقه مند به استفاده از فوکوس خودکار در عکاسی منظره هستند، سرعت و دقت آن است.

اما اگر در شرایطی هستید که سیستم فوکوس خودکار به درستی فوکوس نمی کند یا به فوکوس خودکار لنزها و دوربین های خاص اعتماد ندارید، می توانید از فوکوس دستی استفاده کنید.
برای عکاسی در شب یا در مناظر با کنتراست کم، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید. اگر چیزی در صحنه وجود ندارد که فوکوس خودکار بتواند روی آن فوکوس کند، فوکوس دستی تنها راه حل باقی مانده است.

نحوه فوکوس در عکاسی منظره

فوکوس در عکاسی منظره

فاصله را در  دو برابر کنید

اولین قدم این است که بدانید کجا تمرکز کنید. اگر در نقطه مناسب فوکوس نکنید ، همه تنظیمات و تکنیک های دوربین در جهان به شما در گرفتن عکس واضح کمک نمی کند. و خوشبختانه ، یک “نقطه مناسب” برای فوکوس در عکاسی منظره وجود دارد .

جایی که بیشترین جزئیات ممکن را از جلو به عقب به عکس های شما می دهد ، جایی که پیش زمینه و پس زمینه به همان اندازه واضح هستند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی “دو برابر فاصله” تمرکز کنید. دو برابر بیشتر از نزدیکترین شی در عکس شما . اگر نزدیکترین شی در عکس شما یک تکه چمن است که یک متر دورتر از شما در انتهای ترکیب شما قرار دارد ، چیزی را پیدا کنید که تقریباً 2 متر دورتر است و در آنجا تمرکز کنید.

(همه اینها برای پا ، قدم یا هر سیستم دیگری که استفاده می کنید به همان اندازه مناسب است ؛ فقط دو برابر فاصله است.)

منظره یاب نوری در مقابل نمای زنده

با DSLR ، شما معمولاً می توانید یکی از دو روش را فوکوس کنید: استفاده از منظره یاب نوری یا استفاده از نمای زنده در LCD عقب. کدامیک بهتر است؟

به طور کلی ، چه از فوکوس دستی و چه از فوکوس خودکار استفاده می کنید ، نمای زنده برای عکاسی منظره دقیق تر است.

آموزش فوکوس در عکاسی منظره

فوکوس در عکاسی منظره

برای شروع ، فوکوس دستی روی منظره ، نمای زنده بسیار ضروری است. منظره یاب های DSLR امروزه ، مهم نیست که چقدر بزرگ و روشن باشند ، به سادگی برای فوکوس دستی دقیق در نظر گرفته نشده اند.

در عوض ، بهترین راه برای فوکوس دستی استفاده از سه پایه ، تغییر حالت نمای مستقیم و افزایش بزرگنمایی تا 100 درصد بر روی هدف تمرکز است. سپس ، به آرامی حلقه فوکوس دستی را روی لنز خود بچرخانید تا جایی که ممکن است وضوح تصویر به نظر برسد.

با استفاده از AF-ON فوکوس کنید

به طور پیش فرض ، اکثر دوربین های بازار هنگامی که دکمه شاتر را نیمه فشار می دهید ، فوکوس می کنند. این ویژگی خوبی به نظر می رسد ، اما در واقع بسیار محدود کننده است.

بگویید که می خواهید فوکوس را برای چند عکس پشت سر هم قفل کنید. این یک وضعیت بسیار رایج در عکاسی منظره است. با این حال ، با فعال کردن فوکوس نیمه فشاری ، برای قفل کردن هر چیزی باید فوکوس دستی را تغییر دهید. به سادگی کارآمد نیست.

در عوض ، راهی برای جدا کردن فوکوس از دکمه شاتر وجود دارد که مشکل را حل می کند. شما می توانید هر چند وقت یکبار یا هر چند وقت یکبار تمرکز کنید و نیازی نیست نگران تغییر فوکوس دستی روی لنز خود باشید. این گزینه به عنوان دکمه AF-ON شناخته می شود.

 

راهنمای فوکوس در عکاسی منظره

فوکوس در عکاسی منظره

دکمه AF-ON هنگام فشردن کار دیگری به جز فوکوس نمی کند ، اما این هنوز یک مشکل بزرگ است. اگر هنوز برای فوکوس شاتر را نیمه فشار می دهید ، فقط برای چند هفته به AF-ON تغییر دهید. پس از انجام این کار ، اکثر عکاسان به سختی به عقب برمی گردند.

به طور خلاصه، مهمترین مواردی که در عکاسی منظره باید روی آنها تمرکز کرد به شرح زیر است:

  • فوکوس با استفاده از روش فاصله دوگانه باعث وضوح برابر پیش زمینه و پس زمینه می شود
  • اگر فوکوس خودکار خوب کار می کند از این استفاده کنید
  • اگر فوکوس خودکار به درستی کار نمی کند، به صورت دستی با زوم 100 درصد نمای زنده فوکوس کنید
  • اگر فوکوس خودکار را انتخاب می کنید، از Live View استفاده کنید مگر اینکه سوژه به سرعت حرکت کند
  • از دکمه Back برای فوکوس خودکار استفاده کنید.
  • به طور کلی، استفاده از یک فوکوس خودکار برای سوژه های ثابت توصیه می شود.
  • در غیر این صورت از فوکوس مداوم استفاده کنید.
  • در جایی که دوربین سوژه را تشخیص می دهد از حالت خودکار استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از دیافراگم های باز، مراقب جابجایی فوکوس باشید، اما زیاد تحت تأثیر آن قرار نگیرید.
  • اگر نور کافی و فوکوس با استفاده از نمای زنده ندارید، از دیافراگم های بازتر برای فوکوس دستی یا خودکار استفاده کنید. سپس با استفاده از دیافراگم کوچکتر عکس بگیرید.

خوشبختانه فوکوس در عکاسی منظره یکی از ساده ترین سبک های عکاسی است. اگر شرایط خیلی سریع تغییر نکرد، می توانید بلافاصله پس از عکاسی تصاویر خود را بررسی کرده و فوکوس را تنظیم کنید.

البته، حتی اگر فوکوس در عکاسی منظره راحت‌تر از سایر سبک‌های عکاسی است، این بدان معنا نیست که می‌توانید آن را بدیهی بدانید. هرچه تمرکز را بهتر درک کنید، سریعتر می توانید در محیط کار کنید. این توانایی می تواند باعث شود که یک عکس خاص بگیرید یا آن را کاملاً از دست بدهید. در پایان می توان به این نکته اشاره کرد که موارد زیادی در ایجاد یک تصویر منظره خوب تأثیرگذار است و فوکوس صحیح یکی از جنبه های مهم این معادله است.

امیدوارم این پیشنهادات برای شما مفید واقع شده باشد.

در انتهای مقاله ” فوکوس در عکاسی منظره ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان