نمایندگی کانن - نویز در عکاسی

نویز در عکاسی

نویز در عکاسی

نویز در عکاسی یک عنصر ناخواسته در هر عکس است. این می تواند باعث ناامیدی عکاسان شود و یک عکس عالی را خراب کند. چندین نکته کلیدی  را در سایت کانن بیاموزید که می تواند به شما در جلوگیری، کاهش و رفع نویز در عکس هایتان کمک کند.

ما همچنین ارتباط بین مواردی مانند ISO دوربین و میزان نویز در عکس های شما را توضیح خواهیم داد. نویز در عکاسی چیست و برای کاهش آن چه کاری می توان انجام داد؟

نویز در عکاسی چیست؟

همان نقاط رنگی که به صورت پراکنده در عکس هایی که با نور کم یا ایزوی بالا گرفته شده اند، نویز هستند. در برخی موارد، عکس‌ ها می‌ توانند آنقدر نویز داشته باشند که اساساً غیرقابل استفاده باشند. تا حدی، همه ما با مفهوم نویز کاملاً آشنا هستیم.

در واقع، حتی اگر با درپوش لنز خود عکس بگیرید، تصویر به دست آمده کاملاً سیاه نخواهد بود . ممکن است نزدیک باشد، اما همیشه نقص های کوچکی وجود خواهد داشت: پیکسل های تصادفی، روشن و تغییر رنگ.

در این حالت، تنها با روشن کردن تصویر در لایت روم یا فتوشاپ، می توانید پیکسل های تصادفی را به راحتی مشاهده کنید.

اگر قبلاً هرگز این کار را انجام نداده اید، منطقی است فکر کنید که به سادگی یک عکس را بدون مشکل از سیاه به خاکستری به سفید مقیاس می دهد اما اینطور نیست. در عوض، در عمل، عکس زشت‌ تر و زشت‌ تر می‌ شود، با مناطق عظیمی از تغییر رنگ و پیکسل‌ های عجیب‌وغریب. این به عنوان نویز شناخته می شود.

علت نویز در عکاسی چیست؟

نویز در عکاسی موضوعی است که به نظر می رسد باعث سردرگمی شود. با این حال، اگر می خواهید کیفیت تصویر را به حداکثر برسانید، درک آن بسیار مهم است.

نویز در عکاسی را می توان به عنوان یک تغییر تصادفی در سیگنال تصویر تعریف کرد. نویز می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله شرایط نوری ضعیف، تنظیمات ISO بالا، زمان نوردهی طولانی و گرما. نویز همچنین می تواند در طول فرآیند ویرایش به تصویر وارد شود. هم چنین میدان های مغناطیسی و وسایل به کار رفته در دستگاه های دیجیتالی یکی از عوامل اصلی ایحاد نویز در عکاسی است. هرچند که عوامل محیطی یا حتی گرمای بیش از حد می‌تواند نویز موجود را بیشتر کند. نسبت سیگنال ارسال شده به نویز را SNR می‌گویند.

دو نوع نویز در عکاسی وجود دارد: نویز روشنایی و نویز رنگ. نویز درخشندگی به صورت لکه های سیاه و سفید دانه دانه در یک تصویر ظاهر می شود. نویز رنگ به صورت نقاط یا پیکسل های رنگارنگ ظاهر می شود. هر دو نوع نویز می توانند باعث حواس پرتی شوند و تصویر را ناپاک جلوه دهند.

ممکن است افرادی که از دوربین های دیجیتال برای عکاسی استفاده می کنند، متوجه اثرات نویز در عکس های خود شده باشند. تصاویر گرفته شده با نور کم یا ISO بالا دارای نویز نقطه ای تک رنگ پراکنده هستند. همه دستگاه های دیجیتال نویز ایجاد می کنند و دوربین نیز به دلیل دیجیتال بودنش از این قاعده مستثنی نیست. راه های زیادی برای کاهش نویز جریان وجود دارد.

چگونه ISO بر نویز دیجیتال تأثیر می گذارد؟

ISO شما تنها تنظیم دوربین به غیر از دیافراگم و سرعت شاتر است که عکس را روشن می کند. معمولاً گفته می شود که افزایش ISO (برای گرفتن عکس روشن تر) باعث افزایش نویز می شود. آیا این درست است؟

از اصول اولیه شروع کنید. ISO هیچ تاثیری بر نویز شات ندارد. از نظر فیزیکی نمی تواند. همانطور که لحظاتی پیش به آن پرداختیم، نویز عکس کاملاً مربوط به تصادفی بودن نور ساطع شده و منعکس شده از خود صحنه است – چیزی که احتمالاً نمی تواند به تنظیمات دوربین شما بستگی داشته باشد.

بنابراین، ISO فقط بر نویز دیجیتال، که به عنوان نویز الکترونیکی نیز شناخته می شود، تأثیر می گذارد. نحوه تأثیرگذاری آن ممکن است در ابتدا تعجب آور باشد، اما پس از کمی فکر منطقی به نظر می رسد: برای دوربین های معمولی در تنظیمات معمولی، افزایش ISO میزان نویز الکترونیکی را کاهش می دهد. این دقیقاً برعکس چیزی است که احتمالاً به شما گفته شده است.

تاثیرات SNR (نسبت سیگنال به نویز) بر عکاسی

قبل از اینکه با عصبانیت عکاسی را کنار بگذارید، به یاد داشته باشید: آنچه برای کیفیت تصویر مهم است میزان واقعی نویز نیست. این نسبت سیگنال به نویز است.

استفاده از ایزوی بالاتر «میزان» نویز را کاهش می دهد . اما وقتی با ایزوی بالا عکاسی می‌کنید، به این دلیل است که چاره‌ای ندارید و نمی‌توانید عکس را به روش دیگری روشن کنید – مثلاً با گرفتن نور واقعی بیشتر. این به این معنی است که نسبت سیگنال به نویز شما خیلی خوب نخواهد بود. به عبارت دیگر، شما داده‌های کافی برای غلبه بر پرده نویز جمع‌آوری نکرده‌اید، حتی اگر آن پرده کمی قوی‌تر باشد.

در اینجا تاکید می کنم که کاهش نویز الکترونیکی در ایزوهای بالاتر برای دوربین شما خوب است. به همین دلیل است که ما به جای عکسبرداری در ISO پایه و روشن کردن همه چیز در مرحله پس از پردازش، ISO را در دوربین افزایش می دهیم – زیرا نویز الکترونیکی کمتر است، کیفیت تصویر را از این طریق افزایش می دهید. اما نسبت سیگنال به نویز چیزی است که واقعاً برای کیفیت تصویر مهم است، به همین دلیل است که عکاسان همیشه از همه چیز با ISO 12800 عکاسی نمی کنند. تا حد زیادی بهترین راه برای کاهش ظاهر نویز در یک تصویر، خفه کردن آن با نور است.

(در واقع، در همین راستا، گرفتن عکس از یک صحنه درخشان تر، “میزان” نویز فوتون را افزایش می دهد. اما سیگنال را بسیار بیشتر افزایش می دهد و نسبت سیگنال به نویز شما و در نتیجه کیفیت تصویر را بهبود می بخشد.)

کاهش و جلوگیری از نویز در عکاسی

نویز می‌تواند بخش ناامیدکننده‌ای از عکاسی باشد، اما لازم نیست عکس‌های شما را خراب کند. با تغییر تنظیمات دوربین و استفاده از نرم افزارهای کاهش نویز، می توانید میزان نویز در عکس های خود را کاهش دهید. علاوه بر این، می توانید با ثابت نگه داشتن دوربین و گرفتن تمام اطلاعاتی که می توانید از نویز جلوگیری کنید.

اگر می‌خواهید از نویز در عکس‌هایتان جلوگیری کنید یا حداقل آن را کاهش دهید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام عکاسی به خاطر داشته باشید:

  1. اگر در شرایط کم نور عکاسی می کنید، از تنظیمات ISO کمتر استفاده کنید. این تکنیک به کاهش مقدار دانه در عکس های شما کمک می کند.
  2. اگر با نوردهی طولانی عکاسی می کنید، از فیلتر کاهش نویز استفاده کنید. این فیلترها را می توان به لنز متصل کرد یا در جلوی سنسور دوربین قرار داد.
  3. مطمئن شوید که یک سه پایه ثابت دارید. این به ثابت نگه داشتن دوربین شما و جلوگیری از هر گونه لرزشی که می تواند باعث ایجاد نویز در عکس های شما شود، کمک می کند.
  4. سعی کنید از شاتر از راه دور استفاده کنید. این به شما امکان می دهد بدون دست زدن به دوربین عکس بگیرید که همچنین می تواند میزان لرزش و نویز ناشی از آن را کاهش دهد.
  5. با فرمت RAW عکس بگیرید. این فرمت فایل تمام داده‌ها را از حسگر دوربین شما می‌گیرد و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا هنگام ویرایش با آن کار کنید.

اجازه ندهید سر و صدا عکس بعدی شما را خراب کند. پیروی از این نکات می تواند به کاهش میزان نویز در عکس ها و ایجاد تصاویر تمیزتر، واضح تر و زیباتر کمک کند.

دلیل نویز در عکاسی چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد نویز در عکاسی می شود؟

نویز در عکاسی با توجه به منبع و فرآیند به سه روش مختلف تولید می شود:

  • نویز فوتون: این نوع نویز نویز تصادفی است که با فوتون ها مطابقت دارد.
  • نویز جلویی: این نوع نویز به ساختار سنسور دوربین شما مربوط می شود.
  • نویز Back end: این نویز زمانی رخ می دهد که پردازنده دوربین شما سیگنال را به یک فایل دیجیتال تبدیل می کند.

از نظر فنی، مقداری نویز همیشه در هر عکس وجود دارد. گاهی اوقات کسب و کار عکاسی مانند هر شغل دیگری با یک سری معاوضه روبرو می شود و این مشکل برای مشکل نویز تصویر در عکاسی نیز صادق است. در اینجا چند راه برای کاهش نویز تصویر وجود دارد.

 ISO پایین

این یک راه آسان برای کاهش نویز در عکاسی است. اگر شرایط اجازه می دهد، ISO را کاهش دهید. کاهش حساسیت سنسور امکان تداخل نویز ناخواسته را کاهش می دهد.

کاهش سرعت شاتر

انجام این کار به سادگی سیگنال های ناخواسته را با سیگنال هایی که واقعاً می خواهید دریافت کنید مخلوط می کند. باز هم باید بگوییم که استفاده از این راه حل تنها زمانی امکان پذیر است که شرایط و موقعیت عکسبرداری به شما امکان کاهش سرعت شاتر را بدهد.

ویژگی کاهش نویز در دوربین

اکثر دوربین های DSLR دارای ویژگی های کاهش نویز هستند. در بیشتر موارد، این عملکرد برای کاهش نویز در هنگام پردازش تصویر به خوبی عمل می کند. نقطه ضعف این روش این است که اغلب زمان پردازش تصویر را افزایش می دهد (گاهی اوقات تا چند ثانیه) و ممکن است جزئیات دقیق تصویر خود را از دست بدهید.

 ویرایش عکس

برای عکاسان دیجیتال، برنامه های ویژه زیادی وجود دارد که هدف آنها کاهش نویز در عکس های شماست. بسیاری از مردم نرم افزار کاهش نویز را به عنوان بخش ضروری هر دستگاه ضبط در نظر می گیرند و توصیه می کنند. همچنین می‌توانید از گزینه‌های کاهش نویز در برنامه‌های دیگری مانند Photoshop، Gimp یا Lightroom استفاده کنید.

در انتهای مقاله “ نویز در عکاسی ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان