نمایندگی کانن - ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

چه عکاس حرفه ای باشید یا آماتور برای جلوه ی عکس های خود به نور نیاز دارید در واقع هیچ عکاسی بدون وسایل نورپردازی عکاسی نمی کند. برای نورپردازی از تجهیزاتی مانند لایت باکس عکاسی یا خیمه نور عکاسی، چادر عکاسی و… استفاده می شود که باعث بالا بردن کیفیت تصاویر می شوند.

نور ، نور ، نور، و باز هم نور. همه آنها را اینجا در نمایندگی کانن پیدا خواهید کرد و حتی اگر یک عکاس حرفه ای با چندین دهه تجربه هستید، تعداد زیاد گزینه های نور امروزی می تواند شما را هیجان زده کند.کلید تمرین در هر صنعت عکاسی، دانستن ابزارهای مرتبط با آن سبک است. در طول سال‌ها، ابزارهای مختلفی برای کار در صنایع مختلف عکاسی ساخته شده‌اند.

در یک آتلیه ابزارهای مختلفی وجود دارد که قسمتی از آن ها مربوط به نورپردازی هستند.اما برای تهیه تجهیزات لازم نورپردازی، قبل از خرید باید این موارد را به خوبی بشناسیم. ممکن است فکر کنید، “از کجا شروع کنم و چگونه کیت های نورپردازی عالی را پیدا کنم؟” امروز ما در اینجا قصد داریم تمام نکات نورپردازی در عکاسی با دوربین کانن را بگوییم.

بهترین ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

لایت باکس

خیمه نور ، لایت باکس و یا چادر نور (که به عنوان یک استودیوی کوچک برای عکاسان شناخته می شود) یکی از لوازم جانبی‌ عکاسی است که عموما دارای ضلع‌ هایی است که از یک ماده نیمه شفاف ساخته شده و باعث انتشار نور ناشی از تعدادی منبع مختلف نور می‌شود. این نور تقریبا به شکل کامل سایه‌ ای ایجاد نمی‌ کند و در برابر یک پس زمینه ساده و محکم ایجاد می‌ شود.

بعضی از خیمه های عکاسی، سوراخ هایی را برای عکس گرفتن به شیوۀ flatlay دارند. این سوراخ ها در زمان صرفه جویی می کنند و این به این معنی است که شما برای گرفتن عکس هایی به صورت flatlay از زاویۀ بالا، نیازی به چرخاندن و جابجا کردن باکس ندارید و تنها کافی است زاویه دوربین خود را تغییر دهید.
برخی دیگر، با پس زمینه های مختلف عرضه می شوند.

رنگ های استاندارد، پس زمینه های سفید و مشکی هستند ولی شما می توانید از پس زمینه های شارپ مانند سبز، زرد یا تکسچر بک گراند ها (مثلا پس زمینه های طرح دار یا یک قطعه چوب به عنوان بک گراند و…)استفاده کنید که باعث خلاقیت و جلوه هرچه بیشتر عکس های شما می شود.

خیمه های عکاسی اغلب دارای نور داخلی (LED) می باشند و تنها کافی است آداپتور خیمه را به برق زده و از محصول خود عکاسی کنید.

یکی از تفاوت های چادر های عکاسی با خیمه ها یا لایت باکس های LE‌D همین موضوع می باشد. در چادر های عکاسی شما برای عکس خود علاوه بر نور طبیعی به نور خارجی نیز نیاز دارید که معایبی به همراه دارد:

یکی این که در فضاهای بسته نور طبیعی وجود ندارد و دیگری این که برای داشتن نور خارجی مناسب مجبور به صرف هزینه می شوید که ممکن است خارج از برنامه ریزی شما و بودجه انتخابیتان باشد. همچنین باید نور خارجی را درجایی درست و با زاویه ای مناسب تنظیم کنید تا به کیفیت عکس شما لطمه نزند.

 

جدیدترین ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

برخی از ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

خیمه های عکاسی LED نور را به صورت یکنواخت و نرم به محصول می تابانند و مانع از تابش نورهای براق می شوند. یکی از مزایای مهم خیمه نور جلوگیری از بازتاب نور بخصوص در سوژه های براق مانند ساعت و جواهرات می باشد.

به همین دلیل از لایت باکس جواهرات برای عکاسی این محصولات استفاده می کنند زیرا این اکسسوری ها با درخشش خود باعث بازتاب نور می شوند و ممکن است سایه های اضافه ایجاد کنند اما لایت باکس اجازه کنترل رفلکت ها را می‌دهد و سوژه را به صورت یکنواخت نشان می دهد.قابل ذکر است که عکاسی از جواهرات برخلاف تصور کار چندان آسانی نمی باشد و نیاز به شارپنس، نوردهی و نورپردازی با کیفیتی دارد همچنین خطوط اطراف سوژه و لبه های آن باید در عکس به خوبی نشان داده شود. که ما در این زمینه به شما دوربین کانن 90d را پیشنهاد می کنیم.

از مزایای لایت باکس های LED تنظیم و کنترل شدت نور است که امکان کار طولانی با گرمای کم را فراهم می کند،همچنین باعث می‌شود در عکاسی های متنوع مانند عکاسی از غذا که میزان نور و گرمای آن مهم می باشد کیفیت عکس پایین نیاید و ظاهرغذا به هم نخورد.مدل های لایت باکس (چادر نور) :

همانطور که قبلا برای ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی نیز اشاره کردیم لایت باکس ها تنوع چندان زیادی ندارند (در حوزه ی عکاسی). شما باید لایت باکس محصول مورد نظر خود را بر حسب اندازه آن و نور مورد نیاز عکاسی خریداری کنید. مثلا برای عکاسی مدلینگ و محصولات یک فروشگاه بزرگ نیاز به لایت باکس بزرگتری دارید و بدیهی است که هرچه لایت باکس بزرگتر باشد به نور بیشتری نیاز دارد.

همچنین برای عکاسی از جواهرات و دیگر محصولات کوچک نیاز به لایت باکس کوچکتری دارید که نور کمتری نیاز دارد. انواعی از لایت باکس ها یا خیمه ها نیز هستند که خود دارای نور داخلی می باشند که از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه هستند ولی باید دقت کنید که نور کافی برای عکس شما را دارند یا خیر؟

همچنین اگر مشغول عکاسی در طبیعت یا شرایط مختلف هستید و دائما در حال جابه جایی می باشید شما به لایت باکس تاشو نیازمندید که به راحتی سرهم می شوند و می توانید آن را داخل کیف خود حمل کنید. قیمت آن نیز معمولا نزدیک به قیمت لایت باکس استاندارد می باشد.

جنس پارچه لایت باکس ها نیز ممکن است متفاوت باشد و حتما دقت کنید هنگام عکاسی پارچه چروک نداشته باشد تا بعدا مجبور به صرف وقت برای ادیت آن نشوید.

قیمت لایت باکس و خرید آن:

لایت باکس ها در رنج قیمت های مختلفی هستند و از لایت باکس ارزان (حدود 400 تومان) وجود دارد تا لایت باکس گران ( چندین میلیون تومان) . قیمت لایت باکس بر حسب اندازه آن (هرچه بزرگتر و سنگین تر باشد گران تر است)، جنس پارچه استفاده شده، پرتابل بودن یا نبودن آن، میزان نور دهی و نوع لامپ استفاده شده و همچنین برند لایت باکس، تخمین زده می شود.

طبیعی است که لایت باکس های ارزان قیمت تر کیفیت چندان بالایی ندارند اما کار راه انداز می باشند. اگر مشغول عکاسی حرفه ای هستید حتما نوع با کیفیت آن را از یک برند معتبر تهیه کنید تا مجبور به تعویض آن نشوید، همچنین اگر بودجه شما برای خرید نوع ارزان آن نیز کافی نمی باشد می توانید یک لایت باکس ساده در خانه برای خود بسازید.

سافت باکس

سافت باکس یک جعبه پارچه ای است که در جلو یا اطراف منبع نور قرار می گیرد. منبع نور مورد استفاده در این دستگاه ها معمولا کوچک است، اما یک سافت باکس نور را بزرگتر و نرم تر می کند. این کیت عکاسی و نورپردازی معمولا از دو قسمت تشکیل شده است.

نمای بیرونی معمولا سیاه و داخل آن نقره ای یا سفید است. همچنین دو تکه پارچه یا پلاستیک وجود دارد که مانند ابر در برابر خورشید عمل می کنند. یکی از آن قسمت ها داخل سافت باکس قرار می گیرد و به آن بافل داخلی می گویند. قسمت دیگر به صورت خارجی نصب می شود و گاهی اوقات به آن جوراب اکستنشن نیز گفته می شود.

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

مدل های سافت باکس

سافت باکس ها ابزاری پرکاربرد و مهم در تجهیزات استودیویی هستند که در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. سافت باکس ها معمولا مستطیل یا مربع هستند و از بزرگترین ان ها می توان برای پرتره های تمام قد استفاده کرد. رنگ های سطح داخلی سافت باکس طلایی، نقره ای و سفید است که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

به عنوان مثال، یک سافت باکس سفید 98 درصد نور، یک سافت باکس نقره ای 100 درصد و یک سافت باکس طلایی 100 درصد نور را منعکس می کند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت بین سافت باکس طلایی و نقره ای چیست. به عنوان مثال، می توانید اتاقی را که توسط ماه روشن می شود با اتاقی که توسط یک چراغ گازی طلایی روشن می شود مقایسه کنید. پس سافت باکس طلایی و نقره ای. سافت باکس نقره ای نور سرد و سافت باکس طلایی نور گرم را منعکس می کند.

چتر نور

چتر نور یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در آتلیه عکاسی است که ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی هم حساب می شود . از چتر برای بازتاب نور کم اطراف و رساندن آن به سوژه استفاده می شود. استفاده از چتر نور به این صورت است که نور به سطح چتر می تابد و درخششی ملایم ایجاد می کند. این دستگاه در اندازه ها، شکل ها و رنگ های مختلف برای عکاسان موجود است.

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

انواع چتر نور

در تجهیزات آتلیه، چترها بر اساس کاربری به دو گروه تقسیم می شوند:

  • چتر انعکاسی: در چتر بازتابنده، سطح بیرونی چتر سیاه و داخل آن طلایی، سفید یا نقره ای است.
  • چتر دیفیوزر: در چتر دیفیوزر هر دو سطح داخلی و خارجی سفید هستند.

چترهای انعکاسی برای عکس های گروهی و چترهای دیفیوزر برای عکس های فردی بهترین هستند. دو چتر کاربرد خود را دارند، بسته به نوع و کیفیت نور مورد نیاز و فاصله سوژه از نور انواع مختلفی دارند.

اسنوت

اسنوت یکی از لوازم و تجهیزات برای نور پردازی است،که در واقع نوعی منبع نور نقطه‌ای می‌باشد که به آن خرطومی نیز گفته می‌شود. کاربرد آن برای تمرکز داشتن بر قسمتی از سوژه و نور پردازی در آن قسمت خاص است.

8656546456

فون عکاسی

فون عکاسی یا پس زمینه عکاسی یا پرده عکاسی پارچه یا کاغذ پشت سوژه عکاسی است. این دستگاه به شما این امکان را می دهد که عکسی با کیفیت بالا بگیرید و منظره ای زیبا داشته باشید. با کمک آنها می توان حالت و شخصیت سوژه را در تصویر نشان داد. این فون عکاسی همچنین برای افزایش دید عکاسان استفاده می شود و برای تکمیل نور ها استفاده می شود
فون های سفید، مشکی و خاکستری بیشترین استفاده را دارند.

white paper backdrop

شیدر

شیدر یکی دیگر از ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی است که از چهار برگ تیره تشکیل شده است که با کمک این برگ ها جهت نور را مشخص می کنند.

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

پانتوگراف

پانتوگراف که در اصلاحات خاص به آن تعلیق نور نیز می گویند، یک سیستم تعلیق هوایی متداول برای لامپ ها، مانیتورها، میکروفون ها و غیره در استودیوهای عکاسی است.
پانتوگراف را می توان با استفاده از کابل های درایو یا سیستم فنری برای تنظیم ارتفاع بار (معمولاً پروژکتور و میکروفون) متعادل کرد. این سیستم معمولاً از یک سری کرکره و کرکره مورب تشکیل شده است که می توان آنها را فشار داد یا کشید تا ارتفاع مورد نظر برای نور تنظیم شود. این پانتوگراف ها به نوعی جایگزین سه پایه برای فلاش ها به حساب می آیند.

ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی

1

چه کسانی از ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی استفاده می کنند؟

تمام کسانی که در حال عکاسی چه با دوربین و یا گوشی موبایل هستند برای عکس های خود نیاز به نور مناسب دارند. لایت باکس عکاسی دیمردار از محصولات فروشگاه، عکاسی جواهرات، عکاسی غذا و عکاسی مدلینگ و پرتره بسیار کاربردی می باشد. ظاهر عکس ها امری بسیار مهم در فروش شما می باشد و اگر نور کافی نداشته باشید تا محصول مورد نظر خود را برجسته کنید هیچ مشتری به خرید محصول شما جذب نمی شود.

شما برای پاسخگویی به سوالات خود در زمینه ابزارهای مهم نورپردازی در عکاسی می توانید با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

تماس با کارشناسان