نمایندگی کانن - چگونه یک مستند بسازیم؟

چگونه یک مستند بسازیم؟

مستند

چگونه یک مستند بسازیم؟

ساخت فیلم مستند یکی از پر ارزش ترین و چالش برانگیزترین تلاش هایی است که می توانید در آن شرکت کنید. چه در ابتدای سفر خود به دنبال ایده های مستند باشید ، چه در میانه تولید به دنبال نکات فیلمبرداری ، نکات نورپردازی یا نکات مصاحبه باشید ، یا فقط سعی کنید بفهمید چگونه یک فیلمنامه بنویسید ، ساخت فیلم مستند یک ماجراجویی فوق العاده است.

تنها با دیدن چند مستند نباید تصور کنید که این کار بسیار اسان هست و شما هم به راحتی با کمی تجهیزات  می توانید این کار را انجام دهید.

بهتر است قبل از ساخت مستند تمامی مراحل ساخت آن را فرا بگیرید تا در هنگام کار دچار مشکل نشوید. این نکات شامل:

یک موضوع خاص انتخاب کنید

با موضوعی شروع کنید که شما را هیجان زده می کند. اگر در مورد موضوع سردرگم باشید، به احتمال زیاد، فیلم نهایی نیز خواهد بود. مستندی بسازید که به آن علاقه دارید و برای شما منطقی است. افراد زیادی وجود خواهند داشت که ایده شما را “دریافت” نخواهند کرد. اما اگر آن را دریافت کنید، این چیزی است که اهمیت دارد. برای یافتن ایده داستان به کمک نیاز دارید ؟

مستند سازی

مستند

پژوهش

هر آنچه می توانید در مورد موضوع مستند خود بیاموزید. گاهی خطوط داستانی واضح هستند، گاهی نه. حفاری های زیادی انجام دهید و سرنخ ها را دنبال کنید. اینجاست که شما کلاه خبرنگاری خود را بر سر می گذارید. حقایق را جمع آوری کنید و سرنخ ها را در مورد شخصیت ها و خطوط داستانی جالب جستجو کنید. گوهرهای داستان شما گاهی در اعماق دیدگان مدفون می شوند.

ایجاد یک طرح

یک طرح کلی ایجاد کنید. به این فکر کنید که چگونه می خواهید داستان خود را بگویید. ساختار چیست؟ شیوه؟ آیا فیلم یا عکس‌هایی وجود دارد که به بیان داستان شما کمک کند یا اینکه همه چیز باید کاملاً جدید گرفته شود؟ شخصیت(های) اصلی شما کیست؟ نکات اصلی داستان شما چیست؟ چه عناصری از داستان شما قانع کننده هستند و/یا باعث می شوند که شما را با فتنه به «خلق» تبدیل کند؟ چگونه می توانید آن فتنه را برای مخاطبان خود ایجاد کنید؟ آیا موقعیتی وجود دارد که بتوانید از آن فیلم بگیرید یا نیاز به خلق لحظه دارید؟

در انتخاب تجهیزات بسیار دقت کنید

از آنجایی که موضوع و انواع لوکیشن هایی که در فیلم های مستند می گیرید بسیار متنوع است، تولید بهترین متریال غیرممکن است. اما در انتخاب تجهیزات باید دو اصل را در اولویت قرار دهید. ابتدا باید دستگاه های خود را با توجه به زمان و مکانی که می خواهید ضبط کنید انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید در جاده ضبط کنید، یک دوربین کامپکت کافی است. در مرحله دوم مطمئن شوید که از یک دوربین فول فریم با کیفیت بالا استفاده می کنید.

شروع به ثبت کنید

آیا برای وب، دستگاه های تلفن همراه، تلویزیون، تئاتر مستند می سازید؟ شاید ترکیبی؟ به خاطر داشته باشید که فیلم شما چگونه دیده می شود زیرا این می تواند سبک فیلمبرداری و داستان گویی شما را تعیین کند. (نکته: جزئیات کوچک در فاصله دور در آیفون دیده نمی شود). مطمئن شوید که هنگام عکاسی از یک رویداد، زوایای مختلفی از جمله نماهای نزدیک، عکس های متوسط ​​و واید را ثبت کنید.

ایده هایی برای ساخت مستند

مستند

یک اسکریپت بنویسید

هنگامی که تمام فیلم گرفته شد و عناصر مختلف تولید را جمع آوری کردید، زمان شروع به سازماندهی آن در یک فیلمنامه است. قانع‌کننده‌ترین عناصر داستان خود را مشخص کنید و شروع به ساختن «صحنه‌های کوچک» پیرامون آن رویدادها کنید. به یاد داشته باشید، یک فیلمنامه لزوماً آن چیزی نیست که گفته می شود یا صداگذاری است. یک فیلمنامه آنچه را که مخاطب می بیند و می شنود توصیف می کند.

شروع به ویرایش کنید

این در واقع یکی از بخش های مورد علاقه من در روند است. درست مثل چیدن یک پازل بزرگ! ابتدا باید رایانه ویرایش ویدیو و نرم افزار ویرایش ویدیو خود را انتخاب کنید . هنگامی که همه چیز را با تجهیزات آماده کردید، شروع به گذاشتن کلیپ های فیلم خود یکی پس از دیگری در یک توالی خواهید کرد. هنر ویرایش این است که یک «ترن هوایی» از احساسات ایجاد کنید، برخی قسمت‌ها سریع و برخی دیگر آهسته برای ایجاد یک تجربه تماشای پویا.

مسائل حقوقی و حق انتشار را بررسی کنید

اگرچه این نزدیک به انتهای لیست است، اما در واقع باید چیزی باشد که از همان ابتدا و در کل فرآیند ساخت فیلم در ذهن داشته باشید. من نمی توانم اهمیت این بخش را به اندازه کافی بیان کنم. لطفاً قبل از شروع پروژه خود، چند دستورالعمل ساده قانونی را بخوانید .

مستند های ایرانی

مستند

مطمئن شوید که از کار خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید

تولید پروژه های مستند اغلب هفته ها یا ماه ها طول می کشد که می تواند شامل هزاران عکس یا فیلم باشد. فراموش نکنید که فایل های خود را سازماندهی کنید و از همه چیز نسخه پشتیبان تهیه کنید تا مطمئن شوید هیچ فایلی را از دست نمی دهید و همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

توزیع کردن!

البته، حالا که تمام کارهای ساخت مستند خود را انجام داده اید، می خواهید مردم آن را ببینند، درست است؟ پیش از این هرگز گزینه های زیادی برای فیلمسازان برای نمایش آثارشان وجود نداشته است. از تئاتر گرفته تا تلویزیون و دی وی دی و وب، دنیای جدیدی از توزیع درست در مقابل چشمان ما اختراع می شود. ساخت فیلم های مستند و نمایش آثار شما آسان تر از همیشه است.

در انتهای مقاله “ چگونه یک مستند بسازیم؟ ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان