نمایندگی کانن - فوکوس در عکاسی ماکرو

فوکوس در عکاسی ماکرو

اگر قصد عکاسی از دنیای کوچک حشرات و گیاهان را دارید، در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. عکاسی ماکرو ژانر دشواری است و شما باید با چالش‌های فیزیکی عمق میدان، نور پراکنده و تاری حرکت مقابله کنید. طبیعتاً تمرکز بر روی عکاسی ماکرو کار آسانی نیست، اما داشتن تصاویر با کیفیت بسیار مهم است.

برای گرفتن عکس های کوچک از چه روش مشاهده ای باید استفاده کرد و چگونه می توان این تکنیک را بهبود بخشید؟ پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که قصد دارید از چه چیزی عکس بگیرید ولی قبل از پاسخ به این سوال میخواهیم بدانیم عکاسی ماکرو چیست؟

فوکوس در عکاسی ماکرو از حشرات

فوکوس در عکاسی ماکرو

ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو چیست؟

به زبان کاملا ساده، عکاسی از اجسام کوچک در فاصله نزدیک، عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی نامیده می شود.

نکات فوکوس در عکاسی ماکرو

1) عکاسی از سوژه های نسبتا بزرگ

برای تمرکز بر عکاسی ماکرو، “سوژه بزرگ” به اشیایی به اندازه یک گل اشاره دارد. برای عکاسی از این سوژه ها و گرفتن عکس های واضح به دانش زیادی نیاز ندارید. اگر سوژه شما 10 سانتی متر یا بزرگتر است، توصیه می کنیم دقیقاً همانطور که روی سوژه های متحرک معمولی فوکوس می کنید، عکس بگیرید. 

از فوکوس خودکار پیوسته (AF-C) استفاده کنید و حالت منطقه AF را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد به راحتی سوژه را در فریم ردیابی کنید.

حتی اگر سوژه ثابت باشد (مثلاً یک گل در یک روز بدون باد)، بهتر است از فوکوس خودکار استفاده کنید. دلیل این امر این است که حتی اگر سوژه شما حرکت نمی کند، شما همچنان تا حد امکان حرکت می کنید تا سعی کنید ثابت بمانید. تقریباً غیرممکن است که هنگام در دست گرفتن دوربین ثابت بایستید. در نقاط بسیار نزدیک، حتی حرکات کوچک را می توان تشخیص داد.

بزرگترین مشکلی که ممکن است در اینجا با آن مواجه شوید این است که تمرکز بر روی اشیایی که بسیار سریع در حال حرکت هستند آسان نخواهد بود و کار زیادی نمی توانید در مورد آن انجام دهید. در چنین مواقعی به شما توصیه می کنیم که چندین عکس پشت سر هم بگیرید (مثلاً با حالت عکاسی پشت سر هم) زیرا عکس های شما فقط برای کسری از ثانیه می توانند در فوکوس باشند و این فرصت را از دست ندهید. .

۲) عکاسی از سوژه های کوچکتر

در گسترده‌ترین مفهوم ممکن، عکاسی ماکرو زمانی است که با بزرگنمایی ۱:۱ یا بیشتر عکاسی می‌کنید. بنابراین اگر سنسور دوربین کانن شما 1.5 اینچ عرض دارد، صحنه ای که در عکس خود می گیرید نیز باید 1.5 اینچ عرض یا کوچکتر داشته باشد. اینجاست که همه چیز کمی پیچیده می شود.

با این مقدار زوم، حرکت دوربین به جلو یا عقب فقط برای چند میلی متر کافی است تا تصویر کاملاً از فوکوس خارج شود و حتی در صورت موفقیت آمیز بودن فوکوس، عمق میدان تصویر بسیار کم است. البته اگر بخواهید همزمان روی سر و بدن مورچه تمرکز کنید، کار سختی در پیش دارید.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، حتی بهترین سیستم فوکوس خودکار در جهان نیز نمی تواند از آن سوژه ها عکس ماکرو بگیرد. با حرکت سوژه مشکل تر می شود و هدف آن این است که توجه را از دست ندهد.

البته این بدان معنا نیست که تمرکز بر روی تصاویر کوچک حتی زمانی که آنها در حال حرکت هستند غیرممکن است.

نحوه انجام فوکوس در عکاسی ماکرو

مزایا و معایب استفاده از فوکوس در عکاسی ماکرو

مزایا فوکوس در عکاسی ماکرو

دیافراگم های باز یا باز برای عکاسی در نور کم ایده آل هستند. این تنظیمات نوردهی به شما امکان می‌دهد از سرعت‌های شاتر سریع‌تر (مناسب برای کاهش تاری حرکت) و مقادیر ISO پایین‌تر (برای کاهش نویز دیجیتال در تصاویرتان عالی است) استفاده کنید.

وقتی با فوکوس انتخابی عکس می گیرید، عناصر حواس پرتی در پس زمینه تار می شوند. این باعث می شود کمتر به آنچه در پس زمینه می گذرد اهمیت دهید و بیشتر روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید.

بینندگان با داشتن عناصر تیز احاطه شده توسط عناصر تار به کنتراست کشیده می شوند. بنابراین تمرکز انتخابی باعث می شود افراد برای مدت طولانی تری به تصویر شما نگاه کنند.

هشدار: هنگام کار با عمق میدان کم، باید نقطه فوکوس را در جایی که می خواهید در کادر قرار دهید، در غیر این صورت واضح است که به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. مردم خیلی سریعتر از موفقیت متوجه اشتباهات در ترکیب بندی می شوند.

به عنوان مثال، هنگام گرفتن عکس نزدیک از یک حیوان کوچک، روی چشمان خود تمرکز کنید. اگر به جای آن روی گردن یا گوش ها تمرکز کنید، حواس بیننده پرت می شود و تعجب می کند که چرا آنها را هدف قرار می دهید.

به یاد داشته باشید: در یک ترکیب فوکوس انتخابی، محل قرار دادن نقطه کانونی مهمترین تصمیمی است که می گیرید. در بیشتر موارد، باید روی قسمتی تمرکز کنید که فکر می‌کنید جالب‌ترین است، یا بخشی که فکر می‌کنید مرتبط‌تر است.

روش فوکوس در عکاسی ماکرو

برای انتخاب نقطه فوکوس دقیق از حلقه فوکوس دستی روی لنز استفاده کنید. برای انجام این کار، باید با چشم قضاوت کنید تا مطمئن شوید که نقطه کانونی دقیقا همان جایی است که می خواهید. برای عکس‌های ماکرو و کلوزآپ، فوکوس دستی نسبتاً آسان است زیرا سوژه‌های شما در کادر بسیار بزرگ به نظر می‌رسند.

Lensk: فوکوس روی نقطه ای از تصویر است که بیشترین توجه را به خود جلب می کند، که ممکن است بخواهید موضوع یا بخشی از تم اصلی شما باشد.

نکته: اگر سوژه بعد از بستن آتش و قبل از گرفتن عکس حرکت کند، ممکن است فوکوس شما در جای مناسبی نباشد. اگر به جای استفاده از سه پایه دوربین را در دست بگیرید، حرکت دوربین نیز می تواند بر نقطه کانونی شما تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از فوکوس انتخابی، چندین عکس بگیرید تا مطمئن شوید حداقل یکی از آنها نقطه فوکوس خوبی دارد که پیام شما را منتقل می کند.

معایب فوکوس در عکاسی ماکرو

هنگام فوکوس بر روی یک سوژه ماکرو دو مشکل اصلی وجود دارد که می تواند شما را نگران کند.

اولین مورد عمق میدان است. از آنجایی که شما بسیار به سوژه نزدیک هستید، معمولاً با یک لنز تله فوتو متوسط، عمق میدان در واقع می تواند بسیار کم باشد. این به نوبه خود می تواند منجر به مشکلاتی در تمرکز شود، به خصوص در مورد موضوع پیچیده ای مانند یک گل یا چند گلبرگ.

مسئله اصلی دیگر بزرگنمایی است. از آنجایی که شما در حال عکاسی از تصویری هستید که بسیار بزرگنمایی شده است، فوکوس میخکوبی، به خصوص اگر در دست نگه دارید، می تواند بسیار دشوار باشد. هر حرکت جزئی نزدیک یا دورتر از سوژه به سرعت آن را از فوکوس خارج می کند. لرزش دوربین همچنین می تواند یک مشکل اصلی باشد که باعث عدم وضوح در عکس های ماکرو می شود، عمدتاً به دلیل بزرگنمایی فوق. بیایید به چند روش برای کاهش این مشکلات نگاه کنیم.

تنظیمات دوربین برای عکاسی ماکرو

تجهیزات و تنظیمات مناسب برای فوکوس در عکاسی ماکرو

استفاده از فلش دوقلو یا رینگ فلاش

استفاده از فلاش هنگام عکاسی با سرعت معقول به شما این امکان را می دهد که عمق میدان مناسبی داشته باشید در حالی که دیافراگم را روی f/11 بالا نگه دارید. اگرچه همیشه امکان خرید فلاش اکسترنال برای افراد مبتدی در عکاسی وجود ندارد، اما این نکته همچنان برای آنها مفید خواهد بود.

دیفیوزر فلاش

گر از فلاش استفاده می کنید، توصیه می کنم از دیفیوزر همراه آن استفاده کنید. پخش کننده فلاش می تواند هر ماده شفاف سفیدی باشد که می تواند بین فلاش و سوژه قرار گیرد. دیفیوزر نور و سایه را تنظیم می کند و تصاویر با رنگ های بهتری ضبط می شوند.

هر چه منبع نور بزرگتر باشد، سایه ها در عکس ملایم تر می شوند.

می توانید ابتدا از کاغذ سفید برای نرم کردن نور جلوی فلاش استفاده کنید و برای شرایط بهتر یک پخش کننده فلاش بخرید. هزینه آن کمی بیشتر است اما برای عملکرد بسیار موثر است.

استفاده از سه پایه 

برخی از عکاسان ماکرو مشکلات فوکوس را با نگه داشتن دوربین روی سه پایه حل می کنند. چه موضوعاتی برای این روش عکاسی مناسب است؟ به طور کلی برای سوژه های متحرک، استفاده از سه پایه دوربین و گرفتن عکس های واضح و دقیق غیرممکن است.

برای عکاسی از سوژه های نسبتا ماکرو بهتر است از سه پایه استفاده کنید.

اگر سوژه شما ثابت است، در نحوه تنظیم سه پایه خود انعطاف زیادی دارید. می توانید پایه را به اطراف حرکت دهید، ارتفاع آن را تنظیم کنید و در صورت نیاز ترکیب را تغییر دهید. با این حال، لوازم جانبی سه پایه عالی برای این سبک از عکاسی وجود دارد، زیرا آنها کار را برای شما بسیار آسان تر و سریع تر می کنند. یکی از این وسایل ریل فوکوس است.

سرعت شاتر

در عکاسی ماکرو، سرعت شاتر مهمتر از ایزو ISO است. در صورتی که برای عکاسی ماکرو از فلاش استفاده می کنید می توانید بر اساس تنظیمات فلاش، سرعت شاتر تا ۲۵۰ افزایش یابد و ایزو در حساسیت ۱۰۰ باشد و با استفاده از نور فلاش کمبود نور جبران شود. در این حالت معمولا پس زمینه سوژه تیره می شود که این موضوع هم می تواند جلوه بصری زیبایی به وجود بیاورد.

رینگ معکوس

یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای عکاس ماکرو استفاده از رینگ معکوس است. که قسمت فلزی بین بدنه دوربین و لنز است. برخلاف اکستنشن تیوب، این قسمت سر لنز را به بدنه دوربین متصل می کند. و در این شرایط امکان بزرگ نمایی وجود دارد.

دیافراگم

خرید لنزهای ماکرو  با دیافراگم کم (۲٫۸) الزاما به این معنی نیست که تمامی عکس ها باید با این عدد دیافراگم ثبت شوند. در ماکروگرافی عمق میدان وضوح عکس بسیار کم می شود و برای افزایش این دامنه ی وضوح پیشنهاد استفاده از دیافراگم های بسته تر مانند ۱۱-۱۶ مطرح می شود ؛ که این رنج دیافراگم را در اکثر لنزها می توان بدست آورد.

فوکوس در عکاسی ماکرو

و تفاوت حاصله، بیشتر در کیفیت تصویر خروجی خواهد بود به طوری که اگر دولنز با فا صله کانونی مثلا ۸۰ میلیمتر داشته باشیم . و هر دو لنز برای ثبت عکس روی دیافراگم ۸ تنظیم شده باشند  کیفیت لنزی که دیافراگم ۲٫۸ دارد از لنزی که با دیافراگم ۴  شروع می شود؛ بهتر خواهد بود. اگر برای سوژه مد نظرتان بتوان تا حدودی از کیفیت تصویر صرف نظر کرد نیازی به تهیه لنزهای ماکرو با دیافراگم ۲٫۸ نیست چون هرچه عدد دیافراگم کمتر باشد قیمت آن لنز بسیار بالاتر می رود.

حالت فوکوس خودکار

فوکوس خودکار حالت ترجیحی برای گرفتن تصاویر ماکرو نیست، اما اگر هنوز با فوکوس دستی راحت نیستید، در ادامه نکات مفیدی برای ثابت کردن فوکوس خودکار آورده شده است.

حالت AF خود را روی Single Shot Servo تنظیم کنید. اگر باد سوژه شما را به اطراف می وزد، این کار از شکار فوکوس جلوگیری می کند.
یک نقطه فوکوس خودکار را به جای چند نقطه انتخاب کنید. برای انتقال نقطه فوکوس به محل مورد نظر از جوی استیک یا D-Pad دوربین استفاده کنید.

با نصب دوربین روی سه پایه، برای دستیابی به فوکوس خوب، به جای منظره یاب از صفحه LCD استفاده کنید.
در حالی که عکاسی ماکرو در فوکوس خودکار می تواند نتایج عالی به شما بدهد، اغلب بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.

فوکوس دستی

عکاسی با فوکوس دستی به جلوگیری از برخی از مشکلات فوکوس خودکار کمک می کند. اینها شامل جستجوی فوکوس و قفل کردن به قسمت اشتباه تصویر است. بهتر است دوربین را به طور ایمن روی سه پایه قفل کنید تا فوکوس دستی شما ثابت شود.

هنگام فوکوس، حلقه فوکوس را بچرخانید تا سوژه به واضح ترین نقطه فوکوس خود برسد، سپس کمی فراتر از آن ادامه دهید. حلقه فوکوس را به آرامی به عقب بچرخانید و تأیید کنید که واضح ترین نقطه را دارید.
قضاوت در مورد فوکوس دستی می تواند بسیار دشوار باشد. خوشبختانه، اکثر دوربین‌های مدرن دارای تعدادی ابزار و کمک فوکوس بسیار مفید هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم. 

بهترین لنز کانن برای فوکوس در عکاسی ماکرو

در انتهای مقاله “ فوکوس در عکاسی ماکرو ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان