نمایندگی کانن - ویژگی های یک عکس خوب

ویژگی های یک عکس خوب

ویژگی های یک عکس خوب

ویژگی های یک عکس خوب

یک عکس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بسیاری از عکاسان با این سوال دست و پنجه نرم می کنند.

یک سوژه خوب یک عکس خوب نمی سازد. دوربین گران قیمت هم نمی تواند یک عکس خوب بسازد.. عکاسان خوب هستند که عکس های خوبی می سازند. اما چه چیزی یک عکاس خوب را می سازد؟

یک عکاس خوب کسی است که کیفیت یک عکس خوب را درک کند و بتواند آن را در عکس هایش پیاده کند. این ویژگی ها محور این مقاله است.

«یک عکس خوب، عکسی است که حقیقتی را بیان می‌کند، قلب را لمس می‌کند و بیننده را به خاطر دیدن آن، متحول می‌کند. در یک کلام مؤثر است.»

مهم نیست که موضوع شما چقدر جالب است. مهم نیست که دوربین شما چقدر جدید و گران است. اینها به تنهایی عکس‌هایی نمی‌سازند که حقیقت را منتقل کنند، احساسات را ترویج کنند و مردم را تغییر دهند. چه رسد به جلب توجه بیننده. کیفیت یک عکس خوب فراتر از یک سوژه و دوربین خوب است.

عکس‌های مؤثر باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا واکنش مردم را برانگیزند. انتخاب سوژه شما بارزترین عامل در ایجاد یک عکس خوب است.

ویژگی های یک عکس خوب طبیعت

ویژگی های یک عکس خوب

 

عکاسی طبیعت شامل طیف گسترده ای از عکاسی است و به نمایش عناصر طبیعی مانند مناظر، حیات وحش، گیاهان و بافت های طبیعی اختصاص دارد. بنابراین با توجه به تعریف، اگر انسانی در تصویر عکاسی حضور داشته باشد، آن عکس را نمی توان عکس طبیعت دانست.
از سوی دیگر، اگر حضور انسان جزئی باشد و تصویر بر فضای طبیعی یا بک گراند مانند دشت یا منظره متمرکز شود، می‌توان این عکس را یک عکس منظره در نظر گرفت.
برای گرفتن یک عکس خوب در طبیعت باید به سه عامل مهم توجه کنید: 1.کاردبندی 2.نور کافی 3.استفاده از تجهیزات مناسب
1. بهترین کادربندی را داشته باشید: بسیار مهم است که از همان ابتدا کادربندی مناسبی داشته باشید. سعی کنید عناصر غیر ضروری را از عکاسی طبیعت حذف کنید، نه اینکه فکر کنید بعداً آنها را برش خواهید داد. زیرا با برش، کیفیت تصویر شما پایین می آید. سعی کنید در ترکیب عکاسی طبیعت بُعد ایجاد کنید. چگونه در مورد قرار دادن اشیاء در مقابل قاب و دکور در پس زمینه.
2.زمان عکاسی را بشناسید: مهمترین چیز در عکاسی نور است. فوتوگرافی در لغت به معنای نور + عکاسی است، پس سعی کنید بهترین زمان را برای عکاسی از طبیعت انتخاب کنید. از نور مستقیم خورشید خودداری کنید. منتظر طلوع و غروب خورشید باشید، زیرا علاوه بر کاهش شدت نور، جلوه خاصی به تصاویر شما خواهد داد.
3.در صورت امکان از سه پایه یا تثبیت کننده استفاده کنید: عکاسان حرفه ای همیشه از سه پایه برای عکاسی از طبیعت استفاده می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا سوژه های خود را با دقت بیشتری ثبت کنند.

آنچه شما عکس می گیرید یک انتخاب شخصی است. اینکه چقدر خوب از آن عکس می گیرید، به مهارت شما وابستگی دارد. موضوع شما هر چه باشد. گاهی اوقات عکس های فوری از یک سوژه خارق العاده افراد را تکان می دهد، اما نه اغلب. چیزی که یک عکس خوب را می سازد تنها با موضوع تعیین نمی شود. عناصر خاصی وجود دارند که یک عکس خوب را می سازند. این چیزهایی است که در اینجا می نویسم.

ویژگی های یک عکس خوب عبارتند از:

  • نوردهی
  • ترکیب بندی
  • زمان سنجی
  • ارتباط
  • نورپردازی
  • فوکوس مناسب

اینها شش ویژگی یک عکس خوب است. اگر این ویژگی ها وجود نداشته باشد، تصویر حاوی عناصر یک عکس خوب نیست. بیننده را مجذوب خود نخواهد کرد. گرفتن تصویری که هر یک از این شش ویژگی را در خود جای دهد دشوار است. این نیاز به تمرین و مهارت های انباشته دارد.

نوردهی:

نوردهی در عکس خوب

میزان نور داخل عکس را نوردهی می گویند که یکی از مهم ترین ویژگی های یک عکس خوب است. در دوربین های دیجیتال، سنسور نور را از طریق لنز دریافت می کند تا عکس بگیرد.

اما نوردهی صحیح براحتی وجود ندارد. نوردهی نیز مانند عکاسی یک امر درونی است. نوردهی کم به صورت عمدی در عکس ممکن است تا حدی جزئیات عکس را کاهش دهد، اما همچنان حس خوبی به عکس می دهد. افزایش روشنایی عکس نیز به انتقال احساس سبکی عکس به بیننده کمک می کند. آنچه مسلم است این است که باید از این مقادیر بسیار با احتیاط استفاده کنید، اما محدوده نوردهی که یک عکس خوب ایجاد می کند، گسترده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

ترکیب بندی:

ترکیب بندی در عکس خوب

ترکیب بندی هنر انتخاب چیزی است که باید (یا نباید) در یک عکس باشد. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام قسمت از صحنه نمایش داده شود و روی کدام عناصر تمرکز شود، را ترکیب بندی می گویند.

یک ترکیب بندی خوب با سوژه یا فوکوس اصلی عکس شروع می شود. گاهی اوقات نحوه قرار گرفتن سوژه در عکس مهمتر از این است که سوژه چیست. قرار دادن سوژه در وسط کادر، تقارن و الگوی عکس را نشان می دهد و چرخاندن دوربین به گونه ای که سوژه در یک طرف کادر قرار گیرد، توجه بیننده را به کل عکس جلب می کند.

همچنین مهم است که اشیاء اضافی را در عکس وارد نکنید. گاهی وجود اشیاء اضافی در عکس باعث جلب توجه کاذب می شود و به جای سوژه اصلی توجه بیننده را جلب می کند. گاهی اوقات تغییر زاویه یا مکان دوربین یا زوم کردن روی سوژه می تواند به حذف عناصر منحرف کننده از سوژه کمک کند و توجه بیشتری را به سوژه جلب کند.

زمان سنجی

انتخاب لحظه ای که عکس را می گیرید خیلی مهم هست. می‌توانید با انتخاب لحظه ی درست، سوژه ی خود را در حالت بهتری ثبت کنید. تفاوت بین زمانی که یک عکس می گیرید می تواند مشخصه یک عکس خسته کننده و یک عکس خوب باشد.

با زمان بندی مناسب، می توانید کاری کنید که یک سوژه در حال جهش شناور به نظر برسد یا سایه ها شکلی انتزاعی به خود بگیرند. انتخاب بهترین زمان برای گرفتن عکس، کمی دشوار بنظر می رسد و می توانید دوربین را در الت عکسبرداری پی در پی قرار دهید و چند عکس با سرعت بالا می‌گیرد و بعدا می‌توانید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

ارتباط

بیشتر عکس به الهامی که در عکس است برمی گردد. شما می توانید تمام ویژگی های یک عکس خوب را در یک عکس داشته باشید، اما عکس شما فاقد معنا است و نمی تواند با بیننده ارتباط برقرار کند.

دوربین عکاسی ابزاری است که با استفاده از آن می توانید دید خود را به دنیا نشان دهید. میزان ارتباط، هر چند انتزاعی، برای گرفتن یک عکس خوب ضروری است. برخی از عکاسان خوب چندین قانون عکاسی را زیر پا می گذارند اما همچنان عکس های عالی می گیرند. همه اینها به الهامی است که عکاس را وادار به فشار دادن دکمه شاتر کرد.

عکس پرتره

فوکوس مناسب

تنظیم فوکوس دوربین با استفاده از حالت های مختلف فوکوس خودکار یا دستی به عکاس این امکان را می دهد که سوژه را انتخاب کرده و آن را به وضوح ثبت کند.

اما برای اینکه عکس ما ویژگی های یک عکس خوب را داشته باشد، غیر از سوژه چه چیزهای دیگری باید فوکوس باشند؟ برخی از عکاسان سوژه را به وضوح ثبت می کنند و پس زمینه تار می شود، در حالی که برخی دیگر بیشتر پس زمینه تصویر را واضح نگه می دارند.

عمق میدان اصطلاحی است که برای اشاره به میزان تاری پس زمینه استفاده می شود. علاوه بر دیافراگم، عمق میدان نیز با فاصله بین سوژه و دوربین و اندازه سنسور کنترل می شود.

البته در این حالت مدل دوربین و لنز استفاده شده تاثیر بسزایی دارد. با استفاده از دوربینی با نقاط وضوح بالاتر یا با استفاده از لنزهایی با دیافراگم کمتر می توانید فوکوس دقیق تری انجام دهید. مثلا دوربین بدون آینه کانن R10 نسبت به دوربین کانن 250D از نقاط وضوح یابی بالاتری برخوردار است و در نتیجه حتی در حالت اتوماتیک دوربین، فوکوس دقیق تری به میدهد اما همانطور که قبلاً گفتیم، این فقط به مدل دوربین بستگی ندارد و کسانی هستند که عکس های بهتری با مدل های پایین تر ثبت کرده اند.

ویژگی های یک عکس خوب پرتره

یکپارچگی یک عکس بستگی به این دارد که این کیفیت ها چقدر خوب نمایش داده شوند. این بدون توجه به موضوع عکس همینطور است.

من این مقاله را با تمرکز بر ویژگی های یک عکس خوب نوشته ام. اشاره بسیار کمی به پس پردازش و نتایجی که در عکس های ما دارد دارد. من گاهی از عکس‌های نمونه استفاده می‌کنم و در زمان‌های دیگر از آن استفاده نمی‌کنم. من از خوانندگان می خواهم که تجسم عکس ها را تمرین کنند.

کیفیت عکس خوب

“البته، همیشه کسانی هستند که فقط به تکنیک نگاه می کنند، می پرسند “چگونه”، در حالی که دیگران با ماهیت کنجکاوتر می پرسند “چرا”. من شخصاً همیشه الهام را به اطلاعات ترجیح داده ام.» من ری ، هنرمند تجسمی که بیشتر به خاطر عکاسی اش شناخته شده است.

همه افرادی که دوربین دارند می خواهند عکس های بهتری بگیرند. حتی حرفه ای های باتجربه، از جمله خودم. ما می خواهیم عکس های بهتری نسبت به قبل بگیریم.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حدس می‌زنم شما یکی از ما هستید که می‌خواهید عکس‌های بهتری بگیرید. باید بپرسیم که “یک عکس خوب چه ویژگی هایی دارد؟” “چگونه عکس های بهتری ایجاد کنیم؟” “رازهای عکاسی بهتر چیست؟” “یک عکاس خوب چه ویژگی هایی دارد؟” اینها همه سوالات خوبی هستند که به توسعه کیفیت و سبک عکس های شما کمک می کنند.

آیا موضوع یکی از ویژگی های اصلی یک عکس خوب است؟

موضوع شما انتخاب شماست ممکن است غروب باشد؟ یک زن زیبا؟ یک پسر خوش تیپ؟ ورزشکاری که در اوج خود رکورد جهانی را می شکند؟ یک سلبریتی نمادین که در حال کشیدن چهره ای بامزه غافلگیر می شود؟ ببری که می خواهد به شکارش بپرد؟ منظره زیبا؟ هر یک از اینها ممکن است عکس های عالی باشد. اما، بدون عناصر خاص عکاسی، ممکن است به هیچ یک از آنها دو بار نگاه نکنید.

انتخاب و سلیقه ما در مورد سوژه های عکاسی فوق العاده متنوع است. در این مقاله، من در مورد مطالب موضوعی عمومی هستم. من می خواهم بدون توجه به اینکه از چه چیزی عکاسی می کنید، بیشتر روی کیفیت یک عکس خوب تمرکز کنم.

ویژگی های یک عکس خوب از منظره

عکس از منظره

ویژگی های یک عکس خوب

چهار ویژگی یک عکس خوب را می توان با برخی استانداردهای فنی اندازه گیری کرد. اینها هستند:

  • نوردهی عالی + نوردهی دقیق
  • ترکیب عمدی
  • زمان بندی دقیق
  • محدوده رنگ و/یا تن دلپذیر

وقتی موضوع جالبی دارید، می‌توانید هر یک از این عناصر را با “صحت” فنی اعمال کنید. ایجاد تصاویر با چنین تکنیکی کیفیت یک عکس خوب را نشان می دهد. اما کیفیت مهم دیگری وجود دارد که باید در مورد اینکه چه چیزی یک عکس خوب را منحصر به فرد می کند، در نظر گرفته شود. بعداً در این مقاله به آن خواهم پرداخت. ابتدا اجازه دهید نگاهی به این چهار عنصر بیندازیم.

ادغام این عناصر در یک تصویر واحد چالش برانگیز است. یادگیری درک هر یک از این ویژگی ها به شما امکان می دهد عکاس بهتری شوید. مطمئناً، جنبه‌های دیگری نیز برای ایجاد عکس‌های خوب وجود دارد، اما من معتقدم این پنج عنصر اساس همه عکس‌های خوب را تشکیل می‌دهند.

در انتهای مقاله “ ویژگی های یک عکس خوب ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: راهکار های بهبود عکس ، نکات عکاسی خیابانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان