نمایندگی کانن - نکات عکاسی از پرندگان

نکات عکاسی از پرندگان

نکات عکاسی از پرندگان

بررسی نکات عکاسی از پرندگان

در این مقاله، چند نکته برای عکاسی از پرندگان، آنچه را که برای عکاسی از پرندگان در این زمینه برای من مهم است، نوشته ام. نسیم و الیزابت قبلاً مقالات عالی در مورد رایج ترین نکات دارند. بنابراین، افکار زیر به سادگی راهی برای جمع آوری مفیدترین نکاتی است که من پیدا کرده ام.

موضوع خود را درک کنید

ما این  نکته را بالاتر از هر چیز دیگری قرار داده ایم. زیرا که وقتی صحبت از عکاسی پرنده می شود، اگر خلق و خوی سوژه خود را درک نکنیم، در نهایت هیچ سوژه ای نداریم.

البته، این برای هر حیات وحشی صدق می کند، اما وقتی صحبت از پرندگان به میان می آید، اهمیت بیشتری دارد. برخی از پرندگان بسیار همکاری می کنند و به ما اجازه می دهند تا واقعاً به هم نزدیک شویم، در حالی که برخی با کوچکترین نشانه ای از هر حرکتی بلند می شوند. حتی بیشتر از آن، افراد یکسان با توجه به محیط های مختلف رفتار متفاوتی دارند.

در داخل حریم، جرثقیل ها چندان به فکر انسان نیستند. اما، همان افراد به زمین‌های کشاورزی نزدیک پرواز می‌کنند، جایی که بسیار خجالتی می‌شوند. این به این دلیل است که، در پناهگاه، هیچ انسانی سعی نمی کند آنها را دور بزند. در مزارع، کشاورزان همیشه مراقب محصولات خود هستند و از آنها در برابر پرندگان محافظت می کنند.

 

برخی از پرندگان فقط در ساعات خاصی از روز دیده می شوند، مانند هیمالیا مونال. مونال ها در ساعات اولیه و اواخر روز از تکه های علفزار تغذیه می کنند. آنها در نیمه روز هیچ جا دیده نمی شدند. این دانش هنگام عکاسی از چنین پرندگانی مفید است. در همین راستا، پرندگان زیادی مهاجر هستند، گاهی اوقات به اندازه کافی دور و بر زمین سفر می کنند. پرندگان دیگر در طول تولید مثل رنگ های پر جنب و جوشی از خود نشان می دهند اما در سایر مواقع سال رنگارنگ نیستند.

بنابراین، اگر قصد یک سفر عکاسی از پرندگان را دارید، باید از زمان سال آگاه باشید. من تعداد کمی از عکاسان را دیده ام که در لحظه ای که تعطیلاتشان تایید می شود، به یک سفر عکاسی از پرندگان رفته اند. فقط متوجه می شوند که جالب ترین فصل پرندگان در آن مکان سپری شده است. از قبل تحقیق کنید و سفرهای خود را برنامه ریزی کنید تا از حداکثر فرصت استفاده کنید.

به تنظیمات دوربین خود توجه کنید

هر صحنه متمایز است، حتی اگر یک فریم چند اینچ از صحنه قبلی یا چند دقیقه بعد از آن فاصله بگیرد. هیچ گروهی از تنظیمات دوربین وجود ندارد که به شما امکان عکاسی در طول روز را بدون تغییر بدهد. (این مسئله دوباره یک دلیل دیگر برای نکته شماره 2 است.)

به عنوان مثال، ممکن است دوربین خود را طوری تنظیم کرده باشید که از یک پرنده روشن با پس زمینه تیره عکس بگیرد و تصویر خوب به نظر برسد. اما همین تنظیمات می‌تواند برای پرنده‌ای تیره‌رنگ در چند قدمی آن فاجعه‌بار باشد. همیشه عکس قبلی یا تنظیمات قبلی را به خاطر بسپارید.

رعایت نکات عکاسی از پرندگان

 

نکات عکاسی از پرندگان

به دو تصویر زیر دقت کنید. من در ابتدا دوربین را روی فوکوس خودکار گروهی داشتم. روی چشم راست پرنده تمرکز کردم که کمتر از منقارش نورانی بود. دوربین روی پیشانی با کنتراست بالا فوکوس کرد و من را با چشمان تاری رها کرد.

این فقط تنظیمات فوکوس نیست که بسیار مهم است. یکی دیگر از موارد حیاتی، جبران نوردهی است، چیزی که ممکن است بیشتر اوقات فراموش کنیم. اگر جبران نوردهی را مانند عکس قبلی رها کنیم، به راحتی می توان مجموعه ای از عکس ها را کم یا زیاد کرد. گاهی اوقات ممکن است بتوانیم مشکلات را در پست برطرف کنیم، اما، مثل همیشه، هیچ چیز بهتر از درست کردن آن در دوربین نیست.

من شخصاً عادت دارم هر چند وقت یکبار به صفحه نمایش تنظیمات نگاه کنم تا تنظیماتی را که در حال حاضر در حال استفاده هستند به من یادآوری کنم تا در صورت تغییر صحنه آن را تغییر دهم. اگر به طور فعال تنظیمات فعلی خود، به خصوص تنظیمات حیاتی مانند فوکوس و جبران نوردهی را پیگیری نکنید، به یاد نمی آورید که هنگام تغییر صحنه، آنها را تغییر دهید.

به پرنده ها نزدیک شوید

تقریبا تمامی پرنده‌ها دید بسیار قدرتمندی دارند و به همین خاطر احتمال اینکه پرنده اول شما را ببیند خیلی زیاد است. همچنین خیلی از پرنده‌ها منطقه‌ی امن خودشان را دارند و در صورتی که تلاش کنید به آن‌ها نزدیک‌تر شوید ممکن است احساس ترس کنند و از شما دور شوند.

پرنده‌های مختلف سطوح مختلفی از روابط انسانی را می‌توانند تحمل کنند. برخی از آن‌ها اجازه می‌دهند انسان‌ها کاملا نزدیک شوند. برخی پرنده‌ها نیز وجود دارند که به شدت خجالتی هستند و به هیچ عنوان اجازه‌ی نزدیک شدن انسان‌ها را نمی‌دهند. در اخر مقاله برای شما تکنیک هایی را جمع اوری کرده ایم که میتوانید ببینید.

“عکس ها” به ندرت عکس های خوبی هستند

پرنده نگری با عکاسی پرنده بسیار متفاوت است. در عین حال، اگر شما یکی هستید، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم دیگری باشید.

در پرنده نگری، “شات رکورد” صرفاً تصویری از یک پرنده کمیاب است و در بیشتر مواقع به عنوان مدرکی برای مشاهده چنین پرنده ای عمل می کند.

 

اما این نوع عکس مستند به ندرت آن را به عکس خوبی تبدیل می کند مگر اینکه پیامی ملموس را منتقل کند و/یا پرنده را با تمام جزئیات متنی اش به تصویر بکشد. من شخصاً تعداد زیادی عکس از پرندگان و پستانداران بسیار کمیاب دارم که در هارد دیسکم خوابیده اند. هیچ یک از آنها هرگز به هیچ سکوی نمایشگاهی راه پیدا نخواهند کرد.

بارها دیده اید که عکاسان زیادی یک پرنده را می بینند، چند عکس می گیرند و به نقطه بعدی می روند. بیشتر این عکس‌ها احتمالا فقط عکس‌های ضبط شده هستند که برای اکثر بینندگان جالب نخواهد بود.

در عوض، صرف زمان بیشتر با یک سوژه، عکس‌های بهتری نسبت به تلاش برای کلیک کردن روی پرنده‌ای که در اطراف شما پرواز می‌کند، به همراه خواهد داشت. بنابراین، اگر هدف شما ثبت عکس‌های پرنده با بالاترین کیفیت به جای ثبت مستند ساده از آنچه دیده‌اید است، باید تلاش بیشتری انجام دهید.

پرنده ها را پیدا کنید

با پرنده‌هایی که راحت‌تر پیدا می‌شوند مثل فنچ ، گنجشک و کبوتر شروع کنید. این پرنده‌ها به انسان‌ها عادت دارند و از ژست گرفتن برای عکس و همکاری با شما ناراحت نخواهند شد. سعی کنید با عکاسی از آن‌ها در حالی که روی شاخه‌ها نشسته‌اند، غذا می‌خورند یا پرواز می‌کنند، کمی مهارت‌های خودتان را افزایش دهید.

بهترین زمان برای عکاسی صبح زود و یا نزدیک غروب است. صبح زود معمولا بهترین زمان برای عکاسی از پرنده‌ها است زیرا آن‌ها به صورت فعالانه به دنبال غذا می‌گردند.

عکاسی از پرندگانتنظیمات برای عکاسی از پرندگان

  • ضبط NEF (RAW): نوع: Lossless compressed, NEF (RAW) bit depth: 14-bit
  • High ISO NR: Normal
  • حساسیت ایزو: 100 (ایزو پایه)، کنترل حساسیت ایزو خودکار: روشن، بیشترین حساسیت ممکن 1600 یا 3200، حداقل سرعت شاتر: 1/1000 ثانیه
  • کیفیت تصویر: RAW
  • D-Lighting فعال: خاموش
  • کنترل وینیت: خاموش
  • وایت بالانس: خودکار

تکنیک‌های  نزدیک شدن به پرنده‌ ها برای عکاسی از پرندگان

  • به هیچ عنوان لباس‌هایی با رنگ روشن نپوشید و تلاش کنید تا جای ممکن با محیط اطراف خود تلفیق شوید. با وجود اینکه برخی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند لباس استتار بپوشند، من ترجیح می‌دهم از لباس‌های خاکستری و یا آبی روشن به همراه شلوار جین آبی استفاده کنم.
  • در صورتی که در حال کوه‌نوردی بوده‌اید یا خیلی سریع حرکت کرده‌اید و ناگهان یک پرنده را مشاهده می‌کنید که قصد عکاسی از آن را دارید عجله نکنید. سرعت حرکت خود را به صورت ناگهانی تغییر ندهید و به تدریج آن را کاهش دهید تا پرنده متوجه تغییر ناگهانی رفتار شما نشود.
  • حرکات ناگهانی انجام ندهید. در صورتی که می‌خواهید دوربین خودتان را بردارید و عکس بگیرید، این کار را به آرامی انجام دهید.
  • گوشی موبایل خودتان را خاموش کنید و یا آن را روی حالت بی صدا قرار دهید. وقتی که خیلی به یک پرنده نزدیک شده‌اید و گوشی موبایلتان زنگ می‌خورد واقعا احساس بدی به شما دست خواهد داد.
  • وقتی که یک پرنده را مشاهده کردید، مستقیما به سمت آن نروید، بلکه به آرامی و به صورت زیگزاگ حرکت کنید. برخی اوقات به خصوص در صورتی که پرنده را با حضور خودتان ترسانده باشید، حرکت زیگزاگ خیلی عملی نیست. در این مواقع باید با سرعت خیلی کم به پرنده نزدیک شوید. همچنین سعی کنید در زمان حرکت وزن خودتان را روی پای پشتی بیاندازید.
  • در صورتی که پرنده به شما نگاه می‌کند حرکت نکنید. بهترین زمان برای نزدیک شدن به یک پرنده وقتی است که سمت دیگری را نگاه می‌کند و یا در حال انجام کار دیگری است.
  • سر و صدای خودتان را در پائین‌ترین مقدار ممکن نگه دارید. کنترل سر و صدا در صورتی که در حال حرکت در بین بوته‌ها هستید و یا روی برگ‌های پائیزی قدم می‌گذارید کار خیلی سختی است بنابراین باید مراقب باشید که کجا قدم می‌گذارید و این کار را با سرعت خیلی کمی انجام دهید تا هرگونه سر و صدا را از بین ببرید.
  • بررسی کنید که آیا پرنده از قبل ترسیده است یا نه! در صورتی که در حال نگاه کردن به شما باشد و کارهایی که در حال انجام آن‌ها بوده است را متوقف کرده باشد بدین معنی است که در وضعیت هشدار قرار داد و ممکن است به زودی فرار کند. همچنین در صورتی که پرنده دم خودش را بلند کرده باشد و در حال آزادسازی ماده دافعه باشد هم نشان دهنده‌ی این است که ترسیده است.
  • در زمان نزدیک شدن به پرنده به هیچ وجه به آن زل نزنید. به صورت کلی پرنده‌ها ارتباط چشمی را به عنوان نشانه‌ی خطر می‌بینند و در اولین فرصت فرار خواهند کرد.
  • صدای شاتر دوربین شما ممکن است باعث ترسیدن پرنده شود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در حین نزدیک شدن به پرنده از فاصله دور از آن عکاسی کنید تا به صدای شاتر شما عادت کند. در صورتی که پرنده در حال استراحت است بهتر است حالت شاتر بیصدا (شاتر الکترونیکی) را فعال کنید تا دوربین در زمان عکاسی صداهای بلند تولید نکند.
  • برخی اوقات ممکن است خیلی خوش شانس باشید و با پرنده‌های جوان برخورد داشته باشید. این پرنده‌ها معمولا خیلی کنجکاو هستند و اجازه می‌دهند به آن‌ها خیلی نزدیک شوید. حتی در صورتی که این پرنده‌ها به شما اجازه دهند خیلی به آن‌ها نزدیک شوید هم شما باید سعی کنید فاصله‌ی خودتان را با آن‌ها حفظ کنید. در صورتی که قادر هستید منظره یاب را با پرنده پر کنید، پس به اندازه کافی نزدیک شده‌اید. همچنین ایستادن در فاصله‌ی خیلی نزدیک به یک پرنده ممکن است مشکل ساز باشد زیرا در این صورت به خاطر عمق میدان کم، فقط بخش کوچکی از پرنده از وضوح کافی برخوردار خواهد بود و شما باید دیافراگم خودتان را بیشتر ببندید و در نهایت نیز باید سرعت شاتر را کاهش دهید.

نکات عکاسی از پرندگان

در انتهای مقاله “ نکات عکاسی از پرندگان ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان