نمایندگی کانن - فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین کانن

به آخرین قسمت از آموزش عکاسی با دوربین dslr رسیدیم ، در این قسمت قرار است درمورد فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین کانن صحبت کنیم و اینکه ما زمانی که تصاویر خود را ثبت میکنیم عکس کجا، چگونه و با چه فرمتی در دوربین ذخیره می‌شود؟

تصاویر ما روی کارت حافظه دوربین عکاسی ذخیره میشوند ولی سوال اصلی اینجاست که چه تعداد تصاویر را می‌توانیم داخل کارت حافظه دوربین یا هارد کامپیوتر خود ذخیره کنیم؟

جواب این پرسش در کیفیت تصاویر ما می باشد. اندازه های عکس ها نسبت به کیفیت آن ها رابطه مستقیم دارد هرچه عکس باکیفیت تر اندازه آن بیشتر می باشد تصاویر ثبت شده از دوربین از سه فرمت اصلی تشکیل می شوند JPEG، TIFF و RAW.

فرمت فایل عکس در دوربین

مخفف فرمت فایل پسوند(های) فایل
JPEG تصویر گروه تخصصی عکاسی مشترک jpg، .jpeg، .jfif، .pjpeg، .pjp
PNG گرافیک شبکه قابل حمل .png
SVG گرافیک برداری مقیاس پذیر .svg
webp قالب تصویر وب .webp

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت RAW

اولین فرمتی که قصد داریم درمورد آن بحث کنیم فرمت RAW میباشد که معنای لغوی آن : خام می باشد. حالا چرا خام ؟ چون تصاویر تو این فرمت یعنی بدون پردازش و بدون هیچ دستکاری ذخیره می شوند.

می‌توان به آن به چشم نگاتیو عکس های دیجیتال نیز نگاه کرد چرا که عملی را انجام میدهد که نگاتیو در عکاسی آنالوگ میکرد.

تصاویر ثبت شده نیز مانند نگاتیو عکاسی نیاز به ظاهر شدن دارند پس باید به یک فرمتی که قابل مشاهده باشند(TIFF یا JPEG) تبدیل شوند. همچنین فایل‌های RAW مثل نگاتیوهای فیلم دارای دامنه دینامیکی وسیعی هستند.

دلیل گرفتن تصاویر با فرمت RAW چیست؟

لحظه ای که میخواهید با چنین فرمتی عکس بگیرید زمان زیادی را روی ویرایش ثانویه عکس خود بگذارید. بطور مثال، عکسی را درون خانه زیر نور می گیرید، ولی فراموش می کنید حالت تعادل رنگ سفید (White balance) را درست کنید و روی نور روز می ماند. اگر این تصاویر را با فرمت JPEG گرفته باشید بخش عظیمی از رنگ‌ها را از دست خواهید داد و یک تصویر قرمز/زرد بدست می آید.

در فرمت JPEG نمی‌توانید این اطلاعات از دست رفته را بازگردانید و این ویرایش را سخت کرده در نتیجه تصویر ثبت شده شکل درستی نخواهد داشت. ولی اگر این تصویر به صورت RAW ذخیره شده بود، کل داده‌های رنگی موجود بودند و به راحتی می‌توانستید آن را به خوبی اصلاح و ویرایش کنید.

فرمت JPEG

فرمت دوم فرمت JPEG (که مخفف عبارت Joint Photographic Expert Group است) می باشد که یکی از آشناترین و محبوب‌ترین روش ذخیره عکس می باشد. زمانی که در عکس‌گرفتن از JPEG استفاده می‌کنید، این امکان را به شما میدهد که عکس‌های بیشتری روی کارت حافظه دوربین خود ذخیره کنید و حتی سرعت العمل آن بالاتر است (از نظر ذخیره کردن روی دوربین و ویرایش عکس در آینده).

معایب فرمت JPEG

اما فرمت JPEG از ۳ فرمت دیگر خیلی بدتر است چرا که الگوریتم فشرده سازی آن بخش عظیمی از جزئیات عکس را حذف می‌کند که قابل بازیابی هم نم باشد. این فرمت معمولا به میزان ۱۰:۱ یا ۲۰:۱ فشرده‌سازی می‌کند که در زملنی که شما کیفیت عکس خود را مشاهده می کنید زیاد مشخص نیست.

اندازه فشرده سازی در این فرمت قابل تنظیم می باشد که کیفیت و حجم عکس نهایی را تعیین خواهد کرد. علاوه بر این هروقت شما بخواهید روی عکس ویرایش مجدد انجام دهید و آن را دوباره با همان فرمت JPEG ذخیره‌سازی کنید JPEG دوباره بخش دیگری از کیفیت را از بین خواهد برد.ولی  با وجود این موارد ، JPEG به دلیل فایل های کوچکی که تولید می کند برای بیشتر موارد عکاسی دیجیتال مناسب است.

 

تفاوت دو فرمت RAW و JPEG

فرمت TIFF

قبل از معرفی این فرمت باید شما بدانید مخفف آن  Tagged Image File Format می باشد که به آن فرمت استاندارد عکاسی نیز گفته میشود چرا که بسیار انعطاف پذیر می باشد و از یک الگوریتم فشرده سازی بدون از دست دادن کیفیت استفاده می‌کند و همین باعث میشود که هیچ بخشی از تصویر به دلیل فشرده سازی از دست نخواهد رفت.

فرمت TIFF به دلیل این که هیچ بخشی از جزئیات را حذف نمی کند، برای ذخیره سازی عکس ها، فرمت بسیار خوب و مناسبی به حساب می‌آید. بر خلاف JPEG قابلیت ویرایش دوباره و ذخیره سازی مجدد بدون از دست رفتن کیفیت را نیز دارد.

حتی زمانی که از نرم افزاری مثل فوتوشاپ استفاده می کنید، لایه های ویرایش و ذخیره شده عکس نیز در دسترس شما خواهد بود. ۲ نوع تنظیم برای TIFF وجود دارد – ۱۶ بیتی و ۸ بیتی.

نوع ۱۶ بیتی اطلاعات بیشتری برای ویرایش در نرم افزار ویرایش عکس به شما می‌دهد (مثل saturation، brightness، contrast و …) ولی نوع ۸ بیتی برای چاپ و آرشیو کردن مناسب تر بوده زیرا هر کار که تا کنون روی عکس انجام داده اید (لایه ها) را حفظ کرده اما با این نکته که آن هارا با حجم کمتری ذخیره می کند.

خیلی واضح است که فایل‌های TIFF با کیفیت بالایی که به ما میدهد حجیم باشد و به سادگی می‌توان حجم تقریبی آن را ۴۸ مگابایت به ازای هر عکس  پیشبینی کرد. بزرگترین عیب این فرمت این است که اکثر دوربین‌ها به صورت مستقیم عکسی با فرمت TIFF ثبت نمی‌کنند.

پس فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین عکاسی بسیار مهم می باشد و بهتر هست که عکاسان قبل از شروع در مورد آن بیشتر مطالعه کنند.

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

پیشنهاد خرید
5

دوربین اسمو پاکت کمبو dji osmo pocket 3 creator combo

55,300,000 تومانمشاهده محصول

اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل یک عکس در نسبت ابعاد دوربین یا نسبت ابعاد عکس نشان دهنده رابطه بین طول و عرض تصویر است. این مقدار به صورت دو عدد با دو نقطه بین آنها (2:3) یا به صورت نقطه اعشار (1.50) نمایش داده می شود. و شاید بتوان نسبت تصویر را 1.50:1 نشان داد.

شما این توانایی را دارید که به راحتی و با نحوه نگاه کردن به ارتفاع و عرض یک تصویر، ماهیت آن را تشخیص دهید. به عنوان مثال، نسبت تصویر 4:3 4 واحد تصویر عرض و 3 واحد ارتفاع تصویر است.

علاوه بر این، یک تصویر با نسبت تصویر 3:2 از 3 واحد عرض و 2 واحد ارتفاع تشکیل شده است که معمولاً نسبت تصویر بر اساس اندازه فیلم یا سنسور تصویر تعیین می شود و حداکثر چند بار مستطیل شکل است.

رایج ترین نسبت های تصویر در دوربین های دیجیتال 3:2 و 4:3 است. نسبت تصویر تمام دوربین های فول فریم و SLR APS-C 3:2 است، اما 4:3 در گوشی های هوشمند، دوربین های میکرو و متوسط ​​محبوبیت بیشتری دارد.

نسبت کلی

  • 1:1 (1.0): برخی از دوربین های آنالوگ فرمت متوسط ​​از نسبت 1:1 استفاده می کردند. با این حال، هیچ یک از دوربین های دیجیتال امروزی سنسور مربعی ندارند و تنها تعداد کمی از دوربین ها این نسبت تصویر را به عنوان گزینه منو ارائه می دهند. اینستاگرام که برای اولین بار از این نسبت تصویر پشتیبانی می کرد، باعث محبوبیت آن شد، اما پس از مدتی اینستاگرام تصمیم گرفت از نسبت های دیگر نیز پشتیبانی کند.
  • 5:4 (1.25): این نسبت در دوربین های آنالوگ فرمت متوسط ​​و فرمت عریض بیشتر رایج است. علاوه بر این، عکس‌های چاپ شده 8×10 و 16×20 نیز از این نسبت تصویر استفاده می‌کنند.
  • 3:2 (1.50): اکثر دوربین‌های DSLR، بدون آینه و دوربین‌های نقطه‌ای دارای سنسور نسبت تصویر 3:2 هستند. این نسبت تصویر برای اولین بار توسط دوربین های آنالوگ 35 میلی متری رایج شد و امروزه رایج ترین نسبت تصویر در عکاسی است.
  • 4:3 (1.33): دوربین‌های مدیوم فرمت، میکرو سه‌چهارم، اکثر تلفن‌های همراه و برخی دوربین‌های نقطه‌ای و عکاسی دارای سنسور 4:3 هستند.
  • 16:9 (1.78): نسبت تصویر 16:9 رایج ترین نسبت تصویر برای فیلم و کمترین شناخته شده برای عکاسی است. با این حال، در برخی از دوربین ها به عنوان یک گزینه برش دیده می شود.
  • 3:1 (3.0): این نسبت در درجه اول برای عکس های پانوراما استفاده می شود.
پیشنهاد خرید
10

دوربین اسمو پاکت DJI Osmo Pocket 3 Camera

41,000,000 تومانمشاهده محصول

نحوه تغییر اندازه تصویر

اگر نیاز به تغییر اندازه تصویر دارید، می توانید این کار را به روش های مختلف انجام دهید: راه اول از طریق منوی دوربین و راه دوم با کمک نرم افزار ویرایش عکس است.

تغییر نسبت تصویر با استفاده از دوربین

بسته به نوع و مدل دوربین خود، می توانید نسبت تصویر را با استفاده از منوی دوربین تغییر دهید. اگرچه بسیاری از دوربین‌ها این گزینه را برای فرمت RAW نیز ارائه کرده‌اند، اما در برخی از دوربین‌ها فقط می‌توان عکس‌های JPEG و فرمت اصلی را که معمولاً عکس‌های RAW حفظ می‌کنند، برش داد.

شما به راحتی می توانید نسبت تصویر را از طریق منوی فعال دوربین تغییر دهید. به عنوان مثال، در دوربین های DSLR کانن و دوربین های بدون آینه، کلید منو را فشار دهید تا به منوی عکسبرداری -> انتخاب مکان تصویر و تغییر آن، بروید.

تماس با کارشناسان