نمایندگی کانن - تکنیک های عکاسی پرتره

تکنیک های عکاسی پرتره

تکنیک های عکاسی پرتره

تکنیک های عکاسی پرتره  از تصاویر سیاه و سفید سخت گرفته تا تصاویر رویایی با پس زمینه تار ، عکاسی پرتره به دسته عکاس دوربین ، حس سوژه و توانایی خلاقانه آنها برای جمع آوری این عناصر به شیوه های منحصر به فرد متکی است.

دوربین DSLR یا دوربین دیجیتال بدون آینه به شما امکان می دهد تا جنبه های مختلف ترکیب عکس خود را دستکاری کنید. هنگامی که نحوه عملکرد دوربین خود را می دانید ، می توانید ISO و جبران نوردهی را برای تغییر نور تنظیم کنید یا بسته به اینکه پرتره شما ساکن است یا در حال حرکت است ، سرعت شاتر را تغییر دهید.

می توانید عمق میدان خود را برای افزایش فوکوس شدید روی ویژگی های صورت مدل خود و محو کردن پس زمینه مزاحم تنظیم کنید ، یا از عمق عمیق تر با یک لنز با زاویه باز برای پرتره محیطی بیشتر استفاده کنید.

در زیر تکنیک های عکاسی پرتره است که می توانید برای افزایش عکس ها و تبدیل پرتره های خوب خود به پرتره های عالی استفاده کنید:

انتشار منبع نور

هنگام انتخاب محیط ، توجه داشته باشید که نور طبیعی نرم و پراکنده از منبع غیر مستقیم برای عکاسی پرتره بهترین گزینه است. نور مستقیم ، شدید یا آفتاب کامل می تواند سایه های تیره ناخواسته ایجاد کند یا رنگ های غیر طبیعی پوست ایجاد کند. از یک پخش کننده مانند جعبه نرم یا یک ورق سفید برای کمک به نرم شدن نور و ایجاد جلوه ای بیشتر استفاده کنید.

 از لنز بلند تر استفاده کنید

یک لنز 50 میلی متری یک لنز تله میان رده محسوب می شود و طول استاندارد بسیاری از عکاسان پرتره از آن استفاده می کنند. با این حال ، این طول یک صحنه آشنا و معمولی ایجاد می کند. از یک لنز بلندتر مانند یک در محدوده 85 تا 200 میلی متر برای فشرده سازی تصویر بهتر بدون ایجاد تحریف در پیکسل ها استفاده کنید. فاصله کانونی بیشتر می تواند زمینه شما را به سوژه شما نزدیک کند ، بوکه را افزایش دهد (تار شدن پس زمینه) .

تکنیک های عکاسی پرتره

تکنیک های عکاسی پرتره

موقعیت متفاوتی پیدا کنید

شما می توانید با زیر پا گذاشتن قانون یک سوم و عکاسی در زوایایی که چندان مرتب نیستند یا حتی در سطح چشم سوژه خود ، دید جدیدی به عکس های خود بیاورید. سعی کنید در زوایا و فواصل مختلف در اطراف مدل خود عکس بگیرید. از منظر هوایی یا از کنار عکس بگیرید ، ژست های مدل خود را تغییر دهید ، یا حتی یک عکس صریح را امتحان کنید تا چشم نوازترین زاویه برای پرتره آنها مشخص شود.

نورپردازی خود را به همراه داشته باشید

فلاش دوربین یک ویژگی ضروری است که نور را به عکس های شما وارد می کند ، اما همیشه نور مورد نیاز شما را تامین نمی کند. برخی از فلاش ها ، به ویژه اگر در عکس از نمای نزدیک استفاده شوند ، می توانند چهره سوژه را نامتناسب نشان دهند.

فلاش خارج از دوربین برای تغییر شرایط نور برای افزایش کنتراست و کنترل سایه ها در پرتره های شما مفید است و از نظر بصری جذاب تر و پویاتر می شود. در حالی که نور طبیعی می تواند برای عکاسی پرتره در فضای باز عالی باشد ، گاهی اوقات نور مستقیم خورشید می تواند بیش از حد باشد. می توانید از نوردهی بارق خارجی برای کم نور دادن نور موجود و استفاده از نور خود برای ایجاد یک عکس کاملا روشن استفاده کنید.

دیافراگم را تغییر دهید

یک دیافراگم گسترده عمق میدان کم ایجاد می کند ، پس زمینه را تار می کند و تمرکز اصلی سوژه شما می شود. با این حال ، اگر بیش از یک سوژه دارید (مانند یک پرتره خانوادگی) ، دیافراگم کوچکتر باعث تمرکز همه می شود.

 

تکنیک های عکاسی پرتره با دوربین کانن

تکنیک های عکاسی پرتره

چگونه سوژه را انتخاب کنیم؟

ایده خوبی است که این بحث را با پرسیدن اینکه چه نوع پرتره ای می خواهید به عنوان یک عکاس ایجاد کنید و به دنبال چه نوع نتیجه ای هستید، شروع کنید. اگر شخصی شما را برای عکاسی استخدام کند یا از شما بخواهد که پرتره او را بگیرید، شما هیچ انتخابی در مورد سوژه ندارید و آن شخص یا افراد سوژه شما هستند. در این شرایط، باید روی سه سوال تمرکز کنید:

دنبال چه پرتره ای هستند؟ شما چه چیزی برای ارائه دارید؟
چگونه می توانید یک مورد مناسب را برای دادن پرتره مورد نظر سوژه خود انتخاب کنید؟ به عنوان مثال، آیا عکاسی شما نیاز به استودیو دارد؟ ساختار باید از چه شرایطی پیروی کند؟در نهایت با دانستن پاسخ سوال قبلی چه نوع عکاسی برای دستیابی به یک تصویر قابل قبول برای سوژه مورد نیاز است؟

چه بخواهید برای نمایه خود عکس بگیرید، آنها را در رزومه خود قرار دهید و مشتری جذب کنید، یا فقط مهارت های خود را به رخ بکشید ، در انتخاب موضوع آزاد هستید.
اگر این را از ابتدا بدانید، احساس آزادی بیشتری خواهید داشت و از هر کسی که می خواهید عکس می گیرید. در این شرایط هیچ قانونی وجود ندارد! آیا می خواهید سایه بیاندازید؟ لطفا این کار را انجام دهید! به یاد داشته باشید که این تصویر شماست.

انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی پرتره

در واقع، تقریباً از هر دوربینی می توان برای ایجاد یک پرتره خوب استفاده کرد. از یک دوربین DSLR بسیار حرفه ای گرفته تا یک تلفن هوشمند معمولی، تقریباً همه ما این روزها یک دوربین داریم. اما انتخاب دوربین مناسب برای عکاسی پرتره بستگی به سنجیدن صحیح نیازهای سبک و نیازهای شخصی شما دارد. به طور کلی پارامترهای موثر هنگام انتخاب دوربین را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

اندازه سنسور

یکی از جذاب ترین تکنیک ها در عکاسی، شارپ نگه داشتن سوژه در حین ایجاد پس زمینه تار است. حالتی به نام بوکه.
یکی از عوامل موثر در ایجاد بوکه خوب اندازه سنسور است. هرچه اندازه سنسور بزرگتر باشد، بوکه یا تاری بهتر است.

به عنوان مثال، دوربینی با سنسور فول فریم نسبت به دوربینی با سنسور کراپ (یا APS-C) بوکه بهتری تولید می کند. به همین ترتیب، دوربین‌های موبایل به دلیل سنسور بسیار کوچک‌تر، در ایجاد بوکه ضعیف‌تر از دوربین‌های برش هستند. به همین دلیل تلفن های همراه برای جبران این نقص از نرم افزارها و تکنیک های پردازش تصویر برای محو کردن پس زمینه استفاده می کنند.

DSLR یا بدون آینه؟

هر دو نوع دوربین برای عکاسی پرتره هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اگر می خواهید عکاسی غیررسمی و غیرحرفه ای بگیرید، می توانید از دوربین DSLR استفاده کنید قیمت مقرون به صرفه، لنز واید و کیفیت عکس عالی از مهمترین مزیت های این دوربین است حتی دوربین های DSLR سطح پایه نیز کیفیت تصویر عالی و توانایی ایجاد بوکه قوی دارند اما قطعاً گزینه های بالاتری وجود دارد که می توانید بسته به نیاز خود انتخاب کنید.

اگر قصد دارید عکس های بسیار حرفه ای بگیرید، در انتخاب دوربین بدون آینه تردید نکنید. تعداد زیاد نقاط فوکوس در این دوربین ها تضمین می کند که سوژه شما در هر شرایطی واضح باقی بماند. برای مثال دوربین فول فریم سونی A7 III دارای 693 نقطه فوکوس است که تقریباً کل فریم را پوشش می دهد. چنین عملکردی در عکاسی از سوژه هایی با حرکت عالی مانند عکاسی از پرتره کودکان یا عکاسی از مد و تبلیغات کمک زیادی به عکاس خواهد کرد.

از سوی دیگر دوربین های بدون آینه با ویژگی های خاصی مانند «فوکوس بصری» می توانند در کسری از ثانیه فوکوس کنند. برای روشن نگه داشتن چشمانتان در عکاسی مدلینگ استودیویی، که گاهی اوقات در هر ثانیه چندین عکس گرفته می شود و سوژه مدام در حال تغییر ژست یا ژست است، داشتن این مهارت 100% ضروری است.

یک لنز مناسب برای عکاسی

عوامل موثر بر نوع لنز به سه گروه اصلی تقسیم می شوند که در زیر به آن ها می پردازیم:

دیافراگم

مهمترین چیز برای ایجاد بوکه خوب، دیافراگم لنز است. هرچه این فضا بزرگتر و تعداد فضا کوچکتر باشد، بوکه بهتر و قوی تری خواهید داشت.
به عنوان مثال، در یک فاصله کانونی معین، بوکه ایجاد شده توسط لنزی با دیافراگم f/1.8 بسیار بزرگتر از بوکه ایجاد شده توسط لنزهایی با دیافراگم f/5.6 است. همچنین، باز کردن دیافراگم به این صورت باعث می شود نور بیشتری وارد دوربین شود و می توانید حساسیت سنسور (یا ISO) را کاهش دهید. به این ترتیب نویز تصویر کاهش می یابد و می توانید جزئیات صورت را بهتر ثبت کنید.

فاصله کانونی

یکی دیگر از موارد مفید در انتخاب لنز، فاصله کانونی مناسب است. ارتفاع ایده آل برای قاب عکس بین 50 تا 85 میلی متر است. برای نزدیک، فاصله را می توان به 135 یا 200 میلی متر افزایش داد.

چرا باید لنز اینقدر نازک باشد؟

دلیل آن ایجاد تحریف یا تحریف است. هنگام عکاسی با لنز واید و زوم کردن، صورت منحرف می شود و شکل آن تغییر می کند. بینی بزرگتر از وضعیت واقعی به نظر می رسد و چشم ها نیز غیر طبیعی هستند. اما با استفاده از یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی زیاد، صورت صاف و نزدیک به حالت طبیعی ثبت می شود.
به همین دلیل، لنزهایی مانند Nikon 24-70 و Canon 200-70 بین عکاسان پرتره بسیار محبوب هستند.

تکنیک های عکاسی پرتره

atmospheric portrait photography

آیا لنز پرایم یا زوم برای عکاسی پرتره بهتر است؟

لنزهای با فاصله کانونی ثابت را لنزهای پرایم و لنزهای با فاصله کانونی متغیر را لنزهای زوم می نامند. به طور کلی، لنز اصلی به دلیل ساختار نوری بهینه شده برای یک فاصله کانونی معین، تصاویر واضح تر و بوکه بهتری ارائه می دهد. البته این یک قانون کلی است و لنز رده بالایی مانند Canon 70-200mm از نظر کیفیت و تاری چیزی کمتر از یک لنز درجه یک ندارد.

سایر تجهیزات مناسب برای عکاسی پرتره

علاوه بر دوربین و لنزها که ذاتاً اصول اولیه عکاسی پرتره هستند، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای بهبود کیفیت کار خود از آنها استفاده کنید. در ادامه به برخی از این ابزارها و کاربرد آنها اشاره شده است.

حداکثر استفاده از نور با استفاده از بازتابنده

می توانید از کیف انعکاسی برای متعادل کردن سایه ها و هایلایت های صورت استفاده کنید. این رفلکتورها در اندازه های مختلف و در بسته بندی های یک، سه یا پنج تایی با پنج لایه طلایی، نقره ای، سفید، مشکی و نیمه شفاف موجود می باشند. لایه نیمه شفاف که به آن دیفیوزر نیز می گویند، معمولا لایه اصلی است و لایه های دیگری به آن متصل می شوند.

با استفاده از دیفیوزر، می‌توانید نور را از منابع نور نقطه‌ای (مانند لامپ‌های خانه یا خورشید) که سایه‌های تیز و خشن ایجاد می‌کنند و سایه‌های روی صورت را نرم می‌کنند، پخش کنید. گاهی اوقات این تغییر به ظاهر کوچک می تواند کیفیت پرتره های شما را تغییر دهد.
برخی از این دیفیوزرها حتی یک دسته کوچک طراحی شده اند که می توانید با یک دست دوربین را کنترل کنید و با دست دیگر بازتابنده یا دیفیوزر را نگه دارید. البته بسته به شرایط می توانید برای قرارگیری رفلکتور از خود مدل نیز کمک بگیرید.

فلاش اکسترنال

شک نکنید که بدترین گزینه برای نورپردازی یک عکس پرتره، فلاش روی دوربین شما است!
زیرا باعث ایجاد سایه های بسیار خشن و ناخواسته بر روی گردن و صورت می شود و همچنین صورت را بسیار صاف می کند و عمق و بعد آن را از بین می برد. برای داشتن نور مناسب باید زاویه تابش آن را کاملا کنترل کنید. البته گزینه ایده آل کیت فلش استودیویی است، اما این ممکن است برای همه امکان پذیر یا معقول نباشد.
گزینه بعدی استفاده از فلاش یا فلاش خارجی است.

بهتر است نوعی تهیه کنید که علاوه بر بالا و پایین رفتن، قابلیت حرکت به پهلو را نیز داشته باشد. می توانید از تکنیک بازتاب (یا Bounce) برای دریافت نور خوب و ملایم استفاده کنید. به این ترتیب نور به دیوار کنار سوژه یا سقف اتاق می تابد و چهره سوژه را با سایه ها روشن می کند. با این روش سقف یا دیوار به عنوان یک سافت باکس عظیم عمل می کند و سایه ای نرم و بی نقص روی صورت ایجاد می شود.
در قسمت بعدی در مورد روش های دیگر نورپردازی بدون تجهیزات اضافی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تکنیک های عکاسی پرتره

تکنیک های عکاسی پرتره

نورپردازی در عکاسی پرتره

نور معمولاً در عکاسی از دوربین اهمیت بیشتری دارد و در عکاسی پرتره این اهمیت در اوج است. با تنظیمات یکسان دوربین و ژست یکسان، می توانید با تغییر زاویه نور، حس و حال و هوای کاملا متفاوتی دریافت کنید. این تغییرات می تواند شامل تغییر موقعیت نور، تغییر زاویه پرتو، تغییر نوع نور، تغییر رنگ یا تغییر شدت باشد. در بخش بعدی به تاثیرات هر کدام در عکاسی پرتره می پردازیم.

در نورپردازی همیشه سعی کنید تا حد امکان سوژه را از پس زمینه جدا کنید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، تصویری با عمق بسیار خوب خواهید داشت که صاف به نظر نمی رسد. این جداسازی در 90 درصد مواقع با کنتراست ایجاد می شود و تفاوتی در روشنایی سوژه و پس زمینه ایجاد می کند. در موارد باقی مانده می توانید کمک بگیرید تا تفاوت رنگ لباس یا رنگ موی مدل و زمینه را از هم جدا کنید.

 

در انتهای مقاله “ تکنیک های عکاسی پرتره ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان