نمایندگی کانن - آشنایی با کارت های حافظه

آشنایی با کارت های حافظه

بررسی و آشنایی با کارت های حافظه

مهم نیست که امروزه با چه دوربین دیجیتالی عکس می گیرید، باید نوعی فضای ذخیره سازی داشته باشید که عکس و فیلم های شما در آن ذخیره شود. کارت‌های حافظه جزو مهم‌ترین تجهیزات عکاسان به شمار می‌روند. عموم دوربین‌ها فاقد حافظه‌ی داخلی هستند؛ از این رو به حافظه‌ نیاز دارید تا بتوانید فایل‌های خود را روی آن ذخیره کنید.

آشنایی با کارت های حافظه

به این ترتیب تلاش برای انتخاب بهترین کارت حافظه آغاز می شود. انتخاب کارت‌های حافظه می‌تواند تجربه بسیار سختی باشد، زیرا انواع مختلفی از کارت‌های حافظه با ویژگی‌ها و قیمت‌های بسیار متفاوت وجود دارد. اگر قصد دارید در مورد کارت‌ حافظه بیشتر بدانید، از انواع آن‌ها و ویژگی‌هایی که دارند مطلع شوید و بهترین آن را برای دوربین  خود انتخاب کنید، در ادامه همراه ما باشید.

کارت حافظه چیست؟

کارت حافظه یک وسیله ذخیره سازی الکترونیکی است که برای ذخیره رسانه های دیجیتال مانند عکس ها و فیلم ها استفاده می شود. در عکاسی، کارت‌های حافظه معمولاً در دوربین‌های دیجیتال مثل دوربین کانن 5d mark iv استفاده می‌شوند که از نظر نوع، فرم، ظرفیت، سرعت/کلاس و برند متفاوت هستند. رایج ترین فرمت های کارت حافظه امروزه SD، microSD، XQD و CFexpress هستند، اگرچه CompactFlash نیز برای سال ها یک فرمت کارت حافظه بسیار رایج بود.

چگونه از یک کارت حافظه محافظت کنیم؟

  1. از اطلاعات خود بک آپ بگیرید.
  2. کارت حافظه تان را نشانه گذاری کنید.
  3. کارت حافظه را اصولی از دستگاه خارج کنید.
  4. کارت حافظه را از تماس مستقیم با نور خورشید و رطوبت، دور نگه دارید.
  5. از نگه دارنده کارت حافظه استفاده کنید.
  6. حتما مقداری فضا در کارت حافظه باقی بگذارید.

انواع کلاس های سرعت

برای نشان دادن سرعت خواندن و نوشتن روی کارت های حافظه کلاس سرعت مشخصی وجود دارد که روی یک کارت حافظه درج می شود. سرعت خواندن کارت حافظه زمانی به کمک ما می آید که در حال اجرای نرم افزاری باشیم که روی آن نصب کرده ایم.

اگر کارت حافظه SD سرعت مناسبی داشته باشد مشکل  به وجود نمی آید. سرعت نوشتن هم وقتی به چشم خواهد آمد که شما قصد دارید با دوربین عکاسی خود چند عکس سریع و پشت سر هم با فرمت RAW بگیرید.

اولین کلاسی که در رابطه با نشان دادن سرعت مموری کارت به وجود آمد ، کلاس C است و این کلاس دارای ۴ رده مختلف C6 ، C4 ، C2 و C10 است.

کلاس های سرعت

کلاس C2: کارت حافظه های اولیه تولید شده همگی جزء این کلاس بوده اند. با کارت حافظه C2 می توان در نهایت به سرعت نوشتن ۲ مگابایت بر ثانیه روی کارت حافظه  دست یافت و همچنین توانایی ضبط فیلم با کیفیت SD روی آن وجود دارد.

کلاس C4:کلاس C4 توانایی نوشتن با سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه را دارد و به ما امکان ثبت و ضبط تصاویر HD و Full HD را می دهد.

کلاس C6: همانطور که از نامش پیداست توانایی نوشتن اطلاعات  با سرعت ۶ مگابایت بر ثانیه را می دهد. علاوه بر آن از زمان عرضه شدن C6 یک مفهوم جدید به نام کلاس سرعت ضبط ویدئو به وجود آمد که با علائم V30 ، V10 ، V6 و V90 نشان داده می شود. کلاس C6 توانایی ضبط با سرعت V6 را دارد که به ما امکان ضبط ویدئو با کیفیت full HD با سرعت ۳۰ قریم بر ثانیه را می دهد.

انواع کارت حافظه SD

کارت‌های دیجیتال امن یا به اختصار «کارت‌های SD» به طور مشترک توسط SanDisk، Panasonic و Toshiba توسعه یافتند و در سال 1999 برای استفاده در دستگاه‌های قابل حمل معرفی شدند. این سه شرکت بعداً انجمن کارت SD را برای ایجاد، ترویج و اجرای استانداردهای کارت SD در سراسر صنعت تشکیل دادند.

کارت های SD با اندازه نسبتاً کوچک 24.0 (W) x 32.0 (L) x 2.1mm (H)، هزینه تولید نسبتا پایین و پذیرش توسط بسیاری از تولیدکنندگان، به سرعت به یک استاندارد صنعتی تبدیل شدند. با این حال، به دلیل سیستم فایل و سایر محدودیت‌ها، کارت‌های SD تنها می‌توانستند حداکثر تا ۲ گیگابایت داده را در خود نگه دارند، بنابراین استانداردهای جدیدی باید ایجاد می‌شد تا ظرفیت کارت‌های حافظه بزرگ‌تر فراهم شود.

نکته خوب در مورد مشخصات کارت SD این است که به انجمن کارت SD اجازه می دهد همان ابعاد فیزیکی و ظاهری را حفظ کند. ضمن اینکه قادر به ساخت کارت های SD نسل جدیدتر با ظرفیت ها و سرعت های بالاتر هستند. امروزه تولید کارت های SD اصلی به طور کامل متوقف شده و نسل جدید کارت های SDHC و SDXC جایگزین آنها شده است.

انواع کارت حافظه

CFexpress

در سپتامبر سال 2016 ، استاندارد جدید CFexpress اعلام شد که قادر به استفاده از ذخیره سازی NVMe با سرعت تقریبا 2 گیگابایت در ثانیه است. اولین تکرار CFexpress از فاکتور شکل XQD استفاده می کند اما به میزبانی توانمند برای CFexpress احتیاج دارد.  با توجه به فناوری موجود در کارتهای CFexpress ، آنها در آینده به استاندارد طلای اکثر دستگاه های رده بالا تبدیل خواهند شد.

CFexpress در حال حاضر سریعترین و قدرتمندترین قالب کارت حافظه در بازار است و احتمالاً یکی از گزینه ها برای عکسهای ثابت و دوربین های فیلمبرداری نسل آینده خواهد بود.

SDHC

با محدودیت ظرفیت 2 گیگابایتی، بدیهی است که کارت‌های SD اصلی دیگر کافی نبودند، بنابراین انجمن کارت SD باید مشخصات جدیدی ارائه می‌کرد که به کارت‌هایی با ظرفیت بیشتر ارائه می‌داد.

در ژانویه سال 2006، استاندارد جدیدی توسعه یافت که نه تنها ظرفیت کارت را تا 32 گیگابایت افزایش داد، بلکه عملکرد کارت ها را دو برابر کرد و سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری را ممکن ساخت. این استاندارد «SDHC» نام گرفت که نشان دهنده افزایش ظرفیت این کارت ها است.

متأسفانه، کارت‌خوان‌های قدیمی‌تر SD در دوربین‌ها و رایانه‌ها با کارت‌های SDHC سازگار نبودند، تا زمانی که سیستم عامل آن‌ها به‌روزرسانی شد تا بتواند از استاندارد کارت جدید پشتیبانی کند، در حالی که کارت‌خوان‌های کارت حافظه SDHC با قابلیت خواندن هر دو حافظه SD و SDHC سازگار بودند.

باید دقت داشته باشید که دوربین شما از کارت‌ حافظه‌ی SDHC پشتیبانی کند؛ اگر دوربین شما پیش از روی کار آمدن SDHC تولید شده باشد، احتمالا از این نوع کارت‌ها پشتیانی نمی‌کند.

با کارت های حافظه 3 e1657615567287

SDXC

با حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت (بیشتر توسط سیستم فایل محدود FAT32 تحمیل شده است) و دستگاه های جدیدتر که داده های بسیار بیشتری را ارائه می دهند، به خصوص هنگام ضبط ویدیو با نرخ بیت بالا، زمان آن فرا رسیده بود که به یک استاندارد جدید و بهبودیافته ارتقا پیدا کنیم.ظرفیت توسعه یافته (SDXC) ایجاد شد. حداکثر اندازه کارت به حداکثر 2 ترابایت (2048 گیگابایت) افزایش یافت و سیستم فایل به exFAT که توسط مایکروسافت توسعه یافته بود تغییر یافت.

Memory Stick

این نوع از کارت‌های حافظه اولین‌ بار توسط کمپانی سونی عرضه شدند و همچنان در محصولات این شرکت استفاده می‌شوند. این حافظه‌ها در طول زمان تغییر کرده‌اند و انواع مختلفی دارند از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به Memory stick Duo، Memory Stick Pro Duo، Memory Stick Pro HG Duo اشاره کرد. تفاوت آن‌ها در ابعاد، ظرفیت و سرعت آن‌ها است. این نوع کارت‌ حافظه به‌ دلیل اینکه بیشتر در محصولات سونی استفاده می‌شود در بازار ایران به صورت محدود موجود است. قبل از خرید این نوع کارت‌ حافظه از سازگاری دوربین خود با انواع مختلف آن‌ مطمئن شوید.

Memory Stick Duo / PRO Duo / PRO-HG Duo

شرکت Sony با معرفی کارت حافظه ای به فرم Memory Stick Duo که اندازه آن از کارت حافظه Memory stick  کوچکتر است  ، فکر کرد می تواند در بازار کارت های حافظه وارد رقابت شود و سهم بزرگی را از آن خود کند. اما متأسفانه ، به دلیل استراتژی قیمت گذاری بالای سونی ، این طرح عملی نشد و سونی بیشتر سهم بازار خود را از دست داد.

با این حال ، شرکت Sony دست از تلاش برای عرضه Memory Stick  برنداشت تا سرانجام با کارتهای حافظه سریعتر و ظرفیت بالاتر از قبیل Memory Stick PRO Duo و PRO-HG Duo برگشت که سرعت انتقال بسیار سریع تری را تا 60 مگابایت در ثانیه ارائه می دهد و ظرفیتی تا 2 ترابایت را پشتیبانی می کند. امروز سونی تنها تولید کننده کارت حافظه است که همچنان تولید و پشتیبانی از این کارت ها را ادامه می دهد.

compact flash

این کارت‌های حافظه‌ از لحاظ ابعاد بزرگ‌تر از دیگر کارت های حافظه موجود هستند. cf بیشتر در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای به‌خصوص انواع کانن، استفاده می‌شوند. این دسته از کارت‌های حافظه را اولین بار سن‌دیسک در سال ۱۹۹۴ معرفی کرد .  از آن‌ها در دوربین‌های DSLR فوق حرفه‌ای استفاده می‌شود. همان‌طور که از اسم این کارت حافظه پیدا است، از حافظه‌ی فلش برای ضبط داده استفاده می‌کند.

این‌ کارت‌ها را در ظرفیت‌های ۲ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت می‌توان یافت. کانن سال گذشته درگاه این نوع کارت حافظه‌ را به دوربین‌های فیلم‌برداری HD حرفه‌ای خود اضافه کرد. در گذشته کارت‌های حافظه‌ی Compact Flash در مقایسه با دیگر کارت‌های حافظه سریع‌تر و قادر بودند داده‌ی بیشتری از کارت‌های SD را در خود ذخیره کنند. با این حال، اخیرا تفاوت بین آن‌ها بسیار کم شده است.

xD Picture

کارت حافظه‌ی xD Picture مختص دوربین‌های قدیمی فوجی فیلم و الیمپوس هستند، اگر چه این برند‌ها با بیشتر کارت حافظه‌ها با تکنولوژی SD/SDHC سازگار هستند.

icroSD / microSDHC / microSDXC

کوچکترین کارت‌های حافظه‌ی موجود در بازار هستند و ابعادی برابر با ۱۱×۱۱×۱۵ میلی‌متر دارند. میکرو اس‌دی‌های معمولی تنها قادرند تا ۲ گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره کنند؛ اما کارت‌های حافظه‌‌ی ‌Micro SDHC  از ۴ تا ۳۲ گیگابایت و نمونه‌ی جدیدتر Micro SDXC از ۳۲ گیگابایت تا ۲ ترابیت ظرفیت دارند.

CFast 2.0

در سال ۲۰۱۲ تیم Compact Flash از استاندارد CFast 2.0 v رونمایی کرد. این مدل کارت‌ حافظه سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالایی دارد. در سپتامبر ۲۰۱۳ کمپانی سن‌دیسک اولین CFast 2.0 را روانه‌ی بازار کرد که سریع‌ترین کارت حافظه در جهان به شمار می‌آمد و سرعت خواندن تا ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن تا ۳۵۰ مگابایت بر ثانیه را برای آن وعده داده شده بود.

در حال حاضر نمونه‌های جدیدتر این استاندارد همچنان سریع‌ترین کارت‌های حافظه‌ی جهان به شمار می‌روند.

XQD

XQD یک شکل جدید کارت حافظه بود که در سال 2010 توسط SanDisk ، Sonyو Nikon معرفی شد. از آنجا که مبتنی بر رابط PCI Express سریع است ، در مقابل کارت عای حافظه قبلی مقاومت کرد، بنابراین بلافاصله توسط انجمن CompactFlash برای توسعه انتخاب شد.

اساساً ، XQD جایگزین CompactFlash و CFast به عنوان فاکتوری با شکل جدید شد، آن هم با ابعادی که از نظر ظاهری نسبت به کارتهای CompactFlash / CFast کوچکتر است و از نظر ساخت کارت بسیار مناسب تر از کارتهای SD و CF است، چون این کارتها از کارت SD متراکم تر هستند و هم چنین دیگر از پین های هم در ساختار شان استفاده نشده که به راحتی بشکند یا خم شود.

MMC

کارت حافظه‌‌های مالتی مدیا از لحاظ ظاهری همانند کارت‌های SD هستند؛ اما بدون دکمه‌ی قفل. آن‌ها به‌‌عنوان جایگزینی برای SD استفاده می‌شوند و با بسیاری از دوربین‌ها سازگارند؛ اگر‌چه سرعت انتقال آن‌ها پایین‌تر است.

نکاتی که در خرید کارت حافظه باید به ان توجه کنید:

  1. کارتهای حافظه را از فروشندگان مجاز خریداری کنید.
  2. کارت های حافظه با ظرفیت بالا خریداری نکنید!
  3. از برند های معتبر خریداری کنید.
  4. به مشخصات کارت حافظه دقت کنید
  5. هیچگاه کارت های حافظه دست دوم را خریداری نکنید.

آشنایی با کارت های حافظه

در اخر ما سوالاتی که برای شما ممکن است به وجود بیاید را گرد هم اورده ایم:

آیا کارتهای حافظه نیاز به Format دارند؟

خیر ، کلیه کارتهای حافظه از کارخانه یک pre-Format شده اند. ولی باز هم برای اطمینان  پس از استفاده ، توصیه می شود که آنها را از طریق دوربین فرمت کنید.

بهترین کارت حافظه چیست؟

این به عوامل زیادی بستگی دارد ، از جمله کارت حافظه مورد نیاز شما ، دوربین شما و … . برای انتخاب راحت تر به مقالات سایت ما مراجعه کنید.

کارت حافظه چه مقدار عمر می کند؟

به عوامل بسیاری از جمله کیفیت کارت حافظه ، میزان استفاده از آن و نحوه مراقبت از آن بستگی دارد. اکثر کارتهای حافظه می توانند 5 سال یا بیشتر عمر کنند، اما توصیه می شود هر چند سال یک بار آنها را تعویض کنید ، به خصوص هنگامی که از آنها استفاده زیادی می شود.

آیا کارت حافظه همان رم است؟

کارت حافظه یک حافظه ذخیره سازی است که می تواند اطلاعات را روی خود به صورت دائمی ذخیره کند و با نام های متفاوتی مانند رم، مموری کارت و کارت TF نیز شناخته می شود.

یک کارت حافظه چند تصویر را می تواند نگه دارد؟

این به اندازه تصاویر و نوع فشرده سازی بستگی دارد.بیشتر دوربین ها بسته به تنظیمات شما، به طور خودکار  می توانند کل تصاویر را در کارت حافظه جای دهند. محاسبه تقریبی تعداد  تصاویری که یک کارت می تواند ذخیره کند به این صورت است که  ظرفیت کل کارت حافظه را بر اساس اندازه معمولی تصاویر تقسیم کنید.

به عنوان مثال ، برای اندازه متوسط ​​50 مگابایت در هر تصویر RAW ، یک کارت حافظه 64 گیگابایتی می تواند تقریباً 1310 تصویر (1024/50 * 64) داشته باشد.

تفاوت بین Format کارت حافظه و حذف فایل ها از آن چیست؟

Format کارت حافظه تمام داده ها را حذف می کند در حالی که حذف فایل ها فقط پرونده های انتخاب شده را از کارت حذف می کند.

ایا کارت حافظه هم ویروسی می شود؟

بله. در صورتی که کارت حافظه یک فایل مخرب یا ویروس وارد کارت شود کارت حافظه ویروسی شده و مممکن است آسیب های جدی ای به خود کارت و دستگاه وارد شود و حتی باعث سوختن آن می شود.

آیا فرمت کردن کارت حافظه همه چیز را حذف می کند؟

هنگام انجام  در رایانه یا روی دوربین دیجیتال ، فهرستی از اطلاعات شما که روی کارت وجود دارد، حذف و یک قالب جدید جایگزین خواهد شد. این بدان معناست که در صورت استفاده از نرم افزار ریکاوری ، پرونده ها قابل بازیابی هستند .

آیا کارت حافظه می سوزد؟

بله. در صورت عدم استفاده درست از کارت حافظه، وارد شدن ضربه و شوک شدید به کارت، کثیف شدن کارت و مشکلات نرم افزاری ممکن است کارت حافظه خراب شود و یا اصطلاحا بسوزد.

 

در انتهای مقاله “ آشنایی با کارت های حافظه ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن و یا کارت حافظه کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقاله های مرتبط: کارت حافظه برای دوربین کانن

یک نظر برای “آشنایی با کارت های حافظه

  1. Pingback: نکات خرید کارت حافظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان