نمایندگی کانن - عکاسی از طلوع و غروب خورشید

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

راهنمای عکاسی از طلوع و غروب خورشید

هنگامی که از ما می‌خواهند به سوژه‌های محبوب برای عکاسی منظره فکر کنیم، بلافاصله عکاسی از طلوع و غروب خورشید به ذهن خطور می‌کنند.

در ذهن اکثر مردم، عکاسی از طلوع و غروب خورشید یک چیز آسان برای عکاسی است. زیبایی و مقیاس خود رویداد باید عکس را با حداقل تعامل عکاس حمل کند.

متاسفانه اینطور نیست. مگر اینکه تنها به شانس متکی باشید، باید چند بذر دانش داشته باشید تا شروع به گرفتن آن طلوع یا غروب تاثیر گذار کنید.

درک هیچ یک از این دستورالعمل ها دشوار نیست، و همه آنها می توانند شانس شما را برای ثبت یکی از باورنکردنی ترین وقایع طبیعت به میزان قابل توجهی افزایش دهند. طلوع و غروب خورشید فرصت های بی شماری را برای عکاسی به وجود آورده و زمان مناسبی برای عکاسی است. در این مقاله ، نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید را به شما خواهیم اموخت.

اموزش عکاسی از طلوع و غروب خورشید

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

پیدا کردن منظره

ظاهر شدن در یک مکان مناسب و شروع عکاسی وسوسه انگیز است، اما با برنامه ریزی قبلی برای عکاسی طلوع یا غروب خورشید، شانس موفقیت خود را تا حد زیادی افزایش می دهید. اولین چیزی که باید تعیین کنید بهترین مکان برای عکاسی است.

مکانی را انتخاب کنید که دور از جاده و ترافیک باشد، جایی که بعید است مزاحمتی برای شما ایجاد شود. قبل از عکاسی در روز روشن به محل مورد نظر بروید و مطمئن شوید که دید شما از افق بدون مانع و بدون هیچ گونه خطری است.

 

مهمترین عامل بعد از مکان، زمان روز است. بدیهی است که بسته به اینکه در حال عکاسی از طلوع یا غروب خورشید هستید، این موضوع متفاوت خواهد بود.

اما با بررسی آب و هوا شروع کنید. اگر زمان عکاسی شما با یک طوفان نزدیک یا به تازگی پایان یافته مصادف شود، نتایج عکاسی با دوربین کانن 5d mark ii می تواند خیره کننده باشد. باران و ابرهای طوفانی می توانند لایه ای چشمگیر از ابعاد را به صحنه اضافه کنند.

قانون یک سوم یکی از نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

قانون یک سوم را در عکاسی خود از طلوع و غروب آفتاب به یاد داشته باشید. اگرچه شما همیشه می توانید قوانین را بشکنید، اما اغلب ایده خوبی است که المان هایی مانند افق، خورشید، سیلوئت ها و غیره را در جایی به غیر از مرکز تصویر قرار دهید.

طلوع یا غروب خورشید؟

اگر با دمای رنگ آشنا باشید، می‌دانید که تفاوت جزئی در ظاهر نور هنگام غروب و طلوع خورشید وجود دارد. نور صبح زودتر از نور در اواخر عصر سردتر است که به سمت رنگ های گرمتر متشکل از نارنجی و قرمز متمایل است.

از آنجایی که در اینجا دمای رنگ های متفاوتی وجود دارد، ممکن است لازم باشد عکس های خود را بسته به ظاهری که دنبال می کنید، تنظیم کنید. می‌توانید این کار را از طریق تنظیمات تعادل رنگ سفید دوربین( که ما در مقاله آموزش وایت بالانس در مورد آن صحبت کردیم) ، از طریق فیلترهای گرم یا خنک‌کننده، یا از طریق تنظیمات پس از تولید انجام دهید. جایی که باید گرما را اضافه یا حذف کنید تا به عکس نهایی کامل برسید.

 

توجه داشته باشید که فیلترهای فیزیکی که روی لنز شما قرار می‌گیرند کیفیت تصویر را کمی کاهش می‌دهند، زیرا مانع دیگری برای عبور نور هستند، بنابراین تنظیم دمای رنگ با تنظیمات دوربین یا در مرحله پس از تولید اغلب انتخاب بهتری است.

براکتینگ

تکنیک دیگری که می توانید برای به دست آوردن نوردهی درست امتحان کنید براکتینگ است که در آن از آنچه که دوربین برای گرفتن تصویر به شما پیشنهاد می دهد استفاده می کنید و سپس چند عکس هم در زیر و هم در بالای آن نشانه می گیرید.

به عنوان مثال اگر دوربین شما می گوید در ۱/۶۰ ثانیه در f/8 عکس بگیرید، شما یک عکس در ۱/۶۰ در f/5.6 و سپس عکس دیگری در f/11 می گیرید. با این کار شما یک سری عکس در نوردهی های مختلف به دست می آورید که نتایج و رنگ های کمی متفاوتی به شما خواهند داد. اکثر DSLR ها و برخی دوربین های دیجیتال کامپکت یک ویژگی براکتینگ توکار دارند، بنابراین نیازی نیست که شما این کار را به صورت دستی انجام دهید یاد بگیرید چطور از آن استفاده کنید!

دوربین را از مُد تراز سفیدی خودکار خارج کنید

زمانی که شما مُد تراز سفیدی دوربین خود را بر روی حالت خودکار تنظیم می کنید، ریسک از دست دادن برخی از تُن های طلایی گرم طلوع یا غروب آفتاب را متقبل می شوید. در عوض عکاسی در مُد ابری یا سایه را امتحان کنید که به دوربین شما می گویند که همه چیز را کمی گرم تر کند. همچنین، اگر در حال عکاسی از طلوع آفتاب هستید و عکسی با یک حالت سردتر می خواهید، می توانید با تنظیمات تراز سفیدی دیگر آزمایش کنید.

وسایل مناسب را جمع آوری کنید

بدون تجهیزات مناسب نمی‌توانید عکس مناسبی بگیرید، بنابراین مطمئن شوید که قبل از بیرون رفتن همه چیز را آماده کرده‌اید.

اول از همه، شما می خواهید سه پایه خود را بیاورید . طلوع و غروب خورشید موقعیت‌های بالقوه در نور کم هستند (بسته به بخشی از غروب خورشید که می‌خواهید عکس بگیرید)، بنابراین به یک پایه ثابت برای دوربین خود نیاز دارید.

دوم، شما باید لنز مناسبی را برای عکاسی تعیین کنید. در حالی که می‌توان مناظر زیبا را با فاصله کانونی 50 تا 85 میلی‌متری ثبت کرد، با توجه به کاربرد لنز واید، آنها ترجیح داده می‌شوند، از جمله هر لنز زومی که می‌تواند با فاصله کانونی 40 میلی‌متری یا کمتر عکاسی کند.

اگر لنز پرایم در بازه 12 تا 40 میلی‌متری دارید، شانس بیشتری برای گرفتن تصویر واضح‌تر خواهید داشت و استفاده از لنز با زاویه باز به شما امکان می‌دهد بخش وسیع و گسترده‌ای از صحنه را ثبت کنید.

 

آیا شما از فیلترهای پیچ دار برای دوربین خود استفاده می کنید؟

اگرچه استفاده از فیلترها می تواند کیفیت تصویر را کمی کاهش دهد، برخی از آنها می توانند در اینجا مفید باشند. به عنوان مثال، یک فیلتر ND، قسمت بالایی آسمان را تاریک می‌کند و حتی بدون تکنیک‌های عکاسی HDR، آن را به خوبی در معرض دید و دراماتیک نگه می‌دارد.

از طرف دیگر، فیلتر پلاریزه ممکن است در این مواقع مانعی ایجاد کند، بنابراین توصیه می کنم از آنها اجتناب کنید.

سیلوئت ها به عنوان نقاط کانونی

 مانند تمام عکس های دیگر، غروب نیز به یک نقطه توجه (جذابیت) نیاز دارد و یکی از بهترین راه های اضافه کردن یک نقطه توجه به تصویر این است که سعی کنید نوعی سیلوئت را در عکس بگنجانید. این سیلوئت می تواند یک چیز بزرگ مانند یک رشته کوه باشد، چیزی که بخشی از محیط باشد، مانند یک درخت نخل یا یک اسکله یا حتی می تواند یک شخص باشد.

نکته مهم در مورد سیلوئت ها این است که آنها به عکس های طلوع یا غروب آفتاب، حالت و زمینه اضافه می کنند.

در نوردهی های مختلف عکاسی کنید

 اگر اجازه دهید دوربینتان تصمیم بگیرد که در چه طول شاتری عکاسی کند، احتمالا عکسی به دست می آورید که واقعا زیبایی نور را ثبت نمی کند. اغلب اوقات عکس کم نوردهی می شود، چون آسمان هنوز هم نسبتا روشن است.

به جای تکیه بر مُد خودکار دوربین، غروب آفتاب زمان ایده آلی برای تغییر حالت دوربین به مُد اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر، و گرفتن عکس های مختلف در نوردهی های مختلف است.

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

نکات عکاسی از طلوع و غروب خورشید

نکته مهم در مورد عکاسی از طلوع و غروب خورشید این است که هیچ نوردهی درستی وجود ندارد و شما می توانید با استفاده از انواع مختلف آنها نتایج خیره کننده ای به دست آورید. همچنین به یاد داشته باشید که نوردهی های مختلف (دیافراگم و سرعت شاترهای مختلف) نتایج متنوعی ایجاد خواهند کرد، بنابراین ارزشش را دارد که بیش از تنها چند عکس بگیرید کلید این کار آزمایش و تجربه کردن است.

ما معمولا از مُد اولویت شاتر استفاده کرده و با یک سرعت شاتر نسبتا سریع شروع می کنیم و سپس به آرامی به سراغ سرعت شاترهای آهسته تر می رویم.

به عکس گرفتن ادامه دهید

طلوع یا غروب آفتاب به مرور زمان به طور ثابت تغییر می کند و می تواند بعد از این که خورشید پایین می رود یا ظاهر می شود، رنگ های عالی ایجاد کند، بنابراین  به عکاسی در نوردهی های مختلف و فواصل کانونی مختلف ادامه دهید، تا وقتی که مطمئن شوید دیگر همه چیز تمام شده است.

سه پایه

 اگر شما در حال عکاسی در سرعت شاترهای طولانی تر و با فواصل کانونی طولانی تر هستید، یک سه پایه یا روش دیگری برای اطمینان از این که دوربین شما کاملا ثابت و بی حرکت باشد، ضروری است.

قفل نوردهی خودکار

یک ترفند نوردهی دیگر، در صورتی که شما مُد براکتینگ یا اعتماد به نفس استفاده از آن را نداشته باشید، استفاده از قفل نوردهی خودکار است، اگر دوربین شما این قابلیت را داشته باشد، که به شما اجازه می دهد دوربین خود را به سمت یک مکان تاریک تر نشانه گرفته و نوردهی را برای آن نقطه قفل کنید

(به عنوان مثال می توانید آن را رو به سمت زمین مقابل خودتان بگیرید و نوردهی را بر روی آن قفل کنید) و سپس تصویر را رو به غروب آفتاب دوباره ترکیب بندی کنید. این بدین معنی خواهد بود که شما یک عکس زیاد نوردهی شده تر می گیرید.

فوکوس دستی

 گاهی اوقات هنگام عکاسی در شرایط نوری حاد، بعضی از دوربین ها ممکن است مشکل فوکوس داشته باشند. اگر این مسئله برای دوربین شما صدق می کند، به مُد دستی تغییر حالت دهید تا مطمئن شوید که عکس های واضح یا شارپ خوبی می گیرید.

در فواصل کانونی مختلف عکاسی کنید

 زاویه باز می تواند عکس های منظره جالبی ایجاد کند، اما اگر می خواهید خورشید خودش یک ویژگی عکس باشد، می توانید درست بر روی آن زوم کنید.

به یاد داشته باشید که عرض خورشید تنها نیم درجه است، بنابراین هنگام عکاسی با یک لنز واید تنها بخش کوچکی از عکس را در بر خواهد گرفت. اگر می خواهید خورشید جزئی از عکستان باشد، باید با استفاده از هر چیزی از یک لنز ۲۰۰mm گرفته تا به بالا، بر روی آن زوم کنید. این کار نیاز شما به سه پایه را افزایش می دهد!

به اطراف خود نگاه کنید

 چیز شگفت انگیز در مورد غروب آفتاب این است که نه تنها رنگ های شگفت انگیزی در آسمان مقابل شما ایجاد می کند، بلکه همچنین می تواند یک نور طلایی زیبا به وجود بیاورد که برای انواع دیگر عکاسی فوق العاده است. از آنجا که پیشرفت غروب آفتاب فرصت های دیگری برای عکاسی در اطراف شما به وجود می آورد (نه فقط در مقابل شما)، ممکن است یک فرصت عالی برای گرفتن پرتره، عکس منظره، عکس ماکرو و غیره در پشت سر خود در نور طلایی به دست آورید.

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

اکنون که  مقاله عکاسی از طلوع و غروب خورشید را به پایان رساندید، باید آماده باشید تا عکس های خیره کننده ای را هنگام طلوع و غروب خورشید ثبت کنید!

در انتهای مقاله “ عکاسی از طلوع و غروب خورشید ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان