نمایندگی کانن - عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره چیست؟

عکس پرتره و عکاسی پرتره چیست ؟

در جواب سوال عکاسی پرتره چیست باید بگوییم  نوعی از انواع مختلف عکاسی می باشد که در آن انسان یا چهره انسان بیشترین اهمیت و تمرکز عکس را دارد.

در حقیقت موضوع و هدف اصلی عکاسی پرتره ، به طور قابل توجهی در عکس مشخص است. معمولا این مشخص بودن و به اصطلاح bold بودن سوژه پرتره همراه با تمرکز بالا روی سوژه و پشت زمینه و background محو، امکان پذیر است. در این مقاله سایت کانن همراه با تعریف عکاسی پرتره و انواع آن، به نکات مهمی برای عکاسی پرتره چه برای آماتور ها و چه برای حرفه ای ها می پردازیم.

پیشنهاد خرید
3 1

گیمبال دوربین ژیون تک ام 3 کمبو Zhiyun-Tech CRANE-M3 Handheld Stabilizer Combo Kit

مشاهده محصول

منظور از عکاسی پرتره چیست؟

عکاسی پرتره در مورد ثبت ماهیت، شخصیت، هویت و نگرش یک فرد با استفاده از پس زمینه، نورپردازی و ژست گرفتن است.

اگرچه این تعریف ممکن است ساده به نظر برسد، عکاسی پرتره می‌تواند یکی از چالش برانگیزترین نوع عکاسی باشد. هدف، گرفتن عکسی است که هم طبیعی به نظر می رسد و هم آماده است تا به شخصیت سوژه اجازه نمایان شود.

تا زمانی که عکاس پرتره بتواند به طور موثر شخصیت سوژه را به تصویر بکشد، تجهیزاتی که استفاده می کند واقعاً مهم نیست. در حالی که همیشه داشتن تجهیزات پیشرفته کمک می کند، اما واقعاً نیازی به آن نیست.

تاریخچه عکاسی پرتره

پرتره در معنای لغوی نقاشی ، عکس یا حکاکی یک شخص ، به ویژه نقاشی ای که فقط صورت یا سر و شانه ها را نشان می دهد. شروع عکاسی پرتره به اواسط قرن نوزدهم بر می گردد. در ابتدای عکاسی پرتره و آمدن آن بین مردم با استقبال بسیاری از عموم مواجه شد.

چرا که با کمک این عکاسی دیگر نیاز به ثابت ماندن و ژست گرفتن برای مدت های طولانی برای ثبت تصویر نبود. اولین روش عکاسی پرتره daguerrerptype ، داگرئوتایپ نام داشت که در آن با کمک صفحات نقره ای حساس به بخار جیوه انجام می شد.

سوژه ها عموماً در زمینه های ساده نشسته بودند ، با نور ملایم پنجره سقفی و هر چیز دیگری که می توانست با آینه منعکس شود، روشن می شدند. عکاسی به روش داگرئوتایپ (daguerrerptype) باعث ایجاد تکنیک های پیشرفته تری شد و پیشرفت در فناوری عکاسی به عکاسان اجازه داد تا عکس هایی با زمان کوتاه تر و نور دهی متفاوت بگیرند و خارج از محیط استودیو کار کنند.

 

تاریخچه عکاسی پرتره

چرا عکاسی پرتره مهم است؟

عکاسی پرتره به دلایل زیادی می تواند مهم باشد و این دلایل ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

یک عکس پرتره ممکن است برای حفظ تاریخی، برندسازی شخصی یا برای لذت شخصی مهم باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا عکاسی پرتره مهم است.

درست مانند هر شکل دیگری از هنر، توضیح اینکه چرا اهمیت دارد دشوار است. شاید این ارتباطی است که یک عکس پرتره خوب می تواند برای بیننده ایجاد کند که عکاسی پرتره را به نیازی غیرقابل توضیح در میان توده ها تبدیل می کند.

احساساتی که می توان از طریق یک عکس پرتره خوب برانگیخت در هر یک از ما وجود دارد و تنها زمانی که آن را از طریق یک پرتره خوب ببینیم می توانیم با آن احساس در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنیم.

یک عکاس پرتره چه می کند؟

عکاس مسئولیت عکاسی از سوژه را بر عهده دارد. عکاسان پرتره بهترین پس زمینه و مکان را برای پرتره های خود با نورپردازی مناسب پیدا می کنند.
بسیاری از عکاسان پرتره در مورد سوژه های خود مشاوره می دهند و همچنین عکس ها را ویرایش و چاپ می کنند تا به نتایج دلخواه خود برسید.

چه چیزی یک عکس را پرتره می کند؟

یک عکس زمانی به پرتره تبدیل می شود که سوژه به همراه پس زمینه، نور و احساسات بتواند حس ارتباط بین بیننده و عکس پرتره را برانگیزد.

یک عکس صادقانه پرتره در نظر گرفته نمی شود، با این حال، صادقانه ترین پرتره ها اغلب بهترین هستند.

انواع عکاسی پرتره

زیر ژانرهای زیادی از عکاسی پرتره وجود دارد، اما همه آنها هدف یکسانی دارند – ثبت شخصیت و افراد.

1. پرتره های سنتی

یک پرتره سنتی معمولاً سوژه را مستقیماً به دوربین در موقعیت ژست نگاه می کند. این نوع پرتره ها معمولا در داخل یک استودیو با کمک نور استودیو و پس زمینه آماده گرفته می شوند. معمولاً هم در سر و شانه‌ها بریده می‌شوند و وقتی مردم به پرتره فکر می‌کنند معمولاً به ذهنشان خطور می‌کند.

پرتره چیست؟ نکات آموزش عکاسی پرتره

2. پرتره های سبک زندگی

هدف پرتره های سبک زندگی گرفتن افراد در محیط روزمره است.

پرتره سبک زندگی

یک عکاس پرتره سبک زندگی حرفه ای اغلب برای ایجاد یک پرتره سبک زندگی که صریح تر است و به طور مؤثری سوژه را در محیط طبیعی خود نشان می دهد، به جای «ژست گرفتن» «مدیریت» می کند.

 

3. پرتره های محیطی

یک پرتره محیطی بر محیط تاکید می کند در حالی که فرد سوژه عکس باقی می ماند. این نوع پرتره ها معمولا در مکان و محیطی که برای سوژه مهم است انجام می شود.

۷ نوع عکاسی پرتره که باید بشناسید

پرتره های محیطی کمی با پرتره های سبک زندگی متفاوت است، زیرا پرتره های محیطی اغلب بیشتر از پرتره های سبک زندگی “ژست” دارند.

 

4. پرتره های خیابانی

پرتره های خیابانی اغلب صریح و بدون برنامه هستند. در حالی که در رویکرد پرتره های خیابانی برنامه ریزی وجود دارد، ژست گرفتن یا اقدامات سوژه ها عمدتاً برنامه ریزی نشده است.

عکاسی پرتره چیست و چه انواعی دارد؟

5. پرتره های زیبایی

پرتره های زیبایی/ زرق و برق اغلب بر زیبایی سوژه تأکید دارند – اغلب شامل برنامه ریزی در مورد کمد لباس و آرایش حرفه ای است.

پرتره زیبایی

6. پرتره های هنرهای زیبا

پرتره های هنرهای زیبا اغلب در مورد اینکه آیا آنها زیرمجموعه ای از عکاسی پرتره هستند یا نه بحث می شود. بسیاری از عکاسان پرتره هنرهای زیبا معمولا از انواع دیگر آثار هنری مانند نقاشی الهام می گیرند.

پرتره هنر های زیبا

این پرتره ها معمولاً خلاقانه هستند و به عکاس اجازه می دهند ایده های خلاقانه خود را کشف کند.

7. پرتره های خانوادگی/گروهی

پرتره های خانوادگی و گروهی افراد متعددی را شامل می شود. این نوع پرتره ها اغلب شامل ژست های گروهی و تعامل بین اعضای گروه به منظور ایجاد یک عکس صادقانه است.

عکاسی پرتره خانوادگی در طبیعت

بسیاری از عکاسان پرتره خانوادگی/گروهی نیز از اعلان‌ها استفاده می‌کنند تا سوژه‌ها بتوانند سناریوی خاصی را انجام دهند و اغلب نتایج بسیار صریحی را ایجاد می‌کنند.

 

انواع نور در عکاسی پرتره

اگر حتی تجربه کمی در عکاسی ( حتی با گوشی موبایل ) را داشته باشید می دانید که نور مناسب در جلوه عکس شما چه تاثیر به سزایی دارد. همان طور که نور مناسب می تواند نجات دهنده عکاس و احیا کننده عکس باشد، نور بد نیز می تواند به طور کامل عکس شما را بد جلوه دهد و عکس را به طور قابل توجهی از هدف اصلی اش دور کند.

نور در عکاسی پرتره از مهم ترین فاکتور ها به حساب می آید چرا که در عکاسی پرتره تمرکز بر روی یک سوژه مانند انسان بیشترین حد است و اگر نور برای یک سوژه، خوب نباشد به طور کلی عکس را خراب می کند و سوژه شما به خوبی به تصویر کشیده نمی شود.

نور خوب تنها فاکتور مهم برای عکاسی پرتره نیست. یک منبع نوری خوب می تواند از چندین جهت به سوژه تابیده شود و با ویرایش های متفاوت، عکس شما معنا های متفاوت بگیرد و حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد! بنابراین تنها شناخت منبع نوری مناسب برای عکاسی پرتره لازم نیست بلکه عکاس با توجه به سوژه و هدفی که از عکس در نظر دارد، با کمک خلاقیت خود باید زوایای مناسب نور دهی را پیدا کند.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد نور در عکاسی پرتره، انواع مختلفی از نور دهی برای این سبک عکاسی وجود دارد. معمولا عکاسی پرتره با نور طبیعی محبوبیت بسیاری به خصوص بین سوژه جوانان را دارد. اما عکاسی پرتره در سبک های متفاوت به خصوص پرتره پرسنلی در استودیو ها همراه با منابع نور مصنوعی گرفته می شود که در آن وجود منبع نور خارجی به جز فلاش دوربین اهمیت بسیاری دارد.

نکات برای عکاسی پرتره

به جز تهیه دوربین مناسب و کیفیت خوب آن، عوامل بسیاری در تنظیمات دوربین شما وجود دارد که می تواند بهترین عکس پرتره را برای شما رقم بزند. معمولا با اکثر دوربین های عکاسی موجود در بازار می توان عکس پرتره گرفت اما چیزی که مهم است تنظیم مناسب زاویه دوربین ، لنز، فاصله کانونی و دیافراگم و .. می باشد. توصیه می شود که برای عکاسی پرتره ،از دیافراگم باز استفاده شود چرا که باعث عمق میدان کمتر و محو شدن پس زمینه و background  می شود.

portrait photography pose angles 1

1. پس زمینه ایده آل برای موضوع خود را انتخاب کنید

در عکاسی پرتره، پس زمینه به اندازه سوژه مهم است. پس زمینه شلوغ یا حواس پرت کننده توجه را از شخص در عکس شما دور می کند.

معمولاً برای عکاسی پرتره، پس‌زمینه‌ای خنثی و بی‌نظم می‌خواهید که بیننده را از موضوع پرتره شما منحرف نکند. با این حال، لازم نیست یک پس‌زمینه کاملاً ساده انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک دیوار یا حصار جالب می تواند رنگ یا بافت فوق العاده ای ایجاد کند.

تکنیک دیگر گنجاندن یک شی در پس زمینه برای ارائه علاقه یا زمینه اضافی است. مثلاً یک هنرمند جلوی سه پایه اش، یک ماهیگیر جلوی قایق یا یک نوازنده جلوی گیتارش.

2. سوژه پرتره خود را برای عکاسی آماده کنید

اگر سوژه شما آماده، راحت، آرام و بهترین حالت خود را نداشته باشد، حتی بهترین و گران ترین تجهیزات دوربین نیز نتایج ضعیفی به همراه خواهند داشت.

عکاسی یک تجربه کاملا غیر طبیعی و در نتیجه استرس زا برای سوژه است، بنابراین وظیفه شما به عنوان یک عکاس این است که تجربه را ساده، سرگرم کننده و بدون استرس کنید.

یخ را با صحبت های کوچک بشکنید. حتی اگر شخص را به خوبی بشناسید، ممکن است همچنان احساس نگرانی کند.

نوع شات مورد نظر خود را توضیح دهید – یا از آنها بپرسید که چه نوع شات را دوست دارند. پذیرای پیشنهادات موضوع خود باشید.

برای عکاسی پرتره کودکان ، در سطح آنها پایین بیایید و به آرامی با آنها صحبت کنید. به آنها بگویید که از آن لذت خواهید برد. و آنها را تشویق کنید که بازی کنند و دوربین را فراموش کنند.

در صورت امکان از سوژه خود بخواهید که از رنگ های خنثی – ترجیحاً رنگ های تیره – استفاده کند، زیرا این کار کمک می کند چهره سوژه شما بهتر برجسته شود.

سوژه خود را برای هر چیزی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند بررسی کنید، مانند کرک روی لباس‌ها، دکمه‌ها و زیپ‌های ناهموار، یقه‌ها،  لباس‌ها، نیم‌پوش کردن پیراهن و غیره.

یکی از بهترین آمادگی هایی که می توانید انجام دهید این است که خودتان آماده باشید. دوربین و تجهیزات اضافی خود را تنظیم کنید و قبل از انتظار توجه کامل سوژه، چند عکس آزمایشی بگیرید.

3. سوژه پرتره خود را مانند یک حرفه ای قرار دهید

اکنون که سوژه شما آماده، راحت و آرام است، باید آنها را در طول عکاسی به همین شکل نگه دارید. به سرعت اما با اطمینان و آرامش کار کنید و در حین عکاسی به آنها دستورالعمل های واضح بدهید.

بعید است که آنها بدانند چگونه برای شما ژست بگیرند، بنابراین شما باید آنها را به طور مداوم راهنمایی کنید.

آنها را با درخواست های پیچیده غرق نکنید. فقط از آنها بخواهید که حرکات کوچک و ساده ای انجام دهند، به عنوان مثال، “چانه خود را کمی بالا بیاورید”، “کمر خود را صاف کنید” یا “حالا به من نگاه کنید.”

بیایید چند تکنیک مختلف ژست گرفتن را که می توانید امتحان کنید، بررسی کنیم. سوژه خود را بنشینید این آنها را بی حرکت نگه می دارد و احساس آرامش و راحتی بیشتری می کنند.

سوژه را کمی به سمت دوربین متمایل کنید تا ژست جذاب‌تری داشته باشید (یا برای گرفتن همان جلوه، کمی از بالا عکس بگیرید).

بدن و شانه‌های آن‌ها را کمی از دوربین دور کنید تا حس طبیعی داشته باشید.

اگر سوژه کمر خود را از دوربین دور کند، کمر می‌تواند باریک‌تر به نظر برسد.

وسایل یک راه عالی برای افزودن چیز خاصی به عکس است. اینها می تواند شامل کلاه، عینک، بادکنک، خودکار، گل یا یک آلت موسیقی باشد.

 معنی پرتره چیست؟

4. مطمئن شوید که سوژه شما به خوبی روشن است

به طور کلی، نور طبیعی روز جذاب ترین منبع نور برای عکاسی پرتره است – به خصوص اگر نورپردازی اختصاصی استودیو ندارید.

یک روز کمی ابری نور ملایم و دوست داشتنی را برای سوژه شما ایجاد می کند. نور مستقیم خورشید معمولاً مطلوب نیست زیرا سایه های قوی و سختی را روی صورت سوژه ایجاد می کند. در چنین شرایطی بهتر است مقداری سایه روشن برای قرار دادن سوژه خود پیدا کنید.

از طرف دیگر، فرصت را در آغوش بگیرید و (با دقت) به سمت خورشید عکاسی کنید، در حالی که سوژه شما پشت به خورشید دارد. این نور پس زمینه نامیده می شود و می تواند باعث درخشش طلایی در اطراف سوژه شما شود.

به خاطر داشته باشید که عکاسی به سمت خورشید مستلزم ارائه مقداری نور پرکننده برای روشن کردن سایه‌های صورت سوژه است.

نور پرکن می تواند نور خورشید را منعکس کند، با استفاده از یک بازتابنده یا حتی یک برگه ساده از کارت سفید، به صورت سوژه بازتاب شود. یا می توانید از فلاش داخلی دوربین خود یا فلاش خارجی استفاده کنید.

شما می توانید از نور طبیعی روز در داخل خانه نیز استفاده کنید. برای بهترین نتیجه سوژه خود را نزدیک پنجره قرار دهید و سوژه خود را کمی به سمت نور قرار دهید.

روی قسمت‌هایی از سوژه که با نور پنجره روشن نمی‌شوند، سایه‌هایی خواهید داشت. این می تواند عمق و حس درام را به تصویر اضافه کند.

اگر سایه ها خیلی تاریک هستند سعی کنید مقداری از نور پنجره را با استفاده از یک بازتابنده به این مناطق سایه بازگردانید.

5. از فاصله کانونی استفاده کنید

فاصله کانونی تأثیر زیادی بر تصاویر شما دارد زیرا مقدار قابل پیش بینی اعوجاج تصویر را ایجاد می کند که می تواند عکاسی پرتره شما را ایجاد کند یا خراب کند.

با بررسی لوله لنز متوجه شوید که لنز شما چه فاصله کانونی را ارائه می دهد. فاصله کانونی بر حسب میلی متر نمایش داده می شود، به عنوان مثال 18 میلی متر، 55 میلی متر، و غیره. اگر از لنز ثابت یا پرایم استفاده می کنید، تنها یک فاصله کانونی وجود دارد.

برای انتخاب فاصله کانونی روی لنز زوم، حلقه زوم روی لوله لنز را بچرخانید. اگر دوربین شما حلقه زوم ندارد، از دکمه های زوم +/- روی بدنه دوربین استفاده کنید.

چگونه می دانید از کدام فاصله کانونی استفاده کنید؟ در اینجا هیچ درست و غلطی وجود ندارد، اما اطلاعات زیر به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهترین است.

فاصله کانونی 50 میلی متری به شما دقیق ترین نمایش را از سوژه شما می دهد زیرا هیچ اعوجاجی در چهره آنها ایجاد نمی کند. عکس بالا با لنز پرایم 50 میلی متری گرفته شده است.

پرتره از کودک

اگر با فاصله کانونی زیر 50 میلی‌متر عکاسی کنید، برخی اعوجاج نامطلوب در ویژگی‌های صورت مشاهده می‌شود. برای مثال، اندازه پیشانی، بینی و نزدیک‌ترین گونه سوژه شما اغراق‌آمیز می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد اندازه‌های دیگر مانند گوش‌ها، چانه و مو کاهش می‌یابد، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

اگرچه این می تواند نتایج سرگرم کننده ای ایجاد کند، اما معمولاً مطلوب نیست. علاوه بر این، برای پر کردن کادر، باید به سوژه خود نزدیکتر شوید. این ممکن است برای راحتی شما و سوژه شما خیلی نزدیک باشد!

فاصله کانونی بیش از 50 میلی متر می تواند باعث شود که ویژگی های صورت سوژه پرتره شما صاف به نظر برسد. در حد اعتدال، این کاملا چاپلوس کننده است – اما در موارد افراطی می تواند صورت فرد را بسیار پهن یا چاق به نظر برساند. 80 میلی متر فاصله کانونی محبوبی برای پرتره است، اگرچه برخی از عکاسان 100 میلی متر یا بیشتر را ترجیح می دهند.

همچنین، هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، باید از سوژه خود دورتر باشید تا آنها را در کادر قرار دهید.

این می تواند هنگام عکاسی صمیمانه برای نتایج طبیعی تر و آرام تر مفید باشد یا اگر احساس می کنید سوژه شما از داشتن فضای کمی سود می برد. با این حال، اگر فضای کافی برای دور شدن از سوژه خود را نداشته باشید – برای مثال هنگام عکاسی در داخل خانه، ممکن است مشکل ساز شود.

6. پس زمینه را با استفاده از حالت اولویت دیافراگم محو کنید

یک راه مطمئن برای بالا بردن بازی عکاسی پرتره عکاسی با عمق میدان کم است. این به شما امکان می دهد سوژه خود را در فوکوس واضح داشته باشید در حالی که پس زمینه تار یا خارج از فوکوس به نظر می رسد و به برجسته شدن سوژه پرتره کمک می کند.

با تنظیم دیافراگم لنز می توانید عمق میدان دوربین خود را کنترل کنید. دیافراگم دریچه ای در داخل لنز شما است که به نور اجازه می دهد از جلوی لنز به سنسور دوربین عبور کند. لنز شما حداقل و حداکثر محدوده دیافراگم را خواهد داشت.

دیافراگم با f/stop اندازه گیری می شود. هرچه دیافراگم لنز بزرگتر باشد، f/number کوچکتر خواهد بود. هرچه دیافراگم بزرگتر باشد (هرچه f/عدد کوچکتر باشد) پس زمینه شما تارتر خواهد بود.

عکاسی پرتره چیست و ۷ مورد از انواع آن

به طور کلی، شما می خواهید بزرگترین دیافراگم (کوچکترین عدد دیافراگم) را که لنز شما ارائه می دهد انتخاب کنید. F/4 یک دیافراگم مناسب برای عکس های پرتره است زیرا باید عمق میدان کافی را برای تمرکز تمام سوژه شما فراهم کند.

برای تغییر دیافراگم دوربین خود مطمئن شوید که حالت عکسبرداری را روی اولویت دیافراگم یا حالت AV تنظیم کرده اید.

سپس از چرخ شست، شماره گیری، دکمه ها یا تنظیمات منو برای افزایش یا کاهش مقدار دیافراگم استفاده کنید. در Canon 5D mk ii من، مقدار دیافراگم با استفاده از چرخش اصلی درست در پشت دکمه شاتر تغییر می کند.

می‌توانید با اندازه‌های دیافراگم کوچک‌تر و بزرگ‌تر آزمایش کنید، اما قانون طلایی این است که مطمئن شوید که چشم‌های سوژه شما حداقل در فوکوس هستند، و در حالت ایده‌آل، نوک بینی نیز متمرکز است.

اگر پس زمینه به اندازه کافی تار به نظر نمی رسد، سعی کنید سوژه را از پس زمینه دورتر کنید. هرچه پس‌زمینه از سوژه دورتر باشد، تارتر ظاهر می‌شود.

7. خود را در مقابل صورت سوژه قرار دهید

نوردهی به میزان روشن یا تاریک بودن تصویر شما اشاره دارد. در عکاسی پرتره مهمترین بخش صحنه، صورت سوژه است. بنابراین، مطمئن شوید که صورت به درستی در معرض دید قرار گرفته باشد – نه خیلی تیره (کم نوردهی) و نه خیلی روشن (بیش از حد نوردهی).

برای عکاسی پرتره بهتر است پس‌زمینه‌ای خیلی تاریک یا خیلی روشن داشته باشید تا چهره‌ای که کمتر یا بیش از حد روشن باشد.

 آموزش عکاسی پرتره

بسته به حالتی که در آن عکس می گیرید، می توانید به راحتی تنظیم جبران نوردهی (EV) را در دوربین خود تنظیم کنید. این به شما این امکان را می دهد که نوردهی را متناسب با آن افزایش یا کاهش دهید.

در Canon 5D mk ii، دکمه ISO/flash +/- را با انگشت شست راستم پایین نگه می دارم و مقدار جبران نوردهی را با استفاده از صفحه اصلی با انگشت اشاره تنظیم می کنم.

از طرف دیگر، حالت نورسنجی دوربین خود را روی نورسنجی نقطه ای یا نورسنجی با وزن مرکزی تنظیم کنید. این به دوربین می‌گوید که مناطق بسیار روشن یا تاریک اطراف لبه صحنه را نادیده بگیرد که ممکن است آن را فریب دهد تا عکس را کمتر یا بیش از حد در معرض دید قرار دهد.

8. روی چشم ها تمرکز کنید

اگر چشم ها در فوکوس واضح باشند، عکس های پرتره بهتر به نظر می رسند. این امر حس تماس چشمی بین سوژه و بیننده را بهبود می بخشد و عکسی قدرتمند و جذاب ایجاد می کند.

بنابراین، هنگام عکاسی پرتره، به خصوص با عمق میدان کم، مطمئن شوید که نقطه فوکوس خود را با دقت تنظیم کرده اید.

دوربین شما به احتمال زیاد چندین نقطه فوکوس خودکار / فوکوس خودکار دارد که در منظره یاب قابل مشاهده هستند. نقطه AF مرکزی را با استفاده از گزینه AF در دوربین خود انتخاب کنید، سپس نقطه فوکوس مرکزی را مستقیماً روی یکی از چشمان سوژه قرار دهید.

حالا دکمه شاتر دوربین را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود. در صورت لزوم، دوربین را حرکت دهید تا عکس خود را دوباره ترکیب کنید تا بهترین ترکیب بندی را داشته باشید، سپس دکمه شاتر را فشار دهید تا عکس بگیرید.

عکاسی پرتره : چهره و داستان آدم‌ها

در صورت ترکیب مجدد، مطمئن شوید که فاصله بین دوربین و سوژه را تغییر ندهید، در غیر این صورت چشم دیگر در فوکوس نخواهد بود.

بسیاری از دوربین ها توانایی بزرگنمایی صحنه را در منظره یاب ارائه می دهند که برای بررسی فوکوس قبل از عکسبرداری بسیار ارزشمند است.

برای اینکه واقعاً چشمان سوژه خود را “پاپ” کنید، ترفند زیر را امتحان کنید که بهترین عکاسان پرتره حرفه ای از آن استفاده می کنند. همانطور که در عکس زیر نشان داده شده است، به سادگی اطمینان حاصل کنید که منبع نور شما در چشمان سوژه شما منعکس می شود.

این انعکاس‌ها «چراغ‌های گیر» نامیده می‌شوند و در تبدیل یک پرتره خسته‌کننده به چیزی واقعاً خاص بسیار مؤثر هستند. برای حداکثر اثر، فقط یک نور جذب در هر چشم داشته باشید و هدف آن نزدیک‌تر شدن به بالای چشم باشد.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره

دیافراگم 

بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره، دیافراگم باز است، چیزی در حدود f/1.2 تا f/4. این یک تاری پس زمینه خیره کننده ایجاد می کند، که باعث می شود سوژه اصلی شما متمایز شود.

ISO

ابتدا ISO خود را انتخاب کنید که معمولاً کمترین مقدار در نور طبیعی است. ISO 100 در اکثر دوربین ها فعال است. حداقل ISO را تنظیم کنید تا از سر و صدای زیاد خودداری کنید.

سرعت شاتر

پس از تنظیم ISO و تعیین دیافراگم؛ مرحله بعدی تنظیم سرعت شاتر است. بنابراین ابتدا یک عکس آزمایشی بگیرید و به صفحه LCD دوربین نگاه کنید. مطمئن شوید که هیستوگرام شما به درستی بدون هیچ هایلایت در عکس تنظیم شده است.

یک قانون کلی این است که سرعت شاتر خود را دو برابر فاصله کانونی لنز خود تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر از لنز 100 میلی متری استفاده می کنید، سرعت شاتر باید حداقل 1/200 باشد تا از لرزش دوربین و تار شدن تصاویر جلوگیری شود. البته استثناهایی هم در این قاعده وجود دارد. اگر از سه پایه استفاده می کنید، دوربین را ثابت نگه می دارید یا از لنزهایی با لرزشگیر تصویر استفاده می کنید، می توانید با سرعت شاتر پایین تری عکاسی کنید.

معرفی دوربین مناسب برای عکاسی پرتره

یکی از جدیدترین دوربین های که کانن در انتهای سال 2023 معرفی کرده دوربین بدون آینه Canon EOS R100 میباشد که این دوربین بدلیل قیمت مناسب و اندازه کوچکی که دارد مناسب تولید محتوا و عکاسی میباشد که با سیستم فوکوس پیشرفته ای که دارد میتواند عکس های پرتره بسیار مناسب و باکیفیتی را به شما ارائه دهد.

در انتهای مقاله ” عکاسی پرتره چیست؟ ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان