نمایندگی کانن - عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور اغلب بیشترین تفاوت را در کیفیت پرتره های شما ایجاد می کند . سعی کنید هرگز بدون یکی از آن ها  از خانه بیرون نروید.

هنگام عکاسی پرتره در فضای باز، اولین چیزی که بسیاری از عکاسان به آن فکر می کنند پس زمینه است. اما قبل از هر چیز، حرفه ای ها کیفیت نور را در نظر می گیرند.

یک رفلکتور می تواند به شما کمک کند نور بد را نجات دهید و نور خوب را به چیزی جادویی تبدیل کنید. می توانید از رفلکتور خود از پایین برای پر کردن سایه ها یا از بالا برای جلوگیری از نور منحرف کننده استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر کار با آن، با  کانن را دنبال کنید…

نحوه عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور

کاربردها و مزایای عکاسی با رفلکتور

یکی از مهمترین لوازم جانبی که هر عکاس پرتره به آن نیاز دارد یک منبع  نور است. عکاسی در فضای باز به این معنی است که منبع نور یا جهت نوردهی ثابتی ندارید و نور محیط که معمولاً نور خورشید است، می تواند در ساعات مختلف روز شدت و جهت متفاوتی داشته باشد. همچنین در اکثر مواقع جهت قرار گرفتن شما بر روی سوژه به گونه ای است که نمی توانید از نور مستقیم خورشید استفاده کنید یا ترجیح می دهید از نور خورشید به عنوان نور لبه استفاده کنید که در این صورت نیاز دارید.

منبع نور دیگر تا بتوانید چهره سوژه را بهتر روشن کنید، عکاسی با فلاش در فضای باز مطرح می شود. البته فلاش های اکسترنال معمولاً گران هستند و در عین حال استفاده از این دستگاه ها به گونه ای که با تنظیمات دوربین در نور روز مطابقت داشته باشد کمی دشوار است. به همین دلیل بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند به جای فلاش از رفلکتور استفاده کنند. ابزاری بسیار ساده و کاربردی که امکانات فوق العاده ای دارد و استفاده از آن به دانش زیادی نیاز ندارد.

 

مزیت های عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور

انواع رفلکتور

اگر قبلا هرگز رفلکتور نخریده اید، ممکن است در مورد گزینه های پیش رو کمی سردرگم شوید. برخی از رفلکتور بسیار بزرگ و برخی بسیار کوچک هستند. آنها به شکل دایره، مربع، مثلث و بیضی موجود هستند و رنگ آنها گاهی سفید، طلایی، نقره ای یا مشکی است. برخی از آنها چند منظوره با نوارهای رنگی مختلف مانند طلایی، نقره ای یا طلای سفید هستند.

اندازه رفلکتور

از ابتدا بهتر است اندازه رفلکتور را تعیین کنید. متأسفانه، بسیاری از کسانی که می توانید از آنها راهنمایی بخواهید ممکن است به شما بگویند که باید یک رفلکتور بزرگتر یا کوچکتر را فقط بر اساس تجربه معاملاتی خود تهیه کنید. اما هر کدام از این سایزها کاربرد جداگانه و خاصی دارند و ممکن است نیاز به خرید چندین سایز مختلف داشته باشید.

اگر معمولاً از یک رفلکتور برای نشان دادن چهره انسان یا عکس گرفتن از کودکان استفاده می کنید، پس نیازی به رفلکتور بزرگ ندارید و استفاده از یک رفلکتور کوچک مانند رفلکتور 5 لایه 80 سانتی متری بسیار مؤثرتر و کنترل آن آسان تر است. هرچه رفلکتور ها بزرگتر شوند، هدایت و کنترل نور دشوارتر می شود، بنابراین استفاده از رفلکتور بسیار بزرگ در این شرایط منطقی نیست.

اکثر بازتابنده های مثلثی دارای دسته هستند که معمولاً در یک گوشه قرار دارند. اگرچه داشتن دسته، حمل رفلکتور را راحت‌تر می‌کند، اما بیشتر رفلکتورهای موجود در بازار به شکل گرد ساخته می‌شوند تا سایز آن‌ها کاهش یابد و نگهداری راحت‌تر شود.

جنس و تعداد رفلکتور در عکاسی با رفلکتور

نکته مهم دیگر در انتخاب رفلکتور متریال به کار رفته در ساخت آن و تعداد سطوح آن می باشد. این سطح دارای بازتاب استثنایی است و نور را از دور و مانند یک آینه جهت دار به خوبی منعکس می کند. سطح طلایی رفلکتور عمدتاً در هوای ابری استفاده می شود که می تواند مقداری نور تابیده شده از آسمان را منعکس کند و تا حدی خنکی رنگ های اطراف را جبران کند. اما برخی از رفلکتور ها دارای لایه های بیشتری هستند.

به عنوان مثال رفلکتور گودوکس 150×200 سانتی متر دارای 7 سطح مختلف است که تنها 4 سطح آن برای انعکاس استفاده می شود. سطوح سبز و آبی این رفلکتور معمولا برای ایجاد پس زمینه کرومی استفاده می شود. به لطف سایز بزرگ این رفلکتور ها (1.5×2 متر)، می توانید این سطوح را پشت سوژه قرار دهید و بعداً با استفاده از نرم افزار ویرایش ویدیو، آنها را حذف کنید تا پس زمینه مورد نظر خود را تغییر دهید.

نکته اینجاست که چرا بازتابنده ها اغلب دارای تعداد لایه های فرد هستند (مثلاً 5 یا 7 لایه)؟ بیشتر رفلکتورها دارای یک سطح سفید دو طرفه از پارچه شفاف هستند که در واقع به عنوان یک پخش کننده عمل می کند. میزان انعکاس این سطح بسیار کم است و اغلب به جای بازتابنده از آن به عنوان نرم کننده نور و سایه استفاده می شود. این سطح پخش کننده بین منبع نور و سوژه قرار می گیرد تا از سایه های تیز بر روی سوژه جلوگیری کند و نور را تا حد امکان ملایم کند.

بنابراین چه از فلاش های استودیویی یا فلاش های اکسترنال استفاده کنید، می توانید با نگه داشتن این سطح در مقابل فلاش، نور را پخش کنید.

چه زمانی از رفلکتور استفاده کنیم؟

هر عکاس ممکن است به دلایل خاصی از بازتابنده استفاده کند. اما آنچه من در اینجا توضیح خواهم داد فقط ابزارهایی هستند که تجربه شخصی من را به عنوان یک عکاس پرتره منعکس می کنند.

استفاده از رفلکتورها به عنوان نور پرکننده

شاید مهمترین و اصلی ترین کاربرد رفلکتور به عنوان ابزار پرکننده سایه باشد. تقریباً همه دوربین های DSLR با فلاش داخلی می توانند از آن به عنوان چراغ پرکننده استفاده کنند، شما می توانید از یک دوربین حرفه ای کانن DSLR مانند Canon 5D Mark IV استفاده کنید که متأسفانه فلاش داخلی ندارد.

رفلکتور به عنوان نور اصلی روی صورت در عکاسی با رفلکتور

این نور یکی از زیباترین نورها در عکاسی پرتره است و اغلب باعث تحسین بیننده می شود. یکی از پرکاربردترین نورها در عکاسی پرتره و عروسی، این نور می تواند در مواقعی که نور خورشید با زاویه کمی به زمین بتابد استفاده شود. بهترین زمان برای استفاده از این نور در ساعات طلایی (درست پس از طلوع یا درست قبل از غروب خورشید) است. زیرا هرچه زاویه نور کمتر باشد، تابش نور منعکس شده نورافکن به سمت صورت سوژه آسان تر است.

از ویژگی های این نور این است که نور خورشید که به عنوان نور کلیوی استفاده می شود بسیار شدیدتر از نور بازتابنده است و حتی می تواند پوست صورت را بسوزاند (یعنی ایجاد خیرگی یا شوک الکتریکی زیادی روی صورت). پوست). نکته ای که باید در هنگام استفاده از این تکنیک به خاطر داشته باشید این است که بهتر است از یک لنز تله فوتو مانند Canon EF 70-200mm f/4L IS USM استفاده کنید.

چون دیافراگم‌های باز دارند و بوکه‌شان زیبا به نظر می‌رسد و کادربندی را راحت‌تر می‌کند تا نور خورشید را از کادر شما دور نگه دارد. هنگام استفاده از لنزهای واید برای این تکنیک، خورشید مستقیماً به لنز می تابد و حتی اگر از لنزهایی با پوشش ضد انعکاس استفاده می کنید، تابش خیره کننده ناشی از نور خورشید می تواند باعث شود که برخی از قسمت های عکس کنتراست نداشته باشند و رنگ های ضعیفی داشته باشند.

استفاده از رفلکتور سفید متوسط ​​به عنوان سایه روشن

عکاسی در نور خورشید زمانی که سوژه در بالا قرار دارد، حتی در نور کامل، چندان جالب نیست. هنگامی که نور شدید خورشید با نور شدید ترکیب می شود، درخشندگی بیش از حد روی صورت سوژه ایجاد می کند و تقریباً تمام قسمت های پایین و بالایی صورت را پر می کند، تصویر را صاف می کند و از زیبایی چهره می کاهد. در این حالت بهترین راه استفاده از آینه خنثی (یا آینه سفید خنثی) به عنوان سایه روشن است. به این ترتیب نه تنها نور ملایم آفتاب را روی صورت خود خواهید داشت، بلکه سایه های تیز نیز خواهید داشت.

اما استفاده مهم از سایه های بازتابنده زمانی است که زیر درختان در نور ظهر عکاسی می کنید به دلیل حرکت برگ ها در باد، تکه های نور روشن در درختان بالای این سوژه تقریباً کنترل می شود در این حالت، قرار دادن رفلکتور به عنوان یک سایه می تواند باعث درخشش این تکه های ناخوشایند بر روی سوژه شود.

عکاسی با رفلکتور

عکاسی با رفلکتور

استفاده از رفلکتورها برای ایجاد سایه های جذاب

گاهی اوقات شما واقعا به آن سایه های سرد نیاز دارید. عکس معروف استیو جابز با دست زیر چانه در پس زمینه کاملا سفید یکی از مشهورترین عکس های جهان است. اما اگر برای مدتی در یک عکاسی معمولی عکس‌های پاسپورتی یا شخصی گرفته‌اید، می‌دانید که نور پس‌زمینه، که باعث سفید شدن پس‌زمینه عکس می‌شود، معمولاً آن سایه‌های جذاب را از بین می‌برد.

سطح تیره یا سیاه بازتابنده ها در واقع برای پوشاندن مسیر نور و جلوگیری از پراکنده شدن نور از محیط استفاده می شود.
یکی از راه های استفاده از این سطح تیره این است که آن را به صورت سوژه نزدیک نگه دارید تا از تابش نور پس زمینه به کناره های گردن و صورت سوژه جلوگیری کنید. این باعث ایجاد سایه های زیبایی در کنار صورت می شود که احتمالاً تصویر سوژه را به عکس بعدی استیو جابز تبدیل می کند.

 استفاده از رفلکتور به عنوان نور تصویری

این استفاده از رفلکتورها کمی عجیب است، اما من شخصا آن را احساس کردم. همانطور که می دانید فلاش برای چند ثانیه روشن می شود و البته فقط برای عکاسی استفاده می شود. یک نور ویدئویی مانند چراغ LED فیلم برای روشن کردن کامل ویدیوی فضای باز عروس و داماد لازم است. اما این چراغ ها گران هستند، نیاز به برق یا باتری دارند و در عین حال ممکن است نور آنها در نور روز به اندازه ای نباشد که مثلاً از فاصله دو یا سه متری عروس و داماد بتابد.

اگرچه سیستم‌های نورپردازی سینما راه‌حل منطقی هستند، اما بازتابنده‌های بزرگ برای کلیپ‌ها و صحنه‌های کوتاه می‌توانند برای روشن کردن سوژه‌های شما از فاصله دور استفاده شوند و می‌توان با یک DSLR ارزان قیمت مانند Canon 800D عکس گرفت.
بنابراین لحظات راه رفتن عروس و داماد، نماهای نزدیک یا حتی صحنه هایی که در اسلوموشن می گیرید می توانند از ارزان ترین و آسان ترین نورپردازی های سینما باشند.

در انتهای مقاله “ عکاسی با رفلکتور ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: یافتن نور خوب ، جبران نوردهی ، اصلاح نورپردازی

یک نظر برای “عکاسی با رفلکتور

  1. Pingback: خرید تجهیزات استودیو عکاسی خانگی - نمایندگی کانن در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان