نمایندگی کانن - سرعت شاتر عکاسی چیست؟

سرعت شاتر عکاسی چیست؟

سرعت شاتر عکاسی چیست؟

سرعت شاتر عکاسی چیست؟در این راهنمای سرعت شاتر سایت کانن، تمام اصول اولیه سرعت شاتر در عکاسی  را خواهید یافت، اینکه چگونه اثرات سرعت شاتر دنیایی از امکانات را در عکاسی باز می کند و بهترین سرعت شاتر در محبوب ترین ژانرهای عکاسی چیست.

سرعت شاتر در عکاسی یکی از موارد ضروری برای درک است و به همراه دیافراگم و ISO ، اصول مثلث نوردهی را تشکیل می دهد.

علاوه بر نقش کلیدی آن در نوردهی، جلوه های سرعت شاتر  نقش مهم دیگری نیز در عکاسی وجود دارد : حرکت و لرزش، دو مورد کلیدی برای ثبت تصویری که می خواهید.

جدای از جلوه های سرعت شاتر، دانستن اینکه سرعت شاتر سریع و آهسته چیست و چگونه یک تصویر بسته به این تنظیم تغییر می کند، ضروری است.

شاتر و سرعت شاتر عکاسی چیست؟

سرعت شاتر به دلیل شاتر دوربین وجود دارد که پرده ای در جلوی سنسور دوربین است که تا زمانی که دوربین روشن شود بسته می ماند. هنگامی که دوربین روشن می شود، شاتر باز می شود و حسگر دوربین را به طور کامل در معرض نوری قرار می دهد که از لنز شما عبور کرده است. پس از جمع‌آوری نور توسط سنسور، شاتر بلافاصله بسته می‌شود و مانع از برخورد نور به سنسور می‌شود. دکمه ای که دوربین را روشن می کند “شاتر” یا “دکمه شاتر” نیز نامیده می شود، زیرا باعث باز و بسته شدن شاتر می شود.

اما سرعت شاتر چیست؟ چگونه تنظیمات سرعت شاتر را تنظیم می کنید؟ و در نهایت، چگونه درک سرعت شاتر می تواند به شما در گرفتن عکس های بهتر کمک کند؟

سرعت شاتر در عکاسی زمانی است که شاتر دوربین باز است و در نتیجه نور را می گیرد و در معرض دید قرار می دهد.

در دوربین های فیلم و دیجیتال، سنسور توسط یک “پرده” نازک پوشیده شده است که میزان نوری را که از لنز عبور می کند کنترل می کند. این “پرده” دریچه نامیده می شود.

سرعت شاتر (Shutter speed) در عکاسی چیست؟

شاتر یک قطعه اساسی در هر دوربینی است، زیرا زمان نوردهی نهایی و حرکتی را که ثبت می شود تعیین می کند.

یکی از بهترین نکات عکاسی برای مبتدیان این است که از طریق تمرینات عملی که در آنها این تنظیمات را در حالت دستی تغییر می دهید، سرعت شاتر را یاد بگیرند.

هنگامی که از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید (که به عنوان سرعت شاتر “آهسته” نیز شناخته می شود)، در نهایت سنسور خود را برای مدت زمان قابل توجهی در معرض دید قرار می دهید. اولین اثر بزرگ آن تاری حرکت است . اگر سرعت شاتر شما زیاد باشد، سوژه های متحرک در عکس شما در جهت حرکت تار به نظر می رسند. این افکت اغلب در تبلیغات اتومبیل و موتورسیکلت استفاده می شود، جایی که حس سرعت و حرکت با محو کردن عمدی چرخ های متحرک به بیننده منتقل می شود.

سرعت شاتر پایین نیز برای عکاسی از کهکشان راه شیری یا اشیاء دیگر در شب یا در محیط های کم نور با سه پایه دوربین استفاده می شود. عکاسان منظره ممکن است عمداً از سرعت شاتر طولانی برای ایجاد حس حرکت در رودخانه ها و آبشارها استفاده کنند و در عین حال همه چیز را کاملاً واضح نگه دارند.

از سوی دیگر، سرعت شاتر نیز می‌تواند برای انجام برعکس – حرکت انجماد – استفاده شود. اگر از سرعت شاتر مخصوصاً سریع استفاده می کنید، می توانید حرکت را حتی از اجسامی که به سرعت در حال حرکت هستند، مانند پرندگان در حال پرواز، یا اتومبیل هایی که در حال عبور هستند، حذف کنید. اگر هنگام عکس گرفتن از آب از سرعت شاتر سریع استفاده کنید، هر قطره کاملاً واضح در هوا آویزان می شود که ممکن است حتی برای چشمان ما قابل مشاهده نباشد.

تمام موارد فوق با کنترل ساده سرعت شاتر به دست می آید. به‌طور خلاصه، سرعت‌های شاتر سریع، عملکرد را منجمد می‌کنند، در حالی که سرعت‌های طولانی هنگام عکاسی از اجسام متحرک، جلوه‌ای از حرکت ایجاد می‌کنند.

یک دوربین کانن با قرار دادن یک سنسور دیجیتال (یا یک قطعه فیلم) در معرض نور عکس می گیرد. شاتر به سادگی یک مانع است که وقتی عکاسی نمی کنید نور را از بین می برد. با فشردن دکمه بالای دوربین (که در واقع به آن شاتر می گویند) شاتر باز می شود و وقتی شاتر باز است، تصویری ضبط می شود. هنگامی که شاتر بسته می شود، دوربین ضبط را متوقف می کند.

4.Bubble Rip Storm Wave scaled e1662441429583

به عنوان یکی از سه عنصری که بر روشنایی یا تاریکی تصویر تأثیر می گذارد نوردهی نامیده می شود، درک سرعت شاتر برای کنترل کامل خلاقانه دوربین ضروری است. اگر شاتر برای مدت طولانی باز بماند، لنز نور زیادی را وارد می کند و مگر اینکه از یک صحنه بسیار تاریک عکس بگیرید، تصویر بیش از حد روشن یا بیش از حد نوردهی می شود. اگر سرعت شاتر بیش از حد سریع باشد، از طرف دیگر، عکس خیلی تاریک می شود.

بنابراین سرعت شاتر مناسب چقدر است؟ این بستگی به میزان نور موجود در صحنه دارد. در خارج از منزل در یک روز آفتابی، به سرعت شاتر سریع مانند 1/500 نیاز دارید. در محیط داخلی، باید کمی آن را کند کنید. شاید 1/100.

سرعت شاتر نیز تنها یکی از سه تنظیمات مختلف است که بر نوردهی تأثیر می گذارد. شما همچنین می توانید دیافراگم را بزرگتر کرده یا ISO را افزایش دهید اگر عکس خیلی روشن باشد و برعکس. قرار دادن سرعت شاتر با ISO و دیافراگم به شما خلاق ترین کنترل را بر روی تصاویر خود می دهد، اما اگر نمی دانید دیافراگم و ISO چیست، می توانید سرعت شاتر را روی دوربین خود تنظیم کنید.

نحوه اندازه گیری سرعت شاتر

سرعت شاتر در کسری از ثانیه (ثانیه یا دهم یا صدم ثانیه) اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، سرعت شاتر آهسته 1/2 به این معنی است که شاتر برای نیم ثانیه باز می ماند، در حالی که سرعت بیشتر 1/2000 به این معنی است که فقط برای یک دو هزارم ثانیه باز می ماند. بسیاری از دوربین‌های DSLR مانند دوربین کانن 90d می‌توانند با سرعت 1/8000 و تا 30 اینچ آهسته حرکت کنند (اگر در حالت Bulb عکس‌برداری می‌کنید، تا زمانی که شاتر نگه داشته شود، شاتر باز می‌ماند).

سرعت شاتر و نوردهی

تاثیر مهم دیگر سرعت شاتر بر نوردهی است که به روشنایی تصویر مربوط می شود. اگر از سرعت شاتر زیاد استفاده می کنید، سنسور دوربین شما نور زیادی را جمع آوری می کند و عکس به دست آمده کاملاً روشن خواهد بود. با استفاده از سرعت شاتر سریع، سنسور دوربین شما تنها در معرض کسری از نور قرار می گیرد و در نتیجه عکس تیره تری ایجاد می شود.

نحوه تنظیم سرعت شاتر

اکثر دوربین ها به صورت پیش فرض سرعت شاتر را به طور خودکار کنترل می کنند. هنگامی که دوربین روی حالت “Auto” تنظیم می شود، سرعت شاتر توسط دوربین بدون ورودی شما انتخاب می شود (و همچنین دیافراگم و ISO). با این حال، در صورت لزوم همچنان می توانید سرعت شاتر را به صورت دستی تنظیم کنید:

  1. با تنظیم دوربین در حالت ” اولویت شاتر “، سرعت شاتر را انتخاب می کنید و دوربین به طور خودکار دیافراگم را انتخاب می کند.
  2. با تنظیم دوربین روی حالت دستی، سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی انتخاب می کنید.

در هر دوی این حالت ها، می توانید ISO را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید.

در بیشتر موارد، توصیه می کنیم به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای شما انتخاب کند. با این حال، مراقب باشید تا مطمئن شوید که حرکت تاری زیادی را در یک عکس معرفی نمی کنید (یا حرکت ثابتی که می خواهید تار شود). من در مقاله‌ای در مورد حالت‌های دوربین بیشتر این موارد را توضیح می‌دهم ، اما تمایل دارم در ۹۵٪ مواقع در حالت «اولویت دیافراگم» عکاسی کنم و به دوربین اجازه می‌دهم سرعت شاتر را به‌طور خودکار محاسبه کند.

سرعت شاتر عکاسی چیست؟

حالت اولویت شاتر یا توسط صفحه S یا یک تلویزیون (برای کاربران Canon روی حالت شماره گیری دوربین تعیین می شود. در آن حالت، چرخ کنترل کناری در سمت راست پشت دوربین نزدیک انگشت شست شما سرعت شاتر را تنظیم می کند (اگرچه برخی از دوربین ها در جلو نیز شماره گیری دوم دارند و اگر مطمئن نیستید دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید).

در حالی که بیشتر سرعت های شاتر کسری از ثانیه هستند، برای صرفه جویی در فضا، اکثر دوربین ها کسری را کنار نمی گذارند. بنابراین 1/800 به عنوان 800 نوشته می شود. اگر سرعت شاتر بصورت کسری (یعنی بیشتر از یک ثانیه) نباشد، سرعت اغلب با علامت نقل قول یا ” به عنوان مثال، 8″ سرعت شاتر هشت ثانیه است در حالی که 8 سرعت شاتر 1/8 ثانیه است.

استفاده از سرعت شاتر برای جلوگیری از تار شدن

وقتی شاتر باز است، تصویری گرفته می شود. اما هر چیزی که در حین گرفتن آن تصویر حرکت کند، محو می شود. بنابراین سرعت شاتر باید با سرعت عکاسی شما مطابقت داشته باشد (اگر می خواهید به هر حال از تار شدن اجتناب کنید).

به عنوان مثال، اگر در یک بازی فوتبال در ساعت 1/80 تیراندازی می کنید، احتمالاً بازیکنان هنگام حرکت تار می شوند. اکثر عکس ورزش ها با سرعت شاتر بسیار بالاتر – اغلب 1/500 و بالاتر عکاسی می شوند. برای بچه ها، مردم و حیوانات خانگی که استعدادهای خود را در زمین نشان نمی دهند، سرعت 1/250 اغلب کافی است.

سرعت شاتر عکاسی چیست؟

اشیاء هنگام حرکت در حالی که شاتر باز است تار می شوند، اما اگر کل دوربین در حالی که شاتر باز است حرکت کند، کل تصویر تار می شود. به این می گویند لرزش دوربین. سه پایه از لرزش دوربین جلوگیری می کند، اما عکسبرداری با سرعت شاتر آهسته دستی عکس شما را تار می کند.

بنابراین با چه سرعت شاتر شروع به دیدن لرزش دوربین می کنید؟ به عنوان یک قاعده کلی، از سرعت شاتر کمتر از طول لنز بدون سه پایه استفاده نکنید. معنی آن چیست؟ اگر از لنز 300 میلی متری استفاده می کنید، سرعت شاتر خود را حداقل 1/300 نگه دارید. لرزش دوربین توسط لنزهای تله تأکید می شود، بنابراین هرچه لنز شما طولانی تر باشد، سرعت شاتر باید سریعتر باشد.

در انتهای مقاله “ سرعت شاتر عکاسی چیست؟ ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

یک نظر برای “سرعت شاتر عکاسی چیست؟

  1. Pingback: بهترین تنظیمات برای عکاسی پرتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان