نمایندگی کانن - نکات عکاسی ساحلی

نکات عکاسی ساحلی

نکات عکاسی ساحلی

بررسی نکات عکاسی ساحلی

اگرچه من معمولاً یک کوهستانی هستم، اما همیشه عکاسی از صحنه های ساحل نیز برایم جالب بوده است. اما من همچنین تعجب کرده‌ام که چرا یک صحنه ساحلی می‌تواند به چشمان من عالی به نظر برسد در حالی که نمی‌توان آن را به عکس ترجمه کرد. سالها آزمون و خطا طول کشید تا از سواحل و سواحل دریا عکس بگیرم که از آنها راضی بودم. در این مقاله، نکاتی را که در این مسیر مفیدتر بودند، مرور می کنم.

منتظر ابرها باشید

یک روز روشن و زیبا در ساحل بدون ابر در آسمان ممکن است خوب به نظر برسد، اما اغلب در یک عکس خیلی هیجان انگیز به نظر نمی رسد. هرچه ابرهای شما جالب تر باشند، عکس های ساحل شما جالب تر است.

اگر یک تکه ابر کوچک می تواند تفاوت ایجاد کند، آسمانی پر از ابرها با جزئیات زیادی را تصور کنید.

آسمان اغلب نقشی حیاتی در هر نوع عکاسی از منظره ایفا می کند، اما این افکت با سواحل، جایی که معمولاً جنگل های انبوه یا کوه های بلند وجود ندارد که قسمت زیادی از آسمان را مسدود کند، برجسته می شود.

به همین دلیل است که یک آسمان آبی ساده می‌تواند در عکس‌های ساحلی بسیار جذاب باشد. این یک منطقه بزرگ از فضای منفی است. ابرها با کاهش فضای منفی در ترکیب ما بدون نیاز به ترکیب‌بندی‌های غیرمعمول (البته نه لزوما بد) که فقط یک تکه کوچک از آسمان را دارند، نقش حیاتی در چنین سناریوهایی ایفا می‌کنند.

اموزش نکات عکاسی ساحلی

نکات عکاسی ساحلی

یک پیش زمینه پیدا کنید

بعید است که آسمان سوژه اصلی شما در یک عکس باشد، مگر اینکه چیزی بسیار غیرعادی در آسمان مانند رعد و برق یا یک ابر عظیم و تهدیدآمیز وجود داشته باشد. اگر سعی کنید آن را به یکی تبدیل کنید، ممکن است در نهایت ناامید شوید. درعوض، معمولاً بهتر است که آسمان مکمل سوژه شما باشد تا اینکه سوژه شما باشد.

اینجاست که پیش زمینه ظاهر می شود. در ساحل، رایج‌ترین پیش‌زمینه‌هایی که می‌بینید، صخره‌ها، نقش‌هایی در شن‌ها و نقش‌هایی در آب هستند. اما مگر اینکه الگوهای موجود در شن و ماسه و آب دارای جزئیات بسیار جالبی باشند، ممکن است برای ایجاد یک سوژه قوی کافی نباشند. بنابراین، فقط به سمت دریا اشاره نکنید و عکس بگیرید، بلکه فعالانه به دنبال جالب ترین پیش زمینه های ممکن بگردید.

انجام نکات عکاسی ساحلی

نکات عکاسی ساحلی

تصویر بالا را بدون صخره ها در پیش زمینه تصور کنید. عملاً هیچ چیزی در عکس وجود نخواهد داشت، که فقط در صورتی کار می کند که شما به دنبال یک نمای بسیار مینیمالیستی باشید. از آنجایی که هدف من این نبود، باید برای جستجوی سوژه‌ای اساسی‌تر در پیش‌زمینه، به منطقه دیگری نقل مکان می‌کردم.

 Wide

ما متوجه شده ایم که یکی از ساده ترین راه ها برای مقابله با سوژه چالش برانگیز پیش زمینه در عکاسی ساحلی، استفاده از لنزهای بازتر از حد معمول است. اگر پیش زمینه شما چیزی کوچک است مانند چند صدف دریایی یا یک الگوی کوچک در شن، یک لنز فوق عریض (حدود 20 میلی متر یا عریض تر، معادل فول فریم) می تواند آن را برجسته تر نشان دهد.

این روزها، من تمایل دارم برای عکاسی ساحلی خود از لنزهای 24 میلی متری یا بیشتر استفاده کنم. هر عکاسی سبک متفاوتی دارد، بنابراین از مخالفت با این توصیه نترسید، اما حداقل آن را امتحان کنید تا بتوانید پیش زمینه را برجسته‌تر کنید.

به عنوان مثال، برای تصویر در بخش قبل، من از یک لنز 20 میلی‌متری استفاده کردم و بسیار نزدیک به سوژه‌ام ایستادم تا اعوجاج پرسپکتیو را دریافت کنم و در عکس بزرگ‌تر به نظر برسند. لنز اصلی من لنز درخشان 20 میلی‌متری f/1.8 G نیکون برای مناظر است، اما اگر زوم 24 تا 70 میلی‌متری یا مشابه داشته باشید، این لنز نیز بسیار خوب عمل می‌کند.

تنظیمات دوربین برای عکسهای ساحل دریا

تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر ساحلی قانون ثابتی ندارد. واقعیت این است که در هر عکس با توجه به ایده شما و البته شرایط نوری تنظیمات خاصی باید در نظر بگیرید. مثلا تنظیمات سرعت شاتر برای عکاسی در اواسط روز با ساعات طلایی یکسان نیست.

اگر قصد دارید امواج بلند دریا را در هوا منجمد شده ثبت کنید باید دیافراگم خود را روی F8 تنظیم کرده سرعت شاتر را بالاتر از ۱/۵۰۰ تنظیم کنید.

اگر قصد دارید حرکت ابرها را به تصویر بکشید و آب دریا را ابریشمی ثبت کنید ابتدا باید از فیلتر ND استفاده کنید. پس از آن دیافراگم را بروی اعداد F11 تا ۱۳ تنظیم کنید، سپس سرعت شاتر را تا ۱۰ثانیه پایین بیاورید. البته سرعت شاتر پایینتر هم می توانید انتخاب کنید که بستگی به شرایط نوری موجود خواهد داشت.

نکات عکاسی ساحلی

نکات عکاسی ساحلی

برای اینکه بتوانید عکسهایی ماندگار از مناظر ساحلی بگیرید باید نکات عکاسی ساحلی را رعایت کنید. نکاتی که کمک می کند عکسهای شما تفاوت زیادی با عکسهای دیگران داشته باشد.

  • قبل از سفر، محل انتخاب شده را بررسی کنید.

توجه کنید هیچ عکسی ارزش به خطر انداخت جان خود یا از دست دادن تجهیزات گرانقیمت را ندارد. از سفر کردن و اسکان شبانه در کنار سواحل دورافتاده به شدت خودداری کنید. هرگز نزدیک به ساحل چادر نزنید، تغییرات جز و مد می تواند شما را غافلگیر کند و در خوش بینانه ترین حالت نیمه شب در میان حجم زیادی از آب دریا بیدار شوید. با کمی جستجو در گوگل ایمیج شاید موفق شوید عکسهایی از لوکیشن انتخاب شده ی خود ببینید تا با فضای آن قبل از سفر بهتر آشنا شوید.

  • قبل از حرکت بسمت لوکیشن آب و هوای منطقه را چک کنید.

شرایط جوی سواحل دریا بعضی اوقات غیر متبرغبه است. مثلا وجود ابر در آسمان یا صاف بودن آن را بطور دقیق نمی توانید بررسی کنید.  عکاسی از مناظر دریا در شرایط تلاطم دریا، آسمان ابری و یا حتی آسمان بدون ابر جذاب است. اما بی شک هوای بارانی زمان مناسبی برای عکاسی از ساحل نیست. پس حتما قبل از سفر آب و هوای لوکیشن خود را چک کنید.

  • تجهیزات عکاسی مناسب همراه داشته باشید.

برای عکاسی از ساحل غیر از دوربین و لنز عکاسی به تجهیزات دیگری نیاز خواهید داشت.

لنز واید

لنزهای واید و اولترا واید بهترین گزینه برای عکاسی از ساحل دریا هستند. در عکاسی مناظر ساحل با فضاهایی عریض مواجه هستید که لنز واید کمک می کند بخش بیشتری از مناظر را درون کادر خود قرار دهید

سه پایه عکاسی محکم

سه پایه یکی دیگر از موارد مهم برای نکات عکاسی ساحلی است. سه پایه در شرایط مختلف به شما کمک می کند دوربین را ثابت نگه داشته و کادربندی را با تسلط کامل انجام دهید. باید دقت کنید از سه پایه محکم استفاده کنید، گاهی لازم است مقداری داخل آب شده و سوژه ای مثل یک سنگ جلبک بسته را در پیش زمینه قرار دهید. اگر سه پایه شما محکم نباشد امواج برای دوربین شما لرزش ایجاد کرده و موفق نمی شوید عکسهایی شارپ بگیرید.

فیلترهای پلاریزه

فیلترهای عکاسی ابزارهای بسیار کاربردی و جذاب برای عکاسی از ساحل دریا هستند. اگر قصد دارید آسمان را بسیار آبی همراه با ابرهای برجسته ثبت کنید لازم است از فیلترهای پلاریزه استفاده کنید. فیلترهای پلاریزه حلقوی یا نوع مربع که توسط هولدر به لنز متصل می شود بهترین گزینه هستند.

کیسه شنی

گاهی اوقات فضای ساحلی به گونه ای است که استفاده از سه پایه مقدور نیست. عکاسی از روی صخره های ناهموار و استفاده از سه پایه گاهی خطرساز و ناایمن است. در این شرایط بهتر است با استفاده از یک کیسه شنی کوچک دوربین خود را بروی سطح مطمئنی ثابت کرده و ترکیب بندی کنید.

ریموت دوربین

ریموت دوربین در نوردهی های طولانی از لرزش های ناخواسته حاصل از فشردن دکمه شاتر جلوگیری می کند. اگر عکاسی شب می کنید که این ابزار برای شما بسیار مفید خواهد بود. البته در صورت همراه نداشتن ریموت از تایمر دوربین هم می توانید استفاده کنید.

  • تجهیزات پیاده روی و کمپ همراه داشته باشید.

سعی کنید یکدست لباس دیگر هم همراه داشته باشید تا در صورتی که لباسهایتان خیس شد تعویض کنید. چادر سفری، کیسه خواب هم از جمله تجهیزاتی است که کمک می کند در ساعات نامناسب برای عکاسی یا اسکن شبانه در لوکیشن استراحت لازم را داشته باشید.

  • در زمانهای مناسب اقدام به عکاسی کنید.

یکی از نکات عکاسی ساحلی این است که در زمانهای مناسب عکاسی کنید .اگر قصد دارید عکسهایی حرفه ای بگیرید باید گلدن تایم و بلوتایم را انتخاب کنید. ساعات طلایی روز که زمان طلوع و غروب خورشید است بهترین تایم برای عکاسی حرفه ای منظره است. گلدن تایم یا ساعت طلایی و لحظه های طلوع یا غروب در ساحل دریا بسیار متفاوت است.

تکنیک های عکاسی برای تهیه عکسهای خلاقانه از ساحل

برای ثبت عکس های خلاقانه از مناظر ساحل از تکنیک های مختلفی می توانید استفاده کنید که در ادامه توضیح می دهیم.

تکنیک لانگ اکسپوژ:

از تکنیک نوردهی طولانی برای خلق عکسهای پویا از مناظر ساحل می توانید استفاده کنید. این تکنیک کمک می کند حرکت ابرها را در تک عکس نشان دهید. همچنین با استفاده از این تکنیک می توانید ستارگان یا کهکشان را در شب همراه با ساحل ثبت کنید.

تکنیک پانوراما:

در صورتی که لنز واید در اختیار ندارید با استفاده از این تکنیک می توانید عکسهای فوق واید ثبت کنید.

تکنیک هایپرفوکال:

در عکسهای ساحل که معمولا به عمق میدان زیاد نیاز دارید از تکنیک هایپرفوکال می توانید استفاده کنید. تنظیمات هایپرفوکال را اگر به درست انجام دهید وضوح نسبتا کاملی در تمام نقاط عکس خواهید داشت.

تکنیک سیلوئت:

از تکنیک ضدنور برای عکاسی از سوژه های جذاب در پیش زمینه استفاده کنید. بهترین زمان برای بکارگیری این تکنیک زمانیست که نور خورشید از پشت به سوژه ی شما می تابد.

تکنیک پنینگ:

شاید برای بعضی از شما خنده دار باشد که پنینگ چه کاربردی در عکاسی ساحل دارد. این بستگی به خلاقیت شما دارد. برای مثال تعقیب حرکت یک قایق که در موازات خط ساحلی است باعث ثبت عکسی خلاق و مینیمال می شود. حتما در مواجهه با این صحنه تلاش کنید این عکس را ثبت کنید.

نکات عکاسی ساحلی

سواحل دریا یکی از جذاب ترین نقاط طبیعت برای اکثر مردم و بطور خاص برای علاقمندان به عکاسی است. برای اینکه بتوانید عکسهایی متفاوت از مناظر ساحلی دریا بگیرید لازم است نکات عکاسی ساحلی این مطلب را رعایت کنید.

در انتهای مقاله “ نکات عکاسی ساحلی ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

یک نظر برای “نکات عکاسی ساحلی

  1. Pingback: تنظیمات دوربین در عکاسی از آسمان شب - نمایندگی کانن درایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان