نمایندگی کانن - مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

به دنبال خرید یک دوربین جدید هستید؟ اولین قدم انتخاب بین DSLR و سیستم بدون آینه است. در نمایندگی کانن به بررسی و مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه می پردازیم.

ممکن است فکر کنید که بحث DSLR در مقابل بدون آینه، و دوربین های بدون آینه به وضوح آینده هستند. درست است که کل بازار به سمت بدون آینه حرکت می کند، اما این بدان معنا نیست که DSLR رسماً مرده است. آیا دوربین های کانن بدون آینه ذاتاً از هر نظر بهتر هستند؟ نه!

کدام نوع دوربین بهترین است و چرا؟

واقعیت این است که دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه هر دو مزیت هایی دارند. هر دو عکس های درخشان می گیرند (اغلب با حسگرهای یکسان) و سطوح مشابهی از انعطاف پذیری را ارائه می دهند. افرادی وجود خواهند داشت که بدون آینه تنها انتخاب معقول برای آنهاست، و افراد دیگری نیز وجود خواهند داشت که طراحی DSLR همچنان بهترین حس را برای آنها به ارمغان می آورد. این اغلب به ترجیحات شخصی مربوط می شود، نه فقط تفاوت های فنی.

در بیشتر موارد، دوربین‌های DSLR از همان طراحی ۳۵ میلی‌متری دوربین‌های آنالوگ قدیمی‌تر استفاده می‌کنند و حسگر تصویر فضایی را که قبلاً فیلم قرار داشت را اشغال می‌کند. یک آینه در داخل بدنه نور را از لنز به منشور (یا آینه های دیگر) و منظره یاب می فرستد تا بتوانید تصویر را مشاهده کنید. هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، پنجره به سمت بالا حرکت می کند، شاتر باز می شود و نور به سنسور تصویر برخورد می کند تا تصویر نهایی را ثبت کند.

در دوربین های بدون آینه، نور از لنز عبور می کند و مستقیماً به سنسور تصویر برخورد می کند که پیش نمایشی از عکس را می گیرد و آن را روی صفحه نمایش می دهد. درست مانند دوربین های تلفن همراه. برخی از مدل‌ها از صفحه نمایش دوم با منظره یاب الکترونیکی (EVF) استفاده می‌کنند که می‌توانید برای دید بهتر در زیر نور آفتاب از آن استفاده کنید.

مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

دوربین بدون آینه در مقابل DSLR

دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه یک ویژگی عالی دارند: می‌توانید لنزها را جدا کرده و جایگزین کنید. که باعث تطبیق پذیری آن نسبت به سایر دوربین ها می شود بلکه مقرون به صرفه تر است شما فقط یک دوربین نمی خرید. اما شما همچنین کل اکوسیستم لنز را دریافت می کنید.

دوربین‌های بدون آینه به حدی پیشرفت کرده‌اند که با بسیاری از دوربین‌های DSLR برابری می‌کنند و در برخی مناطق حتی بهتر هستند. با این حال، دوربین های DSLR مزایای بسیاری دارند.

دوربین های بدون آینه مزایایی دارند که به خوبی اعلام شده است. بدنه‌ها باریک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های DSLR هستند. هیچ مکانیزم آینه ای نویز در هنگام عکس گرفتن وجود ندارد و بسیاری از دوربین های بدون آینه حالت های کاملا بی صدا دارند. بدون آینه، آنها از نظر مکانیکی ساده تر هستند.

حذف مکانیسم آینه در یک دوربین بدون آینه به این معنی است که آنها باید از منظره یاب الکترونیکی پرقدرت استفاده کنند و تنها بهترین منظره یاب الکترونیکی می توانند به فوریت بی واسطه یک منظره یاب اپتیکال نزدیک شوند. EVF شگفت‌انگیز 9.44 میلیون نقطه‌ای در Sony A1 نشان می‌دهد که به زودی ممکن است نتوانید تفاوت را ببینید، اما این کیفیت هزینه دارد،هم هزینه خرید و هم تأثیر آن بر عمر باتری.

تصور اینکه دوربین‌های DSLR به دلیل طراحی خود در عصر تاریک فناوری قفل شده‌اند وسوسه‌انگیز است، اما این درست نیست. بسیاری از دوربین‌های DSLR مدرن از فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز مبتنی بر حسگر مانند جدیدترین دوربین‌های بدون آینه استفاده می‌کنند، به طوری که هنگام نوشتن تصاویر در صفحه عقب به همان اندازه مؤثر هستند.

کانن EOS-1D X Mark III را یا D780 نیکون ، دو دوربین های DSLR که. استفاده از تکنولوژی آینه برای ارائه فوکوس خودکار نمایش زنده به خوبی به عنوان هر دوربین بدون آینه است، اما هنوز هم با دست زدن و منظره یاب نوری از یک DSLR. در همین حال، Canon EOS 90D که مشتاقان است، از دوربین Dual Pixel CMOS AF و یک صفحه نمایش با زاویه متغیر استفاده می کند تا مرزهای بین ویژگی های دوربین بدون آینه و DSLR را محو کند.

مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

با این وجود، بازار DSLR غیرقابل انکار در حال افول است. واضح است که طیف DSLR با فرمت DX نیکون در حال فروپاشی است، زیرا از Nikon D7500 2017 مدل جدیدی وجود نداشته است ، و در حالی که Pentax همچنان از طراحی دوربین DSLR دفاع می کند، Pentax K-3 Mark III DSLR جدید آن یک مدل جدید است. DSLR سرسخت قدیمی که ممکن است برای افراد سختکوش DSLR جذاب باشد، اما نشان می‌دهد که دوربین‌های بدون آینه تا چه حد پیشرفت کرده‌اند.

واقعیت این است که سازندگان دوربین اکنون تمام تلاش خود را برای تحقیق و توسعه روی دوربین های بدون آینه می گذارند. Canon EOS R5 استانداردهای جدیدی را برای فوکوس و فیلمبرداری 8K تعیین کرده است. در آن سوی مقیاس، نیکون و پاناسونیک با نیکون Z5 و پاناسونیک Lumix S5 در تولید آپشن‌های بدون آینه فول فریم مقرون‌ به‌صرفه‌تر کار کرده‌اند . در همین حال، سونی همچنان یک رقیب سرسخت هم در عکس‌ها و هم در فیلم‌برداری است، با سونی A7S III که مدت‌ها در انتظارش بود، یک هیولا دیگر در نور کم است و سونی A1 فوق‌العاده تقریباً بر هر دوربین فول فریم دیگری برای فناوری برتری دارد. به قیمت!

بنابراین بیایید تفاوت های اصلی بین دوربین های بدون آینه و DSLR را با جزئیات مرور کنیم …

تفاوت های اصلی بین دوربین های بدون آینه و DSLR

دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه هر دو صحنه را از طریق لنز دوربین در هنگام نوشتن تصویر نشان می‌دهند، اما نحوه نمایش آن‌ها کاملاً متفاوت است.

طراحی SLR خیلی قبل از سنسورهای دیجیتال اختراع شد، زمانی که تنها راه برای نشان دادن منظره از طریق لنز دوربین استفاده از یک آینه در بدنه برای انعکاس تصویری از صحنه به بالا در منظره یاب نوری بود. وقتی عکس می‌گیرید، آینه به سمت بالا می‌چرخد تا تصویر بتواند به پشت دوربین، جایی که فیلم (یا سنسور امروزی) در معرض تصویر قرار می‌گیرد، منتقل شود.

دوربین های بدون آینه رویکرد متفاوتی دارند. آنها از “نمای زنده” گرفته شده توسط خود سنسور دوربین برای ایجاد یک تصویر الکترونیکی استفاده می کنند که می تواند در صفحه عقب یا در منظره یاب الکترونیکی نمایش داده شود. هیچ مکانیزم آینه ای وجود ندارد که بخواهد به سمت بالا برود و از مسیر خارج شود.

اما چیزی که شبیه یک موقعیت برد-برد به نظر می رسد کمی پیچیده تر از این است. اول اینکه، بسیاری از مردم منظره یاب نوری یک DSLR را ترجیح می دهند. دوم، سازندگان دوربین های بدون آینه مجبور به توسعه فناوری های جدید فوکوس خودکار تشخیص فاز با حسگر برای رقابت با دوربین های DSLR شده اند. سوم، دوربین‌های بدون آینه هنوز نمی‌توانند با دوربین‌های DSLR برای عمر باتری و حتی به عقیده بسیاری از کاربران هندلینگ ساده و ارگونومی رقابت کنند.

سرعت عکاسی

هر دو فناوری دوربین می توانند با سرعت شاتر بسیار بالا عکاسی کنند و به سرعت عکس بگیرند. به استثنای دوربین‌های DSLR پیشرفته، دوربین‌های بدون آینه این مزیت را دارند که عکس‌برداری بدون آینه را آسان‌تر می‌کنند.

اگرچه آنها آینه ندارند، اما اکثر دوربین های بدون آینه هنوز از شاتر مکانیکی استفاده می کنند که برای نمایش تصویر باز می شود، زیرا نتایج بهتری را ارائه می دهد. آنها همچنین توانایی استفاده از شاتر الکترونیکی (با تنظیم زمان بازخوانی سنسور) را دارند که به این معنی است که می توانند سریعتر و با نویز کمتری عکاسی کنند.

برنده در این بخش: بدون آینه

مکانیک ساده‌تر دوربین‌های بدون آینه به آن‌ها اجازه می‌دهد عکس‌های بیشتری در ثانیه بگیرند.

وزن و اندازه

بدنه دوربین های DSLR به دلیل نیاز به قرار دادن آینه و سیستم مانیتور بسیار بزرگ است. به عنوان مثال، بدنه canon نسبت به مدل قبلی خود کوچکتر است، اما قبل از قرار دادن لنز در بالا، هنوز 3 اینچ فاصله دارد. با لنز کیت 18-55، وزن دوربین حدود 680 گرم است.

مهم‌ترین تفاوت های دوربین dslr با بدون آینه mirrorless

برنده در این بخش: دوربین های بدون آینه

می توانید به راحتی یک دوربین بدون آینه حمل کنید و تجهیزات اضافی مانند لنزهای اضافی را در کیف دوربین نصب کنید.

دوام

اگر مکررا از مسیرهای پرخطر عبور می کنید، باید به مدلی با محافظت بیشتر نگاه کنید. مدل های پایه هر دو دوربین، اغلب دارای بدنه های پلاستیکی هستند که برای استفاده معمولی به اندازه کافی سخت هستند، اما ممکن است برای استفاده در موقعیت های شدید مناسب نباشند.

از نظر دوام، مدل دوم دارای بدنه آلیاژی است که در برابر سایش مقاومت بیشتری دارد. به عنوان مثال  Canon EOS 90D بدنه ای از آلیاژ آلومینیوم دارد.

آب بندی کامل از ورود گرد و غبار و حتی باران جلوگیری می کند. دوربین‌های DSLR معمولاً دارای طیف کاملی از مدل‌های پیشرفته هستند. با این حال، استثناهایی وجود دارد.

برنده در این دسته: تساوی

هر دو نوع دوربین برای شرایط آب و هوایی مختلف مدل‌های مقاومی ارائه می‌دهند، اگرچه دوربین‌های بدون آینه حتی با قیمت‌های پایین‌تر عمر طولانی‌تری دارند.

کیفیت تصویر

هر دو نوع دوربین می توانند تصاویری با کیفیت بالا با وضوح و مقدار دانه ای مشابه به نام نویز بگیرند. دوربین‌های بدون آینه به‌طور سنتی سنسورهای تصویر کوچک‌تری داشتند که به معنای کیفیت تصویر ضعیف‌تر بود (چون نمی‌توانستند نور کافی را ثبت کنند)، اما دیگر اینطور نیست.

سازندگان دوربین می توانند تراشه های حساس تری برای کاهش نویز در سنسورهای کوچکتر بسازند. به همین دلیل است که بسیاری از تولیدکنندگان دوربین های بدون آینه اکنون از سنسورهای تصویر بزرگتر استفاده می کنند. برای مثال، سونی و کانن، دوربین‌های بدون آینه خود را با سنسورهایی با اندازه APS-C مشابه دوربین‌های DSLR می‌سازند.

برنده این بخش: هیچ کدام

با پردازنده‌ها و حسگر های تصویر مشابه، هر دو نوع دوربین توانایی ثبت تصاویر عالی را دارند.

سرعت فوکوس خودکار

دوربین های DSLR در اینجا یک مزیت دارند، زیرا از فناوری به نام تشخیص فاز استفاده می کنند که به سرعت همگرایی دو پرتو نور را اندازه گیری می کند. دوربین های بدون آینه از فناوری به نام تشخیص کنتراست استفاده می کنند که از سنسور تصویر برای تشخیص بالاترین کنتراست و تنظیم فوکوس بر اساس آن استفاده می کند. تشخیص کنتراست کندتر از تشخیص فاز است، به خصوص در شرایط نور کم.

دوربین های DSLR می توانند با برداشتن آینه و نمایش نمای زنده از تصویر (که اغلب به آن Live View گفته می شود) دوربین های بدون آینه را تقلید کنند. بسیاری از دوربین های DSLR ارزان قیمت در این حالت سرعت فوکوس پایینی دارند، اما تشخیص فاز در پردازنده ندارند و باید از تشخیص کنتراست کند برای فوکوس استفاده کنند.

برنده در این بخش: هیچ کدام

هر دو نوع سیستم فوکوس خودکار سریع را با استفاده از تکنیک های مشابه ارائه می دهند. اگر با دوربین DSLR عکاسی می کنید، حتما مدلی بخرید که سنسور فاز روی سنسور اصلی دارد.

تثبیت کننده تصویر

لرزش دست باعث تار شدن تصاویر می شود و هر چه سرعت شاتر کمتر یا زوم بیشتر باشد، این اثر بدتر است. دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه سیستم‌های تثبیت‌کننده تصویر را ارائه می‌کنند: حسگرها لرزش دوربین را اندازه‌گیری می‌کنند و دوربین عنصر لنز یا سنسور تصویر را کمی به سمت مخالف لرزش حرکت می‌دهد.

دوربین‌های DSLR و بسیاری از دوربین‌های بدون آینه به تغییر لنز محدود می‌شوند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد لرزش را در هر دو محور عمودی (پایین یا بالا) و افقی (سمت به پهلو) لغو کنند. برخی از دوربین‌های بدون آینه، هم لنز و هم عنصر حسگر را در امتداد دو محور در یک الگوی هماهنگ برای پایداری بیشتر حرکت می‌دهند.

تفاوت بین این دو رویکرد بسیار ناچیز است. مزیت اصلی تثبیت سنسور این است که با همه لنزها کار می کند، حتی لنزهای قدیمی و ارزان قیمت که تثبیت کننده داخلی ندارند. در هر صورت، اکثر دوربین های مدرن می توانند لرزش دوربین را کمی کاهش دهند تا تصویر واضحی تولید کنند، اما نمی توانند لرزش های قوی تر را جبران کنند.

برنده در این بخش: دوربین های بدون آینه

تثبیت کننده پنج محور به نفع دوربین های بدون آینه است و در گران ترین مدل ها موجود است. اما برای دوربین‌های رده پایین، دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه عملکرد مشابهی در تثبیت لنز دارند.

عمر باتری

به طور کلی، دوربین‌های DSLR عمر باتری طولانی‌تری را ارائه می‌کنند، زیرا می‌توانند تصاویر را مستقیماً بدون نیاز به نمایش مستقیم تصویر بر روی صفحه نمایش یا آینه الکترونیکی نمایش دهند که هر دوی آن‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

برنده در این بخش: DSLR

DSLRها ویژگی ثبت تصاویر بدون استفاده از صفحه نمایش  LCD یا منظره یاب الکترونیکی را ارائه می‌دهند، که می‌تواند عمر باتری را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

کیفیت ویدئو

فوکوس خودکار تفاوت بین عکاسی ثابت و فیلمبرداری است. معمولا دوربین های بدون آینه این مزیت را دارند زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که سنسورهای تشخیص فاز نسبت به سنسورهای فوکوس داشته باشند. اکثر دوربین های DSLR همچنین نمی توانند از تشخیص فاز آینه ای هنگام ضبط ویدیو استفاده کنند، بنابراین باید از روش فوکوس آهسته با تشخیص کنتراست معمولی استفاده کنند.

هنگامی که دوربین شروع به انتخاب فوکوس مناسب می کند، این حالت اغلب باعث ایجاد جلوه های تار در مرکز فیلم می شود. با این حال، کانن چند سال پیش با اضافه کردن تشخیص فاز به سنسورها، تغییر بزرگی ایجاد کرد، که با Canon 80D و Canon EOS 800D شروع شد. نیکون به تازگی شروع به معرفی تشخیص فاز در حسگرها در دوربین های پیشرفته خود کرده است.

هر دو نوع دوربین قادر به ضبط ویدیوی 4K یا Ultra HD با وضوح چهار برابر HD هستند. به عنوان مثال، کانن مدل پایه خود یعنی EOS 850D را به قابلیت فیلمبرداری 4K مجهز کرده است.

برنده در این بخش: بدون آینه

در حالی که فوکوس خودکار نسبت به اکثر مدل ها برتری دارد، دوربین های بدون آینه بهترین نتایج را برای فیلمبرداران ارائه می دهند.

مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه

لنز و لوازم جانبی

انتخاب یک دوربین DSLR به شما امکان می دهد به لنزهای زیادی از تولید کنندگان مختلف دسترسی داشته باشید، از لنزهای ارزان قیمت گرفته تا لنزهای متوسط ​​تا لنزهای حرفه ای و پیشرفته.

مدل‌های بدون آینه کوچک‌تر هستند و دسترسی کمتری به لنزهای سازنده‌های مختلف دارند، اگرچه محدوده انتخاب در حال افزایش است. از آنجایی که دوربین های DSLR سابقه طولانی دارند، برای تجهیزات دیگری مانند اسپیدلایت ها( فلاش های اکسترنال) نیز انتخاب بهتری هستند.

این تفاوت به ویژه در میان سازندگان قدیمی دوربین قابل توجه است. کانن صدها لنز برای دوربین های DSLR خود ارائه می دهد. با این حال، کانن در حال حاضر تنها هشت لنز سری M را برای مجموعه بدون آینه خود ارائه می دهد.

به خاطر داشته باشید که برخی از مدل های لنز SLR کاملا قدیمی هستند و ممکن است برای یک DSLR مدرن ایده آل نباشند. به عنوان مثال، برخی ممکن است از فوکوس خودکار پشتیبانی نکنند.

شرکت هایی که روی این فناوری تمرکز می کنند ترجیح می دهند لنزهای بدون آینه را ارائه دهند.  علاوه بر این، معمولاً می‌توانید از مبدل‌ها برای استفاده از لنزهای DSLR همان شرکت در دوربین‌های بدون آینه (مانند کانن) استفاده کنید، اما این اغلب به قیمت تغییر فاصله کانونی و عملکردهای زوم و گاهی غیرفعال کردن یا کاهش سرعت چنین عملکردهایی است.

برنده در این دسته: DSLR

دوربین‌های DSLR هنوز هم دسترسی به طیف وسیع‌تری از لنزها را ارائه می‌دهند، اما با در دسترس قرار گرفتن لنزهای بدون آینه بیشتر، شکاف بین این دو نوع به سرعت در حال بسته شدن است.

نتیجه

دوربین‌های بدون آینه این مزیت را دارند که سبک‌تر، فشرده‌تر، سریع‌تر و بهتر برای عکاسی هستند. اما این به قیمت دسترسی کمتر به لنزها و لوازم جانبی است. برای دوربین‌های DSLR، مزایای آن شامل انتخاب گسترده‌تر لنزها، زاویه دید بهتر و عمر باتری بهتر است.

دوربین های بدون آینه به دلیل اندازه کوچک و سهولت استفاده، اغلب انتخاب خوبی برای افراد مبتدی هستند. دوربین های بدون آینه بیشتر از دوربین های DSLR دارای قابلیت های لمسی هستند و عملکردی شبیه گوشی هوشمند ارائه می دهند.

در حالی که دوربین های بدون آینه به طور کلی عملکرد بهتری دارند، تجربه کاربری عامل مهمی در انتخاب دوربین است. دوربین‌های DSLR سنگین و محکم هستند که برخی از عکاسان آن را آرامش‌بخش می‌دانند. و توانایی دیدن مستقیم از طریق لنز می تواند برای برخی از عکاسان یک عامل تعیین کننده باشد (به ویژه در مقایسه با برخی از دوربین های بدون آینه ارزان که منظره یاب الکترونیکی ندارند).

قبل از خرید باید هر دوربینی را تست کنید. دوربینی که حس بهتری داشته باشد، انتخاب مناسبی برای شماست. با این حال، هر کدام را که بخرید، می توانید عکس های عالی بگیرید.

در انتهای مقاله “ مقایسه دوربین های dslr و بدون آینه ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: درک حالت های دوربین ، عکاسی با فلاش دوربین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان