نمایندگی کانن - شاتر دوربین و سرعت شاتر

شاتر دوربین و سرعت شاتر

شاتر دوربین و سرعت شاتر

هنگامی که عکاسی را به عنوان یک مبتدی شروع می کنید، یکی از بزرگترین چالش هایی که با دوربین های کانن روبرو خواهید شد استفاده از سرعت شاتر مناسب است.

در این مقاله از نمایندگی کانن در مورد نحوه استفاده صحیح از شاتر دوربین و سرعت شاتر صحبت خواهیم کرد.

عملکرد شاتر دوربین و سرعت شاتر

عملکرد شاتر دوربین این است که بعد از مدت زمان مشخصی باز و سپس بسته می شود تا نوری که از لنز دوربین عبور می کند به سنسور تصویر برسد .

مشخصات (شدت و رنگ ها) نور توسط حسگر تصویر خوانده می شود و آن ویژگی ها به صورت تصویر بازتولید می شوند. مدت زمانی که شاتر در طول نوردهی باز می ماند (هنگامی که شاتر فشار داده می شود) سرعت شاتر نامیده می شود.

سرعت شاتر به طور مستقیم بر ظاهر حرکت در یک تصویر و همچنین نوردهی تصویر تأثیر می گذارد. نوردهی به این اشاره دارد که آیا یک تصویر خیلی تاریک (در نوردهی کم)، خیلی روشن (بیش از حد نوردهی) یا درست است.

اگر سرعت شاتر را تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟

هنگام تنظیم سرعت شاتر، نور و حرکت را در نظر بگیرید. اگر برای گرفتن نور بیشتر، شاتر را برای مدت طولانی‌تری باز بگذارید، حرکت روی عکس تأثیر می‌گذارد – شاید به روش‌هایی که شما دوست ندارید.

“مشکل این است که وقتی شاتر برای مدت طولانی تری باز باشد، هر چیزی که در این مدت در کادر حرکت می کند تارتر می شود.”

عکاس، نویسنده و معلم بن لانگ درباره لرزش دوربین می‌گوید: «مشکل این است که وقتی شاتر طولانی‌تر باز است، هر چیزی که در این مدت در کادر حرکت می‌کند تارتر می‌شود. «یک مشکل دیگر زمانی است که شاتر دوربین برای مدت طولانی باز است و شما دوربین را حرکت می دهید. شما نمی توانید این کار را انجام ندهید زیرا شما یک انسان زنده هستید.”

سرعت شاتر چیست؟

سرعت شاتر آهسته می تواند به شما کمک کند تا یک صحنه تاریک تر را روشن کنید، زیرا نور بیشتری را از طریق لنز وارد می کند. اما با سرعت شاتر بیشتر، لنز برای مدت زمان کمتری باز است، بنابراین نور کمتری وارد لنز می شود. این موضوع نور کم را به یک چالش تبدیل می کند و اهمیت یک صحنه با نور خوب را نشان می دهد. هنگام عکاسی مراقب این موضوع باشید، در غیر این صورت ممکن است عکس‌های بسیار تاریکی داشته باشید که چیزی را که می‌خواهید ثبت کنید، از دست می‌دهند.

تنظیم صحیح سرعت شاتر برای از دست ندادن لحظه بسیار مهم است، به خصوص در مورد سوژه هایی که سریع حرکت می کنند.

ما با تنظیمات پایه شاتر دوربین (f/8 در 1/200 ثانیه) شروع می کنیم و سپس بررسی می کنیم که چگونه سرعت شاتر با اندازه دیافراگم تغییر می کند.
فرض کنید شما یک عکاس حیات وحش هستید و می خواهید از یک پرنده در حال پرواز عکاسی کنید. برای اینکه تصویر تار نشود، باید سرعت شاتر را به 1/800 در ثانیه افزایش دهید.
با دو برابر کردن سرعت شاتر، میزان نور ورودی به سنسور دوربین را نیز دو برابر کرده اید. در f/8 تصویر نهایی واضح نیست.

با توجه به افزایش سرعت شاتر به 1/800/s، لازم است اندازه دیافراگم را نصف کرده و به f/4 برسانید تا پرسپکتیو مناسبی برای شما ایجاد شود و مانند f/8 و f/8 باشد. . 1/200 شما برای یک ثانیه عکس داشتید.
شاید بخواهید عکس بگیرید، بنابراین سرعت شاتر را به 1/50 بر ثانیه کاهش دهید.

کاهش چهار برابر سرعت شاتر به این معنی است که شما چهار برابر نور بیشتری به دوربین وارد می کنید. و تصویر واضحی با f/8 ایجاد می کند. برای داشتن ظاهری مناسب باید اندازه دیافراگم را چهار برابر کنید و به f/32 برسانید.
در نظر گرفتن این مثال ها برای عکاسی در حالت دستی به شما کمک می کند تا عکس های خوبی بگیرید.

نمودار سرعت شاتر

نمودار زیر برخی از سرعت های شاتر استاندارد را به عنوان مراحل کامل فهرست می کند. تغییر سرعت شاتر از هر یک از این تنظیمات به تنظیمات مجاور، مدت باز ماندن شاتر دوربین را دوبرابر یا به نصف کاهش می دهد.

شاتر دوربین و سرعت شاتر

انجماد با سرعت شاتر بالا

هنگامی که نمی‌خواهید حرکت تاری – جلوه‌ای که سوژه یا دوربین در حال حرکت در طول نوردهی طولانی / عکس با سرعت شاتر آهسته ایجاد می‌شود – می‌توانید زمان را با سرعت شاتر سریع ثابت کنید.

کارلسون می گوید: «کودکان دو ساله به این بدنام هستند که هرگز ثابت نمی ایستند. “می توانید دوربین خود را روی سرعت شاتر بالاتری تنظیم کنید تا هنگام گرفتن آن عکس تار نشوند.”

اما فراتر از صرفاً اجتناب از تاری حرکت، سرعت شاتر سریع به عکاسان توانایی تقریباً جادویی برای قرار دادن یک لحظه در یک کپسول زمان می دهد.

شاون اینگرسول، عکاس و طراح توضیح می دهد: «این به دلیل شما برای گرفتن عکس برمی گردد. «آیا می‌خواهید از حرکت یا یک ثانیه در زمانی که چیزی در حال حرکت است اما شبیه آن نیست عکس بگیرید؟ مانند سنگی که در یک برکه می افتد، بنابراین شما آن کسری از ثانیه را می بینید که در آن آب به هوا پرواز می کند.

 شاتر دوربین عکاسی (camera shutter) چیست؟

آب، عنصری که می تواند مانند قطره شبنم ساکن باشد یا به اندازه سونامی قدرتمند باشد، نشان می دهد که چگونه سرعت شاتر می تواند دو داستان را بیان کند.

کارلسون پیشنهاد می‌کند: «اگر به اقیانوس نگاه می‌کنید و گرگ و میش است، ممکن است بخواهید یک نوردهی طولانی 30 ثانیه‌ای داشته باشید. این می تواند به شما نور بیشتری بدهد تا همه چیز کاملاً تاریک نباشد. تمام امواج را صاف می کند و ظاهری واقعاً نرم و شیشه ای برای آب به شما می بخشد.”

و با این حال، همان اقیانوس در یک عکس فوری با سرعت شاتر سریع ممکن است یک کلاه سفید مواج یا غلتک یک دریای متلاطم را به نمایش بگذارد. این انتخاب‌هایی هستند که با تنظیمات فنی گزینه‌های خلاقانه‌ای را در اختیار عکاسان قرار می‌دهند.

سرعت شاتر و حرکت

علاوه بر اینکه به نور اجازه می دهد به سنسور تصویر برسد، شاتر دوربین بر نحوه نمایش هر حرکت در یک صحنه در تصویر شما تأثیر می گذارد. حرکت در یک تصویر عکس می تواند “یخ زده” شود یا به صورت تار ظاهر شود.

ماشین در تصویر شماره 1 حدود 30 مایل در ساعت حرکت می کرد. توجه داشته باشید که تقریباً همه چیز در تصویر به جز ماشین در فوکوس است. این نمونه ای از چیزی است که به عنوان تاری حرکت شناخته می شود.

سرعت شاتر 1/60 ثانیه به اندازه کافی سریع نیست که حرکت آن را منجمد کند. در برخی موارد این نوع تاری ممکن است مطلوب باشد زیرا در واقع حس حرکت را منتقل می کند. با این حال، اگر می خواهید سوژه متحرک شما در فوکوس باشد، باید از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید که حرکت را ثابت کند.

شاتر دوربین و سرعت شاتر

استفاده از یک سه پایه

به نکته مهم این است که هنگام استفاده از سرعت شاتر بسیار کند، (1/30 ثانیه یا آهسته تر) این یک ایده خوب برای استفاده از یک است.

لرزش دوربین و تاری ناشی از آن در سرعت های شاتر آهسته به شدت افزایش می یابد. زمانی که دوربین در دست گرفته می شود و از سرعت شاتر بسیار آهسته مانند 1/15 ثانیه استفاده می شود، احتمال زیادی وجود دارد که به دلیل لرزش دوربین، کل تصویر از فوکوس خارج شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، آموزش عکاسی در شب را بررسی کنید.

شاتر دوربین و نوردهی

شاتر دوربین، دیافراگم لنز و تنظیمات iso با هم کار می کنند تا تصاویری را ایجاد کنند که “به درستی” در معرض دید قرار گرفته یا در معرض ترجیحات عکاسان قرار بگیرند. این سه عملکرد معمولاً به عنوان “مثلث نوردهی” نامیده می شوند.

سرعت شاتر را بر اساس نور تعیین کنید. نور بر نوردهی تصویر شما تأثیر می گذارد. منبع نور تعیین می کند که چه نوع سرعت شاتری را انتخاب کنید. اگر به نور زیاد اجازه دهید، عکس شما بیش از حد نوردهی می شود. اگر نور خیلی کم را وارد کنید، نوردهی کمتری خواهد داشت.

  • سرعت شاتر بیشتر با نور زیاد به خوبی کار می کند.
  • سرعت شاتر کمتر با نور کمتر استفاده می شود تا نور بتواند وارد دوربین شود و عکس را روشن کند. در شرایطی که نور بسیار کم دارید، ممکن است بخواهید از چند سرعت شاتر ثانیه استفاده کنید. برای این کار، به یک سه پایه یا چیز دیگری برای تثبیت دوربین نیاز دارید.
  • در شب می توان از سرعت شاتر پایین استفاده کرد. این به شما مسیرهای نورانی مانند اتومبیل یا آتش بازی می دهد. اگر می خواهید به این اثر برسید، 2 تا 30 ثانیه امتحان کنید.
  • برای گرفتن عکس اکشن در یک منطقه تاریک، حساسیت ISO را افزایش دهید و سرعت شاتر آهسته را انتخاب کنید. از یک فلاش خارجی استفاده کنید و با سرعت شاتر آهسته (مانند 1/250)، می توانید حرکت را ثابت کنید.

تا آنجا که به قرار گرفتن در معرض از یک تصویر، تنظیمات سرعت شاتر می تواند تنظیم شود به طوری که دوربین تصاویر روشنتر و یا تیره با افزایش یا کاهش طول مدت زمانی که شاتر تولید باز است.

هر گونه کاهش یا افزایش سرعت شاتر باعث روشن تر یا تیره شدن تصویر می شود. یعنی تا زمانی که دیافراگم لنز و تنظیمات ISO ثابت بماند. با باز ماندن بیشتر شاتر و اینکه حسگر تصویر قادر به جذب نور بیشتری است، تصاویر سبک تر خواهند بود. وقتی شاتر برای مدت زمان کوتاه‌تری باز باشد، تصاویر تیره‌تر می‌شوند.

سرعت شاتر 1/60 ثانیه شاتر دوربین را تقریباً دو برابر سرعت شاتر 1/125 ثانیه باز نگه می دارد. از سوی دیگر، سرعت شاتر 1/250 ثانیه، شاتر دوربین را نصف مدت زمان سرعت شاتر 1/125 باز می کند.

پانینگ

پانینگ تکنیکی است که در آن دوربین در همان جهت سوژه حول محور بدن عکاس حرکت می کند، بنابراین تصویر نهایی سوژه متحرک دارای وضوح و جزئیات بیشتری است.
اما فضای پس زمینه کشیده و محو شده است. در این حالت شتاب و حرکت مضاعف در تصویر نمایان می شود.

شاتر دوربین و سرعت شاتر

در انتهای مقاله “ شاتر دوربین و سرعت شاتر ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: شوک شاتر چیست؟ ، انتخاب سرعت شاتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان