نمایندگی کانن - تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب

تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب

تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب

نحوه تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب

یک مکان خوب برای شروع عکاسی نجومی، گرفتن مناظر شبانه است. تصاویر وسیع میدانی، پانوراما از ستارگان درخشان و ماه، شاید در مقابل یک افق!

مناظر شبانه به ویژه زمانی خوب هستند که ستارگان بزرگی که کهکشان ما، کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند، در مرکز صحنه قرار گیرند. صورت های فلکی نیز سوژه های فوق العاده ای در پانوراما می سازند.

عکس‌های ستاره‌ای شما همچنین می‌توانند حرکت زمین را با گرفتن رد ستارگان و ردیابی موقعیت‌های در حال تغییر سیارات در طول زمان آشکار کنند.

در اینجا تجهیزات، تنظیمات و تکنیک‌هایی را که برای عکاسی از ستاره‌ها و تولید عکس‌های نجومی زیبا در این فرآیند نیاز دارید، به شما نشان خواهیم داد.

تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب

دیافراگم (f/number)

این قطر عدسی است که اجازه می دهد نور به تراشه تصویربرداری برسد. مقدار نور ورودی را می توان با یک عنبیه در لنز افزایش یا کاهش داد. این f/عدد را تعیین می کند. یک عدد f/کم (مانند f/1.8) دیافراگم بازتری می دهد و نور بیشتری را به داخل می دهد.

حساسیت (ISO)

ISO یک استاندارد بین المللی برای حساسیت تراشه در دوربین های دیجیتال است. تنظیم این مقدار روی مقدار کم مانند 100 تصاویری با کیفیت بالا می دهد که به نور بیشتری نیاز دارند. مقادیر بالایی مانند 3200 به شما امکان می دهد از اهداف کم نور، اما با کاهش کیفیت عکس بگیرید.

نوردهی (سرعت شاتر)

سرعت شاتر تعیین می کند که چیپ تصویربرداری چه مدت در معرض نور قرار می گیرد. هرچه سرعت شاتر کمتر باشد، نوردهی طولانی‌تر است و نور بیشتری به تراشه برخورد می‌کند. بسیاری از دوربین ها حالت قفل آینه ای را برای به حداقل رساندن ارتعاشات ناشی از عملکرد شاتر ارائه می دهند.

لنز مناسب

برای یک لنز خوب برای عکاسی از اسمان شب به 3 فاکتور مهم باید توجه کنید.

لنزی با زاویه دید عریض (واید) در محدوده ی ۱۴ تا ۱۷ میلیمتر انتخاب کنید

به کیفیت و شارپنس لنز توجه کنید

لنزهای سریع که دیافراگم باز مثل f;2.8 دارند را انتخاب کنید

 نکات مهم برای عکاسی از آسمان شب

  • تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی شب
  1. دوربین عکاسی با کیفیت
  2. لنز واید با دیافراگم باز
  3. سه پایه محکم با هدبال قابل انعطاف
  4. ریموت کنترل دوربین
  5. چراغ قوه و یا هدلایت
  6. فیلترهای تخصصی عکاسی شب

امکان استفاده از گوشی هوشمند برای عکاسی از آسمان شب وجود دارد . آنها را می توان برای سوژه های روشن گرگ و میش مانند اتصالات سیاره ای استفاده کرد و برنامه های زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند بیشترین بهره را از این نوع عکاسی ببرید.

از سوی دیگر، دوربین‌های کامپکت امروزی می‌توانند در شرایط کم نور عکس‌های معقولی بگیرند و حتی برخی از آنها حالت‌های دستی دارند که به شما امکان می‌دهد کنترل کامل عملکرد دوربین را در دست بگیرید.

توانایی تنظیم برخی از تنظیمات دوربین برای خودتان، تصاویر را بسیار بهبود می بخشد.

  • تنظیمات دوربین و لنز
  • فوکوس مناسب در شب
  • ترکیب بندی عکسهای شب
  • زمان مناسب برای عکاسی در شب

کهکشان در نیمه های خرداد تا تیر زودتر از نیمه های شب طلوع می کند.
بطور کلی نیمه های خرداد تا نیمه های شهریور  تمام شب کهکشان در آسمان قابل رویت است و بهترین زمان برای عکاسی شب خواهد بود.

بهترین زمان برای عکاسی از کهکشان شبهای پایان و ابتدای ماه قمری است. در این زمان یا بطور کامل ماه در آسمان دیده نمی شود و یا بصورت هلال باریکی دیده می شود.

  • مکان مناسب برای عکاسی شب

بهترین مکان ها برای عکاسی شب، مناطقی هستند که از شهرها فاصله ی زیادی دارند چون هر چه از شهرها فاصله بیشتری بگیرید نورهای مصنوعی شب کمتر میشوند.

کویرها یکی از نقاط جذاب برای عکاسی شب هستند زیراکویرها  از شهرها فاصله دارند و آسمانی تاریک و عاری از غبار دارند که باعث می شود عکسهایی شگفت انگیز خلق کنید.

IMG 20220704 145507 903

  • تکنیک ها در عکاسی از آسمان در شب
  • ادیت عکسهای شب
  • دوربین مناسب

 

یک مثال خوب Canon PowerShot G1 X Mk III کامپکت است. این امکان را به شما می دهد تا شاتر دوربین را تا 30 ثانیه در برابر نور ستاره باز نگه دارید و سنسور 24.2 مگاپیکسلی آن اجازه می دهد تا مقادیر ISO تا 25600 را دریافت کنید.

بسیاری از دوربین‌های کامپکت کانن و فوجی تنظیماتی برای پرتره‌های شبانه، مناظر شبانه و آتش‌بازی دارند که می‌توان از آنها برای ثبت نماهای ستاره‌ها استفاده کرد.

تنظیماتی از این دست به شما امکان می‌دهد طیف وسیعی از سوژه‌ها را ثبت کنید، اما دوربین‌های کامپکت جنبه‌های منفی هم دارند: آن‌ها معمولاً اجازه نمی‌دهند نور زیادی به اندازه لنزهای دوربین DSLR عریض‌تر به تراشه تصویر برسد و انعطاف‌پذیری قابل تعویض را ندارند.

دوربین‌های DSLR طیف وسیع‌تری از عملکردها را ارائه می‌کنند و اکثر تصویربرداران باتجربه یکی دارند.

دوربین های DSLR وسیع ترین طیف تنظیمات را دارند و کنترل دستی کامل را ارائه می دهند. آنها همچنین دارای عدسی‌های قابل تعویض هستند، بنابراین می‌توانید برای نزدیک شدن به اجسام درخشان در اعماق آسمان، مانند خوشه باز Pleiades در Taurus یا سحابی شعله در شکارچی ، عدسی‌های قوی‌تر را جایگزین کنید .

تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شبتراشه‌های تصویربرداری DSLR امروزی دارای دامنه‌های حساسیت ISO گسترده‌ای هستند که اجازه می‌دهند نور ضعیف ستاره‌های دیگر برای نتایج عالی ثبت شود.

بسیاری از دوربین های DSLR همچنین گزینه ای برای تنظیم سرعت شاتر در افزایش تا 30 ثانیه دارند. پس از آن، آنها یک لامپ یا “B” خواهند داشت، که شاتر را تا زمانی که فشار داده می شود برای نوردهی های طولانی تر باز نگه می دارد. برای مسیرهای ستاره ای عالی است.

بدنه‌های دوربین‌های DSLR کانن و نیکون به‌خاطر امکاناتی که به تصاویر نجومی نوظهور ارائه می‌دهند متمایز هستند.

مدل‌های Canon EOS 4000D، 1300D، 750D و 200D همگی دوربین‌های DSLR اولیه خوبی برای عکاسی نجومی هستند. نیکون D5600، D610 و D3500 سطح پایه نیز مانند Sony a68 مناسب هستند.

سنسورهای DSLR در دو اندازه عرضه می‌شوند: یک فرمت کوچک‌تر به نام APS-C (که در تمام بدنه‌های دوربین ذکر شده قبلی به جز D610 استفاده می‌شود) و «فول فریم» بزرگ‌تر، معادل فرمت فیلم قدیمی 35 میلی‌متری.

کلام اخر

عکاسی از آسمان شب یکی از ژانرهای جذاب برای  علاقمندان به نجوم است. عکاسی از ستاره ها، کهکشان راه شیری و اجرام آسمان در شب یکی از موقعیتهای هیجان آور برای بیشتر هنرمندان عکاس و حتی عموم مردم است.

در انتهای مقاله ” تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: نکات عکاسی ساحلی ، نکات عکاسی شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان