نمایندگی کانن - شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست

شوک شاتر چیست و چگونه می توان اثر ان را کم کرد؟

با توجه به تعداد زیادی از عکاسان که از دوربین‌های با وضوح بالا در این زمینه استفاده می‌کنند، متوجه شدیم که تعدادی از آنها هنگام تلاش برای ارائه تصاویر بسیار واضح، شکست بزرگی را تجربه می‌کنند. متأسفانه، یافتن علت واقعی این مشکل بسیار سخت است. برخی از عکاسان لنزهای خود را مقصر می دانند، در حالی که برخی دیگر فوکوس خودکار متناقض را مقصر می دانند. در واقعیت، همانطور که ما متوجه شده‌ایم در بیشتر موقعیت‌ها اینطور است، مشکل به شوک شاتر و عدم درک درستی از نحوه کاهش آن در دوربین خلاصه می‌شود. در این مقاله، ما به روند حذف کامل شوک شاتر در دوربین های دیجیتال مدرن می پردازیم.

شوک شاتر چیست

شوک شاتر چیست؟

به زبان ساده، اگر بخواهیم به سوال شوک شاتر چیست جواب دهیم ،می گوییم لرزشی است که از مکانیسم شاتر دوربین در ابتدای نوردهی ایجاد می شود. با افزایش محبوبیت دوربین های با وضوح بالا، مشکل شوک شاتر خیلی سریع آشکار می شود. از آنجایی که فرآیند استاندارد گرفتن یک تصویر در یک دوربین دیجیتال برای شروع و پایان یک نوردهی به شاتر دوربین نیاز دارد، مکانیسم شاتر در ابتدای نوردهی به ویژه آسیب‌رسان است، زیرا اغلب باعث لرزش دوربین و در نتیجه تار شدن تصاویر می‌شود.

نتیجه کاملاً ناخوشایند است، زیرا تصاویر به نظر می رسد که در دیافراگم های محدود مانند f/16 گرفته شده اند. در موارد شدید، در سرعت های شاتر آهسته تر، حتی ممکن است در اطراف لبه های سوژه، خطوط کپی شده مشاهده شود. به طور خلاصه، شوک شاتر یک مشکل واقعی و بزرگ است.

شوک شاتر چیست

در حالی که شوک شاتر همیشه در همه دوربین ها وجود داشته است، قطعاً در دوربین های مدرن با وضوح بالا بیشتر مشخص است. تولیدکنندگان وضوح بیشتر و بیشتری را تحت فشار قرار داده اند، در حالی که به طور همزمان فیلترهای پایین گذر را حذف کرده و لنزهایی با قدرت تفکیک استثنایی را به منظور ارائه حداکثر وضوح به بازار عرضه می کنند.

در نتیجه، اکنون عکاسان انتظار دارند هنگام عکاسی با چنین دوربین هایی، تصاویری با وضوح ببینند. و هنگامی که با لرزش های شاتر و تصاویر تار مواجه می شوند، به سرعت از خرید خود ناامید می شوند و آن را به گردن دوربین یا لنز خود می اندازند.

خوشبختانه راهی برای رفع این مشکل در اکثر دوربین های دیجیتال مدرن وجود دارد. سازندگان دوربین متوجه شدند که اگر بتوانند مکانیزم شاتر را به طور کامل از درگیری در ابتدای نوردهی حذف کنند، می توانند شوک شاتر را به طور کامل از بین ببرند. در نتیجه، آنها یک ویژگی بسیار مفید به نام ” شاتر الکترونیکی جلو پرده ” (EFCS) معرفی کردند.

شوک شاتر چیست

نحوه از بین بردن شوک شاتر

متأسفانه، تنها راه برای از بین بردن واقعی شوک شاتر، روشن کردن ویژگی EFCS در منوی دوربین است. ایده این است که دوربین را وادار کنیم تا شاتر خود را باز کند و سنسور را در معرض دید قرار دهد تا درست در ابتدای نوردهی درگیر نشود. سپس دوربین نوردهی را به صورت الکترونیکی شروع می‌کند و فقط شاتر مکانیکی را در انتهای نوردهی درگیر می‌کند (یا اگر ویژگی “شاتر الکترونیکی” روشن باشد، هم برای شروع و هم پایان نوردهی به صورت الکترونیکی بدون درگیر کردن شاتر مکانیکی).

مشکل اینجاست که دوربین شما باید دارای ویژگی EFCS باشد تا بتواند این کار را انجام دهد. بنابراین اولین قدم شما باید این باشد که ابتدا منوی دوربین خود را مرور کنید، شاید حتی دفترچه راهنمای دوربین، و ببینید آیا چیزی است که می توانید از آن استفاده کنید.

اگر ویژگی EFCS را در دوربین خود ندارید، اساساً شانس ندارید. شما می توانید از روش های دیگری برای کاهش لرزش دوربین (مانند ضربه زدن به آینه و غیره) استفاده کنید، اما نمی توانید از شوک شاتر خلاص شوید.

در انتهای مقاله “ شوک شاتر چیست؟ ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: انتخاب سرعت شاتر ، سرعت شاتر در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان