نمایندگی کانن - عکاسی در باد

عکاسی در باد

عکاسی در باد

نکات عکاسی در باد

آب و هوا گاهی وقت ها غیرقابل پیش بینی است و این همیشه برای عکاسان ایده آل نیست. یکی از بدترین شرایط آب و هوایی برای کار، باد است. از لرزش دوربین و عکس‌های تار گرفته تا آسیب‌های جدی به تجهیزات شما، بادهای شدید در نهایت می‌توانند عکاسی و همچنین دوربین گران قیمت شما را خراب کنند.

به خصوص اگر از لنز تله فوتو استفاده می کنید. این یک وضعیت غیرممکن به نظر می رسد. وقتی سه پایه دوربین برای جلوگیری از لرزش دوربین شما کافی نیست چه کار می کنید؟ خوشبختانه، راه‌هایی برای بهبود وضوح حتی در شرایط باد وجود دارد و با عکس‌هایی کاملاً قابل استفاده کنار می‌آییم.

1) سه پایه را برای ثابت نگه داشتن آن نگیرید

در همین راستا، سه پایه خود را به امید تداوم ارتعاشات آن نگیرید. شما فقط لرزش‌های بزرگ‌تری را اضافه می‌کنید که عکس‌های شما را حتی بیشتر محو می‌کند.

خوشبختانه، من عکاسان زیادی را نمی بینم که این کار را انجام دهند، اما هنوز هم این چیزی است که گاهی اوقات اتفاق می افتد. مگر اینکه در اقیانوس یا در رودخانه عکس می گیرید و نگران غلت خوردن سه پایه خود باشید، دلیلی وجود ندارد که در حین عکس گرفتن آن را نگه دارید (و حتی در آن زمان، عموماً بهتر است دست خود را بگیرید. در صورت افتادن سه پایه چند اینچ از آن فاصله بگیرید، اما در حین نوردهی به آن دست نزنید).

عکاسی در باد

سه‌پایه‌ها، به‌ویژه نسخه‌های پیشرفته، ابزارهایی هستند که به خوبی ساخته شده‌اند و تنها هدفشان پایداری تا حد ممکن است. در مقابل، ما عکاس‌ها نمی‌توانیم حتی برای یک ثانیه دست‌های خود را کاملاً ثابت در مقابل خود نگه داریم.

2) تعداد زیادی عکس بگیرید

من دوست ندارم هنگام عکس گرفتن صحنه ای را با حضور مردم تماشا کنم، زیرا عکاسی منظره را فرآیندی بسیار کندتر می بینم. با این حال، اگر در شرایط باد شدید عکس می گیرید، ابزار خوبی است که در اختیار دارید.

برای هر فریمی که معمولاً می‌گیرید، به جای آن، پنج یا شش فریم بگیرید. اگر در حال ایجاد یک پانوراما یا HDR هستید، قبل از تغییر ترکیب بندی یا تنظیمات دوربین، همزمان چندین عکس بگیرید. این یکی از معدود مواردی است که حالت “Continuous High” می تواند برای عکاسی منظره مفید باشد.

این به این دلیل است که تا آنجا که به ما مربوط می شود، باد تصادفی است. هیچ راهی برای پیش بینی اینکه عکس شما در یک نسیم واضح یا تار می شود وجود ندارد و بهترین عکس شما برای به حداقل رساندن آسیب این است که تا حد امکان نمونه برداری کنید. نه، این تضمین نمی کند که شما یک نتیجه واضح بگیرید، اما راه خوبی برای به حداکثر رساندن شانس شماست.

3) از سرعت شاتر سریع‌تر برای عکاسی در باد استفاده کنید

اگرچه افزایش ISO برای عکاسی منظره خسته کننده است ، اما اگر پس از انجام تمام مراحل بالا همچنان عکس های تار دریافت می کنید، ممکن است ضروری باشد. آخرین راه حل شما استفاده از سرعت شاتر سریع تر است، که احتمالاً به ISO بالاتری از آنچه که معمولاً می خواهید نیاز دارد.

با این حال، می تواند ارزش آن را داشته باشد. داشتن یک عکس واضح در ISO 400 و 1/20 ثانیه بسیار بهتر از یک عکس تار در ISO 100 و 1/5 ثانیه است. تاری ناشی از لرزش دوربین بسیار بدتر از دانه بندی اضافی یک ISO بالا است. قطعا ارزش معاوضه را دارد

در حالت ایده‌آل، مجبور نخواهید بود چنین مصالحه‌ای داشته باشید، اما مهم است که بدانید برای بادهای شدید همچنان این گزینه را دارید.

تضمین عکاسی در باد هرگز امکان‌پذیر نیست، اما مطمئناً کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود شانس خود انجام دهید.

ابتدا ستون مرکزی سه پایه خود را پایین بیاورید و آن را جمع کنید تا تا حد امکان پایین باشد. اگر ترکیب شما نیاز به ارتفاع مشخصی از دوربین شما دارد، ابتدا نازک ترین قسمت های پا را جمع کنید تا لرزش ها به حداقل برسد.

سپس، اگر لنز یا دوربین شما اجازه می دهد، کاهش لرزش را روشن کنید. اگرچه VR معمولاً برای عکاسی مبتنی بر سه پایه ضروری نیست، این یکی از موقعیت‌هایی است که تفاوت آشکاری ایجاد می‌کند.

همچنین، تا زمانی که نگران باد شدن سه پایه خود نباشید، هنگام عکس گرفتن، چیزی را از قلاب وسط آویزان نکنید یا سه پایه را با دستان خود نگه ندارید. بیشتر اوقات، لرزش اضافه می‌کنید، یا در بهترین حالت، به هیچ وجه روی عکس تأثیر نمی‌گذارید.

در نهایت، برای به حداکثر رساندن شانس خود برای گرفتن یک عکس واضح، از هر ترکیب چند عکس بگیرید و بعدا واضح‌ترین عکس را انتخاب کنید. این طرز فکر برای اکثر عکاسی منظره بدبین است، اما در شرایط خاص باد، ممکن است بهترین گزینه شما باشد. و اگر همه چیز شکست خورد، همیشه می‌توانید ISO خود را افزایش دهید و از سرعت شاتر سریع‌تری استفاده کنید.

4) تثبیت کننده تصویر را برای عکاسی در باد روشن کنید

تثبیت کننده تصویر در به حداقل رساندن پیامدهای لرزش دوربین عالی است. اگر باد شدید است، باید این تنظیم را روشن کنید. هنگامی که تثبیت کننده تصویر را روشن کردید، دوربین شما می تواند هر حرکت کوچکی را در حین عکاسی جبران کند.

این تنظیم به طور جادویی همه مشکلات شما را حل نخواهد کرد، بنابراین تکیه دادن به چیزی ثابت و نگه داشتن دوربین تا حد امکان به شما کمک می کند.

5) از باد به نفع خود استفاده کنید

به جای اینکه در برابر باد مقاومت  کنید، چرا از آن به نفع خود استفاده نکنید؟ باد شدید امکان گرفتن عکس هایی را می دهد که معمولاً در شرایط آرام قابل دستیابی نیستند. در ژست گرفتن سوژه های خود تجدید نظر کنید و آنها را در مقابل باد قرار دهید. این حس حرکت دوست داشتنی ایجاد می کند و همان جلوه ای را ایجاد می کند که یک فن در داخل استودیو دمیده می کند.

IMG 20220711 130207 121

نحوه عکاسی در باد

6) از تعویض لنزها در خارج از منزل خودداری کنید

هیچوقت لنزها را در شرایط وزش باد عوض نکنید، به خصوص اگر شن زیاد باشد. قبل از عکاسی، لنزی را که قرار است استفاده کنید انتخاب کنید و قبل از بیرون رفتن روی دوربین خود قرار دهید. تغییر لنز در شرایط باد می تواند باعث شود شن، خاک یا زباله به دوربین شما آسیب جدی وارد کند.

7) از کیف دوربین خود استفاده کنید

برخی ادعا می کنند که این به عکاسی در باد کمکی نمی کند و فقط عکس های شما را تار می کند ولی ارزش امتحان کردن را دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سه پایه خود را تنظیم کرده و کیف دوربین خود را از وسط آن آویزان کنید. وزن کیف دوربین باید سه پایه را زمین و ثابت نگه دارد. بسیاری از تولید کنندگان سه پایه حتی یک قلاب نیز برای آویزان کردن کیف شما تعبیه کرده اند.

8) از فیلتر لنز استفاده کنید

چگونه از لنز دوربین خود در عکاسی در باد محافظت می کنید؟ باید از فیلتر UV استفاده کنید. یک فیلتر UV قادر است از لنز دوربین شما در برابر آسیب شن و خاک محافظت کند. این یک راه ارزان برای جلوگیری از تعویض آن یا رفع هرگونه آسیب به عنصر جلویی دوربین شما است.

فیلتر لنز

این نکات در همه موارد شما را نجات نمی دهند، اما اگر در شرایط خاص باد قرار بگیرید، عکاسی شما را آسان تر می کنند. به علاوه، از آنجایی که آب و هوای بد اغلب برای عکاسی خوب عمل می‌کند، احتمالاً این اطلاعات زمانی که از منظره‌ای به‌ویژه زیبا عکس می‌گیرید بسیار مفید خواهد بود.

در انتهای مقاله “ عکاسی در باد ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین های کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: عکاسی منظره در نور بد ،استفاده از فیلتر در عکاسی منظره ، نکات عکاسی در باران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان