نمایندگی کانن - تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

 مقایسه تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

فناوری دوربین گوشی های هوشمند از بخش های زیادی ساخته شده است، از سنسورها و لنزها گرفته تا سیستم های فوکوس لیزری.

شاتر دوربین برای گرفتن نور باید باز باشد.

کوچکترین حرکت می تواند تصویر شما را لکه دار کند. این امر به ویژه هنگامی که شاتر برای مدت طولانی باز است، مانند زمانی که در تاریکی عکس می گیرید، صادق است.

مقایسه تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

 the difference between eis and ois

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

تثبیت‌ کننده ی تصویر، به طور فزاینده‌ ای، یکی از اجزای اساسی یک دوربین گوشی هوشمند عالی است.

تثبیت کننده ی تصویر برای تثبیت تصاویر شما مهم است. بدون آن، عکس‌ های سلفی و عکس‌های شما تار می ‌شوند و ویدیوها به نظر می ‌رسد که برای یک فیلم دهه 80 باشند .

با رواج بیشتر حالت‌های HDR و شب در گوشی‌ های هوشمند ما، تجملات تثبیت ‌کننده ی تصویر به یک ضرورت تبدیل شده است. تقریباً همه گوشی ‌های هوشمند تثبیت ‌کننده ی تصویر را حداقل روی یک دوربین ارائه می‌ کنند. با این حال، چند نوع مختلف تثبیت کننده تصویر وجود دارد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد آنها بدانید.

تثبیت‌ کننده ی تصویر نوری (OIS) در مقابل تثبیت‌ کننده ی تصویر الکترونیکی (EIS)

OIS یک راه حل سخت افزاری است که از یک ژیروسکوپ سیستم میکروالکترومکانیکی (MEMS) برای تشخیص حرکت و تنظیم سیستم دوربین استفاده می کند. برای مثال، اگر گوشی هوشمند خود را در دست گرفته اید و دستتان کمی به سمت چپ حرکت می کند، سیستم OIS آن را می گیرد و دوربین را کمی به سمت راست می برد.

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

هر زمان که مشخصات گوشی های رده بالا را بررسی می کنید، اصطلاحی که ممکن است دیده باشید OIS است. که در ادامه مقاله  تثبیت کننده تصویر EIS و OIS درباره ان توضیح داده ایم.

OIS چیست؟

OIS مخفف Optical Image Stabilization است. این فناوری برای گرفتن عکس های با کیفیت خوب حتی زمانی که گوشی شما می لرزد استفاده می شود. می توان آن را به عنوان یک فناوری خود تصحیح کننده توصیف کرد.

این یک راه حل سخت افزاری است و نیازی به برش تصویر ندارد، به این معنی که گوشی از یک حسگر کامل برای گرفتن عکس استفاده می کند. محصول جانبی این ویدیو صفر است زیرا شما اثر ژله ‌ای را که از تثبیت ‌کننده ی دیجیتال حاصل می ‌شود، دریافت نمی ‌کنید.OIS ویدیوی بسیار طبیعی تری نیز ایجاد می کند، زیرا شما افکتی را روی ویدیو اعمال نمی کنید.

ساخت سخت ‌افزار OIS خوب ارزان نیست، که به هزینه‌ های صورت حساب مواد می‌افزاید و در نهایت به این معنی است که برای تلفن هوشمند مجهز به OIS خود هزینه بیشتری می ‌پردازید، هرچند که اخیراً بسیار رایج‌ تر شده است. همچنین یک عنصر ثابت معمولی، ماژول دوربین، را به قسمت متحرک دیگری تبدیل می کند. این نادر است، اما گاهی اوقات قطعات متحرک در یک سیستم OIS ممکن است دچار نقص شود.

OIS ابزار ارزشمندی است، زمانی که حال فیلم ‌برداری یا عکس‌ برداری هستید. این به ویژه در سناریوهای کم نور، که شاتر دوربین ممکن است برای مدت طولانی تری باز باشد، ماهر است .

بدون OIS، یک حرکت جزئی دست می تواند تصاویر را تار کند. با فعال کردن OIS ، لرزش‌های جزئی لغو می‌شوند و عکس‌ های واضح‌ تری ایجاد می ‌کنند. همین امر در مورد دوربین های تله فوتو نیز صدق می کند، جایی که لرزش های جزئی به دلیل میدان دید بسیار باریک تر تقویت می شوند.

تثبیت کننده اپتیکال تصویر چگونه کار می کند؟

اگر سوژه عکس متحرک باشد، این فناوری بی فایده است. فقط در صورتی می ‌تواند تاری عکس را تصحیح کند که سوژه ثابت باشد و گوشی در حال لرزش باشد. برای مثال، حتی اگر تلفن دارای OIS باشد، یک عکس ماشین متحرک همچنان محو خواهد بود. با این حال، عکسی که از یک خانه گرفته می شود در حالی که با تلفن می پرید بدون هیچ تاری عالی خواهد بود.

هر زمان که دست شما حرکت کند، به طور خودکار محورهای گوشی را تکان می دهد. گرفتن یک حالت ثابت برای مدت طولانی با دستانتان غیرممکن است. بنابراین OIS با مکانیزمی کار می کند که داخل دوربین و لنز دوربین را در جهت مخالف یک لرزش حرکت می دهد تا حرکت جبران شود و لنز ثابت بماند.

زمانی که تثبیت کننده تصویر EIS و OIS نباشد

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که لنز کوچک است، بنابراین فقط لرزش های کوچک قابل جبران است. با استفاده از OIS نمی توان حرکات بزرگ را جبران کرد. این مکانیسم شامل یک فنجان ژیروسکوپ است که سرعت و زاویه حرکت گوشی را اندازه گیری می کند و در حالی که شما عکس می گیرید، میکروکنترلر کوچک لنز شناور را که یک موتور به آن متصل است حرکت می دهد. این کار لنز را برای جبران حرکت خارجی حرکت می دهد.

تثبیت کننده تصویر الکترونیکی (ELS)

EIS چیست و چه تفاوتی با OIS دارد؟

EIS یا تثبیت ‌کننده ی تصویر الکترونیکی یا تثبیت‌ کننده ی تصویر دیجیتال هنگام فیلم ‌برداری کار می‌ کند.

در مورد OIS، تصحیح تاری از طریق مکانیسم های خارجی شامل ژیروسکوپ، موتور و غیره انجام می شود. در EIS، اصلاح به صورت الکترونیکی انجام می شود. کل فرآیند تصحیح دیجیتال است. پردازنده تصویر را به صورت دیجیتالی در داخل حافظه خود جابجا می کند تا حرکتی که در خارج اتفاق می افتد را جبران کند.

این تکنیک را گاهی پلان و کج می نامند. این حرکت زاویه ای به عنوان پان و شیب است که حرکت زاویه ای مربوط به pitch & انحراف است. همانند OIS ، فناوری تثبیت تصویر الکترونیکی نیز نمی تواند از تار شدن عکس ها در صورت حرکت سوژه جلوگیری کند. این فقط از تار شدن عکس ها در هنگام لرزش تلفن جلوگیری می کند.

 

EIS تلاشی برای انجام کاری است که OIS انجام می دهد، اما بدون سخت افزار فیزیکی. این کار با استفاده از شتاب سنج گوشی هوشمند شما برای تشخیص حرکات کوچک کار می کند. نرم افزار دوربین آن حرکات را تفسیر می کند و هر فریم را با هم تراز می کند. برای تصاویر، این در فرآیندهای HDR و حالت شب بسیار مهم است، جایی که دوربین چندین عکس را در یک زمان کوتاه می ‌گیرد.

تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

برای ویدیو ، نرم افزار یک نقطه کنتراست بالا پیدا می کند و سعی می کند آن نقطه را در همان قسمت کادر نگه دارد. نمونه ‌های مدرن‌ تر EIS از یادگیری ماشین برای شناسایی سوژه و قفل کردن تثبیت ‌کننده استفاده می‌ کنند.

مسلماً بزرگترین ایراد این روش تثبیت محصولی است که برای این فرآیند لازم است. با فعال بودن EIS ، دیگر کل سنسور را در خروجی نمی بینید. لبه های تصویر حسگر به عنوان یک منطقه بافر استفاده می شود. تصویر تثبیت شده را می توان در این حاشیه جابجا کرد و سوژه را در کادر ثابت نگه داشت. بدون منطقه ی بافر، با حرکت تثبیت کننده به اطراف، لبه های تصویر را قطع می کنید.

تفاوت بین تثبیت کننده تصویر EIS و OIS

در مقایسه تثبیت کننده تصویر EIS و OIS، به چند مزیت سیستم EIS پی می بریم.

اول اینکه در این سیستم، فرایند ثبت هر فریم از تصویر به علت تنظیمات فیزیکی لنز کند نمی شود و در نتیجه ویدئو از نرمی حرکت بیشتری برخوردار است. زیرا در این روش تنها تصویر در سنسور جا به جا می شود. علاوه بر این سیستم EIS، قابلیت پیش بینی حرکت دوربین در فریم های بعدی را دارد که باعث افزایش بسیار زیاد کیفیت تصویر فیلم می شود.

به این معنی که در زمان حرکت در فیلمبرداری، دوربین جهت حرکت را تشخیص می دهد و اگر تشخیص دهد که شما در جهتی مشخص و ادامه دار در حرکت هستید، حرکات بعدی و لرزش های مرتبط با آن را پیش بینی می کند و برای جا به جایی تصویر متناسب با این حرکات برنامه ریزی می کند.

این فناوری کمک می کند تا تصاویر فیلمبرداری شده، بسیار نرم تر به نظر برسند. عملکرد EIS در فیلمبرداری تا به حدی بهینه است که تیم شرکت گوگل در زمان طراحی و ساخت اولین نسخه از گوشی Pixel، برای انتخاب بین EIS و OIS،  فناوری EIS را انتخاب کردند.

علی رغم موفقیت چشمگیر گوگل در نسخه اول دوربین گوشی پیکسل، که به لطف الگوریتم های فوق العاده این شرکت محقق شد، این شرکت در پیکسل 2 فناوری QIS را نیز به آن اضافه کرد. البته این نکته بیانگر یکی دیگر از مزیت های EIS است. یعنی امکان ارتقا عملکرد با استفاده از آپدیت های نرم افزاری. زیرا نقش تعیین کننده حرکت تصویر در سنسور به عهده الگوریتم های نرم افزاری است و شرکت های تولید کننده با افزایش اطلاعات و تجربیات خود می توانند این الگوریتم ها را بهبود ببخشند.

 

در انتهای مقاله “ تثبیت کننده تصویر EIS و OIS ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: واضح سازی تصاویر ، شوک شاتر چیست؟ ، مزایای عکاسی پانورما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان