نمایندگی کانن - لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس در عکاسی

یکی از مهم ترین ابزارهای عکاسی که شما برای گرفتن عکس هایی با کیفیت از محصول مورد نظر خود به آن نیاز دارید لایت باکس می باشد. شما با استفاده از لایت باکس یا جعبه نور می توانید تصاویری تولید کنید که از نظر بصری جذاب باشند تا مشتریان به خرید آن محصول جذب شوند و این در امر فروش شما بسیار مهم است.در واقع برای عکاسی نزدیک از اشیا به طوری که جزئیات و عناصر آن کاملا مشخص باشد یا عکاسی پرتره به نور مناسب نیاز دارید که لایت باکس این کار را انجام می دهد. لایت باکس ها به طور کلی انواع متفاوتی دارند و از آن ها برای نصب تبلیغات، در سالن های سینما، عکس های رادیولوژی و… و همچنین عکاسی صنعتی، عکاسی کالا، مدلینگ و… استفاده می شود که در این مقاله به آن اشاره می کنیم. لایت باکس یک سطح یا جعبه ای توخالیِ شفاف و نیمه شفاف است که از همه طرف بسته و نوردهی شده و تنها یک طرف آن برای جایگذاری محصول مورد نظر و ورود لنز دوربین باز است. روی سطح لایت باکس هیچ شکاف و منفذی وجود ندارد (البته در برخی از انواع آن برای عکاسی از بالا منافذی تعبیه شده است) و تصویری بر روی شی نمی‌افتد. لایت باکس از بالا و کناره ها نورپردازی می کند و نور را از تمام جهات به محصولی که در آن قرار دارد می تاباند.

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس 

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

 

لایت باکس ها هم به صورت آماده موجود می باشند و هم میتوانید آنها را در صورت نداشتن بودجه کافی، به آسانی در منزل با استفاده از کارتن، پارچه و لامپ بسازید. استفاده از لایت باکس ها نیز بسیار آسان می باشد تنها کافی است فاصله خود را از آن تنظیم کنید و با قرار دادن شی در زاویه مناسب و رعایت نکات جزئی دیگر شروع به عکاسی کنید.  

مزایا و کاربرد لایت باکس:

_ با استفاده از لایت باکس محصولات عکاسی شده بسیار طبیعی به نظر می رسند و شما چه عکاس حرفه ای باشید یا غیر حرفه ای از دیدن عکس های خود لذت می برید. _ با استفاده از لایت باکس نور به صورت یکدست و یکنواخت تابیده می‌شود و هیچ گونه اغراقی در تصویر آن به وجود نمی آید.همچنین زاویه، رنگ و دیگر مشخصات شئ به خوبی دیده می شوند. _ وقتی از لایت باکس استفاده می کنید کمترین تفاوت بین عکس و کالای مورد نظر وجود دارد و این امری مهم بخصوص برای افرادی است که دارای آنلاین شاپ هستند و می خواهند کمترین تفاوت بین عکس و محصول وجود داشته باشد تا مشتریان از آن ها راضی باشند. لایت باکس چون دارای نور فانتزی نمی باشد این کار را به خوبی انجام می دهد.

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس 

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

_ یکی از مهم ترین مزایای لایت باکس عدم انعکاس شی از سطح خود می باشد که باعث می شود بازتاب نور در عکس مشخص نباشد. این ویژگی برای عکاسی از اشیایی که بازتاب نور دارند مانند جواهرات یا ساعت بسیار کاربردی می باشد. بازتاب نور در اشیای کوچک به شکل لکه و در اشیای بزرگ به شکل تصویر دیده می شود،همچنین هنگام عکاسی از دو شی کنار هم که یکی از آن ها خاصیت بازتابندگی دارد باعث می شود تا تصویرش روی شی دیگری بیفتد، که نیاز به ادیت و فتوشاپ دارد و زمان زیادی از شما می گیرد در اینجا از لایت باکس استفاده می شود و این یکی از کاربردهای اساسی آن می باشد. _ مصرف برق آن کم می باشد. _ نصب آسان  

معایب استفاده از لایت باکس:

_ عدم اجرای خلاقیت زیاد به دلیل این که لایت باکس به یک شکل ثابت است و خلاقیت زیادی نمی توان در آن به جز تعویض بک گراند و یک سری تغییرات جزئی به کار برد. لازم به ذکر است که بک گراند استاندارد به رنگ سفید و سیاه می باشد و اکثرا از این دو رنگ برای عکاسی استفاده می شود اما برای خلاقیت بیشتر می‌توانید از رنگ های شارپ مانند زرد، قرمز و یا متریال های مختلف مانند چوب استفاده کنید. _ کاهش میزان نور: لایت باکس ها علاوه بر نور طبیعی به منبع نور مصنوعی نیاز دارند که در برخی موارد لازم است حساسیت دوربین را بالا ببرید و سرعت شاتر را کم کنید که باعث کم شدن کیفیت عکس می شود.

هنگام خرید لایت باکس باید به این نکات توجه کنید

لایت باکس های عکاسی دارای تنوع چندان زیادی نمی باشند و همه ی آن ها برای یک هدف تولید شده اند از این رو می توانید متناسب با بودجه خود یکی از آن ها را خریداری کنید. تنها تفاوت لایت باکس ها در جنس پارچه های پوششی، منبع نور و سایز آن می باشد اگر صاحب یک فروشگاه بزرگ هستید، یا تمایل به عکاسی از زاویه بالا دارید و یا حتی عکاسی مدلینگ انجام می دهید، برای عدم نگرانی از کمبود فضا و بک گراند و همچنین نور مناسب، شما قطعا به لایت باکس بزرگی نیاز دارید. اما اگر مشغول عکاسی از جواهرات مانند گردنبند یا عکاسی از هر محصول کوچکتری هستید به لایت باکس کوچک تری نیاز دارید. به طور کلی توصیه می شود اندازه لایت باکس بین 10 تا 20 سانتیمتر از محصول مورد نظر بزرگتر باشد. لایت باکس ها هرچه بزرگتر باشند سنگین تر و گران تر می باشند و همچنین فضای بیشتری را نیز اشغال می کنند پس حتما هنگام خرید به این نکته توجه کنید. _ منبع نور لایت باکس ها نیز بسیار مهم می باشد. به طور کلی دو منبع نور برای لایت باکس ها وجود دارد. LED وCFL.

لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس 

لایت باکس

روشنایی و ورودی نور ثابت لامپ های LED (از 110 تا 130 لومن بر وات) معمولا بهتر از CFL (از 70 تا 90 لومن بر وات) است زیرا بازدهی روشنایی و انرژی بیشتری دارند. همچنین لامپ های LED دارای قابلیت تنظیم نور می باشند و شدت سردی و گرمی مناسب را متناسب با سوژه تنظیم می کنند این کار باعث می شود تا در برخی موارد مانند عکاسی از غذا گرمای ساطع شده از نور لامپ روی ظاهر آن تاثیر نگذارد ( بر خلاف لامپ های رشته ای و هالوژن که به علت بازدهی انرژی ضعیف گرمای زیادی انتشار می کنند). از دیگر مزایای مهم لامپ های LED استفاده از آن ها در مدت زمان طولانی می باشد. _ برخی از لایت باکس ها پرتابل (قابلیت جابه جایی) هستند و برخی ثابت. باید توجه کنید که از لایت باکس خود می‌خواهید در چه شرایطی استفاده کنید. نوع پرتابل و تاشوی آن بسیار سبک می باشد و برای استفاده در فضاهای کوچک و کسانی که مشغول عکاسی از طبیعت هستند و از مکانی به مکان دیگر می روند بسیار مناسب می باشد. به طور کلی لایت باکس ها کاربرد های زیادی دارند و برای عکس های بی جان (در صنعت مد، جواهرات، غذا و…) از آنها استفاده می شود، شما می توانید متناسب با بودجه خود آن را خریداری کنید و به عکس های خود رنگ و جلوه ای تازه ببخشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید لایت باکس می توانید با کارشناسان ما در نمایندگی کانن در ایران تماس حاصل فرمایید.

یک نظر برای “لایت باکس چیست و کاربرد لایت باکس

Comments are closed.

تماس با کارشناسان