نمایندگی کانن - کنتراست در عکاسی

کنتراست در عکاسی

کنتراست در عکاسی

در این مقاله از نمایندگی کانن، ما قصد داریم کنتراست در عکاسی شما را مطالعه کنیم و اینکه چگونه به تاثیر بصری تصویر کمک می‌کند (یا مانع آن می‌شود). کنتراست کم چیست؟ کنتراست بالا چیست؟ آیا همیشه به کنتراست زیادی در عکس های خود نیاز دارید؟ بخوانید تا متوجه شوید.

در عکاسی با دوربین های کانن اغلب این جمله را می شنوید که “نور همه چیز است!” اما این در واقع چه معنایی دارد؟ نور خوب یا بد چیست؟ البته این مفاهیم خلاقانه بسیار ذهنی هستند، اما راز اینجاست: در واقع همه چیز در مورد کنتراست است. کنتراست در عکاسی چیزی است که نور را خوب، بد، ملایم، خشن یا هر چیزی در بین آن‌ها می‌سازد.

پیشنهاد خرید
Canon eos 1300d 18 55mm is i pic1 800x800 1

دوربین عکاسی کانن مدل EOS 1300D به همراه لنز 18-55

مشاهده محصول

کنتراست در عکاسی چیست؟

کنتراست به معنای تفاوت است. در عکاسی، رایج ترین تفاوت ها با تغییر در تن یا رنگ هایی که تصویر را تشکیل می دهند، به دست می آیند .

کنتراست از ابتدای عکاسی یک عنصر کلیدی بوده است. درجه تفاوت بین عناصر تشکیل دهنده یک تصویر است. کنتراست بالاتر به تصویر شما حس متفاوتی نسبت به کنتراست کمتر می دهد. نوع کنتراست نیز می تواند بر تصاویر شما تأثیر بگذارد.

کنتراست در عکاسی چگونه کار می کند؟

کنتراست تنها یکی از عناصری است که هنگام عکس گرفتن باید به آن توجه کنید. برای استفاده مؤثر از کنتراست، باید به شرایط نور و نحوه تأثیر رنگ‌های مختلف روی یکدیگر در یک صحنه توجه کنید. انجام این کار هنگام گرفتن عکس می تواند دشوار باشد، به خصوص که شما همچنین در تلاش برای یافتن یک ترکیب بندی خوب و گرفتن یک تصویر واضح هستید. خوشبختانه، تنظیم کنتراست در اکثر برنامه های ویرایش بسیار آسان است و شما می توانید ظاهر و احساس یک عکس را تنها با چند نوار لغزنده تغییر دهید.

تضاد رنگ یا کنتراست (Contrast) در عکاسی چیست؟

انواع کنتراست در عکاسی

کنتراست بین تصاویر مختلف معمولا با یکی از سه برچسب بالا، کم یا متوسط ​​توصیف می شود. تصاویر با کنتراست کم، هایلایت یا سایه های کمی دارند و تفاوت زیادی بین رنگ ها وجود ندارد. تصاویر کم کنتراست اغلب به عنوان “مسطح” یا “نرم” توصیف می شوند.

با این حال، تصاویر با کنتراست بالا در عکاسی در انتهای دیگر طیف یا هیستوگرام قرار دارند. یک تصویر با کنتراست بالا سایه های خاکستری بسیار کمی دارد. تصاویر با کنتراست بالا می توانند واضح تر، واضح تر و چشمگیرتر به نظر برسند. تصاویر با کنتراست معمولی یا متوسط ​​نیز دارای سایه های خاکستری هستند.

کنتراست بالا

یک تصویر با کنتراست بالا طیف کاملی از سیاه‌ها و سفیدها را نشان می‌دهد و سایه‌ها و رنگ‌ها را برجسته می‌کند. عکاسی در نور روز منجر به یک عکس “کنتراست” می شود. تصاویر با کنتراست بالا معمولا از رنگ های قوی و پررنگی بهره می برند که معمولا عمیق و جالب هستند.

کنتراست در عکاسی چیست؟ تکنیک های استفاده از کنتراست

کنتراست پایین

تصاویر با کنتراست پایین تفاوت زیادی بین روشن و تاریک نشان نمی دهند و در نتیجه می توانند صاف یا تار به نظر برسند. تصاویر گرفته شده در مه نمونه های کاملی از تصاویر با کنتراست پایین هستند. فقدان کنتراست بین نور و تاریکی باعث ایجاد رنگ های خاموش در یک تصویر با کنتراست پایین می شود.

اگر عکس دارای طیف وسیعی از تن ها از سفید خالص تا سیاه خالص باشد، تصویری با کنتراست متوسط ​​در نظر گرفته می شود. اگر طیفی از رنگ‌های میانی داشته باشد، اما فاقد رنگ‌های سفید و سیاه خالص باشد، عکس کنتراست پایینی دارد.

 

کنتراست چیست و چطور کنتراست ایجاد کنیم؟

کنتراست رنگ

کنتراست رنگ از انواع دیگر کنتراست (تونال، کنتراست بالا و کم) برای ایجاد تصویری با درجات مختلف رنگ های متضاد استفاده می کند. هر رنگ در چرخه رنگ دارای یک ارزش توناژی است که بر اساس آن رنگ سفید روشن‌ترین و سیاه تیره‌ترین رنگ است.

در مقیاس رنگی، رنگ زرد کاملاً روشن در نظر گرفته می شود، در حالی که آبی سرمه ای مقدار تیره تری دارد. رنگ‌هایی با مقادیر مختلف تن که در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند کنتراست بیشتری ایجاد می‌کنند، در حالی که رنگ‌هایی که از نظر ارزش تنی نزدیک‌تر هستند کنتراست کمتری ایجاد می‌کنند. کنتراست رنگ به ویژه در ژانرهایی مانند عکاسی مادون قرمز ، که بر معکوس کردن رنگ ها برای جلوه دراماتیک متکی است، مهم است.

 درک کنتراست در عکاسی

کنتراست تونال

کنتراست تونال به تفاوت در روشنایی بین عناصر تصویر اشاره دارد. می توانید از کنتراست تونال در تصاویر رنگی و سیاه و سفید به طور یکسان استفاده کنید. مگر اینکه به طور خاص سعی در ایجاد یک تصویر با کنتراست بالا یا پایین داشته باشید، هدف شما عکسی است که شامل رنگ هایی از سفید روشن تا سیاه تیره و همه چیز بین آن ها برای یک تصویر با کنتراست متوسط ​​باشد.

مفهوم دما وکنتراست در عکاسی

کنتراست بافت

تفاوت بین بافت ها نیز یک راه عالی برای ایجاد کنتراست در عکاسی است. شما می توانید عناصر خشن را با عناصر نرم ترکیب کنید تا به تصویر خود ضربه بیشتری بدهید.

یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از پس زمینه است . اگر از عنصری با بافت زیاد عکس می گیرید، آن را در مقابل پس زمینه نرم قرار دهید. این می تواند یک آسمان صاف یا یک دیوار صاف باشد.

اگر پس زمینه واضحی ندارید، می توانید از عمق میدان برای نرم کردن آن استفاده کنید. استفاده از دیافراگم باز (f/3.5 یا پایین تر) و قرار دادن سوژه دورتر از پس زمینه، عمق میدان کم ایجاد می کند .

پس زمینه تار و نرم به نظر می رسد. در تضاد با وضوح و بافت سوژه شما قرار خواهد گرفت. اگر عنصر نرمی دارید، در پس‌زمینه بافتی ظاهر می‌شود.

کنتراست مفهومی

تا اینجا، توضیح داده‌ایم که چگونه تن و رنگ‌های یک صحنه می‌توانند به ارائه کنتراست کمک کنند. تضاد مفهومی تکنیکی است که برای انتقال روایت در یک ترکیب به کار می رود.

کنتراست مفهومی به بیننده حسی از مقیاس، سن یا حتی احساس در یک تصویر می دهد.

نمونه ای از کنتراست مفهومی عکسی است که در آن یک جفت دست پیر، فرسوده و چروکیده دستان نوزاد تازه متولد شده را گرفته اند.

راهنمایی و نکاتی برای استفاده از کنتراست در عکاسی

تفاوت سنی بین دو سوژه نشان دهنده تضاد در صحنه است و پوست قدیمی در مقابل پوست نرم جدید بخش مهمی از داستان را بیان می کند. نمونه دیگری از تضاد مفهومی، تصویری است که در آن درختی زیبا در وسط یک ساختمان سنگی متروک و فرو ریخته رشد کرده است.

در این مورد، تضاد از طریق ایده رشد و زندگی جدید که بر دنیای فراموش شده غلبه می کند، ارائه می شود. یا طبیعت بر تلاش های انسان ضربه می زند. من استفاده از کنتراست مفهومی را در عکاسی توصیه می کنم زمانی که می خواهید داستانی جذاب با عناصر متضاد بگویید.

مفهوم کنتراست در فتوشاپ

وقتی صحبت از کنتراست در عکاسی می شود، تنظیم کنتراست تصویر مهمترین بخش است. تنظیم کنتراست در یک تصویر یک تنظیم اساسی است که باید در فتوشاپ در نظر گرفته شود. کمی افزایش کنتراست تصویر در فتوشاپ می تواند تصویر شما را جذاب تر کند. فتوشاپ اساسا دارای ابزارهایی است که به شما امکان می دهد کنتراست یک تصویر را تغییر دهید.

نکات کنتراست در عکاسی

اکنون که اصول عکاسی کنتراست را می‌دانید، بیایید این دانش را عملی کنیم. در اینجا چند نکته و ایده برای استفاده از کنتراست برای ایجاد تصاویر خیره کننده با دوربین های کانن ارائه شده است.

از رنگ های مشابه برای تصاویر با کنتراست کم استفاده کنید

برخی از ترکیب رنگ ها کنتراست کمتری را به همراه خواهند داشت. این به این دلیل است که آنها هماهنگ هستند، مانند رنگ های مشابه . این رنگ ها در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. رنگ‌ها هنوز مقداری کنتراست بین خود دارند تا بیننده آن‌ها را متمایز کند.

 کنتراست حالت چیست

راه دیگر برای ایجاد کنتراست در عکاسی با رنگ های مشابه، گنجاندن عنصری با رنگ/سایه متفاوت است. کنتراست قوی نخواهد داشت اما به سوژه شما اجازه می دهد برجسته شود. آخرین نکته در مورد کنتراست رنگ در عکاسی. آن را ساده نگه دارید. داشتن رنگ های کمتر در تصویر شما یک اثر کنتراست قوی ایجاد می کند زیرا دراماتیک تر به نظر می رسد.

از کنتراست تونی استفاده کنید

«تونی کنتراست» نوعی کنتراست در عکاسی است که تضاد نور و تاریکی را در عکس نشان می دهد. تمرکز روی کنتراست می تواند تاثیر زیادی بر عکس های شما داشته باشد. هنگام تماشای یک عکس، چشمان ما به طور طبیعی به سمت نقاط کانونی تصویر کشیده می شوند. با تمرکز بر مناطق کم نور و تاریک در یک تصویر. می توانید از این به نفع خود استفاده کنید و عکس هایی با نقاط کانونی کاملاً مشخص ایجاد کنید.

برای ایجاد تصاویر با کنتراست بالا به دنبال سایه های روشن باشید

اگر در یک روز روشن به بیرون بروید، خود را با سایه‌های جالب احاطه کرده‌اید و الگوهای منحصربه‌فردی با کنتراست بالا می‌سازید که عکاسی سرگرم‌کننده است. نور شدید خورشید تاریک ترین سایه ها را ایجاد می کند، به خصوص زمانی که خورشید در بلندی آسمان است. در ماجراجویی عکس بعدی خود، سعی کنید به دنبال این مناطق با کنتراست بالا با شکار لاشخور سایه باشید – سایه‌های واضح را می‌توانید در اطراف معماری متمایز، در زمین‌های بازی، در باغ‌ها و در خیابان‌های شهر پیدا کنید.

از تضاد مفهومی برای گفتن یک داستان استفاده کنید

تصاویر کنتراست مفهومی انتزاعی و بسیار ذهنی تر هستند. این به این دلیل است که اینها بر اساس ایده ها هستند.

 کنتراست در فتوشاپ چیست

تصاویر با این نوع کنتراست دارای یک مولفه داستان سرایی قوی هستند . این شامل کنار هم قرار دادن چیزهایی است که انتظار ندارید در یک تصویر ببینید.

می توانید از تصاویر کنتراست مفهومی برای برجسته کردن تفاوت بین عناصر استفاده کنید. برخی از نمونه‌ های تضاد مفهومی قدیمی و جدید، بزرگ یا کوچک، حتی مصنوعی و طبیعی هستند.

از فیلترهای قدیمی برای عکس هایی با کنتراست کم استفاده کنید

بسیاری از عکس‌های کم کنتراست که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید، برای تقلید از عکاسی فیلم قدیمی، که محدوده دینامیکی بسیار پایینی را نشان می‌دهند، طراحی شده‌اند. با استفاده از فیلترهای قدیمی از برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود می توانید به راحتی تصاویر زیبایی با کنتراست کم ایجاد کنید. به عنوان مثال، VSCO شامل صدها فیلتر است که برای تقلید از انواع مختلف فیلم طراحی شده اند.

درک اینکه چگونه کنتراست بر عکس های شما تأثیر می گذارد می تواند شما را به عکاس بهتری تبدیل کند. و استفاده خلاقانه از کنتراست به شما این امکان را می دهد که احساس عکس های خود را تغییر دهید و توجه بیننده خود را دقیقاً به جایی که می خواهید هدایت کنید.

از موضوعات متناقض استفاده کنید

سوژه ها یا اشیاء متضاد در پس زمینه می توانند جلوه ای بصری ایجاد کنند که زیبایی تصویر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نمونه هایی از عناصر عکس متضاد می تواند پیر و جوان، تیز و نرم، یا کج و راست باشد. اما می توانید هر ترکیب مقایسه دیگری را انتخاب کنید که توجه مخاطب را به خود جلب کند. افزودن کنتراست می تواند تصویری زیبا و قدرتمند ایجاد کند. برای مثال، عکسی که صخره‌های صاف و گرد را در پیش‌زمینه نشان می‌دهد و کوهی دندانه‌دار در پس‌زمینه، نمونه خوبی از کنتراست است.

سوالات متداول کنتراست در عکاسی

تصاویر با کنتراست بالا چیست؟

در تصاویر با کنتراست بالا، تفاوت قابل توجهی بین عناصر تیره و روشن وجود دارد. سایه ها تاریک و هایلایت ها روشن هستند. اغلب رنگ‌ها نیز تند و پررنگ هستند و بافت‌ها به گونه‌ای برجسته می‌شوند.

کنتراست بالا بهتر است یا کم؟

این کاملاً بستگی به تأثیری دارد که در تصویر خود می خواهید ایجاد کنید. اگر می خواهید حالتی آرام، ملایم، نوستالژیک یا شاید حتی کمی تاریک ایجاد کنید، احتمالا کنتراست کم را انتخاب می کنید. برای عکس‌هایی که دراماتیک‌تر، مرموزتر، سرزنده‌تر یا تندتر هستند، شما تمایل دارید که کنتراست بالایی داشته باشید.

چگونه عکس هایی با کنتراست بالا بگیرم؟

راه های مختلفی برای دستیابی به کنتراست بالا وجود دارد. یکی از طریق انتخاب رنگ و بافت شماست. یکی دیگر از این موارد استفاده از نور قوی است که سایه‌های واضح و تاریک و سوژه‌ای با نور روشن ایجاد می‌کند. همچنین می توانید برای ایجاد خودکار کنتراست بیشتر، عکاسی را در حالت سیاه و سفید امتحان کنید. در نهایت، می توانید با استفاده از نرم افزار ویرایش، کنتراست را در حین پس پردازش افزایش دهید.

در انتهای مقاله “ کنتراست در عکاسی ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان