نمایندگی کانن - منوی دوربین کانن

منوی دوربین کانن

منوی دوربین کانن

اموزش منوی دوربین کانن

بسته به مدل دقیق دوربینی که استفاده می کنید، منوها از یک مدل به مدل دیگر بسیار متفاوت خواهند بود. هر چه یک دوربین حرفه ای تر باشد، گزینه های بیشتری در اختیار دارد.

تنظیمات پیشرفته دوربین را کجا انجام دهم؟ چقدر حافظه در دوربین من باقی مانده است؟ منوی دوربین برای چیست؟ بهترین تنظیمات دوربین چیست؟ اینها سوالاتی است که مبتدیان و علاقه مندان به عکاسی هنگام خرید اولین دوربین خود از خود می پرسند. بنابراین ما در اینجا قصد داریم به صورت حرفه ای نگاهی بیندازیم.

منوی دوربین کانن از 4 بخش مختلف تشکیل شده است که عبارتند از:

  • منوی عکسبرداری (shooting) : این قسمت تنظیمات مربوط به عکاسی را نشان می دهد.
  • منوی تصویر (Playback) : در این قسمت تنظیمات مربوط به مشاهده و ویرایش تصاویر قابل تنظیم است.
  • منوی تنظیمات سخت افزار (Setup) : در این قسمت می توانید تنظیمات مربوط به کارت حافظه، باتری، زبان، ساعت و … را تغییر دهید.
  • منوی تنظیمات شخصی (My Menu) : همچنین می توانید هر تنظیماتی را که می خواهید در این قسمت انجام دهید.

برای شروع، دکمه منو را فشار دهید. متوجه خواهید شد که دوربین در چندین صفحه مرتب شده است. مثلا، در بالای صفحه ما دسته بندی های مختلفی داریم و همانطور که از اینجا عبور می کنیم، متوجه خواهید شد که چگونه تغییر می کند.

Canon Camera Video Image 3 1000

منوی دوربین کانن

این به شما تنظیمات مختلفی را بسته به هدف می دهد. به عنوان مثال، حالت‌های فوکوس خودکار، حالت‌های پخش ما، حالت‌های راه‌اندازی و کنترل‌های خوب مختلف در اینجا که ما واقعاً می‌توانیم به آن‌ها بپردازیم و در آخر، توانایی تنظیم موارد دلخواه خود را داریم. بیایید جلوتر برویم و برای لحظه‌ای از تب اول اینجا شروع کنیم و بدیهی است که چیزهایی که فوراً مهم هستند کیفیت تصاویر هستند.

به عنوان مثال در Image Quality، متوجه خواهید شد که می توانید هم تنظیمات RAW و هم تنظیمات JPEG را تغییر دهید. شما می توانید تصمیم بگیرید که از کدام فرمت ها عکس بگیرید.  معمولا در دوربین‌های کانن 10 مورد کیفیت برای عکس وجود دارد که شامل این موارد هستند:

کیفیت عکس (Image quality)​کیفیت عکس (Image quality)​

صدای Beep، صدایی است که بعد از انجام فوکوس خودکار پخش می‌شود و نشانگر زمان مناسب شات است. برای قطع کردن این صدا می‌توانید روی گزینه Disable کلیک کنید.

آموزش منوی دوربین کانن

آموزش منوی دوربین کانن

ISO Auto قابلیت تنظیم حساسیت دوربین شما بسیار مهم است. در اینجا متوجه خواهید شد که ما می توانیم ISO را که با آن عکس می گیریم، اصلاح کنیم. هرچه این عدد بیشتر باشد، حساسیت بیشتر، نویز بیشتری در دوربین وجود دارد. معمولا بین 800 تا 3، 200 تقریباً به اندازه ای است که باید بسته به مدل دوربین بالا بروید. دکمه منو را فشار دهید تا به عقب برگردید.

Release Shutter Without Card با کلیک کردن روی این گزینه، می توانید انتخاب کنید که آیا دوربین همچنان می تواند در زمانی که کارت حافظه وجود ندارد عکس بگیرد یا خیر. برای عدم استفاده از عکس در زمانی که کارت حافظه وجود ندارد، روی گزینه Disable کلیک کنید.

Flash Control در منوی دوربین کانن به شما امکان می دهد فلاش خود را فراگیر کنید. برای مثال، اگر گزینه Flash firing روی Disable تنظیم شده باشد، دیگر فلاش به صورت خودکار روشن نمی شود. گزینه های دیگر مربوط به فلاش اکسترنال است. آخرین گزینه تمام تنظیمات فلش را بازنشانی می کند.

در Image Review می توانید مشخص کنید که بلافاصله پس از گرفتن عکس چه مقدار از تصویر روی مانیتور نمایش داده می شود. برای جلوگیری از نمایش آن در LCD، گزینه off را کلیک کنید و برای ماندگار ماندن عکس، گزینه hold را انتخاب کنید. شما می توانید هر زمان که بخواهید با فشار دادن دکمه شاتر از مانیتور عکس بگیرید، مهم نیست در چه حالتی هستید.

Peripheral Illumination Correction در این قسمت می توانید مشخصات لنز خود را مشاهده کنید. اگر اطلاعات صحیح است، روی Enable کلیک کنید و در غیر این صورت Disable را انتخاب کنید. اگر اطلاعات لنز اشتباه نوشته شده است، یک بار با دوربین عکس بگیرید، اطلاعات لنز قابل اصلاح است.

Red-Eye Reduce استفاده از لامپ کاهش‌دهنده قرمزی چشم قبل از فلاش باعث می‌شود تا قرمزی چشم کاهش پیدا کند.

 

کار با منوی دوربین کانن

آموزش منوی دوربین کانن

Exposure Compensation/AEB با تنظیم این گزینه می توانید تصاویری با نوردهی های مختلف ضبط کنید. با توجه به موضوع و محیط خود می توانید نوردهی را کم یا زیاد کنید. به این ویژگی AEB، Auto Exposure Bracketing گفته می شود. علاوه بر سرعت شاتر و دیافراگم، نور عکس را می توان با براکت کردن نوردهی ± 5 تغییر داد.

Auto Lighting Optimizer اگر تصویر شما تاریک است یا کنتراست تصویر کم است، می توانید به طور خودکار روشنایی و کنتراست تصویر را تنظیم کنید. حالت پیش فرض این ویژگی Basic است. با انتخاب موارد دیگر، می توانید روشنایی و کنتراست را افزایش یا کاهش دهید.

Metering Mode دوربین ها دارای سه حالت (و در برخی دوربین ها چهار حالت) برای مشاهده سوژه ها هستند. در بسیاری از شرایط، اندازه گیری تحلیلی توصیه می شود و این گزینه به طور خودکار در اکثر حالت های دوربین فعال می شود. روش‌های دیگر عبارتند از: اندازه‌گیری مرکزی، اندازه‌گیری منطقه و اندازه‌گیری منطقه

Custom White Balance به شما این امکان را می دهد که به صورت دستی تعادل رنگ سفید را با توجه به نور محیط تنظیم کنید. مطمئن شوید که تراز سفیدی را روی چیزی که قصد عکاسی دارید تنظیم کرده اید. برای استفاده از این گزینه ابتدا از محیط یک جسم سفید یکنواخت مانند دیوار عکس می گیرید و سپس وارد این قسمت شده و دکمه SET را فشار داده و تایید می کنید.

با WB Shift/Bkt در منوی دوربین کانن می توانید رنگ را با توجه به دمای رنگ (RGB) تنظیم کنید. کار در این زمینه به مهارت زیادی نیاز دارد و متخصصان از این روش استفاده می کنند.

Color Space طیف رنگ های تکرار شونده را “فضای رنگ” می نامند. در این دوربین، می توانید بین [Adobe RGB] یا [sRGB] یکی را انتخاب کنید.

Picture Style هنگامی که یکی از سبک های تصویر را انتخاب می کنید، ویژگی های آن سبک بر روی دوربین اعمال می شود. این سبک ها را نمی توان در حالت های منطقه پایه استفاده کرد. سبک های این بخش شامل خودکار، استاندارد، عمودی، منظره، خنثی، تک رنگ واقعی و تعریف شده توسط کاربر است.

در اینجا، انواع مختلفی از تنظیمات برای عکسبرداری را مشاهده می کنید.

AF Method به شما امکان می‌دهند روش‌های فوکوس خودکار را تنظیم کنید و بسته به چیزی که می‌گیرید، محدوده‌ای را در اینجا خواهید دید. اکنون بعداً در مورد فوکوس خودکار بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما هنگام عکاسی از چیزهایی مانند ورزش یا فعالیت‌های داخلی، داشتن انواع مختلف ردیابی و فوکوس مهم است. شما می توانید تصمیم بگیرید که  هنگام عکسبرداری چه چیزی مهم تر است.

آیا قفل کردن فوکوس قبل از گرفتن عکس مهمتر است یا حتی اگر کمی نرمتر باشد به عکاسی ادامه دهید؟ ما این توانایی را داریم که با فوکوس دستی و سایر کنترل‌هایی که واقعاً بر روی فوکوس خودکار در اینجا تأثیر می‌گذارند، تصمیم بگیریم چه اتفاقی می‌افتد. آیا ردیابی است؟ آیا تشخیص چهره وجود دارد؟ و بسیاری از انتخاب های مختلف.

اکنون این مدل 5 بعدی حرفه ای تر است، بنابراین گزینه های فوکوس خودکار زیادی خواهد داشت. انواع مختلف افراد حرفه ای ، افرادی که از عروسی عکس می گیرند در مقابل افرادی که عکاسی محصول انجام می دهند، به گزینه های مختلفی نیاز دارند که افراد عادی ممکن است به آنها نیاز نداشته باشند. داشتن توانایی تغییر سبک  به آنها این کنترل ها را می دهد.

حالا اگر از دوربین عکاسی و نقطه ای استفاده می کنید، ممکن است گزینه های زیادی را نبینید، اما مفاهیم اصلی یکسان هستند.

بیایید به منوی دوربین کانن برگردیم و تب بعدی ما درباره پخش است.  این به شما امکان می‌دهد تصمیم بگیرید که فایل‌ها چگونه پردازش می‌شوند، آیا تغییر یا انتقال به تصاویر وجود دارد، آیا تنظیمات رتبه‌بندی یا توسعه را انجام می‌دهید و می‌خواهید اخطارهایی را روی دوربین ببینید؟

یادگیری منوی دوربین کانن

آموزش منوی دوربین کانن

برای مثال، عکاسان دوست دارند هشدارهای هایلایت را ببینند. پس بیایید آن ها را فعال کنیم. می‌خواهیم ببینیم نقاط فوکوس خودکار کجا تنظیم شده‌اند و دوست داریم یک شبکه سه در سه برای قانون یک سوم ببینیم. ما خواهیم داشت که هیستوگرام ها مقدار رنگ کامل را نشان دهند و این عالی به نظر می رسد. بیایید جلو برویم و یک شات بزنیم.

متوجه خواهید شد که برخی از گزینه های ما وجود دارد. به عنوان مثال، من نقاط برجسته چشمک زن را می بینم که مناطقی را که کمی داغ هستند نشان می دهد. من قاعده شبکه ترکیب بندی سوم را می بینم و همچنین می بینم که تمرکز روی این تصویر خاص، نقطه مرگ، کجا قرار گرفته است.

در اینجا کمی تعدیل کنیم. در این مورد، اجازه دهید فقط این را تنظیم کنیم تا کمی کم نور شود و من می‌خواهم نقطه تمرکز را به این کره نزدیک‌تر منتقل کنم. حالا بیایید پخش را بررسی کنیم. به هیچ نقطه برجسته چشمک زن توجه نکنید، به جز یک نقطه کوچک در بالای کره زمین که در آن نور روشنی را در اینجا در استودیو می گیرد و من نقطه تمرکز متفاوتی را می بینم.

خوب بیایید به منوی دوربین کانن برگردیم. ما قصد نداریم تمام تنظیمات را مرور کنیم، اما می‌خواهیم با برخی از تنظیمات دیگری که ممکن است برای شما مهم باشد آشنا شوید. منوی تنظیمات جایی است که شما واقعاً کنترل می کنید که چه اتفاقی در اینجا با خود دوربین می افتد تا آنجا که عملکرد آن است. این به شما امکان می دهد مواردی مانند نام گذاری یا شماره گذاری فایل ها را هنگام نوشتن روی کارت حافظه کنترل کنید. چه زمانی خاموش شود؟

مثلا 30 دقیقه زمان زیادی است. باطری زیادی خواهید سوزاند. عکاسان این را روی دو دقیقه فعالیت تنظیم می‌کنند تا دوربین در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و می‌توانند گزینه‌هایی مانند روشنایی را برای عکاسی در شرایط مختلف در اینجا تنظیم کنند.

همه اینها گزینه هایی هستند که کمی بعداً بیشتر به آنها خواهیم پرداخت، اما این نوع تنظیماتی است که در تنظیمات پیدا خواهید کرد. این شامل مواردی مانند زبان مورد استفاده، منطقه زمانی، داشتن یا نداشتن کنترل‌های لمسی روی دوربین می‌شود.

تنظیمات برای ضبط ویدئو، کنترل بر روی پورت ها و GPS، و غیره. برگه بعدی واقعاً جزئیات دقیق است. ممکن است این کنترل‌های پیشرفته را روی دوربین نداشته باشید، اما اگر این کار را داشته باشید، قطعاً می‌خواهید در یکی از حالت‌های عکاسی حرفه‌ای مانند دستی، اولویت دیافراگم، ارزش زمانی و مواردی از این دست باشید.

در این مورد، چیزی که متوجه خواهید شد جزئیات باورنکردنی در مورد مواردی است، مانند نحوه برخورد نوردهی هنگام تنظیم چیزها برای براکت ها؟ چند براکت می گیرد؟

اینها همه چیزهایی برای عکاسی  مانند HDR هستند. می توانید محدوده سرعت شاتر را تنظیم کنید. توجه کنید، به عنوان مثال، اگر من تحت انواع خاصی از نور برای نور بارق عکس می گرفتم، ممکن است مجبور باشم سرعت شاتر را تنظیم کنم تا به درستی با بارق های استودیویی همگام شود.

آموزش منوی دوربین کانن

و همانطور که می بینید، انتخاب های زیادی وجود دارد. چه چیزی در منظره یاب برای پخش پوشانده شده است؟ آیا می خواهید قبل از پاک کردن یک تصویر، تأیید را ببینید؟ آیا می خواهید ابرداده خاصی به فایل های شما اضافه شود؟

به عنوان مثال، من واقعاً می‌توانم متادیتا را در اینجا فعال کنم و اطلاعات اولیه مربوط به فایل را در آن قرار دهد. و در نهایت تنظیمات منوی سفارشی است. ما بعداً در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما این به شما امکان می دهد موارد مورد علاقه خود را در اینجا اضافه کنید تا موارد مورد علاقه شما سریعاً در دسترس باشند و ذخیره شوند.

می‌توانید آیتم‌هایی را که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، انتخاب کنید و آن‌ها را در یک منوی سفارشی قرار دهید تا دسترسی سریع و آسان داشته باشید. در اینجا خواهید دید که اکنون واقعاً اضافه شده است و من می توانم به ساخت آن ادامه دهم. همانطور که می‌توانید بگویید، انتخاب‌های زیادی در دوربین وجود دارد، و وقتی با دوربین آشنا می‌شویم و سبک‌های مختلف عکاسی را بررسی می‌کنیم، این انتخاب‌ها بسیار منطقی‌تر می‌شوند.

منوی دوربین کانن

آموزش منوی دوربین کانن

همانطور که می‌توانید بگویید، انتخاب‌های زیادی در دوربین وجود دارد، و با آشنایی با دوربین و بررسی سبک‌های مختلف عکاسی، این انتخاب‌ها بسیار معقول‌تر خواهند شد. می‌توانید آیتم‌هایی را که می‌خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید و آن‌ها را در یک منوی سفارشی قرار دهید تا دسترسی سریع و آسان به آن‌ها انجام شود.

Live View Shoot اگر  غیرفعال باشد، امکان انتقال تصویر اطراف از منظره یاب به LCD وجود نخواهد داشت. برای فعال کردن این ویژگی روی Enable کلیک کنید.

Grid Display تابلوهای امتیازات در این بخش به 3×3 (گرید 1) یا 5×3 (گرید 2) تقسیم می شوند. با این خطوط می توانید از قانون یک سوم و نقطه طلایی راحتتر استفاده کنید.

Aspect Ratio در این بخش می توانید حالت های مختلفی مانند [3:2] [4:3] [16:9] [1:1] را انتخاب کنید. تصاویر RAW همیشه در نسبت تصویر [2:3] ذخیره می‌شوند، اما می‌توانید با نسبت ابعاد استاندارد عکس بگیرید.

Metering Timer در این قسمت می توانید زمان نوردهی را تغییر دهید. این عملکرد زمانی فعال می شود که دکمه شاتر تا نیمه فشار داده شود.

در انتهای مقاله “ منوی دوربین کانن ” می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید دوربین کانن با کارشناسان ما در نمایندگی کانن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط: عکاسی با فلاش دوربین ، پنج دوربین کانن محبوب سال 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان